2024-03-03, 18:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Som killyourlocalpenis skriver: förtal kan bli aktuellt i den situationen, vilket är ett brott mot grundlagen - yttrandefrihetsbrott. Jag var lite för snabb i svaret till dig, men jag har tidigare tagit upp att de av Dumpen publicerade nakenbilderna/snoppbilderna/runkvideorna är den del av publiceringen som helt klart skulle vara svårast att komma undan en förtalsfällning.

Att den utpekade/filmade uttrycker ogillande eller att filmandet i kombination med andra omständigheter skulle kunna vara olagligt (ofredande) påverkar som sagt inte den juridiska bedömningen av själva publiceringen.

Nej, juridiskt kan man inte klandra Dumpen för de anhöriga barnens lidande. Däremot etiskt: jag tycker själv att Dumpen åtminstone borde följa den etablerade medieetiken när barn i skolålder är med i bilden, det vill säga blurra/avanonymisera i de fallen, vilket jag har skrivit om tidigare. Det vore ett sätt för Dumpen att ta publicistiskt ansvar i en svår/känslig målkonflikt/intresseavvägning (iakttagande av så kallad sekundär publicitetsskada) samtidigt som Dumpens övergripande syfte inte nämnvärt skulle förfelas.
Tur att vi har dej, Lessler.
Citera
2024-03-03, 19:12
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tur att vi har dej, Lessler.

😊🙏

Noterade just ett skrivfel i mitt senaste inlägg: ordet ska vara anonymisera och inget annat. Ibland går det lite väl snabbt att ”flashbacka” lol.
Citera
2024-03-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jo mr rö*hatt jag har pratat med en jurist och som även är mitt syskon. Tyvärr så kan jag inte skicka pm, antar att det är för att jag har varit medlem en kort period. Jo det är ofredande Om vederbörande ber PoS att sluta gå efter, och fortsätter dom så är det ofredande. Sen är det upp till domstol att tolka situationen. Slutdiskuterat med dig.
Jag känner många jurister, de är inte alla experter på ofredande.

Det är absolut inte ofredande bara för de filmar och går efter när gäddslemmet sagt nej (finns mycket prejudikat där). OCH du säger dessutom emot dig själv; det är upp till en domstol att tolka. Ditt syskon verkar vara en dålig jurist som ger dig felaktig information. Googla anskaffarfriheten så får du se, deras utgivningsbevis stärker deras rätt att filma och ställa frågor ytterligare.

Att sätta sig i någons bil, dra i någons bildörr, gå in på någons tomt osv. somDumpen gjort, det är en annan annan fråga där de är betydligt mer ute på juridiskt grumligt vatten.
Citera
2024-03-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Till er gäddor som hängts ut varför gaddar ni inte ihop er och lägger ut videor på tik tok youtube osv? Ni har inget förlora ni kan gärna köra erat eget race emot samhället. Ni hade fått massa tittare och kanske tillslut hade dumpen inte varit en big deal?
Nämen slappna av och ta det lugnt nu va, gäddor är inte stimfiskar utan rovfirrar som med glädje käkar upp varandra. Ska du stämma får du nog vara beredd på att göra det själv.
Citera
2024-03-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Min kursivering, det får prövas som yttrandefrihetsbrottet förtal istället.

Om jag startade en "nyhetssajt"/blog/hemsida/whatever, skaffade utgivningsbevis, och sen la upp typ Zara Larssons eller någon exflickväns nakenbilder så skulle jag givetvis kunna dömas för det.

Finns några politiska tyckarnissar på högerkanten som skaffat utgivningsbevis för sina hemsidor, så det är inte så långsökt att något liknande händer framöver.
Nej. Din ex nakenbilder har nämligen inte allmänintresse som berättigar det. Dumpe hävdar att deras publiceringar har allmänintresse, vilket många inte håller med om, eftersom det är viktigt att exponera inte bara individerna utan även fenomenet för våra barns skull.

