2024-03-04, 16:16
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det nämns tyvärr aldrig att även friande domar hängs ut vilket är den väckarklocka politiker och sovande allmänhet skulle behöva för att inse orimligheten i dessa söktjänster.

Det vill säga, du har enligt rättsväsendet inte begått ett felsteg men ändå kan du sållas bort av HR-personal som genom TeamTailor/Varbi/Verifiera ser dig som rödflaggad (förekommer i brottsmål) och slänger din ansökan åt helvete.
De flesta politikerna är karriärpolitiker som följer partilinjen slaviskt och sällan vågar tänka utanför ramarna för att göra det som är bäst för samhället.
Citera
2024-03-04, 16:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Här är frågorna de vill ha svar på

1. Varför bestämde du dig för att anmäla Lexbase?

2.Du har inte haft något juridiskt ombud under förhandlingarna, varför inte?

3. Hur har det påverkat dig att din dom finns sökbar på lexbase (jmf med om den bara hade gått att begära ut direkt från domstolen?

4.Nu har domstolen begärt ut en förhandsprövning från EU – är du orolig att det ska dra ut på tiden, kan bli dyrt?

5.Vad hoppas du på ska hända?

Som sagt tidigare så kommer jag inte för tillfället att vända mig till media.

Ja, du ser väl själv hur provokativa vissa av frågorna är?
Förstår du nu varför alla i tråden förvarnat dig?

Du attackerar deras arbetsmetodik, där mycket går ut på att sitta och softa och inte göra ett skit om dagarna.
Alla som jobbat kommunalt/statligt vet vad jag snackar om.....
Citera
2024-03-04, 17:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
EU-domstolen kan även komma att kolla på om artikel 85 i gdpr är förenligt med utgivningsbeviset, dvs hur den har implementerats i Sverige. Kommer de fram till att Utgivningsbeviset inte är förenligt med artikel 85 som medger vissa undantag, så är det över för alla, oavsett inriktning. Det innebär omedelbar nedläggning av lexbase, mrkoll, ratsit, UC (kreditupplysning). Inte ens telefonkatalogen kommer vara tillåtet.
Jag är rädd att du har missförstått situationen lite. Även om det på något sätt skulle uttalas att utgivningsbevisen inte får förekomma alls, så skulle det inte betyda att all verksamhet förbjöds. Det skulle bara betyda att utgivningsbevisen försvann. Verksamheter som är lagliga även utan utgivningsbevis skulle inte beröras, och de undantag som står med i GDPR skulle fortfarande gälla (kom ihåg att GDPR är en EU-förordning, inte ett direktiv, och alltså direkt tillämplig i alla medlemsstater utan begränsning).
Citera
2024-03-04, 17:22
Avstängd
Citat:
Här är frågorna de vill ha svar på

1. Varför bestämde du dig för att anmäla Lexbase?

2.Du har inte haft något juridiskt ombud under förhandlingarna, varför inte?

3. Hur har det påverkat dig att din dom finns sökbar på lexbase (jmf med om den bara hade gått att begära ut direkt från domstolen?

4.Nu har domstolen begärt ut en förhandsprövning från EU – är du orolig att det ska dra ut på tiden, kan bli dyrt?

5.Vad hoppas du på ska hända?

Som sagt tidigare så kommer jag inte för tillfället att vända mig till media.

Vissa av frågorna är inte ens värda att svara på, som den första, men gör det snyggt! Dumförklara journalisten genom att säga typ: "äh, hum, Lexbase har anmälts av olika personer" och så börjar du pedagogiskt förklara för journalisten vad Lexbase är, hur allt började, m.m., därför att du låtsas anta som att journalisten inte vet något, är helt opåläst (dumförklaring). Journon kommer att få panik och hoppa till fråga 2, som i och för sig inte är vinklad men som är helt ointressant. Där kan du gäspande säga något kort och låta förstå att din tid är värdefull. Fråga 3 är däremot värt att orera länge om, det är den bästa frågan.
Samtidigt som det är bra att dumförklara journalisten så måste du tänka på intrycket du ger alla andra, att inte vara dryg och alltför självbelåten, så det kan vara bra att smickra journalisten också. Blås kallt och varmt om vartannat, som en narcissist! Men det är bra i intervjusituation.
Citera
2024-03-04, 17:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Vissa av frågorna är inte ens värda att svara på, som den första, men gör det snyggt! Dumförklara journalisten genom att säga typ: "äh, hum, Lexbase har anmälts av olika personer" och så börjar du pedagogiskt förklara för journalisten vad Lexbase är, hur allt började, m.m., därför att du låtsas anta som att journalisten inte vet något, är helt opåläst (dumförklaring). Journon kommer att få panik och hoppa till fråga 2, som i och för sig inte är vinklad men som är helt ointressant. Där kan du gäspande säga något kort och låta förstå att din tid är värdefull. Fråga 3 är däremot värt att orera länge om, det är den bästa frågan.
Samtidigt som det är bra att dumförklara journalisten så måste du tänka på intrycket du ger alla andra, att inte vara dryg och alltför självbelåten, så det kan vara bra att smickra journalisten också. Blås kallt och varmt om vartannat, som en narcissist! Men det är bra i intervjusituation.
Uhm... Jag vet inte om Simson menar väl och bara är okunnig om journalister, bara trollar, eller faktiskt vill sabotera dig. Men det här är inte ett bra sätt att hantera journalister på, heh.
Citera
2024-03-04, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Uhm... Jag vet inte om Simson menar väl och bara är okunnig om journalister, bara trollar, eller faktiskt vill sabotera dig. Men det här är inte ett bra sätt att hantera journalister på, heh.

