2024-03-11, 19:36
Medlem
Vilka napp-nummer har dom gäddorna som har tagit livet av sig? Det är fyra stycken va?
Citera
2024-03-11, 20:44
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Vad otrevlig du är.
Gäddling är motsvarigheten till ert dumpling. Kunde du inte lista ut det?

Vadå ert? Vem menar du?

Dumpling vet jag inte heller vad det är.

Citat:
jag beskyllde henne inte för någonting, hur läser du människa? Jag gav henne cred.
Vad är ditt problem egentligen, att någon tjänar en hacka?

Nä, det var smutskastning. Mitt problem är att du ljög om att Sanna Fiskare fått betalt för sin insändare om Dumpen.
Senast redigerad av killyourlocalpenis 2024-03-11 kl. 20:48.
Citera
2024-03-11, 20:45
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Användaren fd sanna skriver på facebook om avhoppet och insändaren i ETC
Det korta svaret är att jag valde ETC för deras, låt oss kalla det för mod när det gäller att publicera kontroversiella artiklar då jag visste att mitt debattinlägg skulle komma att få starka reaktioner på både gott och ont. Många skulle bli illa berörda samtidigt behövde jag få ur mig detta.

Problemet med vuxna som söker kontakt med barn i sexuellt syfte är omfattande och behovet av att hitta metoder för att förhindra att barn utsätts för övergrepp är enormt vilket Dumpens verksamhet tydligt har visat.

Dumpen har konfronterat samt publicerat ungefär 400 personer som jag själv och andra fiskare haft kontakt med under den tid jag har varit en del av verksamheten.
En försiktig uppskattning av antalet individer i Sverige som har en avvikande sexualitet riktad mot barn är ca 400 000 så man har alltså konfronterat ca 0,1 procent av dessa.

Genom framgångsrikt fiskande har problematiken med människor som söker kontakt med barn i sexuellt syfte i sociala medier och på olika andra plattformar uppmärksammats och det har varit bra.

Att även aktiva förövare har kunnat hittas, gripas, lagföras och frihetsberövas tack vare detta är oerhört värdefullt och inget jag på något sätt vill förringa. Det är vad jag kämpat för och kommer att fortsätta med.

Min personliga uppfattning är dock att samhället måste angripa problemet på flera olika sätt med målet att även nå fram till resterande 99,9 procent och därmed förhindra att ännu fler barn blir utsatta för sexuella övergrepp.

Att sträva efter att behandling för den som har en avvikande sexualitet riktad mot barn blir mer lättillgänglig och få fler av dessa 99,9 procent att på eget initiativ söka behandling anser jag vara ett av flera sätt.

Det kontroversiella med den tanken är naturligtvis att vi, för att kunna göra detta, måste börja se på potentiella förövare som människor i behov av vård och behandling.

För den som blivit utsatt för eller är närstående till någon som blivit utsatt för sexuella övergrepp och inte fått den terapeutiska behandling man behövt och borde ha erbjudits väcker den tanken, med all rätt, mycket starka känslor.

Att vården för överlevare behöver förbättras med råge råder det ingen tvekan om men behoven av behandling kan inte viktas mot varandra.

Det är inte en fråga om att ändra synen på den brottsliga gärningen, den som begår sexualbrott mot barn ska gripas, lagföras i enlighet med gällande lagstiftning och frihetsberövas.
En lagstiftning som i mångt och mycket måste förbättras och skärpas.

Däremot anser jag att vi för att få fler av de 99,9 procenten att ta ansvar för sin oönskade avvikande sexualitet och söka hjälp och behandling behöver samtalet både i det privata och offentliga rummet handla mindre om att offentliggöra, skämma ut och jaga och mer om att få dessa människor att våga söka de evidensbaserade behandlingar som finns samt att göra dessa mer tillgängliga och välkända på varje läkarmottagning och vårdcentral vi har i landet.

