2024-03-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
J är definitivt inte okänslig för kritik. Det blir enorma känsloutbrott när något går emot henne.
Så här stod det i förhören jag citerade:

Förhör med Js syster Jos*fine (AB 196 s.64)
”Hur är Ida när hon är arg?
Som pappa var. Oresonerbar, lyssnar inte. det spelar ingen roll vad du säger eller gör, för det hon bestämt sig blir. Hon gör sitt oavsett att man säger att man rett ut det och löst det. Alla barnen var livrädda för att göra fel. Har man gjort fel, ska man stå för det. Vi såg aldrig vad som hände när de gjorde fel, hon skrek och hade sig mot dem och de fick absolut inte vara med när vi gjorde något. Jag har inte tänkt så innan, men jag tror hon har gjort alla barnen illa, inte bara Z. Z kan nog inte vara tyst, så därför har de inte lämnat henne till skolan.”

Även det ovett hon öser över D är exempel på detta. Klockren narcissism i min bok.

D beskrivs som raka motsatsen. Kall och empatilös.
Hade han varit narcissist så hade han aldrig svalt kritiken mot honom från J och omgivningen. Han råddar och fixar med en massa praktiska saker och har bra detaljkoll. Tyder inte på att han är en viljelös slav direkt.
Däremot är han bekväm och glider med så länge det gagnar honom.

Jag vänder mig mot beskrivningarna av D som en lättledd, manipulerad dumbom. I de sista förhören säger att att han kanske blivit manipulerad vilket talar mot att så är fallet. Det är en bra förklaring som han hittar på.
Att han själv är manipulativ står i RPUn.

Han och J har ett ömsesidigt beroende till varandra för sin försörjning.
De är ”partners in crime” med lika stort ansvar.

Inte bara för försörjning utan de komplimenterar varandras svagheter och styrkor rakt av i alla lägen.

Tror du missuppfattade mig, menar D är absolut ingen trög dumbom, han vet precis vad han gjort eller inte gjort. Han fattar också när han måste skarva i historien. Det jag menar är att i relationen finns en ledare och en följare som låter sig ledas (inte manipulerad till det) utan frågor, omdöme och brist på empati.

Hade han inte varit den lättledda eller följsamma ”radiostyrda” typen hade han med stor sannolikhet inte varit i en relation med J. Då hade det helt krockat mellan dessa två.

Han sa att han inte visste vad som hände i hemmet när han var på jobb och att han kanske var manipulerad. Och det kan mycket väl bli den stora frågan för hans del.

Men jag tycker absolut de är lika skyldiga fast kanske på lite olika sätt och att de ska ha lika långa straff.
Citera
2024-03-03, 20:47
Medlem
Citat:
I brottsbalken finns regler för hur rätten får döma ut fängelsestraff för sammanlagd brottslighet.
De utgår från maxstraffet för det grövsta brottet, i detta fall synnerligen grov misshandel, 10 år.
Ytterligare straff för de andra brotten läggs till med en ”rabatt” upp till ett tak som finns i 20 kap 2§ brottsbalken, min fetning:
2 § Fängelse får användas som gemensamt straff för flera brott, om fängelse kan följa på något av brotten.

Fängelse på viss tid får sättas över det svåraste av de högsta straff som kan följa på brotten men får inte överstiga vare sig de högsta straffen sammanlagda med varandra eller arton år. Det får inte heller överskrida det svåraste straffet med mer än

ett år, om det svåraste straffet är kortare än fängelse i fyra år,
två år, om det svåraste straffet är fängelse i fyra år eller längre men inte uppgår till fängelse i åtta år,
fyra år, om det svåraste straffet är fängelse i åtta år eller längre.
Därav taket på 10+4 år.
Fetade 1/ Kommer rätten att använda hela skalan i detta fall?
Möjligheten finns.

Det finns också en tendens att inte används hela utrymmet för det kan ju komma ett fall som är ännu jävligare.
Samt att de vill hålla en viss distans till mord.
Från 2020 anser Högsta Domstolen att mord av ”normalgraden” ska ge 16 års fängelse.
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på detta så utförligt.

Mitt Fetade nederst 1/ Jag hoppas, hoppas att rätten gör det pga att det var på hårstrået för dråp.
Om det kommer ett jävligare fall så är det ju mord isåfall. Kan väl inte bli jävligare än det här.
3 års systematisk vanvård och misshandel med total likgiltighet för lidandet och konsekvenser.
Tvärtom det tycks som medvetet att konsekvenserna ska leda fram till en diagnos.
Jag vet att det måste ledas i bevis. Men föräldrarna har ju inte lyckats förklara någonting.
Bara blåneka och skylla på "självskadebeteende". Som ingen annan upplevt utom föräldrarna.

