2024-03-03, 19:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Provokationstråd men...

Omvandla energi innebär förluster..och krångel.
Du kan inte ladda ditt cykelbatteri i samma hastighet som du tömmer det. Byter du till en kraftigare laddare så kommer du elda upp dina batterier (fördel då du kan grilla korv över cykeln vid vägkanten) eller så säger elektronik i batteripacket ifrån.

En bra fungerande moped drar 0,2-0,25/mil. Gå inte över ån efter vatten.
Citera
2024-03-03, 19:54
Medlem
SportquattroS1s avatar
Är det inte bättre att bara skaffa en moped? 🤔
Citera
2024-03-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Provokationstråd men...

Omvandla energi innebär förluster..och krångel.
Du kan inte ladda ditt cykelbatteri i samma hastighet som du tömmer det. Byter du till en kraftigare laddare så kommer du elda upp dina batterier (fördel då du kan grilla korv över cykeln vid vägkanten) eller så säger elektronik i batteripacket ifrån.

En bra fungerande moped drar 0,2-0,25/mil. Gå inte över ån efter vatten.

Ärthjärna!

Om elmotorn på cykeln är 250w, och laddaren klarar av att pumpa in långt över det, säg en 500w ladddare, hur ska batteriet ta slut?
Citera
2024-03-03, 20:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Elverk är ju ganska kraftiga, även de små, och går väl på ett konstant varvtal oavsett last i princip?

Ja men konstant varv betyder inte att bränsleförbrukningen är konstant. Den varierar förstås beroende på generatorns belastning!
Citera
2024-03-03, 21:08
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja men konstant varv betyder inte att bränsleförbrukningen är konstant. Den varierar förstås beroende på generatorns belastning!
Ja, men effektiviteten blir väl lidande om lasten är väldig låg?
Citera
2024-03-03, 21:29
Medlem
eldrattans avatar
Jag tycker du ska köra på detta TS. Verkar vara en smidig och optimal lösning du kommit på. Ta gärna bild på spektaklet när du är klar med din elverkscykel. Du kan med fördel komplettera med några solpaneler som du tejpar fast på pakethållaren.

Annars finns ju också möjligheten att skaffa ett par mils förlängningskabel som du pluggar in garaget.
Citera
2024-03-03, 21:37
Medlem
Milldues avatar
Betydligt bättre om du köper 3 batterier och paralellkopplar dem med det batteri du redan har.
mindre vikt totalt och du kommer 4ggr så långt. Lär väga betydligt mindre än en generator där du eldar för kråkorna och förlorar en massa energi på vägen.

Antar att generatorn ger 240v sedan en laddare för cykelbatteriet. båda har stora energiförluster.
Citera
2024-03-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Om laddaren har större effekt än elmotorn så kommer ju inte elverket ändra varvtal.
Elverket behöver ju då bara få ut minst 250w till laddaren.
Citera
2024-03-03, 21:54
Medlem
Misstänker att batteriet inte tar emot laddning när det är igång, men sålänge batteriet inte överhättas, varför inte?

Skulle det dock inte vara bättre att koppla in generatorn direkt till cykeln istället? Det är 2 kablar (och eventuellt 1-2 kablar för övervakning av batteri/laddningshälsa) som ska kopplas ihop, kräver bara att man får konstantström på 12v 250w, möjligtvis via ett MC/batteri för att slippa problematiken med lipo/litium batterier
Citera
2024-03-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tror att 99,9% av alla som äger eller har ägt en elcykel tänkt samma tanke och då när tanken varit att cykla längre turer. Kanske har man även funderat på att dra med sig ett riktigt stort batteri i en cykelkärra. Men det är som sagt inte ämnet för tråden utan det centrala är om man får ladda sin elcykel under färd med en förbränningsmotor.

Nu har ts förtydligat sig ytterligare i sina tankar för att framstå som seriös men återigen slår det fel. Flera har ju exempelvis nämnt den självklara mopeden som alternativ. Mopeder är dock tunga saker, en Ciao väger ju in på hisnande 38kg så självklart har ts kommit på ett energisnålt sätt att transportera sig bestående av en förbränningsmotor som ska driva en elmotor om 13kg plus en elcykel om 20kg? Sen tillkommer kärran såklart men använder man sig av överblivet kolfibermaterial från sitt förra projekt behöver det ju inte bli vare sig tungt eller kostsamt. Man skulle liksom kunna säga att Ts uppfunnit hjulet på nytt, tänk er att ha en liten mackapär dessutom som ger dessa hjul förmågan att rulla av sig själv en viss sträcka innan energin tar slut. Om ändå det var frågan…

Nej, frågan är istället om det är lagligt att dra en
kärra efter en cykel samt att på kärran ha en påslagen förbränningsmotor och om även det kanske är olagligt. Ganska enkelt att ta reda på som vuxen med möjlighet att googla.

Googla åt mig då och visa svaret
Citera
2024-03-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Misstänker att batteriet inte tar emot laddning när det är igång, men sålänge batteriet inte överhättas, varför inte?

Skulle det dock inte vara bättre att koppla in generatorn direkt till cykeln istället? Det är 2 kablar (och eventuellt 1-2 kablar för övervakning av batteri/laddningshälsa) som ska kopplas ihop, kräver bara att man får konstantström på 12v 250w, möjligtvis via ett MC/batteri för att slippa problematiken med lipo/litium batterier

Osäker om det går, tror man måste ha laddare som kan trycka in mer ström än vad batteriet drar.

För alla som hånat mig och tyckt det är en dum idé så gottade jag nyss detta som visar att det går:
https://youtu.be/anjfCKvnEmU?si=zKPw0avIfnvsl1-N
Citera
2024-03-03, 23:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Ärthjärna!

Om elmotorn på cykeln är 250w, och laddaren klarar av att pumpa in långt över det, säg en 500w ladddare, hur ska batteriet ta slut?

Det är inte lönt att förklara för en som int begrip.
Jaja, det var väl något i den stilen vår fantastiske Ingemar sa.

Lycka till.
Lova att starta några trådar sen.
*Hur låser man bäst fast ett elverk i cykelvagnen
* Gäller garantin på min elcykel när jag byggde om laddaren och batterierna brann upp?
*Tips på bra hörselkåpor önskas*
*Jag fick babianarsle av allt trampande, smorde in mig med glidslem och halkade ned i diket
*Var sälja något krockskadat elverk, blocket, marketplace eller tradera?
*Blev nyligen omyndighetsförklarad, får jag vara min egna gode man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in