2024-03-11, 01:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Lustigt hur IQ-befriade rövhattar kallar saker och ting "konspirationsteorier" när fakta finns på bordet om att det var efter ett möte med Wallenberg som ville tjäna pengar på NATO-medlemskap. Jag nämnde det tidigare i tråden och allt finns snyggt och prydligt uppställt på Friatiders länk hur det gick till och varför vi nu är med i NATO. Det har orkestrerats av Wallenberg.
https://www.friatider.se/wallenberg-har-tjanat-tiotals-miljarder-pa-kriget

Kollade länken. Det står ingenting om att Wallenberg ville tjäna pengar, eller hur det gick till. Bara att wallenberg och Maggan hade ett möte. Du konspirerar helt klart.
Citera
2024-03-11, 01:05
Medlem
Har tittat en bit in på detta. Det är från "Frihetsnytt" som verkar vara rent trams.
https://www.youtube.com/watch?v=RmI1iR68ukw
Här sitter de och propagerar för Ryssland.
Men en sak som de inte säger i klippet är det uppenbara. Oavsett vad man har för perspektiv så försvinner inte faktumet att Ryssland angrep Ukraina. De anföll. Gubbarna i klippet går runt detta och dillar en massa om andra saker.

Bör säga att jag är relativt konservativ och ogillar identitetspolitik osv, men det har liksom inte med saken att göra. Ett anfallskrig är ett anfallskrig och en helt annan fråga.

Så fånigt hur de sitter och skryter om hur detta land rustade under världskrigen. De säger inget om de tidigare övergreppen på Ukraina som ledde till miljoners svält, Gulags och allt möjligt.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-03-11 kl. 01:10.
Citera
2024-03-11, 01:05
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Skrev jag det?
Eller är det bara du som är på fyllan? vanföreställningar? Lässvårigheter?
Trådens topic är Sverige är nu medlem i Nato!

Ja, och skälet till att vi ska ingå i NATO är de krigshetsande ryska oligarker med Putin i spetsen. De utgör en fara för hela världen.
Citera
2024-03-11, 07:07
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Kollade länken. Det står ingenting om att Wallenberg ville tjäna pengar, eller hur det gick till. Bara att wallenberg och Maggan hade ett möte. Du konspirerar helt klart.
Tja, bara att du nämner "Maggan" på mötet gör att jag starkt tvivlar på att du "kollade länken". På mötet var Mikael Damberg, inte "Maggan".
Här har du en kille som sammanställt det hela på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=E1tmX1HJ8jE
Citera
2024-03-11, 07:17
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Kan någon förklara för någon som inte alls är insatt vad för konsekvenser det här bidrar med? Är det mer negativa än positiva, i sådana fall vad? Om vi inte är med i NATO vore vi ju enkelt mål för ryssen? Begriper inte det här riktigt.
Det finns inga nackdelar med att vara med i Nato, bara fördelar.
Citera
2024-03-11, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Så här ser lådan ut där vårt anslutningsdokument förvaras: https://youtu.be/nfxiw6jyw4I?si=QCH-M09V0GLwefaP
Vilken tönt Billström är. Dessutom ljuger han, beslutet om att gå med i Nato var överhuvudtaget inte förankrat i svenska folket. Hur kan han påstå något sådant?!
Citera
2024-03-11, 07:32
Bannlyst
Idag hissas den blå-gula flaggan i Bryssel. Natomedlemskapet är därmed fullbordat. Det är en bra dag för Sverige, EU och världsfreden

Och till alla bittra anti-Nato: torka tårarna och acceptera faktum, det blir således ingen folkomröstning
Citera
2024-03-11, 07:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vilken tönt Billström är. Dessutom ljuger han, beslutet om att gå med i Nato var överhuvudtaget inte förankrat i svenska folket. Hur kan han påstå något sådant?!
Han påstår det eftersom

1) opinionsundersökningar visar att en bred majoritet av folket stödjer medlemskap i Nato (mer detaljer: Nato-opinionen: Rekordstor svängning mellan 2021 och 2022)

