2024-03-03, 09:53
Medlem
Nyans2026s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej en från Bangladesh kommer ju inte ha asylskäl. Men grejen är att de kommer ju kunna leva i säg Sverige ändå gott under de åratal en utredning tar. Där det givna svaret är nej till asyl. Sedan kan de dra till något annat land och söka på nytt. Vilket skulle egentligen var omöjligt men det sker.

Så är det absolut, inte ens Tidölaget verkar intresserade av att dessa lyxmigranter lämnar landet.

Sedan kommer säkert FN deklarera att det är en mänsklig rättighet att ha tillgång till wifi och europeisk fitta.
Citera
2024-03-03, 09:55
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Konstigt hur dem inte kan ha ett fungerande samhälle där medborgare har råd med preventivmedel, efter all hjälp man gett dem år in och år ut. Hade hellre sett pengarna kastas i en brunn någonstans, känns lika värt.
Jag vet inte hur biståndet fungerar nu men det var väl en tid då det ansågs att det var bättre att ge pengar till statsledningen i aktuellt land än att vi bestämde vad som skulle ges. Ledningen i landet som mottog bidraget skulle veta bättre vad som behövdes än vi borta i Sverige.

Har fått intrycket att i några länder tyckte presidenten att det viktigaste var att han fick ett stort och fint passagerarplan för representationsresor runt om i världen. Det näst viktigaste var att köpa lyxbilar att skänka till de närmaste vännerna för att dessa skulle förbli lojala.

I värsta fall köptes vapen för att bättre kunna hålla pöbeln i det egna landet på mattan.

Det kanske kan vara bättre att biståndet används till att trycka upp läroböcker på landet språk och skänka direkt till landets skolor.
Citera
2024-03-03, 09:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det den inställningen jag har lite svårt för. Vi har rätt till deras olja, det är våra naturtillgångar bara det att de ligger lite utspritt. Fri transport av energi och varor, begränsad transport av människor. Säger bara att det är en orealistisk föreställning om att det kan funka så. Ska vi stänga gränsen får vi helt enkelt stänga gränsen. Svensk tallolja ftw.
Vi köper ju oljan. Vi får den inte.

ICA har en massa mat som jag får köpa om jag vill. Men det betyder inte att ICA-Jerrys kusin har rätt att flytta in i mitt hus och bli försörjd av mig i resten av sitt liv.
Citera
2024-03-03, 09:58
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vi köper ju oljan. Vi får den inte.

ICA har en massa mat som jag får köpa om jag vill. Men det betyder inte att ICA-Jerrys kusin har rätt att flytta in i mitt hus och bli försörjd av mig i resten av sitt liv.
Ja, vi köper oljan. Billigt. Rikedomarna finns i Nordamerika och i Europa. Folket kommer att söka sig dit på grund av detta. Vi kan tycka vad vi vill om det, men det är så det funkar. Harvest of Empire.

Om ICA sätter priserna orimligt högt och roffar åt sig kommer det bli konsekvenser av detta också. Folk handlar på andra ställen, folk snattar, luras i självscanningen osv.

Fattiga unga människor som flyr till Europa gör ett rationellt val.
Citera
2024-03-03, 10:01
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Märkligt fokus på WiFi, kanske den enda relaterbara detaljen i hela berättelsen. Sen måste alla asylärenden till eu börja hanteras av närmaste ambassad. Att ta sig till Europa illegalt borde omedelbart resultera i en transport till slumpmässig hamn i Afrika
Citera
2024-03-03, 10:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej en från Bangladesh kommer ju inte ha asylskäl. Men grejen är att de kommer ju kunna leva i säg Sverige ändå gott under de åratal en utredning tar. Där det givna svaret är nej till asyl. Sedan kan de dra till något annat land och söka på nytt. Vilket skulle egentligen var omöjligt men det sker.

Enda lösningen vore att å la Kanada sköta detta med prövning där direkt på båten. Ok du är från Bangladesh och fattig. Det är inte skäl för något som helst form av asyl.
De från Bangladesh lär ju söka sig till Storbritannien till 95% sannolikhet. Vi bör som Danmark stänga gränsen helt. De tar numera in noll asylsökande oavsett bakgrund. Alla avvisas. Vi har också färre asylsökande nu än tidigare, kanske beroende på att vi inte längre som under S-regeringen aktivt gör reklam i Afrika för hur bra Sverige är på att ge bidrag. Dock måste vi strypa anhöriginvandringen snarast och skicka ut de som inte längre har asylskäl.

