2024-03-07, 10:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Intressant iaktagelse.
Kan ju vara hennes mammas och efter EP anfallet (kanske till och från innan pga "ryggbesvär"?) så är det hon själv som ordinerat sig rullstol för att vara sjukare än hon är (fysiskt, psykiskt blir svårt)
Nått av barnen vittnar ju om att hon inte använde den inomhus då mycket.

Har det framkommit om hon fått rullstolen från sjukhuset efter anfallet eller är det som sagt hon själv som fixat det?
Jag har tex kryckor från nått stukafoten sjukhusbesök X antal år sen liggandes som jag använt vid senare stukningar.
Det är ju inte helt ovanligt att folk kan behöva rullstol när de rör sig utomhus, men klarar sig ganska bra utan i hemmet - i alla fall när det gäller smärtpåverkan eller att de lider av viss obalans eller svaghet.
Citera
2024-03-07, 10:34
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Snart kommer domen nån som vill slå vad?
Jag tror 8 år mamman och lägre straff för pappan och skadestånd 1 miljon till flickan!
Ps Sen kommer jag alltid tycka att soc och skolan kommit alldeles för lätt undan de borde varit med i denna rättegång!
Skandal och känns rättsosäkert att de bara släpps igenom. Tjänstemannaansvar tack.

Ca 20 minuter kvar till Domen…
Tror att mamman kommer få längre straff än pappan. Hon 12 och han 10. Eventuellt samma straffsats. D är minst en möjliggörare.

Håller helt med dig gällande tjänstemannaansvaret, det borde återinföras och det borde gälla på alla nivåer där det handlar om stora och små människors väl och ve.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-03-07 kl. 10:37.
Citera
2024-03-07, 10:39
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju inte helt ovanligt att folk kan behöva rullstol när de rör sig utomhus, men klarar sig ganska bra utan i hemmet - i alla fall när det gäller smärtpåverkan eller att de lider av viss obalans eller svaghet.
Självklart är det så, men i detta fall har J sagt att hon varit helt rullstolsbunden även inomhus.
Citera
2024-03-07, 10:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Snart kommer domen nån som vill slå vad?
Jag tror 8 år mamman och lägre straff för pappan och skadestånd 1 miljon till flickan!
Ps Sen kommer jag alltid tycka att soc och skolan kommit alldeles för lätt undan de borde varit med i denna rättegång!
Skandal och känns rättsosäkert att de bara släpps igenom. Tjänstemannaansvar tack.

Hejsan! Jag undrar om de "vågar" eller hur jag ska uttrycka mig(?) ge J längre straff än D, jag tror det inte. Men faktum är att J borde ha ett längre straff eftersom vi vet genom Z att hon orsakade armfrakturen och brännskadan. Ö.h.t tror jag det är J som står för de fysiska skadorna, hon kan helt enkelt inte låta bli så då har hon passat på när ingen sett.

Däremot har ju D sett resultatet och inte gjort något åt det + bundit och låst in henne. Tillsammans har de vanskött henne på alla tänkbara sätt.

Jag hade varit överens med dig om strafflängden om inte paret i Västmanland fick 12 år i TR. Men där fanns väl iofs människorov med i åtalet. Det gör att TR måste försöka plocka ihop så många år som möjligt sedan ändras det väl i HR. Men det du skriver 8 år för "mamman" och lite lägre för "pappan" anser jag att HR skulle gå med på.
Hur som helst ska det bli intressant, håller även med om skadeståndet. Nu är det inte lång tid kvar . Men oavsett ska ju J överklaga domen för hon har ju enligt egen utsaga inte gjort något
Citera
2024-03-07, 10:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Kom precis på en grej när jag läste allt nytt i tråden efter inatt.
Det här med att hon skrek MAMMA när hon hade sitt sk "Ep anfall"

Jag har tyckt att det varit så vrickat men så kom minnet fram att jag själv har gråtskrikit fram Mamma hjälp, mamma hjälp, för ett halvår sen när jag hade mitt senaste och värsta gallstensanfall (svimmade 2 ggr mellan badrummet o sängen och bröt 2 revben)
Min mamma dog för 22 år sen och jag själv är äldre än J och har 2 barn som går/gått in i tonåren precis.

Efteråt funderade jag på varför jag gråtit efter mamma men glömde sen bort det, när jag nu tänker tillbaka så började även drömmarna om mamma o pappa komma tillbaks. (kan tillägga att jag har ADHD och Autism så på vissa emotionella plan är jag nog ganska omogen)

Js mamma hade ju dött ett år tidigare, egentligen kanske det inte är så konstigt att man ropar efter mamma när man inte är "sina sinnens fulla bruk"?

Jag tror inte J fejkade själva anfallet men anledningen till det tål att diskuteras.

Tack för att du delar med dig. Min misstanke gäller själva fallet (att falla handlöst i en två-trappstegs trappa och slå sönder ansiktet så illa - det är ju inte en 15-meterstrappa vi pratar om direkt utan mer av en hög tröskel), längden på anfallet (minst 1-2 timmar), det snabba återfåendet av talförmåga och rörlighet, samt att de dröjde med att ringa ambulansen.
Det verkar som att det var viktigt att systern skulle få se ”anfallet” med egna ögon men sen var det inte lika viktigt att åka med ambulansen.