De borde skärpa straffen för brott mot barn i avskräckande syfte.
För alla Lex och löften "om att de ska aldrig få hända igen" är ju rent struntprat.
Några år i fängelse avskräcker inte sådana här kluster B individer.
Citera
2024-03-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Mitt Fetade nederst 1/ Jag hoppas, hoppas att rätten gör det pga att det var på hårstrået för dråp.
Om det kommer ett jävligare fall så är det ju mord isåfall. Kan väl inte bli jävligare än det här.
3 års systematisk vanvård och misshandel med total likgiltighet för lidandet och konsekvenser.
Tvärtom det tycks som medvetet att konsekvenserna ska leda fram till en diagnos.
Jag vet att det måste ledas i bevis. Men föräldrarna har ju inte lyckats förklara någonting.
Bara blåneka och skylla på "självskadebeteende". Som ingen annan upplevt utom föräldrarna.

För alla Lex och löften "om att de ska aldrig få hända igen" är ju rent struntprat.
Ett tag var de ju misstänkta för mordförsök men det ändrades. Dåligt. Det här är ju mordförsök i mina ögon…. Precis vad resultat blev utav utsatt tortyr.
Citera
2024-03-03, 21:10
Medlem
Attityds avatar
i den här videon visar Mauri (uppdrag mat) hur en cell ser ut på Kumla och en lunch på kumla
https://www.youtube.com/watch?v=4Xq-eJIcnv8

D kommer troligtvis sitta där
Citera
2024-03-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Ett tag var de ju misstänkta för mordförsök men det ändrades. Dåligt. Det här är ju mordförsök i mina ögon…. Precis vad resultat blev utav utsatt tortyr.
Nja, mordförsök kan man inte bevisa.
Det motsägs ju av att de såg till att Z kom under sjukvård i sista minuten.

De kom nog fram till att det var deras bästa alibi att köra till akuten med henne och ljuga att hon själv druckit ättikan.
Eller om de var så korkade att de trodde att det bara behövdes en magpumpning?
Och att Z skulle komma hem snabbt igen? Innan skador upptäcktes.
Vi vet ju inte hur resonemanget gick. Men eftersom hon var döende när hon kom in så var hon nog väldigt illa där an hemma ca 30 minuter tidigare. Så jag tror att de kanske insåg att risken fanns att hon skulle avlida utan vård iallafall.
Citera
2024-03-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
https://gofile.io/d/Ua2BIa

https://easyupload.io/0swrgm

.

Du är en hjälte.
Citera
2024-03-03, 23:08
Medlem
Citat:
Åklagaren kunde inte visa att det fanns ett uppsåt till sexuella handlingar. Uppsåt på minst nivå likgiltighetsuppsåt krävs för att kunna åtala någon för våldtäkt. Det har diskuterats tidigare i tråden.

Om det skulle komma fram annat material som visar att J och D haft för avsikt att begå sexuella handlingar (t.ex. bilder) så kan det gå att väcka nytt åtal för tillkommande brott.

Öh… va? Man prövar uppsåtet när man undersöker brottet. Brottsrubriceringen ska åtminstone delgetts de misstänkta eller qtt förundersökning varit inledd för att man ska pröva uppsåtet. Det är inget en åklagare bara påstår från tomma intet ”går inte att bevisa uppsåt” innan brottet utretts. Har åklagaten tänkt så då har inte åklagaren koll alls. Om åklagaren däremot nyttjat möjligheten till åtalsunderlåtelse är det en annan sak.
Citera
2024-03-03, 23:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Jag gissar att rätten maxar på synnerligen grov misshandel. Det är svårt att tänka sig en grövre form än där man nästan dödar sitt offer och dessutom orsakar permanent skada.
Om det stämmer blir 10 år basen.
Frågan är vad de övriga brotten ska rendera för straff. Här kan jag tänka mig att frånvaron av sexualbrott i åtalet, och även barnfridsbrott om jag minns rätt, gör att rätten inte vill maxa.
Därför gissar jag på 12 år 6 mån.
Om regeringen ser till att slopa den automatiska 2/3-frigivningen hinner Z bli myndig dessförinnan.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-03 kl. 23:50.
Citera
2024-03-03, 23:37
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Öh… va? Man prövar uppsåtet när man undersöker brottet. Brottsrubriceringen ska åtminstone delgetts de misstänkta eller qtt förundersökning varit inledd för att man ska pröva uppsåtet. Det är inget en åklagare bara påstår från tomma intet ”går inte att bevisa uppsåt” innan brottet utretts. Har åklagaten tänkt så då har inte åklagaren koll alls. Om åklagaren däremot nyttjat möjligheten till åtalsunderlåtelse är det en annan sak.

