2024-03-08, 14:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Tror vi har en hel del människor som faller från diverse balkonger här i Sverige också...

Men det är klart när nu statstelevisionen i Sverige säger att hela 80% vill gå med och stödja en krigsorganisation med både blod och pengar så måste ju det vara den enda riktiga "sanningen". Varför folkomrösta om en sådan "bagatell"?

Kan ha varit en omröstning i riksdagen, kanske?
Du röstade ev i 2022 års val?
Lade din röst på MP eller V?
Då har du gjort in medborgliga plikt.
Citera
2024-03-08, 14:03
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Artikel 11 handlar om ratificeringsprocessen, jag vet inte vad du fått för dig att den skulle spela för roll i framtiden. Nu är ju ratificeringen klar.

Ett Nato-förband är ett förband som står direkt under Nato-befäl och inte under de enskilda ländernas egna befäl.

Nato-förband innebär att Ryssland inte kan cherrypicka ut ett land de tror ingen vill försvara, utan ett anfall mot ett land som stationerar ett Nato-förband blir en attack som gör att Artikel 5 kan åberopas av samtliga inblandade länder.

Article 11
This Treaty shall be ratified and its provisions carried out by the Parties in accordance with their respective constitutional processes.

Artikel 11
Detta fördrag ska ratificeras och dess bestämmelser genomföras av parterna i enlighet med deras respektive konstitutionella processer.

Postat texten och maskinell översättning.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att genomförandet av Natos åtaganden ska godkännas i varje lands parlament.

Det är ju ganska logiskt om man tänker efter. Eller hur?

Natoförbanden känns som något väldigt abstrakt, vilka soldater är det i dessa enheter? Det låter som vanliga förband som det landet har som står under Natos styrning.

Så om ett awacsplan baserat i Sverige, utgår från Sverige, och guidar Ukrainska missiler mot Leningrad, och Ryssland bestämmer sig för att bomba flygplatsen som planet utgick ifrån.

Vem är det som attackerat vem i det scenariot?
Citera
Medlem
Grattis till Gotland! Innan skulle Putin absolut vågat ta ön vid behov men inte nu längre.
Citera
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Tyvärr resonerar inte de finska millitärexperterna så, de har fått tag på ryska planer som bygger på att de ska angripa findlands norra gräns för att testa artikel 5 i praktiken som egentligen aldrig testats fullt ut. Ryssarna är säkra på att ett flertal östländer inte är beredda att ställa upp en för alla alla för en principen, och Ryssarna är beredda att smälla av en taktisk kärnvapen bomb mot de eventuella försvatrarna av den norra gränsen för att ytterligare skrämma bort Nato från försvar.
Händer det kommer Nato som idé att dö, idag har vi Ungern och Turkiet som stödjer Putin öppet, de kommer kritisera artikel 5 i den stund den kommer prövas, om Trump är president så kommer han inte följa artikel 5 och USA kommer inte stödja de som blir angripna, där har vi den största kritiska punkten, Nato har interna diskussioner kring detta i nuläget.

Intressant!
Du har förstås en länk/källa?
Det vill jag verkligen läsa mera om.

Jag har hört från finska källor att man tömde sina baser vid finska gränsen, för att skicka till Ukraina.
Men de är klara och har kommit hem för nya uppdrag antar jag?
Citera
2024-03-08, 14:04
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det blir en bättre debatt om vi håller oss till fakta.
Hur många konflikter har Nato startat?
Afghanistan
Irak
Libyen
Syrien

Sverige, med eller utan medlemskap, har på ett eller annat sätt funnits med på fel sida i flera av dessa "fredsbevarande åtgärder" dvs. stöttat grunden i NATO-USA och deras strävan efter total hegemoni.
Citera
2024-03-08, 14:07
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Afghanistan
Irak
Libyen
Syrien

Sverige, med eller utan medlemskap, har på ett eller annat sätt funnits med på fel sida i flera av dessa "fredsbevarande åtgärder" dvs. stöttat grunden i NATO-USA och deras strävan efter total hegemoni.

Vi tar det från början.
Nato som anfallande part = starta en konflikt. D v s utan föregående pågående våld.
Förstår du vad som menas med att starta en konflikt.
Citera
2024-03-08, 14:12
Medlem
Aldrig hade jag väl i min vildaste fantasi kunnat tro att Sverige skulle gå med i NATO. Men nu är vi där.

Under min uppväxt var det aldrig frågan om OM ryssen skulle dyka upp utan mer om NÄR. När man byggde hus i Sverige under 60- och 70-talet byggde man in skyddsrum i fastigheterna inför ryssens ankomst.

Genom åren har ryssen visat sig vara oberäknelig och opålitlig. Jag minns när en rysk ubåt gick på grund i Sverige. Kanske slipper vi sådant nu när vi är med i NATO.

Apropå ubåtar så hörde jag något festligt på tv:n igår. Hur jänkarna hade tränat med oss under vatten och jagat svenska ubåtar utan att lyckas upptäcka dessa undervattensfarkoster. Bra betyg alltså till svensk ingenjörskonst.

Bara för något år sedan när Sverige och Finland hade möte på Gotland och ryssen hotfullt strök med flygplan inne på svenskt luftrum är skäl gott nog för att gå med i NATO. Vi skulle alltså bli skrämda till att inte våga gå med i NATO eller ens tänka tanken. Då blev jag tvärtjurig och bestämde mig för att vid en eventuell folkomröstning så ska då jag rösta för ett inträde i NATO. Punkt.

