2024-03-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Givet vad TS skrivit efter att du skrev det här är så är jag nog med på att det bara är någon typ av provokation.

Men jag kan absolut se vinsten i det hela. Då har du ett fordon där du lätt kan haka på ett elverk för långfärder. Och det är lätt att haka av för att använda som vanlig cykel när man inte behöver den extra räckvidden. Rent principiellt är grundtanken inte speciellt dum.

Är det detta du menar? Det är det enda jag hittar som ligger någorlunda nära det du sagt. Dock har det en drifttid på 4h.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474

Precis det ja.
Nu avgörs ju drifttiden av hur mycket bränsle man har, så har man 2,5 liter extra med sig så blir det 8 timmar.

Bränsleförbrukningen blir ca 2,5 dl per mil vilket är rätt normalt för en moppe men finns absolut dom som drar mer än så.

Finns inga ytterligare omständigheter att ta hänsyn till egentligen eftersom effekten på elmotorn är konstant.

Har inte fått fram på vilket varvtal bränsleförbrukningen på elverket är mätt men fullt möjligt att det kommer dra mindre om man har på mycket låg effekt.
Jag behöver ju bara 250w in i elmotorn men för att generera det krävs väl kanske 400w effekt ut från elverket
Citera
2024-03-03, 15:36
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Precis det ja.
Nu avgörs ju drifttiden av hur mycket bränsle man har, så har man 2,5 liter extra med sig så blir det 8 timmar.

Bränsleförbrukningen blir ca 2,5 dl per mil vilket är rätt normalt för en moppe men finns absolut dom som drar mer än så.

Finns inga ytterligare omständigheter att ta hänsyn till egentligen eftersom effekten på elmotorn är konstant.

Har inte fått fram på vilket varvtal bränsleförbrukningen på elverket är mätt men fullt möjligt att det kommer dra mindre om man har på mycket låg effekt.
Jag behöver ju bara 250w in i elmotorn men för att generera det krävs väl kanske 400w effekt ut från elverket
Elverket tror jag är ditt största problem. Att inte elda för kråkorna så att säga, vilket sabbar din effektivitetskalkyl. Elverk är ju ganska kraftiga, även de små, och går väl på ett konstant varvtal oavsett last i princip?

Jag har en elcykel. Räckvidden är helt ok, men om jag skulle vilja komma längre skulle jag satsa på extrabatterier i ryggsäcken eller cykelväskan.
Citera
2024-03-03, 15:58
Medlem
Fuckwindowss avatar
Jag tycker du kör på din idé!
Citera
2024-03-03, 16:37
Medlem
Kottkompotts avatar
Ska du ha den länge så skulle jag påstå att du gör det klokare i att läsa på lite om ellära och bygga ett eget batteri av serie- och parallellkopplade 18650-batterier.

Det är samma sorts batteri eller som Tesla använder, just för att priset mot kapaciteten är rätt hygglig, då det tillverkas så många av dem i olika kapaciteter.

Det är oerhört mycket billigare att köpa ström hemma i eluttaget än att köpa bränsle för att tillverka den själv i ett elverk, de är inte särskilt effektiva. Dessutom blir cykeln överlag mycket lättare av endast batterier än någon laddhybridlösning, om du inte bygger en egen generator av typ en liten modellbilmotor.
Citera
2024-03-03, 18:10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Rent generellt kan ett fordon som drivs av en elmotor via ett batteri som laddas av en förbränningsmotor vara mer effektivt än direkt drivning av en förbränningsmotor. Detta då förbränningsmotorn kan anpassas för ett enda varvtal där verkningsgrad och annat är är optimalt. Dessutom behöver förbränningsmotorns effekt bara dimensioneras för medeleffekten som fordonet behöver. Tror det finns någon bil som har ett liknande system, kanske Honda eller Mazda eller något sånt.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-03-03 kl. 18:58.
Citera
2024-03-03, 18:14
Medlem
53....so whats avatar
Ja, jag vet TS undran och detta har ingenting med det att göra, men följer tråden ändå.
För er andra som kanske vill hitta på eller köpa nåt dyligt, funderade jag på "knallerten", den med påhängsmotor, men hittade även den här:

https://prylkoll.se/revo-cykelmoped/
Citera
2024-03-03, 18:21
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nej, frågan är istället [...]
Du förklarar både för mig och trådskaparen vad tråden handlar om. Är du någon sorts Moderatorhora, eller vad?

