2024-03-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo

Ryssland har inte ett skit med Ukraina att göra.
Eftersom de båda länderna ingick i Sovjetunionen och en stor del av de som bor i Ukraina har rysk bakgrund så har Ryssland faktiskt en hel del med Ukraina att göra.
Citera
2024-03-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
såg någonstans att paasikivi tror på att ukraina går på offensiven igen nästa år 2025 (om inte trumpen har saboterat kriget då?)

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576

Pissikivi sa ju att Ukraina skulle vinna innan 2024. Gick sisådär med den lögnarens "analyser".

Pissikivi är en propagandapapegoja.
Citera
2024-03-06, 23:43
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Tänkte skriva terräng också, men sket i det. Men du fick mig verkligen, jag antar att ukrainarna kan gömma sig i den totalt öppna terrängen. Ukraina är så plant det kan bli, men okej.

Både USA och Sovjetunionen hade tekinkövertag i Afghanistan som saknar skogar. Borde dom inte ha vunnit brutalt?

Berg borde inte vara ett problem när man har satelliter, helikoptrar och liknande och din fiende saknar t.o.m. ett flygvapen.
Citera
2024-03-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Sveriges tidigare överbefälhavare Johan Hederstedt har ändrat uppfattning om kriget i Ukraina. Han tror inte längre att det finns någon möjlighet för Kiev att vinna.
Dela artikeln
Dela

Johan Hederstedt säger i en intervju med Svenska Dagbladet att det finns övertro på att artilleri kommer att avgöra kriget, både från väst och från Ukraina.

https://www.friatider.se/tidigare-ob-ukraina-kan-inte-vinna
Hur hanterar DU som är övertyggad om rysk förlust denna information?
Är han också ett ryskt troll?

Friatider...
Citera
2024-03-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Eftersom de båda länderna ingick i Sovjetunionen och en stor del av de som bor i Ukraina har rysk bakgrund så har Ryssland faktiskt en hel del med Ukraina att göra.

Så Ukraina kan börja göra anspråk på ryska områden där det bor Ukrainare (pga tvångsförflyttningar)?
Citera
2024-03-06, 23:46
Medlem
sturdyoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Både USA och Sovjetunionen hade tekinkövertag i Afghanistan som saknar skogar. Borde dom inte ha vunnit brutalt?

Berg borde inte vara ett problem när man har satelliter, helikoptrar och liknande och din fiende saknar t.o.m. ett flygvapen.

Spelar du dum eller? Är ju terrängen, dvs bergen som gjort att de vann. Hade Afghanistan sett ut som Ukraina topografiskt så hade det varit över på en vecka.

Varför diskuterar vi självklarheter här för? Ska jag säga att jorden är rund också?

Vadå "berg borde inte vara ett problem" du vet inte vad du pratar om. Måste vara efterbliven.
Citera
2024-03-06, 23:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag har aldrig varit för Ukrainakriget men svarar ändå.

Jaha, så kom en före detta ÖB på det nuuu...!!! Woow, liksom.

Ända från dag 1 har jag sagt det, inled fredssamtal, helt oavsett vilka invändningar man har. Det spelar ingen roll. Det här är logiskt om man kan tänka självständigt, vilket inte alla kan då de låter massmedia tala om för dem hur de skall tänka. Det blir som en masshypnos i dumhet, typ, bidra till Ukrainakriget helt oavsett priset för det (och innan det, akta dig för "viruset" helt oavsett priset vi måste betala för det ...etc.).

Det finns ingen vinst i att kriga med Ryssland, utan det enda som händer är att massor med vanliga människor dör i onödan och alla i västvärlden blir helt luspanka till sist, medans den globala eliten slutligen blir ägare av allting. Helt vansinnigt. INGET NATO-medlemskap i hela världen är värd denna idiot, inget.

Så därför borde Ukraina under den dåliga ledaren Zelensky lagt ner sina ambitioner på ett Nato-medlemskap för länge sedan, självklart, men Nato och USA ville annorlunda, de ville ha krig med Ryssland för de trodde att Ryssland gick att besegras via Ukraina som nu offrats cyniskt i deras elaka globala spel.

Napoleon, Tyskland och nu är det Natos tur att inse att ingen kan vinna militärt mot Ryssland på deras hemmaplan, eftersom de tillåter inte det.

Den var bra, du gav mig dagens skratt. Nu lever jag ett år längre tack vara det, så tack, men jag förstår om du skulle vilja att det vore tvärtom.
Ryssland är och har alltid varit fienden.
Ryssland (Sovjet) fick ge sig när de krigade i Afghanistan så visst går de besegra.

Kanske inte kriget går att vinna för Ukraina, men man lägger sig inte platt när man blir invaderad för det. Lilla Finland slog tillbaka fienden relativt bra när de blev anfallna.
Ryssland kommer att vara försvagat många många år framöver efter det här kriget, inte minst ekonomiskt, vilket är mycket bra då de är vår arve-fiende. Låt de jävlarna dö som flugor på slagfältet!

Lär dig vem som är din fiende!
Citera
2024-03-06, 23:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det är så otroligt låg nivå i trådarna om Ukraina.
Detta beror främst på att det huserar en väldigt stor mängd ungdomar och mindre begåvade vuxna här.

Likt politikerna i landet saknar de noll konsekvenstänk och styrs likt får i fållan.
Har media sagt att vi ska "heja" på Ukraina, så vips är det flaggor i profilbilderna på sociala medier. Man ska ingå i strömmen liksom...

