Citat:
Ursprungligen postat av
SuicidalSuzy
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.
Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..
Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!
Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.
Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?
Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?
Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?
Alkohol gör generellt att man sover sämre och har även annan påverkan på kroppen. Men att mäta detta över tid är inte helt självklart och metoden med blodanalys är inte så särskilt träffsäker. Om det är ett så kallat PEth prov så varierar det mycket från individ till individ, så osäkerheten är egentligen ganska stor. Egentligen duger det bara till att mäta OM personen druckit alkohol sista tiden eller ha som ett underlag för bedömning om riskbruk. Att avgöra huruvida du bör ha Imovane eller ej bör det inte användas till såvida de inte kräver att du helt avstår från alkohol.
Sen att "hota" att man köper det på Darknet, vem fan bryr sig - inte doktorn i alla fall, snarare skulle ett sånt uttalande göra att de inte skriver ut alls i så fall.
Jag fattar att man kan behöva hjälp med sömnen och är rätt liberalt inställd till insomningstabletter, men att äta över lång tid är ingen lösning egentligen då toleransen stiger rätt ordentligt med tiden.