2024-03-07, 11:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexbajs.
Men alltså, det är värre att sitta i häkte än i fängelse. Du är isolerad.

Det är olika för olika personer. Alla passar inte in bland de andra intagna på fängelset - och det gäller i synnerhet personer som inte är "yrkeskriminella" (jag menar: som har hela det mönstret sedan tonåren, alltid har tillhört kriminella gäng etc.), vilket väl är fallet för detta par. Alltså att de INTE faller in i detta mönster. För dem är det ju lugnare att få sitta isolerade.
Citera
2024-03-07, 11:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
8 år = 2/3 av straffet + häktningstiden = 4-5 år?!!

SKANDAL!! 😡😡😡😡😡😡😡😡
Ca 5 år och 4 månader - minus 13 månader i häkte. Så ungefär 4 år och 1 månad kvar att sitta effektiv tid.
Citera
2024-03-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Detta fall har hanterats fel från början till slut (av tingsrätten).
Helt sjukt pinsamt faktiskt.

Sjukaste delen av domen:
Föräldraparet åtalades även för grov misshandel bestående i att de inte ingripit för att skydda flickan från att utsättas för penetrationer av slida och anal samt att de inte sett till att hon fått vård för skador som uppstått på grund av detta. De frikänns från denna del av åtalet, då det enligt tingsrätten inte är bevisat att flickan har utsatts för penetrationer på det sätt som åklagaren har påstått. Föräldrarna frikänns även från olaga frihetsberövande bestående i att de stängt in flickan i ett rum i familjens tidigare bostad.

Rätten är enig i sin dom.

Om snippafallet var våldtäkt: Hur kan inte detta vara det??? Hon hade ju omfattande skador därnere????

Jag håller med dig helt, det här är en enorm skandal!!!!
Citera
2024-03-07, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är olika för olika personer. Alla passar inte in bland de andra intagna på fängelset - och det gäller i synnerhet personer som inte är "yrkeskriminella" (jag menar: som har hela det mönstret sedan tonåren, alltid har tillhört kriminella gäng etc.), vilket väl är fallet för detta par. Alltså att de INTE faller in i detta mönster. För dem är det ju lugnare att få sitta isolerade.

Sant, vet folk som misskött sig inne i fängelse bara för att hamna på isoleringen. Sen vägrat när de ska flyttas tillbaka till öppna avdelningen.
Citera
2024-03-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Absolut ett hån.

Hoppas Jigin vässar till klorna i HR och visar var skåpet ska stå!

Ju mer man tänker på omfattningen av alla skador och övergrepp desto mer framstår den effektiva fängelsedomen som ett jäkla skämt.
Citera
2024-03-07, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Åtta år, alltså. Om de sköter sig är de ute efter drygt fyra år, eftersom året i häkte också dras av. Det tycker jag var på tok för lite för vad de gjort.
Om ett par år får de permissioner.
Citera
2024-03-07, 11:36
Medlem
vilket jävla skämt, 8 år, hade dom inte suttit inne så jag själv åkt mer och mosat dom.
i 69 % av fallen som hovrätten ändrar så blir det mildrare straff, så ska mycket till att dom höjer.
Citera
2024-03-07, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Ju mer man tänker på omfattningen av alla skador och övergrepp desto mer framstår den effektiva fängelsedomen som ett jäkla skämt.

Ja håller med. Ett hån emot Z.
Fruktansvärt bedrövligt
Citera
2024-03-07, 11:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Jag antar att denna frågan ställts men, jag kör ändå. Förstod inte "föräldrarna" att allt detta skulle hända om dom åkte till sjukhuset? Eller va dom såpass efterblivna att dom trodde att dom var intelligenta nog att manipulera läkare och sköterskor till att tro att det va olycka? Och sen få vård och hem igen för att fortsätta tortera den stackars flickan?
Dom är väldigt efterblivna.
Citera
2024-03-07, 11:39
Medlem
8 år för att ha förstört ett barns liv
Citera
2024-03-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Jag hyser inget hopp om vare sig Jigdin eller hovrätten, men jag hade hoppats på tingsrätten. Är både besviken och äcklad över vårt rättssystem som jag tyvärr själv varit en del av för länge. Detta händer precis hela tiden att man lägger sig i nedre delen av straffskalan men DENNA gången hade jag verkligen hoppats på en rimlig dom.
Citera
2024-03-07, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Åtta år enligt AB.
Föräldrarna ska betala skadestånd till flickan med drygt 955 000 kr.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3pLlk/attiksfallet-i-dag-faller-domen
Fy fan.
8 år, har redan suttit av 1 år...
Detta måste göras om och göras rätt.

Varför blurras "föräldrarna" fortfarande?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in