2024-03-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men vad fan är detta? Det finns det väl många som gör. BDSM är ju något folk sysslar med med samtycke. Jag känner en kvinna som sysslar med bdsm som har ett prestigefullt arbete och är en mycket bra mamma mm, jättebra person, vi är nära vänner sen länge så jag vet att hon gått på såna klubbar innan dom fick barn, dock inte så mycket nu längre. Det känns mer som att ni stör er på honom och letar fel, men återstår att se vem den skyldiga är i det här fallet. Hästskötare får dock sluta prioritera sin karriär framför hästarnas välmående, tänk om förskollärare höll tyst om pedofili på sina arbetsplatser. ”Om jag sätter stopp för den här pedofilen får jag aldrig arbeta med barn igen”. Du hör ju hur det låter! ”Jag älskar barn, barn är mitt liv!”. Ja men skydda barnen då och polisanmäl, prata ur skägget vilka det handlar om.
Alla som arbetar nära såna här djurmisshandlare och låter bli att gå ut med vad dom vet för att kunna stoppa dem är medskyldiga.

Så du har aldrig träffat DL utan väljer att tro på den bild han valt att förmedla i media/sociala medier? Jag har själv träffat honom ett 100-tals gånger och haft anknytning till honom och hans familj sedan DL red ponny. Hyser egentligen inget personligt agg mot DL mer än att jag är väl medveten om hur hästar och personal har behandlats på F*llt*fta.

Jag är själv inte hästskötare eller har varit anställd i något stall förutom mitt eget men har ett flertal vänner som varit/är ryttare eller hästskötare. Jag tror att du får ha lite förståelse för hur hästbranschen funkar, för det är inte riktigt som resten av samhället, tyvärr. Jobbar du på förskola vet du vilka rättigheter du har och du vet att ingen gillar en pedofil. Det är många som trots allt gillar djurplågare inom hästvärlden, inte den stora massan men de som har inflytande. Jag tvivlar på att dessa hästskötare bryr sig så mycket om sina karriärer men jag vet också att de ofta är väldigt unga, överarbetade och manipulerade. Det är som att säga att varje kvinna som blir slagen av sin man borde lämna och anmäla. Lätt att sitta bakom en skärm och säga men svårare i verkligheten när kvinnan i fråga är totalt psykiskt nedbruten.
Citera
2024-03-12, 09:46
Medlem
grungewhores avatar
Inte orkat plöja tråden, så det kanske varit uppe, men googlade Douglas Ridsport Agria och fick upp resultat men samtliga länkar är döda. De måste ju plockat ner dem illa kvick.
Citera
2024-03-12, 09:55
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Hästfolk i sig är ju jävligt knepiga alltså, har nog inte träffat någon som är riktigt hundra så att detta pågår i stall lite här och var har jag inga som helst problem med att förstå.
Citera
2024-03-12, 10:02
Medlem
Citat:
Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.

Tack för din input. Svårt att sätta sig in för en utomstående som inte själv rider, vad som är acceptabelt och inte, men jag kan tänka mig att den tunna linjen hela tiden suddas ut när egentligen alla som rider utöver våld på ett eller annat sätt mot hästen som då gör allt dom vill mot sin vilja.
Speciellt som du säger med ridpiskan, det är så pass vanligt att bestraffa sin häst att ingen reagera längre.

Men jag funderar på det sista du skriv på elitnivån. Är det för att dom är sadister eller för att pressa sin häst att hela tiden bli bättre? Låter mer det sista nämnda eftersom det verkar tyvärr funka eftersom just elitnivån gör det överlag, något som i sin tur går över till sadistiska inslag när det går dåligt för dom. Pressen att prestera bli så pass hög
Citera
2024-03-12, 10:12
Medlem
Citat:
Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.

Inte precis alla?
Inte direkt att det är vanligt att man brukar använda tillhyggen på hunden när den skäller för mycket.
Märkligt aldrig sett detta trots att jag ridit som barn.
Citera
2024-03-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Korrekt. DL + AL är betydligt större rötägg än familjen Zetterman. Har aldrig hört någon säga ett ont ord om Alex men vet att Daniel inte var speciellt sjysst mot sina anställda, vilket även framkom i serien.

Jag var i samma ridhus som @lex Z när han red 2 hästar & har absolut INGET bra att säga om honom. Det var det värsta jag sett. Hade jag haft chansen att filma bevis hade jag gjort det & anmält. Men då jag inte har bevis blir det ord mot ord & risk för förtal. Men jag vet folk som på ett eller annat sätt känner honom som kan intyga på att det fan inte går fint till där. Hoppas innerligt att någon anställd eller någon med faktiska bevis snart träder fram.
Citera
2024-03-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym22388
Jag var i samma ridhus som @lex Z när han red 2 hästar & har absolut INGET bra att säga om honom. Det var det värsta jag sett. Hade jag haft chansen att filma bevis hade jag gjort det & anmält. Men då jag inte har bevis blir det ord mot ord & risk för förtal. Men jag vet folk som på ett eller annat sätt känner honom som kan intyga på att det fan inte går fint till där. Hoppas innerligt att någon anställd eller någon med faktiska bevis snart träder fram.

Har haft kontakt med pappan en gång i ett jobb. Han var inte särskilt sympatisk, väldigt arrogant.
Citera
2024-03-12, 11:05
Medlem
Citat:

När var det här och vad gjordes? Trist, har aldrig hört något illa om AZ. Har många gemensamma vänner med honom och har också varit på samma tävlingar många gånger.
Citera
2024-03-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Inte orkat plöja tråden, så det kanske varit uppe, men googlade Douglas Ridsport Agria och fick upp resultat men samtliga länkar är döda. De måste ju plockat ner dem illa kvick.

Kraft har tagit bort DL på sin hemsida (team kraft) också.
Citera
2024-03-12, 11:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxie
Jag tror att många tror att det är PF, men jag som varit där på praktik flera gånger kan intyga att det absolut inte är han. Hans stall är nog det enda vi kan lita på i det här läget då det de visar upp på sociala medier är precis hur verksamheten är.

PF har en anställd stallchef som sköter arbetsscheman osv och under mina totalt 5 gånger där har jag aldrig sett en enda anställd gråta.

Var det inte herr och fru F som lade locket på och skyddade en förövare angående en våldtäkt? Det har diskuterats i en annan tråd angående sexövergreppen mot småtjejer inom rid/hästsporten.

Det finns mycket skit i hästbranschen. Knepigt folk, tystnadskultur och dålig insyn. Allt från elitstall till skitstall. I gyttjan på botten hittar vi hästhandlarna som ofta misslyckats med skolan och i princip bara kan tjäna pengar genom att misshandla och hustla hästar. Det är många som behandlar personal och hästskötare illa, för att inte tala om de stackars hästarna.

Oavsett sport är folk i eliten i hög grad gränsöverskridare, de passerar gränser och går över lik för att nå sina mål. Det är ok så länge de bara plågar sig själva, problemet uppstår när djur och barn blandas in i ekvationen.
Citera
2024-03-12, 11:37
Medlem
https://ridsport.se/tavling/grenar/hoppning/landslag-hoppning

Ridsportförbundet har idag uppdaterat landslaget i hoppning då den som nämns i artikeln är pausad därifrån under utredningen.

Där finns inte DL med och det har han varit innan...
Citera
2024-03-12, 11:44
Avslutad
Citat:

Vem vet, han kanske just nu är väldigt glad att en kollega pekas ut istället för honom. Kvinnan som hade inridningsstall satt väl likadant och ojade sig på sociala medier över något annat fall av djurplågeri innan det var hennes tur att outas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in