Det finns ett helt färskt rättsfall från Lund där en kvinna kastade sig ner för en hög trappa för att simulera en misshandel. Hon dömdes för falsk beskyllning.
(FB) Lund: Kvinna skar sig med kniv - Slängde sig utför trappa för att sätta dit sin sambo (feb -23)

Citat:
Intressant iaktagelse.
Kan ju vara hennes mammas och efter EP anfallet (kanske till och från innan pga "ryggbesvär"?) så är det hon själv som ordinerat sig rullstol för att vara sjukare än hon är (fysiskt, psykiskt blir svårt)
Nått av barnen vittnar ju om att hon inte använde den inomhus då mycket.

Har det framkommit om hon fått rullstolen från sjukhuset efter anfallet eller är det som sagt hon själv som fixat det?
Jag har tex kryckor från nått stukafoten sjukhusbesök X antal år sen liggandes som jag använt vid senare stukningar.

Ja, eller hur. Varför säger man att någon blivit rullstolsbunden och så har de redan en rullstol hemma?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-07 kl. 10:44.
Citera
2024-03-07, 10:51
Medlem
Man tänker direkt på fallet-Bobby. Skillnaden är att han tyvärr dog. Fan är de för sjuka jävlar som bor i detta landet, och återigen vissa ska inte ha barn. Och även om man vill att dessa aldrig ska komma ut igen och att vi inte har dödsstraff så kommer de säkert stanna på 10 år för dessa båda svin
Citera
2024-03-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Man tänker direkt på fallet-Bobby. Skillnaden är att han tyvärr dog. Fan är de för sjuka jävlar som bor i detta landet, och återigen vissa ska inte ha barn. Och även om man vill att dessa aldrig ska komma ut igen och att vi inte har dödsstraff så kommer de säkert stanna på 10 år för dessa båda svin

Hoppas de får sitta betydligt längre! Någon som sett ngt om domen än? Kollade AT men där hade det inte kommit upp något än.
Citera
2024-03-07, 11:03
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Föräldrapar i Eslöv döms för ättiksförgiftning):
Citat:
Lunds tingsrätt har idag dömt det föräldrapar från Eslöv som åtalats för att ha förgiftat sin dotter med ättika. Båda föräldrarna döms för bl.a. synnerligen grov misshandel till fängelse i åtta år.

Tidigt på morgonen den 24 december 2022 kom den knappt sjuåriga flickan med sin pappa till Barnakuten i Lund efter att ha fått i sig ättika. Flickan hade mycket allvarliga skador i matstrupen och magsäcken och hennes tillstånd var livshotande. Magsäcken var så illa däran att den några dagar senare fick opereras bort. Det har inte gått att utreda exakt hur flickan fått i sig ättika, men enligt tingsrätten är föräldrarnas invändning om att hon har druckit ättikan självmant och frivilligt motbevisad. Den enda rimliga förklaringen anses i stället vara att flickan fått i sig ättikan genom föräldrarnas försorg.

- Tingsrätten delar åklagarens bedömning att det är föräldrarna som har sett till att flickan fick i sig ättikan, säger rådmannen Linda Palmenäs, ordförande i målet.

Föräldraparet döms även för olaga frihetsberövande bestående i att de hållit flickan instängd i familjens tvättstuga, där hon suttit bunden i en bilbarnstol. Under vistelsen i tvättstugan och en tid dessförinnan förseddes flickan med blöja som inte byttes under längre perioder, vilket ledde till att hon fick omfattande sårskador i blöjområdet. Under samma tidsperiod utsattes hon för undernäring genom att hon inte fick tillräckligt med mat. För detta döms föräldrarna för grov misshandel. Slutligen döms föräldrarna för två fall av misshandel, då de inte sett till att flickan fått den vård hon behövde efter en brännskada och efter ett armbrott.

Föräldrarna ska betala skadestånd till flickan med drygt 955 000 kr.

- Den brottslighet som flickan har utsatts för är mycket allvarlig och integritetskränkande, då den har begåtts av båda föräldrarna mot ett barn i hennes hem, där hon har haft rätt att känna sig trygg, säger Linda Palmenäs.

Föräldraparet åtalades även för grov misshandel bestående i att de inte ingripit för att skydda flickan från att utsättas för penetrationer av slida och anal samt att de inte sett till att hon fått vård för skador som uppstått på grund av detta. De frikänns från denna del av åtalet, då det enligt tingsrätten inte är bevisat att flickan har utsatts för penetrationer på det sätt som åklagaren har påstått. Föräldrarna frikänns även från olaga frihetsberövande bestående i att de stängt in flickan i ett rum i familjens tidigare bostad.

Rätten är enig i sin dom.
Lunds tingsrätt, mål: B 6683-22
Citera
2024-03-07, 11:05
Medlem
Dom

https://gofile.io/d/gI2kaO

https://easyupload.io/o236ju

https://delafil.se/bb7ed7c185a2b176/Lunds_tingsr%C3%A4tt_B_6683-22_Dom_20240307.pdf

.
Senast redigerad av .kungen77 2024-03-07 kl. 11:10.
Citera
2024-03-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Dom

https://gofile.io/d/gI2kaO

.

Alltid snabbast på bollen. Tack!
Citera
2024-03-07, 11:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Åtta år enligt AB.
Föräldrarna ska betala skadestånd till flickan med drygt 955 000 kr.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3pLlk/attiksfallet-i-dag-faller-domen
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-03-07 kl. 11:10.
Citera
2024-03-07, 11:09
Medlem
The.Swedes avatar
Jag antar att denna frågan ställts men, jag kör ändå. Förstod inte "föräldrarna" att allt detta skulle hända om dom åkte till sjukhuset? Eller va dom såpass efterblivna att dom trodde att dom var intelligenta nog att manipulera läkare och sköterskor till att tro att det va olycka? Och sen få vård och hem igen för att fortsätta tortera den stackars flickan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in