2024-03-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Över till något positivt, jag tycker det är väldigt kul att Fanni nu ändå nått vecka 11 och snart är förbi den värsta missfallsrisken.

Känns inte som en direkt slump att hon äntligen lyckats med detta i samband med att hon blev ensamstående, mycket möjligt att hennes liv blivit bättre och mindre stressfyllt av att slippa barlasten och numera tas omhand av familjen då hon verkar ha ett stort stöd därifrån.

Snart är det dags för KUB (fina UL bilder) samt att jag förutsätter att Fanni redan gjort NIPT så hon glatt kan gå ut med könet på gåsen strax (bra content).

Ja det är ju skönt när man passerar vecka 12-13 .. Känns lite lugnare då ialalfall.

Tänkte på en sak, visst var det så att det som hände när hon var gravid med H bara var ”otur”? Alltså att det kan hända vem som helst och det inte finns någon ökad risk att det ska hända henne igen? Minns inte vad det berodde på men visst fick hon en infektion pga att vattnet hade börjat sippra? Och det berodde på att moderkakan hade släppt eller har jag fel nu?

Har själv varit nära att förlora ett barn i vecka 21 ungefär men det var pga försvagad livmodertapp , ingen infektion eller nått sånt och allt gick bra till slut och jag födde med akutsnitt i vecka 40. Var livrädd när jag väntade nästa barn också ..eftersom det berodde på något med min kropp men även den gången gick allt bra som tur är.

Tänkte att det måste ju kännas lite lugnare för F nu ialalfall om det som hände H ialalfall inte berodde på något ”fel” med hennes kropp eller vad man ska säga
Citera
2024-03-05, 23:36
Medlem
Jag gillar att ht lyfter fram second hand och loppisar. Typ inlägg från igår. Är sån sjuk överkonsumtion och hets bland influensers. Ht ej undantag egentligen men är verkligen något positivt att hon lyfter fram mer hållbar, cirkulär och ekonomisk konsumtion.
Citera
2024-03-05, 23:38
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpenatSartre
Jag gillar att ht lyfter fram second hand och loppisar. Typ inlägg från igår. Är sån sjuk överkonsumtion och hets bland influensers. Ht ej undantag egentligen men är verkligen något positivt att hon lyfter fram mer hållbar, cirkulär och ekonomisk konsumtion.

Ja absolut, det enda trista med sådana Hauls är att man inte kan gå till närmaste affär och köpa samma sak.

Älskar själv second hand och är stabil kund på både stadsmissionen och myrorna.
Citera
2024-03-05, 23:50
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma8787
Ja det är ju skönt när man passerar vecka 12-13 .. Känns lite lugnare då ialalfall.

Tänkte på en sak, visst var det så att det som hände när hon var gravid med H bara var ”otur”? Alltså att det kan hända vem som helst och det inte finns någon ökad risk att det ska hända henne igen? Minns inte vad det berodde på men visst fick hon en infektion pga att vattnet hade börjat sippra? Och det berodde på att moderkakan hade släppt eller har jag fel nu?

Har själv varit nära att förlora ett barn i vecka 21 ungefär men det var pga försvagad livmodertapp , ingen infektion eller nått sånt och allt gick bra till slut och jag födde med akutsnitt i vecka 40. Var livrädd när jag väntade nästa barn också ..eftersom det berodde på något med min kropp men även den gången gick allt bra som tur är.

Tänkte att det måste ju kännas lite lugnare för F nu ialalfall om det som hände H ialalfall inte berodde på något ”fel” med hennes kropp eller vad man ska säga

Fanni bar då på GBS bakterier i könet (som så många andra kvinnor som legat med någon som bar på denna sexuellt överförbara sjukdom). Absolut inget shameande då jag själv har/haft samma problem som drabbade min förstfödda i vecka 42 med samma utfall som Fanni minus fosterdöd.

Fannis GBS var aktiv och gick upp via cervix till fostret, då hennes vatten börjat läcka och därmed skapade en "motorväg" upp i livmodern (väldigt synd att detta inte upptäckts tidigare då denna sexuellt överförbara sjukdom kan fixas likt klamydia med hjälp av antibiotika).

Detta ledde till en för tidig förlossning och fosterdöd.

Beklagligt men mycket vanligt (inte att man har sån svår infektion så fostret dör) men ingenting som kommer påverka denna graviditet (då infektionen är urläkt).

Så jag ser fram emot att följa resterande veckor och tillsist en fin förlossning med Smålands mest efterlängtade onge 😍
Citera
2024-03-06, 00:24
Medlem
Citat:
Fanni bar då på GBS bakterier i könet (som så många andra kvinnor som legat med någon som bar på denna sexuellt överförbar sjukdom). Absolut inget shameande då jag själv har/haft samma problem som drabbade min förstfödda i vecka 42 med samma utfall som Fanni minus fosterdöd.

Fannis GBS var aktiv och gick upp via cervix till fostret, då hennes vatten börjat läcka och därmed skapade en "motorväg" upp i livmodern (väldigt synd att detta inte upptäckts tidigare då denna sexuellt överförbara sjukdom kan fixas likt klamydia med hjälp av antibiotika).