Och här blir man stämplad "ryzztroll", "putler" "ryssvän" "vatnik" och allt annat rent trams, endast för att man olikt media och propagandadrevet vill ha en nyanserad bild av förloppet.

Jag har sen dag ett hävdat att detta krig är fullständigt meningslöst och att Ryssland kommer vinna..

Det tog svensken och "experterna" drygt två år...
Inget nytt under solen..

Det är likadant med Natofrågan..

Vilken tid vi lever i...
Kan inte annat än hålla med dig.
Även om man har fläskat på med sanktioner, stöd till Ukraina och propaganda så känns det konstlat.

Folket marscherar på med flaggor på sina profilbilder medan priserna stiger.
När NATO klagar på vår infrastruktur blir det liv i luckan; ”Oj, det måste vi fixa!”, men tydligen var det inte nödvändigt innan det …

Medgångssupportrarna låter som en skiva som hakat upp sig med sina okvädningsord.
Uppenbarligen är de fredsskadade - vet inte vad krig är utan tror att det är som i Braveheart där den skotska hären vände häcken till mot fienden och drog upp kilten … Eller för all del som i en hollywoodproduktion.

Var kommer egentligen rysshatet ifrån? Har folk alltid gått omkring och hatat ryssar på detta sätt?
Och denna plötsliga starka och villkorslösa kärlek till ukrainarna, var kommer den ifrån?
Har folk tidigare ens sett skillnad på en ryss och en ukrainare?

Det som skrämmer mig mest är risken för att man kommer att dra in Sverige i kriget bara för att visa sig på styva linan.
Minns ”Refugees Welcome” och ”Vårt land bygger inga murar”.
Minns Covid när vi skulle göra tvärtom och lyckades ha ihjäl en massa ”när och kära” och i övrigt var senfärdiga.

Samma brölande är det f ö i gazatrådarna.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2024-03-07 kl. 00:01.
Citera
2024-03-06, 23:53
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sturdyox
Det har jag sagt precis hela tiden, men jag är ju ett rysstroll som använder något så läskigt som sunt förnuft, jo, jag vet, jätteäckligt.

Men är ju roligt att man har förlängt kriget i onödan och förlängt lidandet. Får ju hoppas alla som hetsade på krigandet utan att ens bemöda sig att delta är nöjda nu, men de kommer såklart aldrig inse att de hade fel. De kommer bara hoppa på en ny grej de kan leka kunniga om och totalt förgifta sin omgivning.

Du är kunnig om varför Ryssland måste anfalla Ukraina, och varför Ukraina inte har rätt att försvara sig. Och varför det är moraliskt fel av västvärlden att stötta Ukraina i detta orättfärdiga försvar av sitt land.

Känner du att folk borde lyssna mer på dig?
Citera
2024-03-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Pissikivi sa ju att Ukraina skulle vinna innan 2024. Gick sisådär med den lögnarens "analyser".

Pissikivi är en propagandapapegoja.
JA extreemt pinsamt att han fått näst intill monopol på att kommentera konflikten i svenska media och haft fel typ 9 gånger av 10 i sina analyser..
Citera
2024-03-07, 00:00
Medlem
JunkerWolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ryssland är och har alltid varit fienden.
Ryssland (Sovjet) fick ge sig när de krigade i Afghanistan så visst går de besegra.

Kanske inte kriget går att vinna för Ukraina, men man lägger sig inte platt när man blir invaderad för det. Lilla Finland slog tillbaka fienden relativt bra när de blev anfallna.
Ryssland kommer att vara försvagat många många år framöver efter det här kriget, inte minst ekonomiskt, vilket är mycket bra då de är vår arve-fiende. Låt de jävlarna dö som flugor på slagfältet!

Lär dig vem som är din fiende!

Danmark är våran arvsfiende.
Hade föredragit att 500 pers slog ihjäl varandra på en åker i Skåne framför dagens militärindustriella komplex-ståhej. Oavsett vad dina känslor säger handlar krig för dom som drar i trådarna främst om pengar (för båda sidorna). Att våra befolkningar skulle vakna upp och inse att vår kära elit gärna offrar hundratusentals av sin egna befolkning för ekonomisk omställning verkar fortfarande inte vara på kartan.
Citera
2024-03-07, 00:01
Medlem
sturdyoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Du är kunnig om varför Ryssland måste anfalla Ukraina, och varför Ukraina inte har rätt att försvara sig. Och varför det är moraliskt fel av västvärlden att stötta Ukraina i detta orättfärdiga försvar av sitt land.

Känner du att folk borde lyssna mer på dig?

Har inte sagt att Ukraina inte har rätt att försvara sig, eller att det är rätt att Ryssland anfaller.

Har inte heller sagt att det är moraliskt fel av västvärlden att stötta Ukraina i sig.

Problemet är att man piskar upp en fight som Ukraina inte kan vinna, som i slutändan bara mynnar ut i förlängt lidande och förstörelse. Västvärlden använder Ukraina som en spelpjäs för att genom proxy leda utnötningskrig mot Ryssland.

Ingen bryr sig om Ukraina i sig i väst, folk gillar att stödja något och se god ut, en del tycker om lidande och politiker vill ha mer makt genom expansion av tex NATO och andra allianser.

Folk som egentligen vill göra skillnad hade åkt ned dit istället för att sitta på ett forum hela dagarna och skriva lågbegåvade inlägg om skit de inte ens förstår de mest basala om.

Men du kommer väl att göra en halmgubbe av mitt inlägg som folk brukar göra när de inte vill förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in