2024-03-03, 08:59
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ältar du den där felaktigheten fortfarande, tjejen han gick på en gala med. Det är ganska sjukt hur folk går på skvallertidningarnas rubriker!

Du har inte talat med någon jurist som sagt det du påstår, men Lesser har redan förklarat det för dig så.. Sluta ljug om att "du hört..", "en säker källa..." tröttsamt att du drar samma saker år efter år och alla här vet att det leder till noll eftersom dina "insatta personer", överhörda samtal, arbetskamrater, bekanta och de diskussioner du har med dem om Dumpen helt tydligt enbart existerar i ditt huvud.
Jo mr rö*hatt jag har pratat med en jurist och som även är mitt syskon. Tyvärr så kan jag inte skicka pm, antar att det är för att jag har varit medlem en kort period. Jo det är ofredande Om vederbörande ber PoS att sluta gå efter, och fortsätter dom så är det ofredande. Sen är det upp till domstol att tolka situationen. Slutdiskuterat med dig.
Citera
2024-03-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sitter och lyssnar på Dumpens podd. Har otroligt svårt för att lyssna på Sara. Det är som att hon använder ett tonläge och börjar prata om någonting innan hon abrupt bryter mitt i och nästan famlar på orden vad hon ska säga. Någon mer som upplever samma sak?

Tror Sara har adhd-diagnos, eller odiagnosticerad. Hon menar inget illa.
Citera
2024-03-03, 10:21
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När gäddan bett att inte filma, så vill denne givetvis inte att den ska visas. Situationen är förnedrande som den är och att visa den för alla kan inte vara ok. Jämför de som sprider lättklädda bilder, de är förnedrande även om offret tillåtit fotograferingen, men ändå inte ok att sprida, viket Dumpen borde tänka på. Dumpen kan få personer att tro det är ok att sprida bilder.

Att gäddan stannar kvar beror på att denne inte riktigt förstår vad det går ut på, han får reda på att det är för säkerhet, först senare får denne reda på att filmen ska publiceras. Det tycker jag inte kan tas för intäkt att det inte är tillräcklig kränkning.

Vi får lov att skilja på den fysiska konfrontationen och publiceringen av filmen. Eventuellt ofredande under konfrontationen gör inte att publiceringen blir olaglig, eftersom det Dumpen publicerar på dumpen.se är skyddat av grundlag.

Spridning av lättklädda bilder kan innebära olaga integritetsintrång för den utan utgivningsbevis, men då Dumpen har det är inte det något Dumpen kan göra sig skyldig till.

Att personer kollar Dumpens publiceringar och därför får för sig att det är fritt fram att kors och tvärs sprida bilder, är inget Dumpen kan lastas för: det måste givetvis vara ok att agera inom ramen för grundlagen.
Citera
2024-03-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Jag förstår inte alls vad du menar, vad är ditt problem?
Sara har ett trevligt och sakligt tonläge. Hon är påläst och kan sin sak.
Är det där problemet ligger? Hon är betydligt vassare än dig, du skulle inte klara av att möta henne.
Lyssna bara hur hon tog ner den allsmäktige Combat-gäddan #250 från tryckfel till att lägga sig helt platt. Telefonsamtalet efter konfrontationen.
https://dumpen.se/2023/07/05/ground-combat-miliitargaddan-napp-250-stockholm-karlskoga/

Oj, trampade jag på någons ömma tår? Jag råder dig att gå en kurs i läsförståelse då jag frågade om NÅGON UPPLEVER SAMMA SAK. Vilket du uppenbarligen inte gör, men då ska du inte heller svara på min kommentar (oavsett hur kränkt du än känner dig).

OT: Jag har väldigt svårt att läsa Saras ansiktsuttryck, hon ler mycket konstigt samtidigt som hon famlar på orden när hon har pratar och avbryter abrupt mitt i meningarna. Tror tyvärr att hon kommer göra en rejäl björntjänst genom att närvara på Dumpens föreläsningar. De behöver någon som är pedagogisk och som kan tala inför människor.
Citera
2024-03-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Oj, trampade jag på någons ömma tår? Jag råder dig att gå en kurs i läsförståelse då jag frågade om NÅGON UPPLEVER SAMMA SAK. Vilket du uppenbarligen inte gör, men då ska du inte heller svara på min kommentar (oavsett hur kränkt du än känner dig).

OT: Jag har väldigt svårt att läsa Saras ansiktsuttryck, hon ler mycket konstigt samtidigt som hon famlar på orden när hon har pratar och avbryter abrupt mitt i meningarna. Tror tyvärr att hon kommer göra en rejäl björntjänst genom att närvara på Dumpens föreläsningar. De behöver någon som är pedagogisk och som kan tala inför människor.
Jösses
Du ska inte fråga om du inte tål svaren.
Sara kommer briljera föreläsningarna trots dina förhoppningar om motsatsen.
Pedagogik vet du inte vad det är.
Citera
2024-03-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jo mr rö*hatt jag har pratat med en jurist och som även är mitt syskon. Tyvärr så kan jag inte skicka pm, antar att det är för att jag har varit medlem en kort period. Jo det är ofredande Om vederbörande ber PoS att sluta gå efter, och fortsätter dom så är det ofredande. Sen är det upp till domstol att tolka situationen. Slutdiskuterat med dig.
Lessler har redan förklarat väldigt pedagogiskt vad som gäller. Läs på!
Lycka till med ditt syskonskap och eventuella framtida stämningar.
Citera
2024-03-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Det tycker inte jag. Det är mer aktivism än journalism.
Jaså?
Så man får inte vara aktivt engagerad om man skriver journalistiska artiklar?
Det visste jag inte. Intressant föreställning du har.
Citera
2024-03-03, 15:10
Bannlyst
Till er gäddor som hängts ut varför gaddar ni inte ihop er och lägger ut videor på tik tok youtube osv? Ni har inget förlora ni kan gärna köra erat eget race emot samhället. Ni hade fått massa tittare och kanske tillslut hade dumpen inte varit en big deal?
Citera
2024-03-03, 15:39
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Jaså?
Så man får inte vara aktivt engagerad om man skriver journalistiska artiklar?
Det visste jag inte. Intressant föreställning du har.

