2024-03-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Ja varje medicin har ju ett syfte, så det är inte 3 likadana med samma verkan. Fördömt är de ju många till antalet. Jag minns knappt hur det var innan jag började med psykofarmaka för det var längesen, men inte var det bra.
Olanzapin är för ångest. Läkaren rekommenderade den här mot ångest off-label. På vilket verksamt sätt det vet jag dock ej. Ångestdämpande i alla fall.

Voxra är för min depression och brist på ork och energi till att göra något. Läkaren sa inget om att det ges till de med adhd. De med adhd är väl överaktiva? Varför passar Voxra som ska ge mer energi, ork och bli mer alert?? Snarare motsatsen!

Hur länge har du ätit Lyrica och hur hög dos? Tycker du den hjälper? När det gäller Lyrica har jag bara läst varningar och rävgift, värre att sluta med än heroin etc. Hur funkar den för dig mot ångest?

Lamotriginen vet jag inte om den hjälper. Fick den mot mina dalar upp och ner, men fortsätter med den. Sertralin går ju på serotonin medan Voxra går på dopamin och noradrenalin, så en del behöver båda

Då skulle jag börja ta bort Olanzapin och använda stesolid vid utsättningssymptom. Och sen känn efter. Men jag kan nog säga med stor säkerhet att ditt mående kan bero på just Olanzapin. Den ska inte ges mot ångest. Den ska heller inte ges i ynka doser som 5mg som vissa hc vill medicinera emot sömnstörningar. Neuroleptika skall användas rätt. Inte för att studier påvisats att de har en viss positiv effekt på andra områden, men huvudsakliga uppgift är att den ska hämma psykos/hallucinationer satt säga och förebygga ingenting annat. Quetapin är samma, men att psykos patienter kan använda uppåt 100-300mg/dag medans 25-50mg kan ges vid sömnstörningar. Känns logiskt att sådana mediciner ska sättas in på sina syften, precis som tex inderal sänker puls eller insomning vid sömnproblem inte vet jag vilka exempel man kan ta, men du fattar.

ADHD är så ja. Och centralstimulerande ger den effekten du förklarar, men voxra ger effekt i tex hjärntrötthet eller energi som du nämner, därav har de setts vara positiv inverkan på behandling vid adhd då de preparaten har en viss ”synergi effekt”. Den kan också sättas in mot andra tillstånd såklart.

Lyrican fyller sin funktion men jag har den också emot mina skadade nerver och nervsmärta, s.k neuropatisk smärta. Jag varierar dosen utifrån dagsform. Jag upplevde att de var tyngre att sluta med över maxdos gabapentin, och då fick jag hjärtklappningar och helt annat beteende, skakis osv så fort jag sänkte dosen. Lyrican upplever jag än att den är lättare att trappa ner och ta ut om läkarna skulle krångla men ser de svårt argument med tanke på situationen och alla skador. Jag varierar mellan 4-700mg~ som är såklart utskriven dos. Tror de finns värre saker att sluta med än Lyrica. Den har varit guldvärd för mig även om jag måste ha tillägg av annat om så stress, ångest/panik och sömnstörningen är som värst. Men de gör ju absolut att man inte måste ta några häst doser av annat som man läst som tex 6mg xanor eller 4mg iktorivil eller vilka kombinationer man nu läst att folk har ovanpå lyrica, och även stesolid i vissa fall.

Jag skulle behållt voxra och sertralin. Fasa ut de andra två och öka stesolid under kortare period om behövs. Samtala med läkaren över ditt beslut och att du behöver backup om du ”endast” har stes som vb så de inte blir rävsax för dig.
Citera
2024-03-11, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Vissa mediciner slutar funka, det är mest högdos SSRI man tänker på. Lamictal trodde man skulle fortsätta fungera, men jag vet inte hur det har gått med det, då medicinen var ny då jag engagerade mig i den.

Min läkare ville att jag skulle fortsätta på en SSRI som inte hjälpte, jag tjatade och fick byta. Men sedan kände jag mig mer utbränd och fick då Voxra som jag fick sluta med efter några veckor. Fick alldeles för mycket ångest av den. Ritalin funkade bättre för detta, men jag gillar inte hur den får mig att känna mig. Jag trodde inte jag hade ADD men hade det.

Testat Lamictal och de sa iallafall dåförtiden att den var stabiliserande, men har inte testat den länge nog för att veta, dock var första veckan på den som att få en normal hjärna.

Det är inte OK av läkare att inte testa flera SSRI på en, för de är inte samma. När jag testat vissa ville min läkare testa antipsykotika och det var en katastrof, så gjorde inte om det.

Sedan så schizomediciner för att sova, det är många som är funderande till det. Man kanske somnar, men till vilket pris? Vissa människor på dessa blir deprimerade.

Vet du att alla diagnoser är korrekta? Ställdes de för länge sedan?

