2024-03-03, 13:04
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Många ber om wifi

En kritik från politiskt håll är att fartyg som Ocean Viking är en dragningsfaktor, alltså att migranter flyr för att de vet att de kan räddas till havs.

Hade du varit mer till freds om de bad om telefon eller fax?

Med tanke på hur många som faktiskt dör tvivlar jag på att de tänker "äh, vi tar den här lilla jollen här, det kommer alltid nåt norskt spån och plockar upp oss, säkert med wifi så jag kan kolla klart på How I mer your mother".
Citera
2024-03-03, 13:09
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det kan man tycka men personerna de plockat upp kommer från alla möjliga ställen utan just det landet de åkte ifrån, Libyen för det mesta tror jag.
Myndigheterna där kommer inte att släppa i land dem utan giltiga resehandlingar och det blir omöjligt för båten att ligga där i veckor och försöka få i ordning papper för de sista personerna. Därför åker de till Italien istället. Sedan finns förstås fler skäl som att de skulle kunna försöka ta över räddningsbåten när de inser att de körs tillbaka.
Men allt detta sker för att eu-länderna accepterar det. Knappast någon anser detta vara önskvärt men de är för flata för att verkligen försöka ändra på tingens ordning

Så myndigheterna i Italien behöver förbjuda illegal migration helt enkelt och göra som Libyen, inte släppa dem i land.

Sedan sänka smugglarbåtarna samt bötfälla smugglarna 10M SEK per svarting de smugglat. Så att om de blivit kvar täcker lite av skadorna som förr europeiska medborgare tvingats ta..
Citera
2024-03-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Har man just lyckligen genomfört en relativt farlig och definitivt livsavgörande resa så är givetvis det första man vill göra att meddela sina nära och kära om utfallet. Frågan om det finns wifi är alltså mer än berättigad. Den gör till och med att ekonomiska migranter framstår som mer mänskliga.
Nej det gör att ekonomiska migranter framstår som parasitsteklar.
Citera
2024-03-03, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Hade du varit mer till freds om de bad om telefon eller fax?

Med tanke på hur många som faktiskt dör tvivlar jag på att de tänker "äh, vi tar den här lilla jollen här, det kommer alltid nåt norskt spån och plockar upp oss, säkert med wifi så jag kan kolla klart på How I mer your mother".

Men varför skall dom räddas för? Dom har själva satt sej i sitationen att ge ut sej på Medelhavet för dom vill upgradera sin ekonomi genom att leva på Svenska bidragspengar.
Citera
2024-03-03, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
När de plockas upp 1-2 km från afrikas kust borde de givetvis transporteras tillbaks till Afrika.
Jag tror knappast deras länder vägrar ta emot folk i sjönöd, som precis nyss kom från de länderna.
Eller tror ni afrikaner är helt empatilösa?

EU betalar Nordafrika länder för att se till att emigranter inte tar dig till Europa.
Citera
2024-03-03, 20:38
Medlem
Pungpuckels avatar
Först kommer wifi.
Nästa fråga kommer vid maten, Ehhrr dett HaLaall??
Citera
2024-03-03, 22:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Märkligt fokus på WiFi, kanske den enda relaterbara detaljen i hela berättelsen. Sen måste alla asylärenden till eu börja hanteras av närmaste ambassad. Att ta sig till Europa illegalt borde omedelbart resultera i en transport till slumpmässig hamn i Afrika
Jag skulle nog också vilja meddela morsan att jag lever i en sån situation. Kidsen har sina telefoner. Jag skulle stå med en TP-kabel i näven och fråga efter ethernet. Det kanske är en generationsfråga.
Citera
2024-03-03, 23:14
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Men varför skall dom räddas för?

Tänker du på samma sätt ifall två fulla medelålders svenskar sätter sig i en båt och hamnar i sjönöd?
De har ju själva satt sig i situationen.

Citat:
Dom har själva satt sej i sitationen att ge ut sej på Medelhavet för dom vill upgradera sin ekonomi genom att leva på Svenska bidragspengar.

