Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Det håller jag för helt osannolikt. Jag kan inte föreställa mig att Helsingborg var mer rasistiskt än andra städer i Sverige. Det du skriver tror jag inte hände någon i Sverige.
Kunde ju vara intressant för tråden och samhällsklimatet om dessa kunde berätta mer om hur vardagen såg ut på den tiden runt Henke.
Han är runt 10 år äldre än mig och hade alltså sin riktiga ungdomstid runt 1987-1994, i runda slängar. Det fanns lite skinheads och sådant folk i Helsingborg vid den här tiden, men invandrargrupperingarna var starka också de. Jag håller det för extremt osannolikt att Henke utsatts för någon allvarligare rasism under sin uppväxttid, givet hur människor såg på adopterade och "svenska invandrare" (alltså människor utan brytning och extrema utomstående kulturella mönster) bara några få år efteråt när jag själv var ungdom i samma del av Sverige. Det rasister oftast har problem med, och där får jag väl själv betecknas som rasist, är vitt främmande kulturella och sociala inslag i samhällsbilden, där "gapiga invandrargäng" är urtypen för osvenskt beteende och sådant som gör svensken illa till mods och/eller irriterad. Henrik Larsson har aldrig haft några sådana tendenser, varför jag som sagt har ytterligt svårt att tänka mig att han ska ha blivit dagligen trakasserad under hela sin uppväxt och ungdomstid.
Alla ungdomar, särskilt i något större städer, har människor de undviker eller andra grupperingar de ogillar eller som de är rädda för. I Henriks fall undvek han nog nynazister om han kunde, i mitt fall undvek jag de knarklangande och knivbärande kosovoalbanerna på Handelsprogrammet, då de alltid rörde sig i grupp och man kunde riskera att hamna en mot ett större antal. Jag vill dock inte påstå att jag hade någon irrationell rädsla för dem, det var mer ett objektivt avgörande för min egen tandhälsas skull, så att säga. Det torde ha varit likadant för Henrik, men då med nynazistgänget.
Det som är det närmast patologiskt lögnaktiga i de här historierna om "systematisk mobbning" och "institutionell rasism" är alltid att man på något sätt försöker att jämföra Sverige 1980-till idag med hur svarta ungdomar torde ha haft det i Belgiska Kongo. Det är orimligt, lögnaktigt, missvisande och politisk agitation. Ingenting annat.