2024-03-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är inte lönt att förklara för en som int begrip.
Jaja, det var väl något i den stilen vår fantastiske Ingemar sa.

Lycka till.
Lova att starta några trådar sen.
*Hur låser man bäst fast ett elverk i cykelvagnen
* Gäller garantin på min elcykel när jag byggde om laddaren och batterierna brann upp?
*Tips på bra hörselkåpor önskas*
*Jag fick babianarsle av allt trampande, smorde in mig med glidslem och halkade ned i diket
*Var sälja något krockskadat elverk, blocket, marketplace eller tradera?
*Blev nyligen omyndighetsförklarad, får jag vara min egna gode man?

Varför skulle batteriet brinna upp av att laddas?
Citera
2024-03-03, 23:39
Medlem
För att utveckla idén skulle du kunna ha en uppsättning av säg 8 batterier.
Vi kan göra ett antagande för enkelhetens skull att vardera batteri tar dig 6 mil med all denna extra vikt.
När hälften av batterierna är slut kan du starta elverket och ladda denna hälft, laddning tar ca 4 timmar.
4 batterier tar dig 24 mil, 24 mil tar 10 timmar i 25km/h så utnyttjandet av bränslet till lagrad el blir maximalt effektivt.

Med fulladdade batterier från början och fulltankat elverk kan du nu åka närmare 75 mil på 4 liter bränsle.

Nackdelen är inköpskostnaden av alla batterier.
Citera
2024-03-03, 23:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har en elcykel från biltema och den är jul att cykla på, men den stora nackdelen är att man inte kommer mer än några mil per laddning.
Räknade lite på det och med ett extra batteri med en vikt runt 10 kg (cirka 1,5 kWh) så borde man kunna komma cirka 30 mil med en effektiv elcykel. Och 10 kg är ju inte mer än att man kan ha det hängandes bredvid pakethållaren.
Citera
2024-03-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Räknade lite på det och med ett extra batteri med en vikt runt 10 kg (cirka 1,5 kWh) så borde man kunna komma cirka 30 mil med en effektiv elcykel. Och 10 kg är ju inte mer än att man kan ha det hängandes bredvid pakethållaren.

Vilken elcykel från biltema går 15 mil per laddning?
Citera
2024-03-04, 00:36
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Har räknat ut att jag borde kunna cykla i typ 30 mil innan bensinen i elverket ta slut

Intressant! Kan man få se uträkningen?
Citera
2024-03-04, 06:15
Medlem
Moderna elverk(även biltemas) har ett såkallt "eco" läge där den ställer in sig efter last. Beräkningen på hur länge ett elverk klarar sig på en tank brukar baseras på en last på runt 60-80%.
Allt detta står i manualen...fast jag är nog ensam om att läsa dessa nuförtiden.

Vore jag dig skulle jag istället satsa på en gammal "knallert" som redan nämnts eller en gammal ofta ILO motor som man sätter bredvid paket hållaren om man nu måste ha något som man även kan cykla på. Säkert lite meck på en modern cykel men å andra sidan är även din idé det...
Citera
2024-03-04, 08:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vilken elcykel från biltema går 15 mil per laddning?
"Räknade lite på det och med ett extra batteri med en vikt runt 10 kg (cirka 1,5 kWh) så borde man kunna komma cirka 30 mil med en effektiv elcykel. Och 10 kg är ju inte mer än att man kan ha det hängandes bredvid pakethållaren."

Jag räknade på 60 Wh/mil vilket skulle kräva 1800 Wh för 30 mil. Eller cykelns inbyggda på 500 Wh och ett extra på 1300 Wh. Exakta siffrorna är ju inte viktiga, detta handlar ju istället om en snabb överslagsberäkning, om det ens är möjligt att få en tillräckligt lång räckvidd endast genom batterier.
Citera
2024-03-04, 08:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Batteriers kapacitet räknas i Ah och man bör aldrig tömma ett batteti helt tomt.
Ett 12v batteri på 120 Ah ger teoretiskt 1A under 10 timmar vid 12v. P/U 250W /12 =20,83A

en 250w motor drar 20A+ vid full belastning. Förmodligen är motorn nedväxlad för att minska strömmarna då 20A ström är en hel del vid 12v. Ett batteri på 12Ah bör kunna räcka till 3-4 timmars konstant åkande på plan mark utan att man laddar ur batteriet så att det skadas.

