2024-03-04, 12:21
Medlem
Har Magdalena Andersson sagt ett sant ord i hela sitt liv?
Citera
2024-03-04, 14:30
Medlem
Finns det något som hon inte ljuger om?
Citera
2024-03-04, 18:21
Medlem
idiamindadas avatar
Asså. Nu gillar jag varken Maggan eller såssar. Hon åkte på en gratisresa till DDR och pluggade tyska någon månad(?) som väldigt ung. Är väl inte så mycket att skandera om? Halva svenska lärarkåren var där också.
Citera
2024-03-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalp2022
Har Magdalena Andersson sagt ett sant ord i hela sitt liv?

Hon är en erfaren, kunnig politiker som tar samhällsproblemen på stort allvar. Hon är ingen nippertippa, typ Ebba Busch, utan en saklig och lågmäld politiker som baserar sina uttalanden på fakta.
Citera
2024-03-05, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Höstterminen startade 4/9 1989 och Magdalena A. hade redan läst fyra terminer där.

Men det är oväsentligt för frågeställningen. Magdalena A. säger att hon var med på en demonstration 17/7
Var nämner Magdalena Andersson datumet 17/7? Eller 4/9 för den delen. Det verkar ju som att det är du som dragit dina egna slutsatser och kommit fram till lite olika datum som du sedan försöker använda för att smutsa ner Magdalena Andersson.

Det hon faktiskt säger är detta:
Citat:
Det var något i luften, en mer uttalad kritik. Jag hörde talas om demonstrationer. Det gjorde att jag redan tidigt kunde vara med på en av måndagsdemonstrationerna utanför Nikolaikirche i Leipzig.

Hon säger med andra ord inte att hon var med på den första måndagsdemonstrationen, hon säger att hon tidigt kunde vara med. Du har dragit slutsatsen att det skulle vara en lögn bara för att du inte känner till alla detaljer. Så funkar det inte.
Citera
2024-03-05, 05:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...tror dock att ev närvaro vid studier i Sverige är det mindre komprometterande i sammanhanget, det mer besvärande så här efteråt är att hon dels valde att åka till DDR och inte till det fria Västtyskland för att studera tyska. Mot bakgrund av S (och därmed SSU:S) starka band till regimen i DDR så kanske det då inte var uppseendeväckande utan högst normalt, S sympatiserade ju med Honeckers regim. Det mer anmärkningsvärda är att hon så här efteråt påstår sig väl där ha stöttat Honeckers jagade opposition. Jag tror helt enkelt inte att det är sant, det att Magdalena var en engagerad SSU:are och valde att åka till vännerna i DDR, men väl där istället valde att delta i en demonstration mot sitt partis (S) vänner... Obegripligt.

Jag tror hon chansar på att frisera historien till sin fördel så här 33 år efteråt för att stå på "rätt sida" av historien och hoppas folk skall ha glömt hur det egentligen låg till då.

Om hon deltog i en olaglig regimkritisk demonstration så är sannolikheten klart större att hon gjorde det i egenskap av infiltratör för regimens räkning (S vänner) än att hon gjorde det som regimmotståndare.

...men eftersom S sett till att mörklägga alla dokument avs DDR/Stasi-svenskar och S inblandning så hoppas hon väl/utgår hon från att ingen kommer att kunna syna hennes justerade historiebeskrivning.

Jag håller med dig helt och hållet i din analys.
Människor som inte har befunnit sig i östblocket innan fallet kommer aldrig begripa just hur pass repressivt det faktiskt var.
Med det sagt är jag nog en av ganska få som har fått inresestämplar till DDR, men inga utresestämplar, då jag råkade befinna mig i östberlin när muren föll. Det tog mindre än ett par dagar sedan försvann precis samtliga gränskontroller. Det var dock jävligt obehagligt att köra genom gränskontrollen trots att det inte fanns några vakter, med tanke på hur samma gränsvakter hade agerat bara ett par dagar innan.

