2024-03-12, 10:46
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
På vilken grund var dessa utbrytarrepubliker internationellt erkända?

De var erkända av ryssarna, vilket i sammanhanget räcker. Det finns många stater som inte är erkända av alla stater. Det finns också utropade stater som inte är erkända av någon.
Citera
2024-03-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Detta är ju den givna utgångspunkten som de flesta borde omfatta, men av någon anledning så har denna krigshets som vi har omkring oss tillåtits att skena. Dessutom blåser våra politiker till strid, samtidigt som de verkar ha dålig koll på i vilket skick produktionsapparaten är för vapentillverkning är i västvärlden. Man verkar helt enkelt utgå från att "vi är bäst", liknande en hejarklack till ett gärdsgårdslag som spelar mot ett lag från högsta serien, utan en tanke på att detta krig har faktiska konsekvenser som påverkar oss alla och för lång tid.

Jag ser mina förvillade medmänniskor med nya ögon och det är ingen trevlig syn.

De enda jag sett krigshetsa är pro-ryssar.
Alla som stöder Ukraina är fredshetsare och vill att Ryssland slutar anfallskriga.
Citera
2024-03-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det var inte frågan. Ryssland betraktar inte anfall inne i Ryssland som försvarsstrid.

Vem bryr sig.
Det är de facto försvarsstrid.
Citera
2024-03-12, 10:49
Medlem
Jack.Elams avatar
Mer bränder, ingenting bekräftat men jag antar att Ukraina ligger bakom dom här också.

https://twitter.com/NOELreports/status/1767473455757246475

Citat:
A large scale fire reportedly occured in the Obukhovo district as well as near the Yuzhnaya power station in St. Petersburg.
Citera
2024-03-12, 10:50
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag tar en bit i taget, så det blir tydligare.

Folkomröstningarna
På vilket sätt är det internationellt erkända?

Du ställer frågor som på sätt och vis är relevanta, men faktiskt betydelselösa inom internationell politik?
Citera
2024-03-12, 10:52
Medlem
Area55s avatar
Citat:
De var erkända av ryssarna, vilket i sammanhanget räcker. Det finns många stater som inte är erkända av alla stater. Det finns också utropade stater som inte är erkända av någon.

Det är en direkt lögn. Det räcker inte. Inte minst måste landet som berörs, d v s Ukraina godkänna detta.
Som medlem av FN, har man att följa FNs stadgar.

Men du gillar att sprida rysk propaganda.
Citera
2024-03-12, 10:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ryssland förde fram frågan om de kunde bli medlemmar i Nato dessförinnan. Det ville inte USA:s företrädare. Glöm inte det.

NATO har en massa villkor för medlemskap. Ryssland har aldrig varit i närheten av att uppfylla dem. Det är samma orsak till att Ukraina inte blivit medlem. Jag tror inte du förstår vad NATO är för organisation. Det är inte som Molotov-Ribbentrop-pakten där två helt separata länder bara samarbetar; utan NATO är helt integrerade i underrättelseinsamling/-delning (Ryssland skulle aldrig ge insyn i sin säkerhetstjänst). Harmoniserade ledningsstrukturer och ordervägar (Helt annorlunda än Rysslands Sovjetorganisation), samordnad logistik där man försöker ha samma kalibrar etcetera (Ryssland har inte container- och pallsystem, de har t.o.m. en annan spårvidd på tågen. De har sina egna standarder på allt ink. kalliber på ammunition). NATO har krav på demokrati, rättssäkerhet, mänskliga rättigheter som Ryssland aldrig nådde upp till innan Putin började inskränka allt igen.
Citera
2024-03-12, 10:53
Medlem
Citat:
Det är rätt stor skillnad på att glädjas åt någonting och att betrakta någonting man absolut inte kan ha tillräcklig kunskap om med viss försiktighet. Bara den självtillräckliga attityden kombinerat med okritisk hållning till information som stödjer den egna tesen och förkastande av allt som talar emot utan vidare reflektion är verkligen skräckinjagande. Vad och vem ska man ge sig på härnäst? Hela samhällsstyret och media kan hitta på vad som helst och det verkar att få massorna att springa åt vilket håll som helst, när som helst. Samstämmigheten i sig är det som verkligen gör saken misstänkt.

Allt pekar mot att det är människorna i Moldavien som ryssarna vill ge sig på härnäst.
Citera
2024-03-12, 10:54
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Du ställer frågor som på sätt och vis är relevanta, men faktiskt betydelselösa inom internationell politik?

Inte alls. Om man står för lag och ordning eller följer FNs stadgar, så är det viktigt.
Sist jag kontrollerade var Ryssland medlem i FN. Det kanske de inte borde vara.
Men jag förstår att du förespråkar den starkes rätt, vilket enl mig är ett misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ryssland förde fram frågan om de kunde bli medlemmar i Nato dessförinnan. Det ville inte USA:s företrädare. Glöm inte det.
Ryzzland i nato? Ha ha, ni ryzzar är för sköna! Nato är skapat för att mota bort ryzzen! Tycker du också att kurdiska räven ska bli polismästare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Den ukrainska terrorismen inne i Ryssland riskerar att trigga igång kärnvapenkriget.

Det kallas för Krig, du vet det där som din herre och härskare Putin dragit igång.
Citera
2024-03-12, 10:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ryssarna erkände först utbrytarrepublikerna och gav sedan efter formell förfrågan militärt stöd. I de senare erövrade provinserna, liksom man tidigare gjort på Krim, så anordnade man folkomröstningar. Man kan ha synpunkter på hur allt detta genomfördes, men likväl så finns sådant att hänvisa till för ryssarnas del vid en argumentation oavsett om man från andra stater godtar detta.

Allmänt kända uppgifter.

Som jämförelse för att visa hur "legalt" ryssens annektering av ett annat lands territorium är.

Jag anser att jag, som självutnämnd greve av Rügen, att denna ö ska hädanefter tillhöra Sverige.
Kan jag kräva det? Ja.
Håller den kraven internationellt? Endast om alla andra länder accepterar det, annars inte.
Följde jag någon annans lands lag? Nope.
Är min påstådda titel på något vis godtagen? I helvete heller.

Samma sak gäller ryssen annektering. Bara för att de påstår sig att det är nu deras land, så är detta inte korrekt enligt internationell rätt som styr hur mark flyttas från ett land till ett annat.

M.a.o. så annekterar ryssen mark som de i strid med internationell rätt har ockuperat. Finns bara två andra länder som har annekterat eller vill annektera mark som tillhör någon annan: Israel och Venezuela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in