Jag hade förstås önskat att vi hade förblivit ett neutralt land, men i dessa oroliga tider så ser jag ingen annan utväg än att bli medlem i NATO. Jag tycker att det känns bättre än att stå utanför.

Sedan har det under de sista tio åren känts som att vi inte är så värst neutrala ändå när vi ”tränat” med andra länder över svensk mark. Vidselbasen i länet där jag bor, där har ett flertal länder varit och övat under flera års tid. Vi har varit smygmedlemmar i NATO i så många år nu så det är väl lika bra att ta steget ut ur garderoben och komma ut en gång för alla i stället för att låtsas vara neutrala tänker jag.

NATO ska vara i avskräckande syfte, precis så som det ska vara.
Citera
2024-03-08, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Article 11
This Treaty shall be ratified and its provisions carried out by the Parties in accordance with their respective constitutional processes.

Artikel 11
Detta fördrag ska ratificeras och dess bestämmelser genomföras av parterna i enlighet med deras respektive konstitutionella processer.

Postat texten och maskinell översättning.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att genomförandet av Natos åtaganden ska godkännas i varje lands parlament.

Det är ju ganska logiskt om man tänker efter. Eller hur?

Natoförbanden känns som något väldigt abstrakt, vilka soldater är det i dessa enheter? Det låter som vanliga förband som det landet har som står under Natos styrning.

Så om ett awacsplan baserat i Sverige, utgår från Sverige, och guidar Ukrainska missiler mot Leningrad, och Ryssland bestämmer sig för att bomba flygplatsen som planet utgick ifrån.

Vem är det som attackerat vem i det scenariot?

Jag vet inte vad du snöat in dig på när det gäller artikel 11, men jag är ledsen att berätta att du inte har hittat någon form av kryphål som ingen annan hittat sedan 1949. Artikel 5 gäller, sen har varje land en frihet i att välja hur man hjälper till, men just detta finns det ju planer för och överenskommelser inom Nato hur det ska skötas.

Natoförband är ingenting abstrakt utan något som finns i verkligheten, den bataljon som Sverige ska skicka till Lettland är ett exempel på detta, det leds av Kanada och innehåller att antal förband från olika delar av Nato. Liknande förband finns i andra länder längs den Ryska gränsen.

Vem som attackerat vem? ja hela Nato är ju en allians som i grunden bygger på att skydda mindre länder mot ett historiskt aggressivt Ryssland/Sovjet.

Men låt mig ställa en motfråga till dig vatnik, är det nya strategin från husse i Kreml, att nu när Medlemskapet inte längre går att stoppa, då är det själva alliansen i sig som ska ifrågasättas och misskrediteras?
Citera
2024-03-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Grattis till Gotland! Innan skulle Putin absolut vågat ta ön vid behov men inte nu längre.
Hur skulle Putin kunna tagit Gotland?
Soldater på uppblåsbara krokodiler kanske?
Citera
2024-03-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så. Nu kan NATO rusta upp vid gränsen mot ryssland. Från norra Finland till gränsen mot Turkiet.

NATO har 3,5 miljoner soldater att tillgå, samt teknologi som kör frivarv runt allt ryssland har.
1,5 miljoner soldater längst gränsen lär väl räcka. Fullt utrustade förstås. Och längst varje km av gränsen.
Störsändare hela vägen längst gränsen som basunerar ut budskapet på ryska: "Ni är i fara!" Flygblad med samma budskap som sprids från ballonger över tätbefolkade ryska områden. Stopp för all fartygstrafik från ryska östersjö- och svartahavs-hamnar. Cyberattacker. Men inga krigshandlingar.
Alltså hybrid-krigföring av samma slag som ryssland redan håller på med mot väst.

Vad skall putin göra då? Förklara för sin befolkning att "den militära specialoperationen" fortsätter? Eller dra tillbaka tillräckligt med trupp för att möta hotet vid gränsen? Möjligen mobilsera, vilket ju inte lär vara populärt.

När de ryska trupperna står vid NATO-gränsen så befäster Ukraina stillsamt det egna landets numera av-ockuperade gränser och NATO föreslår fredsförhandlingar. Givetvis på Ukrainas villkor.

Kanske ett naivt scenario, men vem trodde i Januari 2022 att putin skulle låta sina trupper rulla in?

För att svara på din fråga. USA och UK varnade i december 2021 för att Putins trupper skulle rulla in så eventuellt trodde dem det också.
Citera
2024-03-08, 14:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Vem som attackerat vem? ja hela Nato är ju en allians som i grunden bygger på att skydda mindre länder mot ett historiskt aggressivt Ryssland/Sovjet.
Jag dör!
"Only 22 countries have never been invaded by Britain"
https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/3441.jpeg

"US military operations from 1775 to the present"
https://vividmaps.com/wp-content/uploads/2020/01/war_conflicts-1.jpg
Citera
2024-03-08, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag dör!
"Only 22 countries have never been invaded by Britain"
https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/3441.jpeg

"US military operations from 1775 to the present"
https://vividmaps.com/wp-content/uploads/2020/01/war_conflicts-1.jpg

Jag hoppas verkligen att du gör det vatnik.

Titta på en karta över Moskvariket, jämför det med en karta över Ryssland i mitten på 1800-talet och sedan en karta Över Sovjetunionen efter 1945
Senast redigerad av RoineOberg 2024-03-08 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in