Sedan skrattar jag åt dem som tror att ta ett jobb löser allt.
Citera
2024-03-12, 00:28
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Men både voxra och sertralin är antidepressiva!? Då lär jag om något bli sjukt deprimerad eller??
Hur fick du tag u så höga doser Lyrica?

Lyrica såldes fritt över nätet innan det blev narkotikaklassat för några år sedan.

Ja, båda är antidepressiva, men hur mycket det faktiskt hjälper din depression är en annan femma.
Såna mediciner existerar för att stoppa självmord mest. När jag slutade med såna mediciner mådde jag bättre än jag någonsin gjort under tiden jag tog det. Den typen av medicin är jättebra om man blir helt invalid av depressionen, men det får dig inte att må bättre, det håller dig bara flytande.

Börja i små steg med att gå utan sertralin (eller halvera dosen) och om det funkar, se om du kan klara dig utan voxran. Men sluta inte med båda samtidigt.

Min enda bieffekt av att sluta med antidepressiva var att jag fick en enorm energiboost och det blev svårare att somna på kvällarna.
Senast redigerad av davetheslave 2024-03-12 kl. 00:32.
Citera
2024-03-12, 06:18
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Vilka mediciner äter du varje dag?
Vad ändrade du för 3 årsedan som gjorde dig fri från depression?
Jag äter följande
-Venlafaxin mot depression (även om jag är fri från depression vågar jag inte sluta med dem)
-Iktorivil mot ångest
-Lyrica mot ångest
-Invega mot paranoia
-Alimemazin för sömnen
-Imovane för sömnen

Det var det jag skrev om, la om mina sömnvanor, från att sova typ 02:30-10:30, till att sova 21:00-05:00. Sen drack jag mig berusad på öl dagligen, men bara slutade dricka, även på fest o sånt. Det verkar som jag inte tål alkohol längre, blir bara illamående. I samband med det la jag om mina matvanor också, från att bl.a. har proppat i mig mat precis innan jag ska sova, till att dela upp det på mindre portioner under dagen. Det gjorde att jag gick ner 30 kg, från tjockis till normalviktig, o det påverkar säkert också måendet.
Citera
2024-03-12, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
En kvarting brännvin lindrar ångest effektivt, så funktion finns, men det ordineras inte längre eftersom vi vet att det ger hjärn- och leverskador på sikt.
Med neuroleptika så krymper hjärnan mätbart, men den är kanske inte sämre för det? Vi vet inte, bara ett par grova psykospatienter har dött av det. Det är lite som att vi vet om att dricker du mycket brännvin varje dag så vet vi att du dör, men folk hävdar fortfarande att ett glas vin om dan är nyttigt. Inget är exakt, allt är individuellt och man får väga risker mot fördelar. Och liksom alkohol har farmakologi en enorm lobbyorganisation bakom sig.

Vad är ett beroende egentligen? Du lär inte få kramper och dö om du slutar, som med alkohol eller bentso, men detta gäller även för snus, som många säger är beroendeframkallande.

Jag menar att Olanzapin går väl att pausa närsomhelst utan att känna obehag eller ett behov att jag måste ta en tablett till skillnad från benso om man använt det under många år
Citera
2024-03-12, 08:43
Medlem
Citat:
En kvarting brännvin lindrar ångest effektivt, så funktion finns, men det ordineras inte längre eftersom vi vet att det ger hjärn- och leverskador på sikt.
Med neuroleptika så krymper hjärnan mätbart, men den är kanske inte sämre för det? Vi vet inte, bara ett par grova psykospatienter har dött av det. Det är lite som att vi vet om att dricker du mycket brännvin varje dag så vet vi att du dör, men folk hävdar fortfarande att ett glas vin om dan är nyttigt. Inget är exakt, allt är individuellt och man får väga risker mot fördelar. Och liksom alkohol har farmakologi en enorm lobbyorganisation bakom sig.

Vad är ett beroende egentligen? Du lär inte få kramper och dö om du slutar, som med alkohol eller bentso, men detta gäller även för snus, som många säger är beroendeframkallande.

Men att hjärnan krymper kan väl vara bra i vissa fall. Då kanske man blir mindre känslig för yttre påverkan. Att bli lite dummare och trögare tror jag kan vara nyttigt för de med psykiska problem
Citera
2024-03-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ja jag fick en massa biverkningar av medicinerna så jag mår mycket bättre utan men jag har kämpat för att komma dit jag är idag. Renlevnadsliv, styrketräning, bra kost, sovrutiner, ”dopamin-detox”, skogspromenader, meditation osv.
Man får inget gratis tyvärr men man kan åstadkomma mycket med vilja och disciplin. Jag kände mig förgiftad av medicinerna och blev förbannad på psykiatrin så det bidrog till att jag kämpade med att bli fri från skiten.