Ja precis, och det brottet vi talar om här är bedömt som grov misshandel av åklagaren. En skada i underlivet orsakad av annans handaverkan kan påvisas men tydligen inte en sexuell handling (enligt åklagaren.)
Skillnaden mellan att misshandla någon genom att stoppa i saker i hennes underliv, och att genomföra en liknande sexuell handling jämförbar med samlag, kan rimligen bara ligga i uppsåtet.
Du får läsa stämningsansökan så ser du.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-03 kl. 23:48.
Citera
2024-03-03, 23:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Inte bara för försörjning utan de komplimenterar varandras svagheter och styrkor rakt av i alla lägen.

Tror du missuppfattade mig, menar D är absolut ingen trög dumbom, han vet precis vad han gjort eller inte gjort. Han fattar också när han måste skarva i historien. Det jag menar är att i relationen finns en ledare och en följare som låter sig ledas (inte manipulerad till det) utan frågor, omdöme och brist på empati.

Hade han inte varit den lättledda eller följsamma ”radiostyrda” typen hade han med stor sannolikhet inte varit i en relation med J. Då hade det helt krockat mellan dessa två.

Han sa att han inte visste vad som hände i hemmet när han var på jobb och att han kanske var manipulerad. Och det kan mycket väl bli den stora frågan för hans del.

Men jag tycker absolut de är lika skyldiga fast kanske på lite olika sätt och att de ska ha lika långa straff.

Tack för klargörandet. Jag håller i stort sett med dig, även om jag tycker att ordet ”följsam” passar bättre än ”lättledd”.
Det är nog bara en psykopat som klarar att leva ihop med en narcissist då empatilösheten gör hen okänslig för verbala attacker. Fientliga handlingar, som att be sin pappa om 60 kr per telefon, bestraffas däremot hårt.

Podden ”älskade psykopat” har ett intressant parallellfall med en kvinna som växte upp med två föräldrar med denna kombination. Helt förfärlig berättelse.
(hon kallar bägge för narcissister men det låter inte riktigt så när hon berättar.)

”Molly berättar om sin uppväxt med båda sina föräldrar som är narcissister. Hon blev utsatt för både psykisk och fysisk misshandel. Bland annat tvingade mamman hennes pappa att slå henne.”
https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/alskade-psykopat-294350/episodes/att-vaxa-upp-med-tva-foraldrar-som-ar-narcissister-202871694
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-03 kl. 23:47.
Citera
2024-03-03, 23:50
Medlem
Citat:
Jag tänker att rätten maxar på synnerligen grov misshandel. Det är svårt att tänka sig en grövre form än där man nästan dödar sitt offer och dessutom orsakar permanent skada.
Så vi landar på 10 år som bas.
Frågan är vad de övriga brotten ska rendera för straff. Här kan jag tänka mig att frånvaron av sexualbrott i åtalet, och även barnfridsbrott om jag minns rätt, gör att rätten inte vill maxa.
Om regeringen ser till att slopa den automatiska 2/3-frigivningen hinner Z bli myndig dessförinnan.
Då hoppas vi på minst 12 år och 6 månader då. Men helst maxstraff 14 år.
Ja den automatiska 2/3 dels frigivningen har jag aldrig förstått mig på.
Det är ju som att brottslingar döms till ett symboliskt straff de inte behöver sitta av.
Det fyller ju ingen alls funktion.
Tror de att brottslingen ska känna skam över ett långt straff i teorin som i praktiken är 1/3 del kortare?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-03 kl. 23:54.
Citera
2024-03-04, 00:23
Medlem
Citat:
Jag gissar att rätten maxar på synnerligen grov misshandel. Det är svårt att tänka sig en grövre form än där man nästan dödar sitt offer och dessutom orsakar permanent skada.
Om det stämmer blir 10 år basen.
Vad är orsaken till att åklagaren vill ha minst 10 år som straff?
Varför inte ange 14 år eller 12 år eller vad nu åklagaren tycker är riktigt?
För övrigt är jag tveksam till hennes insats. Stressig. Saknar stringens. Ingav inte mig i alla fall nåt förtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in