2) i det senaste riksdagsvalet (september 2022) så gick nästan 88% av mandaten till partier som inför valet sagt att de kommer rösta för att Sverige går med i Nato, vilket de sen också gjorde i den avgörande riksdagsomröstningen mars 2023
Citera
2024-03-11, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Han påstår det eftersom

1) opinionsundersökningar visar att en bred majoritet av folket stödjer medlemskap i Nato (mer detaljer: Nato-opinionen: Rekordstor svängning mellan 2021 och 2022)

2) i det senaste riksdagsvalet (september 2022) så gick nästan 88% av mandaten till partier som inför valet sagt att de kommer rösta för att Sverige går med i Nato, vilket de sen också gjorde i den avgörande riksdagsomröstningen mars 2023
Då vill man ju genast veta vem som gjort/beställt dessa undersökningar och hur frågeformuläret ser ut.
Varför hölls inga öppna debatter om Nato-medlemskapet? Varför gick SR ut på gatan och frågade folk om de visste vad ett NATO-medlemskap innebär, först efter att beslutet tagits? Politiker/media borde ha varit betydligt mer transparanta och intensiva i sin informations-/upplysningskampanj, nu får man känslan av att det skedde i det dolda, och man ville ha så lite diskussioner som möjligt.

Jag gissar att de flesta (iallafall minst hälften) som är emot NATO, är konservativa. Svårt att se hur de skulle kunna rösta på V/MP. Speciellt då vi har så många andra viktiga/akuta problem i vårt land.
Senast redigerad av Pripps3.5 2024-03-11 kl. 08:21.
Citera
2024-03-11, 08:18
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
De kom hit för USA och Nato rotade runt i Mellanöstern. Afghanistan är tydligt exempel där vi fick ta hit tolkar och annan personal. Hade Sverige avstått sina utlandsinsater och lagt mer tid i Sverige hade vi haft mindre av detta problem. Även om USA och Nato avstått också går inte blunda för verkligheten. De hade tagit sig till Sverige i vilket fall som helst

Jävla massa tolkar vår lilla utlandsstyrka måste ha haft. Nej du, vi har inte en miljon invandrare från dysfunktionella länder här pga NATO, utan för att Sverige är ett generöst och många gånger naivt välfärdsland.
Citera
2024-03-11, 08:25
Avstängd
Citat:
Då vill man ju genast veta vem som gjort/beställt dessa undersökningar och hur frågeformuläret ser ut.
Varför hölls inga öppna debatter om Nato-medlemskapet? Varför gick SR ut på gatan och frågade folk om de visste vad ett NATO-medlemskap innebär, först efter att beslutet tagits? Politiker/media borde ha varit betydligt mer transparanta och intensiva i sin informations-/upplysningskampanj, nu får man känslan av att det skedde i det dolda, och man ville ha så lite diskussioner som möjligt.

Jag gissar att de flesta (iallafall minst hälften) som är emot NATO, är konservativa. Svårt att se hur de skulle kunna rösta på V/MP. Speciellt då vi har så många andra viktiga/akuta problem i vårt land.

Men SD ökade ju trots att man ändrade sig i förra mandatperioden. Så alla de konservativa du tror finns som motsäger sig Nato är nog inte speciellt många egentligen, de gapar nog bara högt och mycket här på flashback.

Jag har räknat mig som konservativ hela mitt liv och varit för ett Natomedlemskap sedan kalla krigets dagar.
Senast redigerad av RoineOberg 2024-03-11 kl. 08:28.
Citera
2024-03-11, 08:46
Bannlyst
Citat:

Frågeformulärets utformning

Nato eller inte har faktiskt dryftats i årtionden på alla nivåer i Sverige så den frågan får anses vara väl ventilerad. Nån folkomröstning vill vi inte ha eftersom det skulle bereda en arena för ryska påverkanskampanjer likt den om socialtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in