Arga Magdas version är således så makalöst osannolik att det är närmast obegripligt att hon inte insåg att hennes rövarhistoria med enkelhet skulle kunna avfärdas pga det fullständigt orimliga i hennes historia.
Folk i dag begriper inte just hur farligt det var att yttra sig fel. Den bästa liknelsen är väl Otto Warmbier's öde.
Citera
2024-03-05, 05:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Asså. Nu gillar jag varken Maggan eller såssar. Hon åkte på en gratisresa till DDR och pluggade tyska någon månad(?) som väldigt ung. Är väl inte så mycket att skandera om? Halva svenska lärarkåren var där också.

Alla ljög dock inte om att man försökt undergräva en extremt repressiv regim som man dessutom hade blivit inbjuden av…
Citera
2024-03-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Var nämner Magdalena Andersson datumet 17/7? Eller 4/9 för den delen. Det verkar ju som att det är du som dragit dina egna slutsatser och kommit fram till lite olika datum som du sedan försöker använda för att smutsa ner Magdalena Andersson.

Det hon faktiskt säger är detta:

Hon säger med andra ord inte att hon var med på den första måndagsdemonstrationen, hon säger att hon tidigt kunde vara med. Du har dragit slutsatsen att det skulle vara en lögn bara för att du inte känner till alla detaljer. Så funkar det inte.
Angående datumet 17/7, från Magdalena A:s tal i Almedalen 2017:

"Där stod jag klockan fem på eftermiddagen, måndagen den 17 juli utanför Nikolaikirche i Leipzig. Jag stod i en av de manifestationer som sedan växte till måndagsdemonstrationerna. Jag stod i början på en revolution. Så många var vi inte då. Antalet säkerhetspoliser runt om var lika många. Om inte fler."

Angående datumet 4/9 så var det då som den första måndagsdemonstrationen hölls utanför kyrkan. Innan dess hade dissidenter hållit bönemöten för fred inuti kyrkan, de var övervakade och tolererade av Stasi, så länge som de höll sig i kyrkan. Men 17/7 hölls inget bönemöte, dessa var pausade över sommaren. Men det hade förstås inte Magdalena A. koll på när hon skrev sitt Almedalstal och fantiserade ihop en berättelse om sig själv som motståndare till det land som hon valt för att studera tyska.

Därför är tanken på att Stasi skulle låtit bli att ingripa mot hennes påhittade demonstration skrattretande. Nästan lika skrattretande som tanken på att Magdalena A. skulle demonstrera mot regimen i DDR. Vi talar om det land som sossarna betraktade som ett föredöme.
Citera
2024-03-05, 12:16
Avslutad
Citat:

"Där stod jag klockan fem på eftermiddagen, måndagen den 17 juli utanför Nikolaikirche i Leipzig. Jag stod i en av de manifestationer som sedan växte till måndagsdemonstrationerna. Jag stod i början på en revolution. Så många var vi inte då. Antalet säkerhetspoliser runt om var lika många. Om inte fler."

Angående datumet 4/9 så var det då som den första måndagsdemonstrationen hölls utanför kyrkan. Innan dess hade dissidenter hållit bönemöten för fred inuti kyrkan, de var övervakade och tolererade av Stasi, så länge som de höll sig i kyrkan. Men 17/7 hölls inget bönemöte, dessa var pausade över sommaren. Men det hade förstås inte Magdalena A. koll på när hon skrev sitt Almedalstal och fantiserade ihop en berättelse om sig själv som motståndare till det land som hon valt för att studera tyska.

Därför är tanken på att Stasi skulle låtit bli att ingripa mot hennes påhittade demonstration skrattretande. Nästan lika skrattretande som tanken på att Magdalena A. skulle demonstrera mot regimen i DDR. Vi talar om det land som sossarna betraktade som ett föredöme.