Det är väl tillåtet att diskussionen breddas lite? Jag ville med mitt påpekande om hur jag skulle lösa problemet med hjälp av extrabatterier, uppmuntra trådskaparen att motivera sin lösning. Själv gillar jag effektiva och helst tysta lösningar, så det lockar inte att dra runt en tung kärra som dessutom låter illa.

Jag tänker långresa, med vagn och packning oavsett. På den vagnen ett gäng extrabatterier, ett gäng extra laddare och det där elverket från Biltema. Elverket körs vid behov när man vilar, laddar alla batterierna parallellt så effekten maximeras. En mycket dyrare lösning förvisso.

Drömvarianten skulle vara ett litet effektivt 250W elverk som hängs fast på cykeln och kopplas in via ett dummy-batteri. Undrar hur ljudnivån skulle vara på en sådan. En enkel diesel-maskin med dubbla tankar så man kan starta den på diesel och byta över till filtrerad matolja när den blivit varm. Kickstarta mig en sådan, tack!
Senast redigerad av BackToHegel 2024-03-03 kl. 18:42.
Citera
2024-03-03, 18:30
Avslutad
Du kan inte ladda och använda batteriet samtidigt
Citera
2024-03-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det beror på hur den externa strömkällan kopplas in.

Jag har både sett mindre elfordon som har möjligheten att ansluta både för laddning och drift samtidigt, och de som stänger av drift när ström ansluts.

Men även i det senare fallet är det möjligy att koppla in strömkällan så att det går samtidigt, om man är lite händig och elkunnig.

Alternativt koppla förbi batteriet helt, och ladda det separat samtidigt med extern laddadapter från elverket undet cykling.
Citera
2024-03-03, 19:29
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Jag har solpaneler på en andra vagn som driver oljedestilleringsverket som tillverkar rysk benzinol som driver agget som laddar batteriet. Det är lite meckigt men ändå bättre än vätgasmotorn jag använde innan. Lite träd kan man ju såga ner varsom.
Citera
2024-03-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du förklarar både för mig och trådskaparen vad tråden handlar om. Är du någon sorts Moderatorhora, eller vad?

Ibland blir det ju bara för mycket med tramsandet.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är väl tillåtet att diskussionen breddas lite? Jag ville med mitt påpekande om hur jag skulle lösa problemet med hjälp av extrabatterier, uppmuntra trådskaparen att motivera sin lösning. Själv gillar jag effektiva och helst tysta lösningar, så det lockar inte att dra runt en tung kärra som dessutom låter illa.

Jag tänker långresa, med vagn och packning oavsett. På den vagnen ett gäng extrabatterier, ett gäng extra laddare och det där elverket från Biltema. Elverket körs vid behov när man vilar, laddar alla batterierna parallellt så effekten maximeras. En mycket dyrare lösning förvisso.

Drömvarianten skulle vara ett litet effektivt 250W elverk som hängs fast på cykeln och kopplas in via ett dummy-batteri. Undrar hur ljudnivån skulle vara på en sådan. En enkel diesel-maskin med dubbla tankar så man kan starta den på diesel och byta över till filtrerad matolja när den blivit varm. Kickstarta mig en sådan, tack!

Tycker absolut att det är vettigt att bredda diskussionen annars för oavsett är de ju intressant att komma på hur man ökar räckvidden även om jag då också skulle vilja veta vilken standard man förväntar sig från sin cykeltur? Kanske också är mer spännande att diskutera lite mer innovativa lösningar än huruvida man kan använda en förbränningsmotor för att skapa elektricitet.
Citera
2024-03-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Menar du att exempelvis ett bilbatteri laddas när man parkerat bilen och den står stilla? Eller menar du att man inte kan använda sånt som går på el (typ fläktar, fönsterhissar, sätesvärmare, stereo, belysning osv i bilen om den rullar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in