Högernissarna har länge haft utgivningsbevis, deras fall har oftast varit att de velat suga åt sig så mycket statsbidrag som möjligt samtidigt och därmed varit med i den pressetiska
Citera
2024-03-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag känner många jurister, de är inte alla experter på ofredande.

Det är absolut inte ofredande bara för de filmar och går efter när gäddslemmet sagt nej (finns mycket prejudikat där). OCH du säger dessutom emot dig själv; det är upp till en domstol att tolka. Ditt syskon verkar vara en dålig jurist som ger dig felaktig information. Googla anskaffarfriheten så får du se, deras utgivningsbevis stärker deras rätt att filma och ställa frågor ytterligare.

Att sätta sig i någons bil, dra i någons bildörr, gå in på någons tomt osv. somDumpen gjort, det är en annan annan fråga där de är betydligt mer ute på juridiskt grumligt vatten.
Gäddan stämmer träff, kommer till platsen och bjuder in, det är knappast grumligt fastän det inte var vad gäddan tänkte sig.
Att gå in på någons tomt är inte heller grumligt beroende på hur man gör det. Hade du något speciellt i åtanke?
Citera
2024-03-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Gäddan stämmer träff, kommer till platsen och bjuder in, det är knappast grumligt fastän det inte var vad gäddan tänkte sig.
Att gå in på någons tomt är inte heller grumligt beroende på hur man gör det. Hade du något speciellt i åtanke?
Ja just när om de öppnar en bildörr, hindrar någon att lämna (följa efter och ställa frågor går bra det gör journalister ofta) eller går in på någons tomt när denne sagt ifrån så kan det bli fråga om brott, de borde vara mer försiktiga med sånt. att filma på allmän plats, vad gäddan än säger, är däremot knappast ofredande om inte Dumpen mer objektivt kränker dem och filmar vilket knappast är fallet i någon av konfrontationerna jag sett. Vet då betydligt fler TikTokare, utan utgivningsbevis, som borde åkt dit ordentligt för sina "parks" vd dt här laget.
Citera
2024-03-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Intressant slutledning du gör, fantiserar du ofta på det här sättet? Kanske om barn också?

Man får göra vad man vill, men det blir partiskt beskrivet om man är starkt engagerad.
Så om man tycker det är fördjävligt att vuxna våldtar barn så ska man enligt ditt tycke skriva till förövarens fördel, annars är man inte en riktig journalist??
Citera
2024-03-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ja just när om de öppnar en bildörr, hindrar någon att lämna (följa efter och ställa frågor går bra det gör journalister ofta) eller går in på någons tomt när denne sagt ifrån så kan det bli fråga om brott, de borde vara mer försiktiga med sånt. att filma på allmän plats, vad gäddan än säger, är däremot knappast ofredande om inte Dumpen mer objektivt kränker dem och filmar vilket knappast är fallet i någon av konfrontationerna jag sett. Vet då betydligt fler TikTokare, utan utgivningsbevis, som borde åkt dit ordentligt för sina "parks" vd dt här laget.
Dumpen hindrar inte någon att lämna.
Citera
2024-03-03, 21:03
Medlem
Edit
Citera
2024-03-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Dumpen hindrar inte någon att lämna.
Nej men det har tolkats så i vissa fall (minns rektorn som inte kunde backa ut med bilen till exempel).
Citera
2024-03-03, 21:07
Medlem
Är det bara för mig som Dumpens sortering ser ut att vara gjord av en blind person?
Sida 1 innehåller #386-377
Sida 2 börjar på #349-340
Sida 3 har #350-342 (samma som sida 2)
Sida 4 har #323-313, där saknas 314.
Sida 5 har #312-302
Sida 6 kör #319-309 (igen!)
Osv
376-361 ser i vart fall inte jag på någon sida.
https://dumpen.se/category/videos-fran-gaddfiske/

Borde väl ändå gå att få till en fungerande nummerordning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in