Känner du till status på ALLA flyktingar som någonsin satt sig i en riskabel sjöresa?

Alan, 3år, och hans familj som flydde islamisk terror. Alan dog och spolades iland på stranden.
Förtjänade han att dö tycker du? Hans femårige bror?

The casualties were among thousands of people, mostly Syrians, fleeing war and the brutal occupation by Islamic fundamentalists in their homeland.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/02/shocking-image-of-drowned-syrian-boy-shows-tragic-plight-of-refugees

EDIT: Sen kan du svara på frågan, skulle han bett om telefon eller fax istället, hade det varit bättre? Eller kanske frågat om de har en telepromter, kanske röksignaler?
Senast redigerad av Krakatoa 2024-03-03 kl. 23:20.
Citera
2024-03-04, 06:36
Bannlyst
Det är inte samma sak. Skall man rädda dem ur medelhavet så skall man gör push back med dem och inte släppa in dem i Europa.

Citat:
Tänker du på samma sätt ifall två fulla medelålders svenskar sätter sig i en båt och hamnar i sjönöd?
De har ju själva satt sig i situationen.

Känner du till status på ALLA flyktingar som någonsin satt sig i en riskabel sjöresa?

Alan, 3år, och hans familj som flydde islamisk terror. Alan dog och spolades iland på stranden.
Förtjänade han att dö tycker du? Hans femårige bror?

The casualties were among thousands of people, mostly Syrians, fleeing war and the brutal occupation by Islamic fundamentalists in their homeland.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/02/shocking-image-of-drowned-syrian-boy-shows-tragic-plight-of-refugees

EDIT: Sen kan du svara på frågan, skulle han bett om telefon eller fax istället, hade det varit bättre? Eller kanske frågat om de har en telepromter, kanske röksignaler?
Citera
2024-03-04, 10:23
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Det är inte samma sak. Skall man rädda dem ur medelhavet så skall man gör push back med dem och inte släppa in dem i Europa.

Hur menar du? Kan du utveckla? Varför är det inte samma sak? Vad menar du med "push back"?

Dessutom har du inte svara på min fråga. Just Wifi verkar så viktigt för dig att du tillochmed använt det i trådtiteln.

Hade det varit någon skillnad tycker du om det hade frågat om telefon eller fax?

EDIT:

En fråga till du vägrar svara på: Hur kan du känna till ALLA flyktingars anledning bakom deras flykt?
Citera
2024-03-04, 13:05
Bannlyst
För att rädda dem ur medehalvet , så kan köra tillbaka dem till Libyern. Det har säkert skäl att fly, men det behöver komma till Europa för det. Många ifrån Syrien kriget kan stannai i MENA området. Ett lite fattigt land som Sverige skall inte behöva ta samhälle och ta emot dem.

Citat:
Hur menar du? Kan du utveckla? Varför är det inte samma sak? Vad menar du med "push back"?

Dessutom har du inte svara på min fråga. Just Wifi verkar så viktigt för dig att du tillochmed använt det i trådtiteln.

Hade det varit någon skillnad tycker du om det hade frågat om telefon eller fax?

EDIT:

En fråga till du vägrar svara på: Hur kan du känna till ALLA flyktingars anledning bakom deras flykt?
Citera
2024-03-04, 15:59
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:

Citat:
För att rädda dem ur medehalvet , så kan köra tillbaka dem till Libyern.

Men vänta nu, hur ska du lösa det har du tänkt? Europa var ju vid tidpunkten för Alans död säkrare än mellanöstern. Det är väl ganska självklart att om man inte kan slåss, flyr för sitt liv. Jag tvivlar på att man har tid att tänka utan tar det man har, betalar för en båtplats och hoppas på det bästa.

Men som sagt, hur har du tänkt att det ska fungera i praktiken? Ska man informera alla som planerar att fly att tänka om och ta något land som ligger närmre? Jag förstår inte. Utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in