2024-03-06, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
Bra Henke, då kommer du utvisas med packet!
Citera
2024-03-06, 22:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Här.

https://www.gp.se/sport/fotboll/henrik-larsson-om-rasismen-som-bestamde-hans-efternamn.de5d0fd7-5b30-4202-ba69-8b28725d9cbf

Det där är ren bullshit från Herr Larsson. Han är född i början av 70-talet. De som invandrade till Sverige under 50-60 och 70-talen tycker i de flesta fall att Sverige då var ett jordiskt paradis.

Alla stora amerikanska jazzmusiker besökte Sverige för att här blev de väl behandlade till skillnad från sitt hemland.
Citera
2024-03-06, 22:57
Medlem
DeValeras avatar
För en person som Larsson kanske det är enklare att identifiera sig som en slags världsmedborgare. Hans föräldrar är från olika kulturer, han har varit yrkesverksam större delen i sitt vuxna liv i olika länder.

Men är det någon som vet om Larsson bor i Sverige med sin familj? Om Sverige är så pass dåligt och rasistiskt, då har väl länder som UK, USA, Kanada etc passat hans familj bättre.
Citera
2024-03-07, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Tycker det är något stört över modern svensk kultur. Den är uteslutande, elitistisk, falsk, kvinnlig.

Modern? Det handlar om kultur, miljö och kristendom. Svenska breddgrader har från begynnelsen varit utmanande för människan. För att leva i Norden har människan behövt prestera och slita för att överleva. Det fanns inte utrymme för lytta och lata att inte dra sitt strå till stacken. Sedan kom kristendomen, i andra Thessalonikerbrevet står det uttryckligen att den som inte vill arbeta ska heller inte äta.
https://www.bible.com/sv/bible/542/2TH.3.SB

Som svensk, formad och präglad av den kristendom som genomsyrar hela den svenska kulturen, är det fullkomligt normalt att inte acceptera folk som inte gör rätt för sig (bidragstagare och andra som anser att det är rimligt att andra försörjer dem och deras familjer). Falsk och kvinnlig kultur stämmer inte, men med all rätta uteslutande för gänget som inte sköter sig och gör rätt för sig. Vi får gärna gå ännu mer åt det hållet. Elitistisk stämmer inte heller, det är inga höga krav som ställs för att accepteras i Sverige.

Vad HL definierar och känner sig som är skitsamma, han har varit skötsam och gjort rätt för sig under tiden han levt i Sverige, vilket är det enda som är av betydelse.
Citera
2024-03-07, 00:10
Medlem
Ferhs avatar
Han ser ju inte ut som en svensk, så därmed så är han inte svensk, utan enbart halvsvensk. Det är ju däremot inte så ovanligt inom fotboll bland annat, till exempel franska landslaget i fotboll består väl nästan enbart av negrer har jag för mej.

Sport är ju däremot en fredlig form av krig mellan länder, kan man se det som, och att man därmed på det sättet även kan se det som att man har hyrt in utländska legosoldater att kriga åt en.
Citera
2024-03-07, 00:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag var med på 80- och 90-talet. Utlänningar blev bättre bemötta då än de är nu. Och frågar du invandrare som var med på den tiden kommer de flesta säga samma sak. Vilket gör det så jävla löjligt när trasselfolk som Henrik Larsson börjar gagga om rasism under uppväxten.
I själva verket kan du gå tillbaka till 70-talet och snacka med turkar och jugoslaver som kom då. De kommer också säga att det var ungefär som att komma till Bullerbyn, med vänliga svenskar som var intresserade av deras kultur och som skolade in dem i arbetslivet. Rasism har inte existerat i Sverige i modern tid.
Svenskarna har lackat ur seriöst sen dess.

Bortsett från ett fåtal individer så stämmer det med min uppfattning också.

Citat:
Här.

https://www.gp.se/sport/fotboll/henrik-larsson-om-rasismen-som-bestamde-hans-efternamn.de5d0fd7-5b30-4202-ba69-8b28725d9cbf

Trist att se. Det där kunde han ha hanterat betydligt bättre. Han borde lyssnat på Morgan Freeman, Samuel L Jackson och Laurence Fishburne. Har för mig att alla dessa har en nykter syn på sk rasism. Samma sak med Candace Owens även om hon i mångt och mycket verkar vara kontrollerad opposition i andra avseenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruzhan
Aldrig gillat den där djävla Larsson ändå. Trökig som få.