Intressant slutledning du gör, fantiserar du ofta på det här sättet? Kanske om barn också?

Man får göra vad man vill, men det blir partiskt beskrivet om man är starkt engagerad.
Citera
2024-03-03, 15:48
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Vi får lov att skilja på den fysiska konfrontationen och publiceringen av filmen. Eventuellt ofredande under konfrontationen gör inte att publiceringen blir olaglig, eftersom det Dumpen publicerar på dumpen.se är skyddat av grundlag.

Spridning av lättklädda bilder kan innebära olaga integritetsintrång för den utan utgivningsbevis, men då Dumpen har det är inte det något Dumpen kan göra sig skyldig till.

Att personer kollar Dumpens publiceringar och därför får för sig att det är fritt fram att kors och tvärs sprida bilder, är inget Dumpen kan lastas för: det måste givetvis vara ok att agera inom ramen för grundlagen.
Att den utpekade utrycker ogillande, borde öka det olämpliga i spridandet. Dessutom skulle just filmandet kunna vara olagligt, och bevisen står Dumpen för, och just det kan inte utgivningsbevisen täcka, kan jag tycka.

Vad du skriver gör det tillåtet att sprida nakenbilder på vem som helst för alla med utgivningsbevis, men det kan inte vara sant, förtydliga gärna.

Såsom Dumpen avskriver sig ansvar för de anhöriga barnen, så är det så att de inte tar ansvar för det fenomen de skapar i samhället, det att hänga ut folk till höger och vänster. Man kan kanske inte lasta dem juridiskt för det, men man kan få tycka det, och det är vad det praktiskt gör med människor, och det kan man klandra Dumpen för.
Citera
2024-03-03, 15:57
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Att den utpekade utrycker ogillande, borde öka det olämpliga i spridandet. Dessutom skulle just filmandet kunna vara olagligt, och bevisen står Dumpen för, och just det kan inte utgivningsbevisen täcka, kan jag tycka.

Vad du skriver gör det tillåtet att sprida nakenbilder på vem som helst för alla med utgivningsbevis, men det kan inte vara sant, förtydliga gärna.

Såsom Dumpen avskriver sig ansvar för de anhöriga barnen, så är det så att de inte tar ansvar för det fenomen de skapar i samhället, det att hänga ut folk till höger och vänster. Man kan kanske inte lasta dem juridiskt för det, men man kan få tycka det, och det är vad det praktiskt gör med människor, och det kan man klandra Dumpen för.

Min kursivering, det får prövas som yttrandefrihetsbrottet förtal istället.

Om jag startade en "nyhetssajt"/blog/hemsida/whatever, skaffade utgivningsbevis, och sen la upp typ Zara Larssons eller någon exflickväns nakenbilder så skulle jag givetvis kunna dömas för det.

Finns några politiska tyckarnissar på högerkanten som skaffat utgivningsbevis för sina hemsidor, så det är inte så långsökt att något liknande händer framöver.
Senast redigerad av killyourlocalpenis 2024-03-03 kl. 16:02.
Citera
2024-03-03, 17:13
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Min kursivering, det får prövas som yttrandefrihetsbrottet förtal istället.

Om jag startade en "nyhetssajt"/blog/hemsida/whatever, skaffade utgivningsbevis, och sen la upp typ Zara Larssons eller någon exflickväns nakenbilder så skulle jag givetvis kunna dömas för det.

Citat:

Som killyourlocalpenis skriver: förtal kan bli aktuellt i den situationen, vilket är ett brott mot grundlagen - yttrandefrihetsbrott. Jag var lite för snabb i svaret till dig, men jag har tidigare tagit upp att de av Dumpen publicerade nakenbilderna/snoppbilderna/runkvideorna är den del av publiceringen som helt klart skulle vara svårast att komma undan en förtalsfällning.

Att den utpekade/filmade uttrycker ogillande eller att filmandet i kombination med andra omständigheter skulle kunna vara olagligt (ofredande) påverkar som sagt inte den juridiska bedömningen av själva publiceringen.

Nej, juridiskt kan man inte klandra Dumpen för de anhöriga barnens lidande. Däremot etiskt: jag tycker själv att Dumpen åtminstone borde följa den etablerade medieetiken när barn i skolålder är med i bilden, det vill säga blurra/avanonymisera i de fallen, vilket jag har skrivit om tidigare. Det vore ett sätt för Dumpen att ta publicistiskt ansvar i en svår/känslig målkonflikt/intresseavvägning (iakttagande av så kallad sekundär publicitetsskada) samtidigt som Dumpens övergripande syfte inte nämnvärt skulle förfelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in