Citat:
Ja varje medicin har ju ett syfte, så det är inte 3 likadana med samma verkan. Fördömt är de ju många till antalet. Jag minns knappt hur det var innan jag började med psykofarmaka för det var längesen, men inte var det bra.
Olanzapin är för ångest. Läkaren rekommenderade den här mot ångest off-label. På vilket verksamt sätt det vet jag dock ej. Ångestdämpande i alla fall.
Voxra är för min depression och brist på ork och energi till att göra något. Läkaren sa inget om att det ges till de med adhd. De med adhd är väl överaktiva? Varför passar Voxra som ska ge mer energi, ork och bli mer alert?? Snarare motsatsen!
Hur länge har du ätit Lyrica och hur hög dos? Tycker du den hjälper? När det gäller Lyrica har jag bara läst varningar och rävgift, värre att sluta med än heroin etc. Hur funkar den för dig mot ångest?
Lamotriginen vet jag inte om den hjälper. Fick den mot mina dalar upp och ner, men fortsätter med den. Sertralin går ju på serotonin medan Voxra går på dopamin och noradrenalin, så en del behöver båda
Olanzapin är för ångest. Läkaren rekommenderade den här mot ångest off-label. På vilket verksamt sätt det vet jag dock ej. Ångestdämpande i alla fall.
Voxra är för min depression och brist på ork och energi till att göra något. Läkaren sa inget om att det ges till de med adhd. De med adhd är väl överaktiva? Varför passar Voxra som ska ge mer energi, ork och bli mer alert?? Snarare motsatsen!
Hur länge har du ätit Lyrica och hur hög dos? Tycker du den hjälper? När det gäller Lyrica har jag bara läst varningar och rävgift, värre att sluta med än heroin etc. Hur funkar den för dig mot ångest?
Lamotriginen vet jag inte om den hjälper. Fick den mot mina dalar upp och ner, men fortsätter med den. Sertralin går ju på serotonin medan Voxra går på dopamin och noradrenalin, så en del behöver båda
Då skulle jag börja ta bort Olanzapin och använda stesolid vid utsättningssymptom. Och sen känn efter. Men jag kan nog säga med stor säkerhet att ditt mående kan bero på just Olanzapin. Den ska inte ges mot ångest. Den ska heller inte ges i ynka doser som 5mg som vissa hc vill medicinera emot sömnstörningar. Neuroleptika skall användas rätt. Inte för att studier påvisats att de har en viss positiv effekt på andra områden, men huvudsakliga uppgift är att den ska hämma psykos/hallucinationer satt säga och förebygga ingenting annat. Quetapin är samma, men att psykos patienter kan använda uppåt 100-300mg/dag medans 25-50mg kan ges vid sömnstörningar. Känns logiskt att sådana mediciner ska sättas in på sina syften, precis som tex inderal sänker puls eller insomning vid sömnproblem inte vet jag vilka exempel man kan ta, men du fattar.
ADHD är så ja. Och centralstimulerande ger den effekten du förklarar, men voxra ger effekt i tex hjärntrötthet eller energi som du nämner, därav har de setts vara positiv inverkan på behandling vid adhd då de preparaten har en viss ”synergi effekt”. Den kan också sättas in mot andra tillstånd såklart.
Lyrican fyller sin funktion men jag har den också emot mina skadade nerver och nervsmärta, s.k neuropatisk smärta. Jag varierar dosen utifrån dagsform. Jag upplevde att de var tyngre att sluta med över maxdos gabapentin, och då fick jag hjärtklappningar och helt annat beteende, skakis osv så fort jag sänkte dosen. Lyrican upplever jag än att den är lättare att trappa ner och ta ut om läkarna skulle krångla men ser de svårt argument med tanke på situationen och alla skador. Jag varierar mellan 4-700mg~ som är såklart utskriven dos. Tror de finns värre saker att sluta med än Lyrica. Den har varit guldvärd för mig även om jag måste ha tillägg av annat om så stress, ångest/panik och sömnstörningen är som värst. Men de gör ju absolut att man inte måste ta några häst doser av annat som man läst som tex 6mg xanor eller 4mg iktorivil eller vilka kombinationer man nu läst att folk har ovanpå lyrica, och även stesolid i vissa fall.
Jag skulle behållt voxra och sertralin. Fasa ut de andra två och öka stesolid under kortare period om behövs. Samtala med läkaren över ditt beslut och att du behöver backup om du ”endast” har stes som vb så de inte blir rävsax för dig.