Möjligt. Jag har dock gillat den attityd han visat upp offentligt i alla fall senaste 30 åren.
Citera
2024-03-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
...
Var tvungen att youtuba Jordan och lyssna. Instämmer. Henke uppfattas som assimilerad och Jordan gör det inte. Var fasen har Henke och frun hållit på med?
...
Aha, då tror jag att det handlar mycket om att sonen vill att pappan ska ha varit mobbad, annars faller sonens underdog-teater.

Tippar på att Henke Larsson har hyfsat med stålar så grabben kan inte köra gud-vad-vi-är-fattiga, då blir påstådd rasism användbart.
Och rasism, även om den är påhittad, trumfar ju allt.

Skulle pappan ha sagt att han inte blev mobbad för sin hudfärg, eller inte berört den alls, då hade det ju blivit ett djävla liv på sonen.

Fenomenet är litet att jämföra med att 68orna försökte bräcka varandra i att komma från det fattigaste hemmet.
Citera
2024-03-07, 01:41
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag trodde utsatt område handlade om hög grad arbetslöshet, hög bidragsnivå samt hyfsat utbredd "lindrig" kriminalitet. Grov kriminalitet/gängkriminalitet kallas väl getto i folkmun och polisen har något annat ord för det. Att människor är fattiga är ju verkligen inget ovanligt. Titta förr i tiden i Sverige, det kunde bo 3-4 personer i en etta, 5-6 i en tvåa osv. Björn Ranelid reagerade tex på det här för några år sedan och berättade om sin barndom i Malmö. Han växte upp fattigt, men ingen ägnade sig åt kriminalitet och förstörelse utan såg till att arbeta sig bort från fattigdomen istället.

+1

Du förefaller ha missat vad samtalet handlar om och hur folk ser på det. Ytterst få har problem med sådana som Henke, tvärtom förefaller han vara något av ett föredöme.

Bra spaning. Så är det ju naturligtvis för oss alla, mer eller mindre.

Fast det gör de ju inte. Rasblandade verkar ha svårighet att rota sig och känna sig hemma någonstans. När man vet det så blir ju hela agendan med mångkultur och rasblandning väldigt tydlig. Det behövs en helt ny debatt, stoppa det som pågått och försöka se till att våra samhällen kan läka igen. Skicka hem främlingar, straffa de ansvariga och skapa nya lagar.

Du har rätt i det du skriver. Blir kanske svårt att få fram budskapet utan att skriva en avhandling som täcker in alla vinklar och undantag. ja, svenskar precis som alla andra vill bo och leva med sina egna. Min poäng var att skulle det dyka upp en japan, neger eller gud förbjude en arab i kvarteret så kommer man döma honom/henne efter hur de beter sig. Hudfärg blir underordnat till den saken är klar. Ingen svensk vill bo i ett område med 25% främlingar eller ännu värre 50 eller 95% främlingar. Efter 2-4 % söker man sig vidare.

När jag skrev blekfet skåning så var inte min avsikt att racka ner på hela svenska folket, utan illustrera ett exempel. Uppriktigt sagt så finns det svenskar som har ett beteende jag inte är särskilt förtjust i heller. Det finns idioter som får för sig saker och tar ut saker på fel person. Jag känner inte Henke och vet inte hur han var som barn men ponera nu att Henke var en välartad gosse som skötte sig och var snäll. Om det då fanns en idiot som ska tråka mindre killar i sin omgivning så kanske han tråkade Henke för att han hade en mörkare hudfärg, men han kanske också tråkade Stefan eftersom hans pappa var sopgubbe och Jocke eftersom han var neurosedynskadad. Precis som med glåporden så letar mobbare eller tråkare ut något karakteristiskt att klistra på sina offer. Hade Henke i den åldern varit lite klokare hade han förstått det där och inte tagit ett taffligt glåpord personligt och låtit det definiera resten av livet för honom. Allra minst nu när han sedan länge är multimiljonär, en av våra mest uppskattade idrottsprofiler, förefaller ha en lycklig familj. Det vore intressant att veta vad Henke sa exakt och vad hans syfte med intervjun och utspelet var.

