2024-03-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid

Antar det inte varit en lätt resa för dig. jäklar många mediciner. Ingen tvivel på ångest problem. Skriker ju desperation på att få bukt med ångest från den listan.. men man undrar ju såklart hur allt började.. även om en del människor har i grunden mer ångest. Å sen vad du prövat annars. Läkare är rätt bra på peta in mediciner och kirurgi samt en del övriga behandlingar. Men allt det andra som behövs veti..

Du skulle behövt ett riktigt team runt dig som jobbar bort de där.. men sånt är nedmonterat inom psyk. Alla får mer eller mindre klara sig själva med en påse mediciner och uppföljning.
Senast redigerad av rawjudge 2024-03-10 kl. 16:57.
Citera
2024-03-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är klart det kan finnas organiska rubbningar. Fast det där är mest något läkaren brukar dra till med för att du skall in i deras system och få maskinen gå runt.

Hjärnan är plastisk och så länge du tar sådana där kemikalier så låser du dig själv. Det går aldrig läka det förrän du slutar. Ungefär lika meningslöst som att käka antidepressiva och sedan gå till KBT hos någon psykolog eller liknande. Det är sånt hyckleri så det skriker om det. Du bearbetar ingenting så länge du snaskar piller. Detta är de flesta inom vården väl medvetna om fast girigheten och strävan efter pengar är så mycket större.

Frågan är ju om man skulle bli mottaglig för terapi utan antidepressiva pga att man mår så dåligt!
Citera
2024-03-10, 16:59
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Frågan är ju om man skulle bli mottaglig för terapi utan antidepressiva pga att man mår så dåligt!

Den dagen du slutar hålla i mössan och gå till giriga doktorn och snaska piller kommer du göra ENORMA framsteg. Testa distansera pö om pö från piller och vården så ska du få se på mirakel.
Citera
2024-03-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Antar det inte varit en lätt resa för dig. jäklar många mediciner. Ingen tvivel på ångest problem. Skriker ju desperation på att få bukt med ångest från den listan.. men man undrar ju såklart hur allt började.. även om en del människor har i grunden mer ångest. Å sen vad du prövat annars. Läkare är rätt bra på peta in mediciner och kirurgi samt en del övriga behandlingar. Men allt det andra som behövs veti..

Du skulle behövt ett riktigt team runt dig som jobbar bort de där.. men sånt är nedmonterat inom psyk. Alla får mer eller mindre klara sig själva med en påse mediciner och uppföljning.

Nog har jag inte haft det så lätt. Min tonår var hemsk med mobbning och jag klev då in i depression och har stannat där i princip med upp och nedgångar, mest ner. Är väl känslig och nervig från födseln vad jag förstått. Läkarna skriver ut mediciner men ingen uppföljning eller terapi.
Innan medicinerna jag tar nu så har jag testat följande tidigare:
Citalopram
Fluoxetin
Efexor
Litium
Risperidon
Oxascand
Lergigan
Theralen
Atarax
Senast redigerad av AcuteAppendictis 2024-03-10 kl. 17:04. Anledning: Tillägg
Citera
2024-03-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Den dagen du slutar hålla i mössan och gå till giriga doktorn och snaska piller kommer du göra ENORMA framsteg. Testa distansera pö om pö från piller och vården så ska du få se på mirakel.

Ska ha det i åtanke men har gått på olika psykofarmaka halva mitt liv i princip, men skit mår jag oavsett
Citera
2024-03-10, 17:10
Medlem
Har genom åren sett ännu värre fall än ditt. Det är bra att du vaknar upp och börjar ifrågasätta vad som försiggår. Orkar inte skriva en uppsats så jag skriver kort. Du kommer att bli allt sjukare för varje år om du fortsätter med dessa så kallade mediciner. Ditt enda alternativ är att trappa ut allting vilket kommer att bli ett heltidsjobb som kräver extremt mycket vilja och disciplin. Det är tragiskt att sjukvården har gjort sådär mot dig.
Citera
2024-03-10, 17:19
Medlem
Citat:
Nog har jag inte haft det så lätt. Min tonår var hemsk med mobbning och jag klev då in i depression och har stannat där i princip med upp och nedgångar, mest ner. Är väl känslig och nervig från födseln vad jag förstått. Läkarna skriver ut mediciner men ingen uppföljning eller terapi.
Innan medicinerna jag tar nu så har jag testat följande tidigare:
Citalopram
Fluoxetin
Efexor
Litium
Risperidon
Oxascand
Lergigan
Theralen
Atarax

Sorligt och höra. Tråkigt, då du verkligen hade behövt få bearbeta dom där demonerna från uppväxten. Ingen quick fix tyvärr. Såklart behövs lite fysisk aktivitet för att få till kemin i hjärnan också. Annars blir de bara medicin.

Men terapi är nödvändigt. Har du prövat? Personligen föredrar jag privat sådan men lite dyrt och ibland otillgängligt.
Citera
2024-03-10, 17:19
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Vilka mediciner menar du ger biverkningar som problemen man hade från början?

Flera av medicinerna du nämnde har som biverkning saker som ökad ångest, och yrsel.

De jag vet på rak arm är sertralin, voxra och lyrica som jag sett konkreta exempel på att folk mår piss av och fått ökad ångest istället för det motsatta.
Citera
2024-03-10, 17:36
Medlem
Citat:
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid

Själv har jag melatonin, pregabalin, cisordinol, alimemazin (tar en betydligt lägre dos än min läkare förskrivit med dennes goda minne) och cipramil.

Tycker att ett problem är att jag blir så seg i skallen av dem. Ska träffa min läkare om ett par veckor och kommer att ta upp detta med honom.

Då har jag ändå haft betydligt mer medicin. Har lyckats lägga av med en del.
Citera
2024-03-10, 17:38
Medlem
Citat:
Jag har haft psykiska problem sedan tonåren med depressioner, ångest och allt sånt. Jag började med antidepressiva och sedan har läkare jag till fler läkemedel en efter en. Om jag bett att få prova någon annan så har de gladeligen utan svårigheter skrivit ut det. Så var det med Lyrica och Stesolid, inga problem alls. Olanzapinen föreslog en läkare för mig också. Utan några mediciner vet jag inte hur jag är eftersom jag medicinerats sedan tonåren vilket var drygt 15 år sedan. Förmodligen en mer deprimerad version av mitt jag idag. På vilket sätt ändras personligheten? Det ör väl så att mediciner hjälper att vara den man egentligen är??

Nej. Vetenskapen har inte kommit så långt att vi kan veta om din hjärna faktiskt har en kemisk obalans och vi kan inte heller fixa det med någon vidare finess.
Man bara proppar i dig medel som gör att du känner dig lyckligare eller snarare känner mindre.
Det överskrivs preparat i hela världen.
Det är ju inte en sjukdom att vara tex olycklig. Snarare ett måste för att bryta upp och göra förändringar osv.
Särskilt i tonåren mår man ju lite upp och ned. mycket tack vare hormoner och mycket som händer i livet.
Men visst finns det ett behov av läkemedel ibland. Men troligtvis skulle mycket motion varit bättre i många fall.
Citera
2024-03-10, 17:43
Medlem
Olanzapin är kemisk lobotomi. Rent gift. Usch. Lägg av med den.
Citera
2024-03-10, 17:47
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid

Övermedicinerad, lider du av ångest dessutom bör du inte ta voxra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in