2024-03-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej, det blev han inte. Henke växte upp innan den här rasisthysterin började, i ett friskare Sverige. Han var populär både på och utanför planen. Känner folk som umgicks med honom då.

Sverige mindre rasistiskt förr? Oh dear…

Det var ju typ helt okej att kasta ut sig ”blatte” åt motståndaren när man själv spelade ungdomsfotboll i andra halvan av 80-talet.

På nittiotalet bar ju nästan halva AIK-klacken på Råsunda grön bomberjacka, Dr Martens och gjorde ap-ljud mot de få mörka spelare som fanns på den tiden.
Jag var en av dom, som rycktes med i flocken.

Att stå och heila var ju inte heller så ovanligt.
Citera
2024-03-07, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det håller jag för helt osannolikt. Jag kan inte föreställa mig att Helsingborg var mer rasistiskt än andra städer i Sverige. Det du skriver tror jag inte hände någon i Sverige.

Kunde ju vara intressant för tråden och samhällsklimatet om dessa kunde berätta mer om hur vardagen såg ut på den tiden runt Henke.
Bättre om Henke berättar själv, tycker jag.
Var väl inga konstigheter, 70-, och 80-talet var bra år att växa upp under. Han hade sitt gäng som alla andra, och framförallt kärleken till sporten. Bob Marley var stor, så det är klart att tjejerna trånade efter dreadsen. Han är ju dessutom en trevlig och sansad kille.

Fick han glopord så var det väl av något av fansen till ett motståndarlag, det ingår ju lite. Men inte värre än att andra blev retade för glasögonorm, tjockis eller rödtott på skolgården. Var ju inget drev pga. hudfärg/rasism, vad jag minns.

Har för mig att han hade det tufft en period när han tränade Landskrona Bois, men det var väl mer yrkesrelaterat.

Att han inte känner sig svensk, är väl för att han inte är helsvensk. Inga konstigheter där heller.
Citera
2024-03-07, 13:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det håller jag för helt osannolikt. Jag kan inte föreställa mig att Helsingborg var mer rasistiskt än andra städer i Sverige. Det du skriver tror jag inte hände någon i Sverige.

Kunde ju vara intressant för tråden och samhällsklimatet om dessa kunde berätta mer om hur vardagen såg ut på den tiden runt Henke.

Han är runt 10 år äldre än mig och hade alltså sin riktiga ungdomstid runt 1987-1994, i runda slängar. Det fanns lite skinheads och sådant folk i Helsingborg vid den här tiden, men invandrargrupperingarna var starka också de. Jag håller det för extremt osannolikt att Henke utsatts för någon allvarligare rasism under sin uppväxttid, givet hur människor såg på adopterade och "svenska invandrare" (alltså människor utan brytning och extrema utomstående kulturella mönster) bara några få år efteråt när jag själv var ungdom i samma del av Sverige. Det rasister oftast har problem med, och där får jag väl själv betecknas som rasist, är vitt främmande kulturella och sociala inslag i samhällsbilden, där "gapiga invandrargäng" är urtypen för osvenskt beteende och sådant som gör svensken illa till mods och/eller irriterad. Henrik Larsson har aldrig haft några sådana tendenser, varför jag som sagt har ytterligt svårt att tänka mig att han ska ha blivit dagligen trakasserad under hela sin uppväxt och ungdomstid.

Alla ungdomar, särskilt i något större städer, har människor de undviker eller andra grupperingar de ogillar eller som de är rädda för. I Henriks fall undvek han nog nynazister om han kunde, i mitt fall undvek jag de knarklangande och knivbärande kosovoalbanerna på Handelsprogrammet, då de alltid rörde sig i grupp och man kunde riskera att hamna en mot ett större antal. Jag vill dock inte påstå att jag hade någon irrationell rädsla för dem, det var mer ett objektivt avgörande för min egen tandhälsas skull, så att säga. Det torde ha varit likadant för Henrik, men då med nynazistgänget.

Det som är det närmast patologiskt lögnaktiga i de här historierna om "systematisk mobbning" och "institutionell rasism" är alltid att man på något sätt försöker att jämföra Sverige 1980-till idag med hur svarta ungdomar torde ha haft det i Belgiska Kongo. Det är orimligt, lögnaktigt, missvisande och politisk agitation. Ingenting annat.
Citera
2024-03-07, 14:33
Medlem
Skvistens avatar
Vem faan känner sig som svensk i Sverige nuförtiden?
Citera
2024-03-07, 14:58
Medlem
Henrik Larsson snackar skit om oss svenskar, han borde be svenska folket om ursäkt. Det är trots allt Sverige som gjort det möjligt för honom att tjäna så mycket pengar han ändå gjort. Han borde tacka svenskarna.
Citera
2024-03-07, 15:04
Medlem
Buuhuu! Jag känner mig inte som svensk… va faan är det för fel på honom? Han är ju inte svensk. Han är ju halvbabbe och det kommer han att vara tills han dör. Henke, sluta böla och flytta hem till kap verde ifall allt är så bedrövligt. Vi kommer inte att sakna dig. Buuhuu
Citera
2024-03-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axeln
Buuhuu! Jag känner mig inte som svensk… va faan är det för fel på honom? Han är ju inte svensk. Han är ju halvbabbe och det kommer han att vara tills han dör. Henke, sluta böla och flytta hem till kap verde ifall allt är så bedrövligt. Vi kommer inte att sakna dig. Buuhuu

De som det är fel i huvudet på är svenskarna som whinar och upplever sig kränkta av att halv-negern Larsson inte identifierar sig som svensk .
Citera
2024-03-07, 15:20
Medlem
Jösses, han var flickidol och kunde få vem han ville men valde Jonna Sima.
Det säger väl allt.
Citera
2024-03-07, 15:29
Medlem
Smegmas avatar
Vem fan bryr sig? En spade är en spade och en neger är en neger. Om han känner sig förfördelad så är det negerns business.
Citera
2024-03-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jösses, han var flickidol och kunde få vem han ville men valde Jonna Sima.
Det säger väl allt.
När han hade fame , ja
Citera
2024-03-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Larsson säger dock samma saker i var och varannan intervju. Här är exvis en intervju från 2005.

https://www.svd.se/a/e2be9a37-7d86-3efe-b9a9-b0b5e33dfc19/klart-jag-blev-retad-slass-det-gjorde-jag-ofta

Så alla svenskar var rasister som Henrik måste ge stryk, och enda anledningen till att svenskar gillar honom är för att han är bra på fotboll. Hade han kört buss eller jobbat inom vården hade vi alla spottat på honom och kallat honom neger.

*Jag hade mängder av invandrare i min skola som inte slogs, och de blev inte retade för det. Men hey, Henrik är ju "annorlunda"...
Henke har aldrig haft ngt bra rykte i Helsingborg.. Han har aldrig varit något jävla offer, han var förfan mobbaren själv haha

Bra fotbollsspelare men pajas deluxe.
Citera
2024-03-07, 16:42
Medlem
Borasare1980s avatar
Alla skåningar känner väl sig som halvdanskar. Varför skulle Henke Larsson känna annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in