Målet måste vara för oss alla att inget barn skall behöva utsättas för sexuella övergrepp.
Ganska vettigt skrivet. Lite skeptisk till 400 000, åtminstone om man räknar hur många som kan tänka sig utsätta barn för övergrepp.
Senast redigerad av killyourlocalpenis 2024-03-11 kl. 21:08.
Citera
2024-03-11, 21:06
Avslutad
Här har ni länk till en studie i just dumpen och hur effektiva de är

http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1772689/FULLTEXT03.pdf

Jag försöker inte förminska de hemska brott som våldtäkt mot barn etc, men tycker dumpen kränker på rättssamhället.
Citera
2024-03-11, 21:13
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas

Jag försöker inte förminska de hemska brott som våldtäkt mot barn etc, men tycker dumpen kränker på rättssamhället.
Jag är av precis samma åsikt som dig. Problemet i den här tråden är att man inte får ha en åsikt som går emot dumpens folk som hänger här.
Citera
2024-03-11, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag är av precis samma åsikt som dig. Problemet i den här tråden är att man inte får ha en åsikt som går emot dumpens folk som hänger här.

Äntligen lite vettiga människor. Dumpen går emot forskning och vad polisen själva säger, de förstör förundersökningar och leder till att människorna inte blir lagförda.

Sedan att dumpen på många sätt provocerar fram ett konfronterande, de flesta av koniversationerna de lägger ut är de ofta dumpen som för ner koniversationen på en sexuell väg. Sedan att de alltid är ”barn som är 14 och snart fyller 15” att de alltid ska lägga sig på den lagliga gränsen.

Sen dessa dumpen fanboys och girls som försvarar dumpen genom allt. De finns en tråd här under ”brott och brottsbekämpning” där någon prata om att den är rädd för att polisen eventuellt utreder denne, och den första slutsatsen dumpen krigarna drar är att de ska röra sig om sexualbrott mot barn.

Tycker det är bra att medvetenheten runt dessa brott har blivit bättre i samhället, men det finns en gräns.

Sen är alla fall unika, finns många anledningar till att människor tar dumma beslut och ha nedsatt konsekvenstänk kan röra sig om psykisk ohälsa, drogmissbruk och sen såklart att de har en dragning till barn, men man ska komma ihåg att en pedofil drar sig till barn innan puberteten därför skulle jag inte kalla de dumpen fångar för pedofiler, kanske hebefiler? Men många verkar ju lida av någon form av psykisk ohälsa, sen finns det absolut vissa dumpen konfronterar som är mer obehagliga än andra.
Citera
2024-03-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jag har läst att några få % har den läggningen och jag har också sett studier på att pedofiler vill försöka få det till att vara vanligare än det är

Det är möjligt att det finns, i mitt fall kommer siffrorna från David Eberhards bok Normalt-Från vardagspsykoser till vansinnesdåd sid 80. Eberhard i sin tur refererar till boken psykiatri av Jörgen Herlofsson sid 418. Siffran som nämns är 3-20 % om det handlar om pedofiler som vill försöka få det att verka vanligare än det är kan jag inte uttala mig om.
Citera
2024-03-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Intressant resonemang. Jag hänger inte i de FB-trådarna där sexsynen är mer öppen så kan inte relatera till det. Men det du skriver kring absurditeter och personliga motiv låter rimligt: man får tycka att man har ”rätt” till sex med barn, men vettigt är det icke. Kontentan hursomhelst blir, som jag ser det, att det onyanserade får företräde, vilket är beklagligt.

Onyanserat blir det även i andra riktningen, är min erfarenhet. Ty på tal om utrymme för sund, saklig granskning av Dumpen i tråden, tja, för egen del har jag så sent som senaste dygnen misstänkliggjorts för att lägga ut ”dimridå” och ha ”egenintresse” när jag har framfört kritiska synpunkter på delar av Dumpens verksamhet eller förklarat juridik, vilket är beklagligt.
Ja polariseringen känns ofta påtvingad och det från båda poler. Men jag måste understryka att den ena polen är ett ställe vars invånare jag har svårt att tänka mig samexistera med och gärna skulle se förlora sina medborgeliga rättigheter. Jag är självklart åt andra sidan, trots att varje chat och konfrontation spär på känslan av hopplöshet över hur vissa behandlar andra som förbrukningsvaror. Trots det är det är svårt att smälta de brutala konsekvenser exponeringarna får på individnivå när gäddans handlingar abrupt når deras anhöriga och närmiljö. Jag tror ändå det är bättre för dem att veta naturligtvis. Men när man ser delar av telegram-drevets beteende är det lätt att konstatera att sadism inte riktigt går att maskera ens med "sexbrottsmotståndare". Äkta empati för anhöriga går att ifrågasätta när vissa inte drar sig för att håna anhörigas utseenden, skriva på minnessidor eller ringa partners och gotta sig.