Jag hade velat vara medicinfri. Slutade helt med antidepressiva sertralin för några årsen och hamnade på psyket. Jag blev deprimerad, arg och sov inte på 4 dygn.
Senast redigerad av AcuteAppendictis 2024-03-12 kl. 09:03. Anledning: Stavfel
Citera
2024-03-12, 08:47
Medlem
Citat:
Stesolid är en rätt mesig bentso, men tar du några och lite sprit får du försöka förklara för polisen vad fan du gjorde naken på Sveavägen igår, även om du inte minns själv.
Men som sagt, har du haft dem länge så borde det inte vara problem.

Jaså, trodde benso var en av de starkare. Oxascand brukare väl vara den första benso psykvården skriver ut på 5mg. Iktotivil och xanor har jag läst ska vara bland de starkaste, men kan man äta dem livet ut?
Citera
2024-03-12, 08:52
Medlem
Låter som att vi är på god väg till nästa pandemi som kommer vara psykisk ohälsa.
Citera
2024-03-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Då skulle jag börja ta bort Olanzapin och använda stesolid vid utsättningssymptom. Och sen känn efter. Men jag kan nog säga med stor säkerhet att ditt mående kan bero på just Olanzapin. Den ska inte ges mot ångest. Den ska heller inte ges i ynka doser som 5mg som vissa hc vill medicinera emot sömnstörningar. Neuroleptika skall användas rätt. Inte för att studier påvisats att de har en viss positiv effekt på andra områden, men huvudsakliga uppgift är att den ska hämma psykos/hallucinationer satt säga och förebygga ingenting annat. Quetapin är samma, men att psykos patienter kan använda uppåt 100-300mg/dag medans 25-50mg kan ges vid sömnstörningar. Känns logiskt att sådana mediciner ska sättas in på sina syften, precis som tex inderal sänker puls eller insomning vid sömnproblem inte vet jag vilka exempel man kan ta, men du fattar.

ADHD är så ja. Och centralstimulerande ger den effekten du förklarar, men voxra ger effekt i tex hjärntrötthet eller energi som du nämner, därav har de setts vara positiv inverkan på behandling vid adhd då de preparaten har en viss ”synergi effekt”. Den kan också sättas in mot andra tillstånd såklart.

Lyrican fyller sin funktion men jag har den också emot mina skadade nerver och nervsmärta, s.k neuropatisk smärta. Jag varierar dosen utifrån dagsform. Jag upplevde att de var tyngre att sluta med över maxdos gabapentin, och då fick jag hjärtklappningar och helt annat beteende, skakis osv så fort jag sänkte dosen. Lyrican upplever jag än att den är lättare att trappa ner och ta ut om läkarna skulle krångla men ser de svårt argument med tanke på situationen och alla skador. Jag varierar mellan 4-700mg~ som är såklart utskriven dos. Tror de finns värre saker att sluta med än Lyrica. Den har varit guldvärd för mig även om jag måste ha tillägg av annat om så stress, ångest/panik och sömnstörningen är som värst. Men de gör ju absolut att man inte måste ta några häst doser av annat som man läst som tex 6mg xanor eller 4mg iktorivil eller vilka kombinationer man nu läst att folk har ovanpå lyrica, och även stesolid i vissa fall.
Jag skulle behållt voxra och sertralin. Fasa ut de andra två och öka stesolid under kortare period om behövs. Samtala med läkaren över ditt beslut och att du behöver backup om du ”endast” har stes som vb så de inte blir rävsax för dig.

Ok, i stort sett alla här i tråden råder mig att skippa Olanzapinen. Den har jag i 5mg men tar 5-10mg alltså två tabletter. Är den så dålig mot ångest även om det är antipsykotika? Jag brukar bli trött av den. Min läkare skrev ut den innan Lyrica.
Voxra kanske inte är rätt medicin för mig eftersom jag har hemsk ångest, men samtidigt brist på energi och livslust. Kan stirra in i väggen i 1h.
Jag funderar på om citaloptam kan vara bättre än sertralin?
Citera
2024-03-12, 08:54
Medlem
Citat:
Jag hade velat vara medicinfri. Slutade helt med antidepressiva sertralin för några pesetan och hamnade på psyket. Jag blev deprimerad, arg och sov inte på 4 dygn.

Utsättningssymptomen är inte roliga. Jag blev också väldigt sjuk när jag satte ut medicinerna men jag kämpade mig igenom det. Det tog några år.
Psykofarmaka skapar extrema obalanser i kroppen och skadar den dessutom. Det tar lång tid innan kroppen läker och ställer om sig men det är möjligt.
Fortsätter du med medicineringen du har nu kommer du att åldras i förtid och få följdsjukdomar.
Citera
2024-03-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15

Undrar hur det skulle bli att fasa ut alla mediciner förutom de antidepressiva Voxra och sertralin, och vara ha stesolid vid behov? Jag behöver något stämningsstabiliserande. För 10 pressansvarig hjälpte Lamotrigin men nu vet jag inte längre. Varför stesolud bättre än Lyrica vid behov? Lyrica är väl en ren ångestmedicin medan steso kan man bli trött av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in