Simson12 menar väl, men kom på att SVT förstås läser tråden och då är det inte bra om de vet svaren.
Citera
2024-03-04, 17:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Han ska inte prata med dem överhuvudtaget, punkt.
Citera
2024-03-04, 18:10
Medlem
Låst artikel från Lexonova: https://www.lexnova.se/nyheter/framt...i-eu-domstolen
Citera
2024-03-04, 18:29
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:

Det är verkligen frustrerande att känna sig hindrad av andra som dominerar samtalsämnena. Jag ser fram emot dagen då jag kan gå ut offentligt och säga precis vad jag tycker.

Men för tillfället måste jag hålla tillbaka mig tills EU-domstolen har fattat beslut i ärendet. När allt är klart och hindren är undanröjda, då kommer jag att kunna prata fritt om samhällssituationen.

Jag vill dela med mig av min egen personliga resa, från hur jag en gång hamnade i kriminalitet till hur jag lyckades lämna det bakom mig.

Att kunna öppet diskutera och reflektera över dessa ämnen kommer att vara en befriande upplevelse. Dagens samhällsdebatt behöver verkligen nyanseras, och jag ser fram emot att kunna bidra till en mer balanserad och mångfacetterad diskussion.
Citera
2024-03-04, 18:40
Avstängd
Citat:
Det är verkligen frustrerande att känna sig hindrad av andra som dominerar samtalsämnena. Jag ser fram emot dagen då jag kan gå ut offentligt och säga precis vad jag tycker.

Men för tillfället måste jag hålla tillbaka mig tills EU-domstolen har fattat beslut i ärendet. När allt är klart och hindren är undanröjda, då kommer jag att kunna prata fritt om samhällssituationen.

Jag vill dela med mig av min egen personliga resa, från hur jag en gång hamnade i kriminalitet till hur jag lyckades lämna det bakom mig.

Att kunna öppet diskutera och reflektera över dessa ämnen kommer att vara en befriande upplevelse. Dagens samhällsdebatt behöver verkligen nyanseras, och jag ser fram emot att kunna bidra till en mer balanserad och mångfacetterad diskussion.

Det är ju det man vill veta mer om oxå, om hur man lever med Lexbase som en trist följeslagare, kanske flera år. Om hur man anpassar sig. Som en sjukdom nästan.
Citera
2024-03-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag är rädd att du har missförstått situationen lite. Även om det på något sätt skulle uttalas att utgivningsbevisen inte får förekomma alls, så skulle det inte betyda att all verksamhet förbjöds. Det skulle bara betyda att utgivningsbevisen försvann. Verksamheter som är lagliga även utan utgivningsbevis skulle inte beröras, och de undantag som står med i GDPR skulle fortfarande gälla (kom ihåg att GDPR är en EU-förordning, inte ett direktiv, och alltså direkt tillämplig i alla medlemsstater utan begränsning).

Hur har jag missförstått?
Vad händer om utgivningsbeviset försvinner helt? Hur tror du Lexbase mfl hittills fått härja helt fritt?
Jag har inte direkt påstått att svt eller Aftonbladet kommer läggas ner. Sen kan t.ex lexbase komma att omställa hela sin verksamhet, det är en helt annan sak. Däremot databaser med dom och andra privata uppgifter kommer nog bli ett minne blott. Hela tanken med gdpr är ju att värna den personliga integriteten som är en mänsklig rättighet enligt EKMR.
Citera
2024-03-04, 19:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Hur har jag missförstått?
Vad händer om utgivningsbeviset försvinner helt? Hur tror du Lexbase mfl hittills fått härja helt fritt?
Jag har inte direkt påstått att svt eller Aftonbladet kommer läggas ner. Sen kan t.ex lexbase komma att omställa hela sin verksamhet, det är en helt annan sak. Däremot databaser med dom och andra privata uppgifter kommer nog bli ett minne blott. Hela tanken med gdpr är ju att värna den personliga integriteten som är en mänsklig rättighet enligt EKMR.
Nej, du har inte påstått att SVT eller Aftonbladet skulle läggas ner, men du påstod att kreditupplysningsföretag skulle få lägga ner sin verksamhet, och nämnde t.o.m. telefonkatalogen (inte för att den finns längre). Det var framför allt det jag reagerade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in