Beklagligt men mycket vanligt (inte att man har sån svår infektion så fostret dör) men ingenting som kommer påverka denna graviditet (då infektionen är urläkt).

Så jag ser fram emot att följa resterande veckor och tillsist en fin förlossning med Smålands mest efterlängtade onge 😍

GBS finns ju även i tarmen och kan därmed lätt överföras till slidan och ja det kan smitta vid sex men är inte en sexuellt överförbar sjukdom😉
Är hon nu bärare av gbs så kan det orsaka en ny infektion så jo det kan hända igen. Men det vore ju maximal otur.
Citera
2024-03-06, 00:49
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
GBS finns ju även i tarmen och kan därmed lätt överföras till slidan och ja det kan smitta vid sex men är inte en sexuellt överförbar sjukdom😉
Är hon nu bärare av gbs så kan det orsaka en ny infektion så jo det kan hända igen. Men det vore ju maximal otur.

Man kan ju ha sex även i tarmen 😅
Men att GBS är en sexuell överförbar sjukdom går inte att komma ifrån, för det är det.
Nu känner jag (och en miljon till alla följare/spökföljare) till Fannis underliv utan och innan och hon gjorde en stor affär över att hon testat sig för bla GBS strax innan hon blev gravid med gåsen så får lita på det.

Känner jag Fanni rätt så hänger hon hos lokala BM och slänger fram våfflan var och varannan vecka, vare sig dom ber om det eller inte, så förutsätter att just GBSen är under full kontroll 😅
Citera
2024-03-06, 01:10
Medlem
Citat:
Fanni bar då på GBS bakterier i könet (som så många andra kvinnor som legat med någon som bar på denna sexuellt överförbara sjukdom). Absolut inget shameande då jag själv har/haft samma problem som drabbade min förstfödda i vecka 42 med samma utfall som Fanni minus fosterdöd.

Ja just det, det var GBS.. Minns att jag har blivit testad för det nån gång när jag var gravid och hade urinvägsinfektion men jag hade inte det.

Tur att det gick bra till slut för dig ialalfall! Är hon fortfarande bärare även om det är utläkt eller blir man av med det helt?
Citera
2024-03-06, 01:18
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma8787
Ja just det, det var GBS.. Minns att jag har blivit testad för det nån gång när jag var gravid och hade urinvägsinfektion men jag hade inte det.

Tur att det gick bra till slut för dig ialalfall! Är hon fortfarande bärare även om det är utläkt eller blir man av med det helt?

Det var 25 år sedan jag födde min förstfödda (jag var bara tonåring då) men för mig så läkte det ut (efter en AB kur då jag åkte på en rejäl livmoderinflammation samtidigt precis som F ). Har sen dess iaf aldrig haft GBS i någon av mina kroppsöppningar samt urin.

Är verkligen ingen läkare inom gynekologiska sjukdomar så kan inte svara för Fannis del. Kanske finns bakterierna kvar efter tre år av reel infektion, eller inte.

Jag hoppas bara att det går bra för F nu, precis som jag inledde med.
Citera
2024-03-06, 07:35
Medlem
GBS är en bakteriefamilj, inte en sexuellt överförbart sjukdom. Står för grupp B-streptokocker.
Citera
2024-03-06, 14:35
Medlem
Hanna ska alltså köpa en mixer för att göra puré till Lars, hon listar tips från följarna där Vitamix står med, undrar om hon vet att dom kostar från 5000kr och uppåt? Lovar att en stavmixer för typ trehundringen gör jobbet ett par månader innan hon börjar äta riktig mat.
Citera
2024-03-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurrish
Hanna ska alltså köpa en mixer för att göra puré till Lars, hon listar tips från följarna där Vitamix står med, undrar om hon vet att dom kostar från 5000kr och uppåt? Lovar att en stavmixer för typ trehundringen gör jobbet ett par månader innan hon börjar äta riktig mat.

Men va?? jag köpte en på lokala Ica för 300 kr och fungerade galet bra för att purea mat, det är en så kort tid man gör det sen ska ju barn faktiskt börja äta solid mat för den motoriska utvecklingen liksom, jag pureade mat tills de var 6 månader sen fick de fast föda, men kan tänka mig med HT's okunskap så kommer Lasse få äta puread mat till förskoleklassen ungefär 😆😆
Citera
2024-03-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motiv2011
Men va?? jag köpte en på lokala Ica för 300 kr och fungerade galet bra för att purea mat, det är en så kort tid man gör det sen ska ju barn faktiskt börja äta solid mat för den motoriska utvecklingen liksom, jag pureade mat tills de var 6 månader sen fick de fast föda, men kan tänka mig med HT's okunskap så kommer Lasse få äta puread mat till förskoleklassen ungefär 😆😆

Samma här, tror vi använde stavmixer och gjorde puré fram till sex månader med äldsta. Med andra så hoppade vi det och mosade, räckte väl att blanda mosad mat med ersättning.

Men ja, L kommer äta puré ända till förskolan och sen bli matad hela tiden 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in