2st mindre batterier (ett på var sida om pakethållaren) borde vara ett bättre val för att få jämn viktfördelning. Gärna så lågt placerade som möjligt.
Citera
2024-03-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Moderna elverk(även biltemas) har ett såkallt "eco" läge där den ställer in sig efter last. Beräkningen på hur länge ett elverk klarar sig på en tank brukar baseras på en last på runt 60-80%.
Allt detta står i manualen...fast jag är nog ensam om att läsa dessa nuförtiden.

Vore jag dig skulle jag istället satsa på en gammal "knallert" som redan nämnts eller en gammal ofta ILO motor som man sätter bredvid paket hållaren om man nu måste ha något som man även kan cykla på. Säkert lite meck på en modern cykel men å andra sidan är även din idé det...

Att sätta en mopedmotor på en cykel är inte lagligt.
Citera
2024-03-04, 10:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Batteriers kapacitet räknas i Ah och man bör aldrig tömma ett batteti helt tomt.
Ett 12v batteri på 120 Ah ger teoretiskt 1A under 10 timmar vid 12v. P/U 250W /12 =20,83A

en 250w motor drar 20A+ vid full belastning. Förmodligen är motorn nedväxlad för att minska strömmarna då 20A ström är en hel del vid 12v. Ett batteri på 12Ah bör kunna räcka till 3-4 timmars konstant åkande på plan mark utan att man laddar ur batteriet så att det skadas.

2st mindre batterier (ett på var sida om pakethållaren) borde vara ett bättre val för att få jämn viktfördelning. Gärna så lågt placerade som möjligt.
1: Det är i det här fallet smartare att använda Wh eftersom vi då kan ignorera spänningen.
2: En elcykel kommer vid normal användning inte kräva 250 watt utan man använder ju faktiskt även en del muskelkraft.
3: Ja, två mindre batterier är förmodligen en bättre idé. Men återigen, nu talar vi om den övergripande frågan - drar en elcykel så lite och har batterierna så hög energidensitet att det skulle vara praktiskt möjligt att skapa en elcykel som man kommer 30 mil med? Svaret verkar vara ett tydligt ja.
Citera
2024-03-04, 10:48
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Har en elcykel från biltema och den är jul att cykla på, men den stora nackdelen är att man inte kommer mer än några mil per laddning.

Har funderat på att köpa ett elverk, ställa det på en liten vagn bakom cykeln och sen ladda batteriet medans jag cyklar.

Har räknat ut att jag borde kunna cykla i typ 30 mil innan bensinen i elverket ta slut så det skulle bli en enorm skillnad mot för nu.
Gissar jag bara behöver en stark ledare som klarar av att kräma in 250w i batteriet för om det är mindre än 250w så kommer batteriet ladda ur medans jag cyklar och det vill jag inte.

Får jag göra såhär?
Känns som det inte borde vara nåt förbud att ladda medans man kör men kan tänka mig att nån myndighet ser det som hybridmotor och att man då måste regga den som moped typ.

Eller så sätter du dit ett batteri till (parallellkoppla), finns stora billiga på amazon, då kommer du närmare 20 mil på noll liter.
Citera
2024-03-04, 11:58
Medlem
Citat:
Att sätta en mopedmotor på en cykel är inte lagligt.
En elmotor under 250watt är laglig då borde en mopedmotor under denna effekt vara laglig och att den inte går för fort.

Så alla gamla cyklar med mopedmotorer på som gjordes förr är alltså olagliga nu? Du kunde köpa gamla cyklar med tillvals motor vid sidan av pakethållaren om du ville, det var en vanlig cykel med en extra remskiva bak bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in