2024-03-08, 20:58
Avslutad
Multikulturell agenda, skål!
Citera
2024-03-08, 20:59
Medlem
Fuckwindowss avatar
Kultur, alltid funnits och varit lagligt här. Tycker varken Swe/Rus eller kineser kan hantera alkohol.
Citera
2024-03-08, 21:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja tycker de e en härlig aspekt av den svenska kulturen. till vardags håller man sig reserverad o introvert. sen när flaskan kommer fram ja då blir de åka av :P som yin o yang =)

Precis, inom vissa ramar är det helt naturligt, som den här generalen i full metal jacket säger om private Joker: The duality of man.

Men visst kan det gå till överdrift ibland, själv begränsar jag mig till en kvarting Renat per dag ungefär.
Citera
2024-03-08, 21:39
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Jag tror Att hela industrin påverkan samhället markant. Alltså öppnar du en tidning så ser du reklam från systembolaget ang om viner som har fått 4/5 poäng/stjärnor. Det är så mycket reklam just om alkohol ute i samhället så dom blir påverkade.

Tråkigt men samt, och endå så vet våra kära politiker om problemet och endå så gör dom inget åt det.
Citera
2024-03-08, 22:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Englesmännen är än värre!
Citera
2024-03-08, 22:09
Medlem
grungewhores avatar
En gång i tiden var öl och brännvin renare att dricka än vatten. Man fick också betalt i brännvin. De fattiga drack ofantliga mängder. Vi som lever idag bär deras gener.
Citera
2024-03-08, 22:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.

Tror faktiskt du har lite fel.

Alkoholkultur i Sverige
"I Sverige är alkoholkonsumtionen relativt låg jämfört med andra europeiska länder. En anledning till detta är den svenska alkoholpolitiken, som innefattar höga skatter och strikta regler för försäljning av alkohol. Alkoholkonsumtionen i Sverige är också starkt kopplad till sociala evenemang och fester, snarare än till vardaglig konsumtion"

SÅ MYCKET DRICKER MEDBORGARNA I NORDEN

1. Finland 10,7

2. Danmark 10,4

3. Island 9,2

4. Sverige 9

5. Norge 7,1

Länderna som dricker mest alkohol per capita (liter) – topp 10

1. Tjeckien – 14,3

2. Lettland – 13,2

3. Moldavien – 12,9

4. Tyskland – 12,8

5. Litauen – 12,8

6. Irland – 12,8

7. Spanien – 12,7

8. Uganda - 12,5

9. Bulgaria - 12,5

10. Luxembourg - 12,5
Citera
2024-03-08, 22:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Englesmännen är än värre!
Vad gäller att supa skallen av sig och bete sig virdrigt!
Citera
2024-03-08, 22:22
Medlem
sfrges avatar
Citat:

Vad har du fått för dig att män tvingar i kvinnor sprit någonstans ifrån?
Kvinnor är minst lika benägna att supa som män.
Dom kanske hellre dricker vin en starksprit men supa kan dom.
Citera
2024-03-08, 22:24
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag är själv ätt dålig på att hantera alkohol. Dricker inte så ofta, men då jag gör det blir det ofta i mitt egna hem och då kan det bli rätt stora mängder. Kanske för att dämpa ångest? Ingen aning om jag speglar någon sorts medelsvensson i detta dock, det är bara så jag själv funkar.
Citera
2024-03-08, 22:40
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tror det har å göra med att människan måste få utlopp för sin antisociala levnadsstil, som svenskar i väldigt hög grad besitter. Vi har så dålig sammanhållning, förlitar oss för mycket på staten, farmor och mormor ska på åldersdomshem, kontakten och respekten för föräldrarna är uselt. Man pratar knappt med okända människor. Klart folket dricker för att få någon slags kontakt, svenskar är miserabla.

Vad menar du när du pratar om "antisocial levnadsstil"?
Är svenskar i hög grad antisociala?
Tror du har missförstått begreppet "antisocial".
Att vara antisocial betyder att du inte känner någon empati eller ånger.

Det är inte beskrivande för svenskar och det är heller inte önskvärt att vara detta. Ordet du söker är "osocial". Det är inget fel med att vara kall mot främlingar, men du kramar främlingar och bjuder in dem till ditt hem förstår jag?
Senast redigerad av danieldenhemske 2024-03-08 kl. 22:54.
Citera
2024-03-08, 22:41
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Brännvinskulturen kan man kanske skylla en del på, om man vill. En traditionell julmiddag med x antal skålar till det kalla och x antal till det varma, brukar ge att alla utan en rejäl karaktär är rätt bladiga efter en sittning.
Eller kräftskivan när du blir tilldelad ett sånghäfte på tallriken, då vet man att det blir supa av även för annars rekorderliga människor. Inte alltid roligt, men knappast nån katastrof heller. (de få tillfällena)

Hade däremot svensken fått hantera alkohol lite mer som den gemene svensken vill, så tror jag att svensken hade klarat det hela bättre.
Först, så tror jag att sverige har högst antal smygsupare i världen, av en del anledningar...
Vi har av nån gammal anledning blivit itutade att alkohol förtärs aldrig innan arbetet är avslutat, om inte det är sommarstugan på landet som ska målas. Och aldrig en vardag, om inte det är Juli månad. Och självklart inte för tidigt, så därför är du paria om du inte ljudligt och högt skriker ut att din morgonhutt Jäeger var i skidliften i BadGastein, om det ligger utanför detta.

Vidare har vi pappa staten som inte bara vill ha ensamrätt och total kontroll på vad du inmundigar, utan dessutom vill kalla det för lyxkonsumtion. För denna lyx ska det minsann svida att öppna lädret!
Horribla skattepålagor gör att du nästan kan räkna ner dina arbetsmoment i var gång du smuttar på glaset.
Detta smittar sen ner till ditt utskänkningsställe, som med priset och köpkraften som stöd i ryggen och monopolets stängningstid, plundrar det sista av ens omdöme och ekonomi. Det andra ger att man gärna bottnar rejält hemma före.

Missförstå mig lagom. Jag vill inte ha ett samhälle där folk kör bil lulliga, eller jobbar lite på lyran. Men överallt man reser i världen där alkohol finns, är det lite mer harmoni. De som inte fixar det, fixar det inte! De som kan ta en bärs till lunch, gör väl det. Vin, same. En stänkare då och då, jag tror folk hade mått bra av det.

Socialstyrelsen, och en radda av politiska beslut och fördömanden genom lång tid, förmyndarverksamhet kontra nån slags jävla fogande och accepterande av att vara kuvad och skatt har gett svensken ett väldigt smalt fönster att leva ut.

Därför super vi till, när tillfälle ges!

Underbar läsning! Stämmer så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in