Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Han säger att han inte är svensk
Han är född i Sverige, har en svensk mamma, har givits precis allt av välvilliga svenskar så att han kunnat integrera sig. När vi svenskar slitit våra hjärtan ur våra bröst för att ge till människor som Henrik Larsson, givit bort vårt land (som nu inte finns längre) till människor som Henrik Larsson - då vill vi inte höra från människor som Henrik Larsson att våra uppoffringar var förgäves, att vi gav bort precis allt men han väljer ändå att inte identifiera sig med oss*. Och om han nu känner på det viset, kan han inte åtminstone hålla inne med det när han
vet hur det får oss att må? Bara den lilla begäran, är det för mycket? Tydligen är det det, för att för Henrik handlar allt om Henrik.
*Vilket förstås är något han måste
anstränga sig för att inte göra. Om han inte identifierar sig med oss, vem identifierar han sig med, liksom? Jultomten? Att Henrik Larsson föraktar oss så mycket att han är beredd att anstränga sig för att distansera sig, är ungefär som när jag reser mig och sätter mig vid ett annat bord om nån mobbad klasskompis sätter sig vid mitt bord i bamba. Så utstuderat, så elakt, så onödigt.