Ang. WiFi hade jag nog gjort samma sak. Åka båt är ju sisådär spännande och de har väl också nära och kära de vill ha kontakt med. Visst kan det låta som att de är lyxmigranter med smartphones osv men tror knappast det är senaste iPhone som används direkt.
Senast redigerad av needAlife 2024-03-03 kl. 10:26.
Citera
2024-03-03, 10:47
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är inte preventivmedel haram i större delen av Afrika?
Det är väl i katolska Sydamerika där man tycker att det är bättre att vänta tills barnen kommit upp i tonåren och skjuta dem då för att begränsa befolkningsökningen än att vara elaka mot spermier och hindra dessa med ett gummi.

För muslimer är det väl husse i familjen som bestämmer hur många barn kvinnorna han äger ska sätta till världen. Då kan det kanske vara ok med preventivmedel om husse tycker att det räcker med barn.
Citera
2024-03-03, 11:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Denne tänkte antagligen på att ha alla
papper i ordning, eftersom han var en legal migrant till det nya landet.

Denne funderade kanske också på hur de bäst och snabbast skulle kunna förbättra sitt liv; och bidraga till samhällsbygget av ett västland, eftersom denne välkomnats i egenskap av vit europé.

En rejäl kontrast mot de främlingar som dessa aktivister & (((femtekolonnare))) smugglar in för att förstöra vår civilisation.

Varken de icke-vita, eller besättningen, borde tillåtas sätta en fot på europeisk mark. Någonsin.
En haltande jämförelse.
Amerika var i princip orörd mark, och urinnevånarna kördes bort.

Vi har ju också haft folkvandringar/migration tidigare (bl a till Sverige för några tusen år sen, och de då bofasta fick kasta in handduken).

Nu kommer de till ett färdigt land med institutioner, rutiner, samhällsmaskineri, kultur, moral etc, och då gäller det att kunna hitta sin plats där.
De som lyckas här har ofta gjort ”förabetet” (utbildning, bildning etc) innan de kom hit.
Citera
2024-03-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Numer är det betydligt svårare att ta sig till Europa än för ett par år sedan. En konsekvens av det är att många flyktingar söker sig till Sydamerika i förhoppning om att sedan kunna ta sig genom Centralamerika och Mexico till USA. De slipper drunkna i Medelhavet men tvingas istället vandra i djungler i det som kallas Darien-gapet vid gränsen mellan Colombia och Panama.

Problemen med migration och flyktingströmmar lär öka snarare än minska.

Så j-a krångligt verkar det inte vara. Flera miljoner från SA till USA. Anhörighetsinvandringen har väl inte gått ned. Ännu? 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-03, 12:18
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det är väl i katolska Sydamerika där man tycker att det är bättre att vänta tills barnen kommit upp i tonåren och skjuta dem då för att begränsa befolkningsökningen än att vara elaka mot spermier och hindra dessa med ett gummi.

För muslimer är det väl husse i familjen som bestämmer hur många barn kvinnorna han äger ska sätta till världen. Då kan det kanske vara ok med preventivmedel om husse tycker att det räcker med barn.

Preventivmedel är haram, precis som blåsjobb och analsex.

All sex som inte kan resultera i barn är haram.
Citera
2024-03-03, 12:41
Medlem
invandrar-leffes avatar
Några reflexioner.
Vi kanske borde hjälpa 3:e världen med utbyggnad av wifi och här på hemma plan verkligen se till att det inte finns tillgång till wifi på flyktingförläggningar och verkligen låta detta budskap spridas ut i världen "att i Sverige får man ingen tillgång alls till wifi/internet". Kunde vi förut vara så korkade att vi gjorde reklam för alla bidrag vi delar ut så borde vi kunna använda samma kanaler för att informera om detta.
Citera
2024-03-03, 13:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
När de plockas upp 1-2 km från afrikas kust borde de givetvis transporteras tillbaks till Afrika.
Jag tror knappast deras länder vägrar ta emot folk i sjönöd, som precis nyss kom från de länderna.
Eller tror ni afrikaner är helt empatilösa?
Det kan man tycka men personerna de plockat upp kommer från alla möjliga ställen utan just det landet de åkte ifrån, Libyen för det mesta tror jag.
Myndigheterna där kommer inte att släppa i land dem utan giltiga resehandlingar och det blir omöjligt för båten att ligga där i veckor och försöka få i ordning papper för de sista personerna. Därför åker de till Italien istället. Sedan finns förstås fler skäl som att de skulle kunna försöka ta över räddningsbåten när de inser att de körs tillbaka.
Men allt detta sker för att eu-länderna accepterar det. Knappast någon anser detta vara önskvärt men de är för flata för att verkligen försöka ändra på tingens ordning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in