Citat:
Ursprungligen postat av
AcuteAppendictis
Jag har haft psykiska problem sedan tonåren med depressioner, ångest och allt sånt. Jag började med antidepressiva och sedan har läkare jag till fler läkemedel en efter en. Om jag bett att få prova någon annan så har de gladeligen utan svårigheter skrivit ut det. Så var det med Lyrica och Stesolid, inga problem alls. Olanzapinen föreslog en läkare för mig också. Utan några mediciner vet jag inte hur jag är eftersom jag medicinerats sedan tonåren vilket var drygt 15 år sedan. Förmodligen en mer deprimerad version av mitt jag idag. På vilket sätt ändras personligheten? Det ör väl så att mediciner hjälper att vara den man egentligen är??
Nej. Vetenskapen har inte kommit så långt att vi kan veta om din hjärna faktiskt har en kemisk obalans och vi kan inte heller fixa det med någon vidare finess.
Man bara proppar i dig medel som gör att du känner dig lyckligare eller snarare känner mindre.
Det överskrivs preparat i hela världen.
Det är ju inte en sjukdom att vara tex olycklig. Snarare ett måste för att bryta upp och göra förändringar osv.
Särskilt i tonåren mår man ju lite upp och ned. mycket tack vare hormoner och mycket som händer i livet.
Men visst finns det ett behov av läkemedel ibland. Men troligtvis skulle mycket motion varit bättre i många fall.