2024-03-06, 17:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det större problemet är att han förmodligen ljuger om sin barndom. Ungefär som när skallturken Demirok ljuger om att ha blivit jagad av nazister med järnrör som ung.
Nu tror jag i grunden detta beteende beror på narcissism snarare än etnicitet*. Men när människor med stor plattform ger uttryck för dessa lögner är det som en förbannad sjukdom som sprider sig till alla invandrare. Alla vill ta efter kändisarna, så alla börjar hitta på fantasier om att ha blivit utsatta för rasism. Ju större rasistlögn man hittar på, desto bättre. Ribban höjs ständigt via tävlan, för man vill ju sticka ut och va cool. Det blir som vilken modefluga som helst. Förutom att det också leder till raskrig.

*Hundra av hundra kändisar är patologiska narcissister.

Intressant analys. Om det stämmer så gränsar det till "uppvigling".
Citera
2024-03-06, 18:02
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Du vet att det är ett anonymt (nåja) diskussionsforum där man kan spekulera, vädra åsikter och testa argument. Vill du inte läsa ett inlägg så scrolla vidare i så fall. Det är väl ingen som tvingar dig att läsa?

Testa argument som ett gäng skvallerkäringar utan att veta ingenting om någonting kallar jag för förtal och hat.
Ni är inte seriösa någonstans.
Citera
2024-03-06, 18:02
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, det är klart att de även då fanns länder som var mer rasistiska. Jag håller med om att Sverige numera är ett av de mest öppna och toleranta länderna som finns men på 80-90-talet var det mer ovanligt med färgade människor och det var ett helt annat samhällsklimat där man säkert möttes av en hel del fördomar och rasism som färgad (inte att förväxla med berättigad kritik av vissa invandrargrupper som vi har idag).

Jag var med på 80- och 90-talet. Utlänningar blev bättre bemötta då än de är nu. Och frågar du invandrare som var med på den tiden kommer de flesta säga samma sak. Vilket gör det så jävla löjligt när trasselfolk som Henrik Larsson börjar gagga om rasism under uppväxten.
I själva verket kan du gå tillbaka till 70-talet och snacka med turkar och jugoslaver som kom då. De kommer också säga att det var ungefär som att komma till Bullerbyn, med vänliga svenskar som var intresserade av deras kultur och som skolade in dem i arbetslivet. Rasism har inte existerat i Sverige i modern tid.
Svenskarna har lackat ur seriöst sen dess.
Citera
2024-03-06, 18:17
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag var med på 80- och 90-talet. Utlänningar blev bättre bemötta då än de är nu. Och frågar du invandrare som var med på den tiden kommer de flesta säga samma sak. Vilket gör det så jävla löjligt när trasselfolk som Henrik Larsson börjar gagga om rasism under uppväxten.
I själva verket kan du gå tillbaka till 70-talet och snacka med turkar och jugoslaver som kom då. De kommer också säga att det var ungefär som att komma till Bullerbyn, med vänliga svenskar som var intresserade av deras kultur och som skolade in dem i arbetslivet. Rasism har inte existerat i Sverige i modern tid.
Svenskarna har lackat ur seriöst sen dess.

Skåningar gillade dock att säga neger till negrer när Henrik Larsson växte upp.
Citera
2024-03-06, 18:31
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Vid ett sånt här intervjutillfälle spottar folk ur sig väldigt mycket högt och lågt, helt enkelt för att journalisten får dig att prata på, och styr samtalet. Det här ”samtalet” pågår i timmar. Allt du säger är inte genomtänkt. Journalisten är däremot noga förberedd.

Sen väljer journalisten ut de två citat han vill att intervjun ska handla om, och så hårdvinklar han på det. Eftersom han vill att alla som läser ska tro att Henrik känner sig förfördelad i Sverige.

Förmodligen har journalisten bestämt sig för att detta ska vara artikelns vinkel ett halvår innan han överhuvudtaget träffar Larsson. Jag överdriver inte.

En inblick i hur en journalist jobbar, varsågod.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2024-03-06 kl. 18:37.
Citera
2024-03-06, 18:31
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag har svaret

1inse att det är normalt med multikulti i ett globalt samhälle, och att avvikande aldrig startar med samma förutsättningar att bli accepterade. Det beror på evolution och mänsklig psykologi. Det är bara att gilla läget.
2När du insett det, så kör på. Du behöver inte klaga och skapa dålig stämning. Att klaga löser ingenting, annat än att göra folk obekväma, eller skapa kognitiv dissonans.
3 man lever en gång, så försök gör det bästa
av situationen och tänk positivt

Så tänker jag som en väl integrerad invandrare

Däremot så kan jag förstå att många välintegrerade invandrare ser bittert på den ökade segregationen från 2008 till 2023, men se det som en lärdom att världen är föränderlig, och utmana dig själv att blomstra i den nya eran

Zlatan behöver inte klaga. Han är en snygg svensk fru, är miljardär, och trivs i Milano. Bitterhet är oftast en projektion av ens egna misslyckande. Så försök va lyckad spirituellt eller på det sätt du kan va på. Däremot så är inte alla människor så här storsinta, utan många är känsliga. Som svensk hade jag inte dömt ut dom, utan låtit dom klaga lite och sen gett dom en kram

Zlatan och Helena Seger är inte gifta med varandra. De är sambos och har gemensamma barn. Zlatan lär ha friat men fått nej. En andra gång tänker han inte fråga, har han sagt.
Citera
2024-03-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag skiter i etnicitet. Bryr mig alltså inte om var folket i mitt land kommer ifrån. Det enda jag bryr mig om, är om mitt folk är bra eller inte. Etniska svennar som beter sig som skit begraver jag gärna. Bra svenskar är jag däremot extra stolt och glad över.