Jo. Fast samtidigt illustrerar det vad som numera är inövat hos de flesta, utan att man själv ser det.

Nämligen först den omedvetna förväntan som finns på vita att lyckas och kunna bete sig. Annars är man "WT" eller "blekfet" .
Medan exakt samma beteende hos svarta i stället politiseras och får benämningen "klyftor" och "rasism inom systemet". De ska skyddas och försvaras när de redan lider i allmänhet.
Där ingen personlig börda faller på den svarte. Att lyfta sig. Vita emellan lever under den pressen konstant och måste tolerera hatet på ett helt annat vis än svarta, som kan gotta sig i självömkan och att samhället har en skuld som i princip aldrig får ett slutdatum. Ungefär som när Palme ansåg att alla svenskar kunde bli akademiker och samhället i dag ömkar invandrare och kvoterar in dem eller subventionerar löner och förmåner. Två vitt skilda tanke-stegar, kanske baserat på hudfärgens mytomspunna relevans.

Precis som "svenskhet" genererar en bild och bestämd form, gör också århundraden av neger-beteende det. Bara det att i det senare fallet är det inte så positivt.

HL är inte mer annorlunda än andra blandbarn som är rotlösa och har en livslång identitetskris. Innan man skaffar barn med vem som helst, är det någonting att seriöst fundera på.

Sport är annars tacksamt, och fotboll är så mångsidigt att raserna har goda förutsättningar att nå framgång och att det spelas på ett mer naturligt vis med hela kroppen som arbetsfält. Inom fotboll behövs det mesta, till skillnad från hockey och basket.

Många trådar man kan dra i här.
Senast redigerad av -GG 2024-03-07 kl. 02:02.
Citera
2024-03-07, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Vad de flesta invandrare inte fattar är att alla oavsett hudfärg får ta nån skit / möter bristande respekt åtminstone några gånger i livet. Finns inte någon som kommer undan det. Men med rötterna i någon annan del av världen är det nog lätt att idealisera det man upplever sig aldrig ha fått ta del av.

Vi är alla offer för Sverige sedan 1980 och framåt, svenskarna främst eller hur har inte vårt land rasat ihop sedan dess? De står för invasionen och vi är invaderade. Jag vet att "offerkofta" inte anses vara attraktivt men det är ju svenskarna som trängs undan eller: alla som kan undviker invandrarmassorna. Att ha en svensk familj med små barn och sitta fast i tex Rinkeby kan svensken inte föreställa sig vad det skulle innebära. Det kanske Aftonbladets krönikörer skulle kunna ta fasta på.
Citera
2024-03-07, 03:26
Medlem
Skvistens avatar
Varför tar han inte sin pappas efternamn och är stolt för sitt ursprung för?

Ingen i sverige har hoppat på honom mer än några töntar under uppväxten (som alla ”vanliga” svenskar varit med om).

Han är extremt framgångsrik och har mkt mer på kontot än vanliga svensson och kan väl bara tacka sverige för detta?

Alla har haft sina ”plågoandar” under uppväxten.

Rasistkortet är bara töntigt och tecken på extrem komplex för sitt ursprung.

Han om någon är en rasist!
Senast redigerad av Skvisten 2024-03-07 kl. 03:28.
Citera
2024-03-07, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Mitt folk = invånarna i landet jag lever i, medspelarna i laget jag spelar i etc etc.

Det faktum att vissa personer råkar bo inom den geografiska yta som svenska staten gör anspråk på innebär inte att de har något gemensamt med dig eller att de gillar dig.
Citera
2024-03-07, 06:50
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89

Fenomenet är litet att jämföra med att 68orna försökte bräcka varandra i att komma från det fattigaste hemmet.

Ja, fast i stort sett alla i denna gruppen kom från välmående medelklass- eller övre medelklass miljöer.

Ungefär som dagens Jason Diakaté som kommer från en välmående miljö men som verkar vilja vara diskriminerad ghetto-rappare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in