Dumpen har iaf inte mandat i vårat samhälle att göra som de gör här: https://www.instagram.com/reel/C4YOLceCpsG/?igsh=NnVyc3E5dzQ0d2Ru där mannen tvingas ringa upp sin fru på plats.
Citera
2024-03-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synpunktsreglering
Det är möjligt att det finns, i mitt fall kommer siffrorna från David Eberhards bok Normalt-Från vardagspsykoser till vansinnesdåd sid 80. Eberhard i sin tur refererar till boken psykiatri av Jörgen Herlofsson sid 418. Siffran som nämns är 3-20 % om det handlar om pedofiler som vill försöka få det att verka vanligare än det är kan jag inte uttala mig om.
Jag har läst åtskilligt med spaltmeter, rapporter och studier och har även personlig kontakt med en del forskare. Det finns ingen enkel lösning på problemet med pedofiler. Kemisk kastrering är det som gäller allt annat är totalt meningslöst. Du kan aldrig bota en pedofil. Dumpen har belyst problemet vilket är utomordentligt bra.
Citera
2024-03-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas

Det där är inte en studie det är en C-uppsats i kriminologi av tre studenter. Ingen vidare uppsats var det ens, från en riktig B-högskola och det märktes.
Citera
2024-03-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Jag har läst åtskilligt med spaltmeter, rapporter och studier och har även personlig kontakt med en del forskare. Det finns ingen enkel lösning på problemet med pedofiler. Kemisk kastrering är det som gäller allt annat är totalt meningslöst. Du kan aldrig bota en pedofil. Dumpen har belyst problemet vilket är utomordentligt bra.

Att Dumpen belyst ett allvarligt problem säger jag inte emot. Jag tror dock sjöberg uttalat sig mot kemisk kastrering. Att jag tog upp den här statistiken var ett svar till en skribent som ansåg att alla med pedofil böjelse, även de som inte begår brott, borde spärras in. Jag påpekade att det i så fall kan bli väldigt många att spärra in.
Citera
2024-03-11, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Beträffande lagstiftningen och förändringar av den instämmer jag. Givetvis hade det varit önskvärt att det gick fortare på den fronten. Dumpens närvaro tjänar ett gott syfte och framförallt det här med prevention även vad gäller sexualbrott på distans. Dumpen visar ju på hur utbredd viljan att sexuellt involvera sig med människor under 15 år är. Det är något som har förvånat mig:
Frågan är ju hur många av gäddorna som verkligen har en sådan önskan från första början. Jag skulle ärligt talat tro att många av gäddorna helt enkelt är i modet att de tar vad de får. Sen borde de veta bättre, det kan jag hålla med om.

Nu har jag själv ingen önskan att ligga med en fjortonåring. Det skulle bara kännas fel på många sätt. Däremot finns det många omoraliska och/eller olagliga handlingar jag skulle göra om rätt tillfälle presenterade sig, och det tror jag gäller en överväldigande majoritet av alla människor. Det finns ett gäng människor där jag skulle överväga att trycka på dödsknappen om risken för upptäckt var noll. Men min poäng är att det inte är ett problem om tillfället har en försumbar risk att uppenbara sig. Det kommer aldrig att komma fram någon till mig och fråga om jag vill få någon av de personerna dödad och säga att han kan fixa det.

Och det jag tänker här är att de som är beredda att ligga med en fjortonåring som aktivt bjuder in till det och tar initiativ men aldrig skulle kämpa för att få till det inte nödvändigtvis är ett problem. För helt ärligt, hur många av gäddorna hade fått napp av en riktig fjortonårig tjej? Det är främst den faktorn som gör att jag betvivlar dumpens effektivitet. Det är lite som att lägga 500-lappar på marken och exponera de som tar dem som tjuvar. Man får inte behålla pengar man hittar på marken enligt lagen, men jag hade definitivt gjort det. Men jag springer inte omkring och ficktjuvar och snattar för det.

Undantag finns. En del av gäddorna gör mig mörkrädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in