Du är en hjärntvättad naiv svensk som lider av de vanliga svenska vanföreställningarna att alla människor är som ni själva. Det är som ni har levt i en isolerad grotta i en miljon år och inte har fattat grundläggande saker om hur verkligheten fungerar.

Vad fan är "ditt folk" om de inte har någon etnisk samhörighet med dig?

Varför tror du slumpmässiga människor från alla jordens hörn de ska känna gemenskap med dig och dela dina värderingar?
Citera
2024-03-06, 18:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Vid ett sånt här intervjutillfälle spottar folk ur sig väldigt mycket högt och lågt, helt enkelt för att journalisten får dig att prata på, och styr samtalet. Det här ”samtalet” pågår i timmar. Allt du säger är inte genomtänkt. Journalisten är däremot noga förberedd.

Sen väljer journalisten ut de två citat han vill att intervjun ska handla om, och så hårdvinklar han på det. Eftersom han vill att alla som läser ska tro att Henrik känner sig förfördelad i Sverige.

Förmodligen har journalisten bestämt sig för att det ska vara artikelns vinkel ett halvår innan han överhuvudtaget träffar Larsson. Jag överdriver inte.

En inblick i hur en journalist jobbar, varsågod.

Spelar ingen roll. Henrik Larsson har sagt precis samma saker i tidigare intervjuer genom åren. I själva verket är han ganska konsekvent med att prata om hur jobbigt det är att inte (vilja) vara svensk, hur mycket rasism han fick utstå osv varje gång han intervjuas om annat än det direkt sportrelaterade.
Citera
2024-03-06, 18:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vafan, vet du om det. Kan man undra ? Har du varit med ?

Smygrasister som passar på att lufta lite fördomar och missnöje baserat på typiska gissningar kan bara hålla käften.

Du kan kalla mig vad du vill, det är ändå bara tandlösa floskler utan mening.

I övrigt så är det inte mellanrum mellan texten och skiljetecknet.

Är Kalle sur? <--- Rätt
Är Kalle sur ? <--- Fel
Citera
2024-03-06, 18:46
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du är en hjärntvättad naiv svensk som lider av de vanliga svenska vanföreställningarna att alla människor är som ni själva. Det är som ni har levt i en isolerad grotta i en miljon år och inte har fattat grundläggande saker om hur verkligheten fungerar.

Vad fan är "ditt folk" om de inte har någon etnisk samhörighet med dig?

Varför tror du slumpmässiga människor från alla jordens hörn de ska känna gemenskap med dig och dela dina värderingar?

För att de är protestanter kanske. För att de tror på grundläggande mänskliga rättigheter och demokrati. För att de gillar Metallica. Sportfiske? Pingis kanske.
Jag förstår att det är en retorisk fråga men det är ju inte så att germaner av nödvändighet inte kan fungera tillsammans med icke-germaner och tvärtom.

På samma sätt finns det etniska grupper som inte ens kan fungera med sig själva.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2024-03-06 kl. 18:56.
Citera
2024-03-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
För att de är protestanter kanske. För att de tror på grundläggande mänskliga rättigheter och demokrati. För att de gillar Metallica. Sportfiske? Jag förstår att det är en retorisk fråga men det är ju inte så att germaner av nödvändighet inte kan fungera tillsammans med icke-germaner och tvärtom.

Det är ganska osannolikt att en neger eller arab delar typisk germanska intressen än mindre att hela grupper av araber eller negrer skulle ha typiskt germanska intressen.

Svenskar är socialt knepiga och till och med närstående folkgrupper som tyskar och engelsmän känner sig många gånger socialt utanför i Svergie.
Citera
2024-03-06, 19:02
Medlem
Flundran90s avatar
Nu har Simon Bank skrivit en krönika om det hela. Han är oerhört ledsen å Henkes vägnar och tycker att alla svenskar bör ha en klump i halsen över att Henke känner som han gör. Själv tycker jag att det är bra att empatisera med folk som är/ser annorlunda ut, men det här grejen med att vi ska skämmas hela tiden som kollektiv känns lite osund. Tycker mer att de är de vuxna som måste ta ansvar för sina barn . ha koll dem och stötta dem.

Artikeln:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/VPKeE6/henrik-larssons-ord-ger-mig-en-klump-i-halsen-simon-bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in