...ja detta tal hon höll är med stor sannolikhet en helt uppdiktad historia för att proaktivt i efterhand tvätta en smutsig byk. Vilket är ett normalt modus operandi från Socialdemokraterna, det samt mörkläggning. Som skrivet innan så är omvänt sannolikheten större att ett ev deltagande från hennes sida i en regimkritisk demonstration var som infiltratör, på uppdrag av S för DDR-regimen och Stasi. En ung, men regimlojal, svenska kunde lätt slinka in i kyrkan och lämna rapport efteråt...

...alternativt så är det mycket märkliga Almedalstalet något som korrelerar med ett annalkande hot som måste desarmeras. Ex om någon tysk Snowden eller annan med tillgång till besvärande information om sista åren i DDR och socialdemokrater avsåg skriva en bok, släppa uppgifter eller något kriminaldrama spelas inför tyska Netflix... S kan ha snappat upp att det var fara å färde och för att ta initiativet och placera Magdalena på rätt sida av historien så drogs denna vals. Inga följdfrågor från svenska journalister naturligtvis, inte ens en undrar över varför denna episod i Magdals liv drogs fram just där och då.
Citera
2024-03-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Hon är en erfaren, kunnig politiker som tar samhällsproblemen på stort allvar. Hon är ingen nippertippa, typ Ebba Busch, utan en saklig och lågmäld politiker som baserar sina uttalanden på fakta.

Vilket samhällsproblem menad du att Magdalena Andersson tagit tag i ?
Under 8 år i makten skapade hon enbart ett jättestort kaos i Sverige,
Tex - Kriminellas paradis, se gärna på nyheterna när de visar bombdåd och skjutningar. Detta har kommit mycket nära inpå oss nu, i alla städer och stadsdelar.
Vårdköer, dessa går inte att få bort på en kafferast. Antar att du inte varit på en akutmottagning de senaste 10 åren. Tyvärr har jag testat och en gång åkte jag hem helt utan undersökning efter att ha väntat i 10 timmar.
Skolan i kaos, kunskaperna sjunker och våldet ökar! Det skedde en enorm förändring till det sämre under Magdalena Andersson tid.
Välfärdsbrott, dessa sköt i höjden och Magdalena fortsatte endast att pumpa in pengar till de kriminella och gjorde ingenting för att stoppa detta. Det är 100 tals miljarder som skattebetalarna får stå för. Med mera , med mera...
Vad var det som var så bra tyckte du ?
Citera
2024-03-05, 13:23
Medlem
rogerks avatar
Citat:

Det hjälper ej att du upprepar dig. Det var små möten hela tiden. Vi är flera som har sagt det och även verifierat det. Sedan verkar du inte heller veta kyrkans ställning och roll i DDR eller gör du det???

Citat:
Magdalena A. säger att de var ett tjugotal och minst lika många från Stasi som dock inte ingrep. Här blir det faktiskt dråpligt. Stasi hade full koll på vilka som rörde sig i de kretsarna. Om de hade sett en okänd Magdalena A. tillsammans med en grupp dissidenter (eller regimkritiker om du föredrar det ordet) så hade de givetvis gripit henne och kontrollerat hennes identitet. Och därefter utvisat henne per omgående.
Nej de hade inte kastat ut en sketen student.
Senast redigerad av rogerk 2024-03-05 kl. 13:26.
Citera
2024-03-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Nej de hade inte kastat ut en sketen student.
Du håller alltså inte med mig om att Magdalena A. hade blivit utkastad från DDR om hon hade deltagit i en regimkritisk demonstration? Med tanke på att du berömmer dig om att ha ingående kunskaper om DDR tror jag nog att du missbedömer Stasi. Det finns många från den tiden som kan vittna om hur de blivit utkastade från kommuniststater för minsta lilla skitsak. Det enda som de kunde se mellan fingrarna med var svartväxling, eftersom allt inflöde av västvaluta var välkommet, nästan oberoende av växelkurs. Du är medveten om att de utlänningar som kom för att studera i DDR hölls under övervakning? De hade inte tillåtit Magdalena A. att ens komma i närheten av kända dissidenter (eller regimkritiker om du föredrar det ordet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in