2024-03-11, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Men SD ökade ju trots att man ändrade sig i förra mandatperioden. Så alla de konservativa du tror finns som motsäger sig Nato är nog inte speciellt många egentligen, de gapar nog bara högt och mycket här på flashback.

Jag har räknat mig som konservativ hela mitt liv och varit för ett Natomedlemskap sedan kalla krigets dagar.
Tja, eftersom allt är så luddigt så kan du, jag och alla andra bara tro och spekulera. Vilket i sig, säger att det skötts dåligt och inte är förankrat hos folket på det vis Billström gör gällande inför Blinken.

När man läser den här och andra trådar om NATO, så står det klart för mig att både ja-, eller Nej-sidan över-/underdriver betydelsen. De allra flesta verkar dessutom bedriva ett krig som mer handlar om att ha rätt/vunnit i frågan mot sina landsmän, snarare än att föra en seriös diskussion om vad det innebär för vårt land och folk i realiteten. Återigen saknas nyanser, och folk är svartvita i sitt tänk.
Senast redigerad av Pripps3.5 2024-03-11 kl. 09:16.
Citera
2024-03-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Idag hissas den blå-gula flaggan i Bryssel. Natomedlemskapet är därmed fullbordat. Det är en bra dag för Sverige, EU och världsfreden

Och till alla bittra anti-Nato: torka tårarna och acceptera faktum, det blir således ingen folkomröstning

Det är fullbordat.
Sverige har aldrig varit säkrare.
Dessutom folkomröstar man inte om en sak som försvarspolitik,där folk inte fattar vad de röstar om.
Nu är vi med i NATO,och vårt medlemskap är av permanent slag.
Citera
2024-03-11, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är fullbordat.
Dessutom folkomröstar man inte om en sak som försvarspolitik,där folk inte fattar vad de röstar om.

Nä, några "folkomröstningar" som ger utrymme för ryska påverkansoperationer tackar vi vänligt men bestämt nej till.

Sv Freds, bittra Afs och foliehattarna får ha lekstuga nån annanstans.
Citera
2024-03-11, 09:02
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Idag hissas den blå-gula flaggan i Bryssel. Natomedlemskapet är därmed fullbordat. Det är en bra dag för Sverige, EU och världsfreden

Och till alla bittra anti-Nato: torka tårarna och acceptera faktum, det blir således ingen folkomröstning
Hade medlemsskapet skett under andra förhållanden, med ledare som inte är psykotiska krigshetsare, i ett läge när det inte är konflikt, kanske det hade varit en annan sak. Men dårarna som styr skutan verkar hellbent att gå i klinch med ryssland. Själv vill jag helst inte leva i en postapokalyptisk värld.

Hur kan du säga att det är en bra dag för världsfreden när diverse politiker öppet börjar babbla om att sända Nato trupper till Ukraina? Känns inte så jäkla fredligt om du frågar mig.
Citera
2024-03-11, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Hade medlemsskapet skett under andra förhållanden, med ledare som inte är psykotiska krigshetsare, i ett läge när det inte är konflikt, kanske det hade varit en annan sak. Men dårarna som styr skutan verkar hellbent att gå i klinch med ryssland. Själv vill jag helst inte leva i en postapokalyptisk värld.

Hur kan du säga att det är en bra dag för världsfreden när diverse politiker öppet börjar babbla om att sända Nato trupper till Ukraina? Känns inte så jäkla fredligt om du frågar mig.

Alla jag känner tycker att vi ska trycka tillbaka den nya Hitlerdåren Putin? Du håller inte med?
Citera
2024-03-11, 09:08
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Alla jag känner tycker att vi ska trycka tillbaka den nya Hitlerdåren Putin? Du håller inte med?
Eh nej eftersom jag inte vill att kärnvapen ska börja flyga. Dårar!
Citera
2024-03-11, 09:09
Bannlyst
Citat:

Du är således en sån som också tänker att vi ska ge vika för islamisterna och upphöra med koranbränningar?
Citera
2024-03-11, 09:10
Avslutad
Citat:
Frågeformulärets utformning

Nato eller inte har faktiskt dryftats i årtionden på alla nivåer i Sverige så den frågan får anses vara väl ventilerad. Nån folkomröstning vill vi inte ha eftersom det skulle bereda en arena för ryska påverkanskampanjer likt den om socialtjänsten.

Kan man grundläggande psykologi, så vet man att man kan styra svaren man får genom hur frågan ställs. Räcker inte det, så går statistik att manipulera. För att få ett genuint resultat måste även de man frågar vara insatta i ämnet, vilket allt för många inte är. Vilket är uppenbart bara genom att läsa trådarna om NATO. Ansvaret för denna brist ligger hos politiker och media. Samt till viss del hos ett naivt folk.

De "ryska påverkningskampanjerna" är ett påhitt av politiker och medias propagandakrig riktat mot det egna folket.
Citera
2024-03-11, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är fullbordat.
Du motsäger dig själv. Påstår att Sverige aldrig varit säkrare, samtidigt som du dumförklarar folket och förvägrar dem att ha en åsikt i en så viktig fråga. Tillhör inte DU folket?
Citera
2024-03-11, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du motsäger dig själv. Påstår att Sverige aldrig varit säkrare, samtidigt som du dumförklarar folket och förvägrar dem att ha en åsikt i en så viktig fråga. Tillhör inte DU folket?

Svenska folket sa sitt i det senaste riksdagsvalet? Gjorde inte du det så är det ditt problem.
Citera
2024-03-11, 09:33
Avslutad
Citat:
Svenska folket sa sitt i det senaste riksdagsvalet? Gjorde inte du det så är det ditt problem.
Dåligt argument, och jag har svarat på det tidigare i tråden. Vi har massor av inrikesproblem, och dessa frågor är minst lika viktiga som Natofrågan. Fanns bara pest eller kolera att välja mellan. Som vanligt numera, får vi båda. Oavsett hur vi röstar. Vi har nämligen ingen demokrati i Sverige längre.
Citera
2024-03-11, 09:54
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Smart att använda kärnvapen mot ett land som är allierade med många länder.

Men nu är det försent så du får helt enkelt leva med det, pappskalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in