Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Ryssarna erkände först utbrytarrepublikerna och gav sedan efter formell förfrågan militärt stöd. I de senare erövrade provinserna, liksom man tidigare gjort på Krim, så anordnade man folkomröstningar. Man kan ha synpunkter på hur allt detta genomfördes, men likväl så finns sådant att hänvisa till för ryssarnas del vid en argumentation oavsett om man från andra stater godtar detta.
Allmänt kända uppgifter.
Som jämförelse för att visa hur "legalt" ryssens annektering av ett annat lands territorium är.
Jag anser att jag, som självutnämnd greve av Rügen, att denna ö ska hädanefter tillhöra Sverige.
Kan jag kräva det? Ja.
Håller den kraven internationellt? Endast om alla andra länder accepterar det, annars inte.
Följde jag någon annans lands lag? Nope.
Är min påstådda titel på något vis godtagen? I helvete heller.
Samma sak gäller ryssen annektering. Bara för att de påstår sig att det är nu deras land, så är detta inte korrekt enligt internationell rätt som styr hur mark flyttas från ett land till ett annat.
M.a.o. så annekterar ryssen mark som de i strid med internationell rätt har ockuperat. Finns bara två andra länder som har annekterat eller vill annektera mark som tillhör någon annan: Israel och Venezuela.