2024-03-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vilken tid pratar du om och statistik på det?

Detta var ett faktum från åtminstone 1700-talet och fram till första hälften av 1900-talet och var en direkt orsak till folkomröstningen om rusdrycksförbud 1922.
Citera
2024-03-09, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Du har inte sett tv-programmet ”Tunnelbanan”? En massa dyngraka stockholmare som inte kan bete sig.
”Macke! Ring åklagaren!”

Njaa åker tunnelbana så behöver inte se skiten, mycket är kopplat till att vi har något som ni inte har uppe i Sveg, befolkningsmängd
Citera
2024-03-09, 11:40
Medlem
Kulturell grej tror jag.

Däremot har som jag förstår det alkohol ersatts av medikamenter i olika former mer eller mindre över alla åldrar, etniciteter, och kön.

Personligen har jag inga problem att förstå varför för alkohol är jävligt jobbigt, men pratar man med den äldre (70+) generationen ser dom det helt annorlunda.

Alkohol= rena hälsokuren, medikamenter=KNARKARE!!
Citera
2024-03-09, 12:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Du har inte sett tv-programmet ”Tunnelbanan”? En massa dyngraka stockholmare som inte kan bete sig.
”Macke! Ring åklagaren!”

Men Tunnelbanan är väl i alla fall ett hyffsat tillrättalagt program.

Du kan ju ta dig en funderare på varför de väldigt sällan visar några ingripanden från någon s.k. socialt utsatt förort.

För övrigt, den där som skrek "Macke, ring åklagaren" måste ju bara ha emigrerat eller kört en riktig plastikoperation, kan man någonsin bli mer pinsam?
Citera
2024-03-09, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Detta var ett faktum från åtminstone 1700-talet och fram till första hälften av 1900-talet och var en direkt orsak till folkomröstningen om rusdrycksförbud 1922.

Jag menade, hur vet du att de drack mer då? Källa?
Citera
2024-03-10, 07:38
Medlem
Citat:
Jag menade, hur vet du att de drack mer då? Källa?

Jag var lite otydlig. Konsumtionen per person var inte särskilt mycket högre på 1800-talet, vilket bl.a. beror på att kvinnor drack väldigt lite eller inte alls. Den del av befolkningen som drack konsumerade dock huvudsakligen sprit och därav var fylleriet antagligen betydligt mer utbrett och synligt än idag.
Citera
2024-03-10, 08:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag var lite otydlig. Konsumtionen per person var inte särskilt mycket högre på 1800-talet, vilket bl.a. beror på att kvinnor drack väldigt lite eller inte alls. Den del av befolkningen som drack konsumerade dock huvudsakligen sprit och därav var fylleriet antagligen betydligt mer utbrett och synligt än idag.

Intressant!

BTW billigost frågade efter källa
Citera
2024-03-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Intressant!

BTW billigost frågade efter källa

https://www.bizstories.se/naringslivet/ut-ur-brannvinsdimman/

En liter mer per person och år jämfört med idag.

Att kvinnor var drivande och överrepresenterade i nykterhetsrörelsen i början av 1900-talet borde varje allmänbildad person känna till, därför ser jag ingen mening med att posta källor på den biten.
Citera
2024-03-10, 09:17
Avstängd
Inget jag som bor här i Stockholm känner igen, tvärtom så dricker tex gen z betydligt mindre än tidigare generationer, finns statistik och forskning kring det.
När man ser någon rejält påverkad av alkohol här i Stockholm så är det nästan alltid nån 40-50+ som står för det.

Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Underbar läsning! Stämmer så bra.

Förutom då att det är helt fel, vi svenskar är ganska måttliga i vårt drickande jämfört med andra länder.
Senast redigerad av Arthemis 2024-03-10 kl. 09:22.
Citera
2024-03-10, 09:20
Avslutad
Citat:

Citat:
https://www.bizstories.se/naringslivet/ut-ur-brannvinsdimman/

En liter mer per person och år jämfört med idag.

Att kvinnor var drivande och överrepresenterade i nykterhetsrörelsen i början av 1900-talet borde varje allmänbildad person känna till, därför ser jag ingen mening med att posta källor på den biten.

Nu frågade jag inte om kvinnliga nykteristers delaktighet i nykterhetsrörelsen i början av 1900-talet, utan jag bad om källor till ditt påstående om att man drack mer förr, enligt ditt spann 1700-1900. Har du hittat någon källa än eller finns det bara i dina fantasier och enstaka händelser i historien som du tror representerar hela befolkningen?
Citera
2024-03-10, 09:28
Medlem
Citat:
Nu frågade jag inte om kvinnliga nykteristers delaktighet i nykterhetsrörelsen i början av 1900-talet, utan jag bad om källor till ditt påstående om att man drack mer förr, enligt ditt spann 1700-1900. Har du hittat någon källa än eller finns det bara i dina fantasier och enstaka händelser i historien som du tror representerar hela befolkningen?

Hur mycket statistik tror du själv fördes på 1800-talet? Jag gav dig en källa ovan.

Att kvinnor var överrepresenterade i nykterhetsrörelsen och att de allra flesta kvinnor röstade för ett totalförbud av alkohol berodde på att kvinnor på den tiden till stor del var nykterister eller lågkonsumenter, det säger sig självt. Slutsatsen man kan dra av detta är att alkoholkonsumtionen var högre än idag hos de som faktiskt drack.
Citera
2024-03-10, 09:44
Avslutad
Citat:
Hur mycket statistik tror du själv fördes på 1800-talet? Jag gav dig en källa ovan.

Att kvinnor var överrepresenterade i nykterhetsrörelsen och att de allra flesta kvinnor röstade för ett totalförbud av alkohol berodde på att kvinnor på den tiden till stor del var nykterister eller lågkonsumenter, det säger sig självt. Slutsatsen man kan dra av detta är att alkoholkonsumtionen var högre än idag hos de som faktiskt drack.

Det var det som var min poäng, det finns liksom ingen tillförlitlig statistik på hur mycket man drack förr, mer än någon enstaka notis från storstäderna möjligtvis. Men de representerar väl knappast merparten av befolkningen som bodde på landsbygden.

Ditt tugg om att de flesta kvinnorna var nykterister förr talar väl snarare för att man drack mindre förr och du säger alltså emot dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in