2024-03-08, 23:24
Medlem
I sossesverige så är det lyxigt med alkohol för att det är beskattat så jävla hårt. Vi är dessutom jävligt stela så då super vi till det för att orka vara sociala.

Få lär sig att det inte blir roligare efter två glas. Suger festen så kommer det inte bli roligare efter det tredje glaset, du blir bara mer onykter och bakfull.

Är väl 60-talister, bondläppar, resturanganställda, esteter, och stureplanare som super mest, kan såklart ha missat nån kategori.

Knappast så att dömer alkoholmonopol hade hjälpt. De som vill dricka får tag i alkohol. Pissenkelt att importera från Danmark eller brygga själv, så inget mer sossefasoner tack.

Alkoholfri fruktig IPA och alkoholfritt naturvin lät förjävla snuskigt, sluta med det. Varför ens dricka det, det är som att äta veggie bacon?

Är själv ”halvnykterist” men den gång ca var andra/tredje månad jag dricker så kan jag i alla fall njuta av en bättre champagne, gott rödvin till en passande rätt eller en vanlig god öl med lagom alkoholhalt som inte försöker vara mer än vad det är, en öl.

Sverige är ett sånt stelt land att man börjar dricka vid 15, sen har många svårt att komma ifrån att på helgen ska man supa, vad annars finns det att göra liksom. Samtidigt kan jag känna att fler och fler uppskattar ”clean living” och har slutat dricka och röka. Förutom de som börjat knarka såklart, lustgas, röka, koks etc.
Citera
2024-03-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Det är lite av en klassgrej tror jag. Det dricks helt naturligt ett glas vin till middagen på vardagar och så i mina kretsar, men att bli berusad och särskilt så det märks går helt bort. Att dricka så mycket man kan och skryta om det är pöbelbeteende som verkligen ses ner på. Brännvin det är typ snaps på julafton och till kräftorna på sin höjd. Jag har aldrig förstått hur Sveriges ses som en del av brännvinsbältet men jag tillbringar ingen tid ute i de gamla bruksorterna eller Norrlands inland heller.
Citera
2024-03-09, 08:25
Medlem
Citat:
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.

Globalt sett är vi inte alls det. Vi är genomsnittliga. Mellanmjölk. Vi dricker hårdare än många länder runt Medelhavet, kanske Beneluxländerna, USA och Kanada. Mellanöstern men de har ju ingen alkoholkultur.

Hela östra Europa, hela norra och centrala Asien, hela Afrika söder om Sahara, Australien dricker hårdare än svenskar.

Sydamerika och Sydostasien är varierat. Ungefär lika mycket som i Sverige skulle jag tro.
Citera
2024-03-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Globalt sett är vi inte alls det. Vi är genomsnittliga. Mellanmjölk. Vi dricker hårdare än många länder runt Medelhavet, kanske Beneluxländerna, USA och Kanada. Mellanöstern men de har ju ingen alkoholkultur.

Hela östra Europa, hela norra och centrala Asien, hela Afrika söder om Sahara, Australien dricker hårdare än svenskar.

Sydamerika och Sydostasien är varierat. Ungefär lika mycket som i Sverige skulle jag tro.

Precis. Det fanns en tid då vi svenskar söp i stil med ryssarna, men alkoholkonsumtionen har minskat drastiskt de senaste decennierna. Folk som påstår motsatsen har förmodligen växt upp i missbruksmiljö eller är överkänsliga nykterister.
Citera
2024-03-09, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Precis. Det fanns en tid då vi svenskar söp i stil med ryssarna, men alkoholkonsumtionen har minskat drastiskt de senaste decennierna. Folk som påstår motsatsen har förmodligen växt upp i missbruksmiljö eller är överkänsliga nykterister.

Vilken tid pratar du om och statistik på det?
Citera
2024-03-09, 08:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Sverige har reglerat tillgången till alkohol extremt hårt åren 1917-1955, då man (i bästa fall) fick köpa en begränsad mängd sprit.
Tyvärr har denna politik lett till att den svenska kulturen har påverkats med det senska sättet att supa som följd.
Tänk om man gått varsammare fram, då hade folk inte druckit som de var rädda att någon skulle ta flaskan ifrån den.
Citera
2024-03-09, 09:20
Medlem
Citat:

Stämmer din sverigebild, eller är det en gammal myt?

I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort. Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

https://www.who.int/publications/i/item/9789241565639

https://www.can.se/fakta/alkohol/

https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/samhalle/alkoholrapporter/alkoholkonsumtionen-i-sverige/
Citera
2024-03-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Skitsnack!

Detta är enbart reserverat för landsbygden och bonnläppar som inte kan dricka.

I Stockholm blir du utslängda från krogen direkt om du är för full, så beteendet och förhållningssättet till alkohol är direkt kopplat till hur mycket skog du har runt omkring dig.

Landsbygden har i princip snöskoter och hembränt, inte så mycket på gång där och då är det flaskan som gäller, i den kungliga huvudstaden kan du leva ett värdigt liv med hobbys och intressen

Du har inte sett tv-programmet ”Tunnelbanan”? En massa dyngraka stockholmare som inte kan bete sig.
”Macke! Ring åklagaren!”
Citera
2024-03-09, 09:25
Medlem
Vanstertrollets avatar
Jag tror att många svenskar blir så som dom egentligen skulle vilja vara hela tiden när dom når ett visst stadie i berusningen. Personlighetsmässigt alltså. Därför blir det ju naturligt att man tar tillfället att bli den personen man vill vara när möjlighet ges. Det är ju lite sorgligt att det ska behöva vara så, men det är bara så vi svenskar formats. Man får göra det bästa av det.
Citera
2024-03-09, 09:27
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
För att brännvin, det nyttigt som själve fan, jajemen.
Citera
2024-03-09, 09:27
Medlem
Citat:

Vi super rätt lite om man ser till omvärlden, och allt mindre sett mellan genrationer.
Så jag vet inetsad tråden ska handla om.
https://www.aftonbladet.se/resa/a/jq5en/har-sups-det-mest-i-varlden
Citera
2024-03-09, 10:04
Medlem
fizzypopeys avatar
Osäkerhet och dålig självkänsla. Själv har jag rötter i UAE så har aldrig tänkt på att dricka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in