2024-03-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag tror att man får skilja på olika Dumpenfall. De situationer när Sara och Patrik står lugnt och pratar med gäddan och filmar på allmän plats, torde inte i sig uppfylla rekvisitet ”hänsynslöst agerande” i ofredandebestämmelsen, särskilt som fotografering/filmning på allmän plats är tillåten.

I de fall gäddan på allmän plats ber dem sluta filma, men de ändå fortsätter lugnt och sansat är sannolikt inte i sig heller tillräckligt hänsynslöst (gäddan har möjlighet att direkt lämna). Här beror det emellertid på hur filmningen går till: ibland är den konfronterande duon lite väl närgången och i de situationerna rör vi oss definitivt närmare hänsynslöshetsgränsen (oberoende av om gäddan ber dem sluta eller ej). Därmed kan filmningen även sägas vara ägnad att kränka ”på ett kännbart sätt”, vilket som bekant också är ett krav för ofredandeansvar.

De situationer när Sara och Patrik går eller springer efter gäddan, som har lämnat konfrontationsplatsen och uppenbart vill vara i fred, fortsätter att filma och ställa frågor (ibland i flera minuter), till och med högljutt hojta, är mer av klara ofredandefall. Ofredande lär även vara för handen i de situationer när Sara eller Patrik hindrar gäddan från att avlägsna sig, typ hindrar att gäddan kan köra i väg med sin bil eller de fall när Sara har hoppat in i gäddans bil och formligen tryckt upp mobilen i gäddans ansikte (klar fridskränkning).
Äntligen ett sakligt och kunnigt inlägg i annars denna skittråd
Citera
2024-03-02, 14:21
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Nu Berra så har S ett utgivningsbevis, journalist är lite att ta i tycker du inte det? Det sker upprepade tillfällen. Som ett prejudikat vore önskvärt.

En journalist är en person som – oftast yrkesmässigt – arbetar med journalistik, det vill säga samlar in och framställer material för offentliggörande i medier. Sådana medier kan vara press, etermedier eller Internet. En journalist behöver inte ha en journalistutbildning.

Tycker S passar ganska bra i den beskrivningen
Citera
2024-03-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
När putte säger till gäddan varför söker du inte efter tjejer i din egen ålder. När puttes fd flickvän Ida var 22år och putte var 54år. En annan sak. Igår fredag pratade jag med en jurist som sa att konfrontationerna är ofredande. PoS skulle garanterat fällas i en domstol om gäddan anmälde. Nu kommer det aldrig att ske, jag kände bara att jag ville skriva det. Lite ot.
Ältar du den där felaktigheten fortfarande, tjejen han gick på en gala med. Det är ganska sjukt hur folk går på skvallertidningarnas rubriker!

Du har inte talat med någon jurist som sagt det du påstår, men Lesser har redan förklarat det för dig så.. Sluta ljug om att "du hört..", "en säker källa..." tröttsamt att du drar samma saker år efter år och alla här vet att det leder till noll eftersom dina "insatta personer", överhörda samtal, arbetskamrater, bekanta och de diskussioner du har med dem om Dumpen helt tydligt enbart existerar i ditt huvud.
Citera
2024-03-02, 16:17
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
En journalist är en person som – oftast yrkesmässigt – arbetar med journalistik, det vill säga samlar in och framställer material för offentliggörande i medier. Sådana medier kan vara press, etermedier eller Internet. En journalist behöver inte ha en journalistutbildning.

Tycker S passar ganska bra i den beskrivningen

Det tycker inte jag. Det är mer aktivism än journalism.
Citera
2024-03-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killyourlocalpenis
Det tycker inte jag. Det är mer aktivism än journalism.
Många nya här sista veckan.

Du har inte tolkningsföreträde på definitionen av journalistik. Här har du en korrekt:
journ·*al·*ist·*ik [‑i´k] substantiv ~en
• reportageverksamhet m.m. i tidningar, radio och tv och på nätet

https://svenska.se/saol/?hv=lnr40280

Tiderna förändras.
Citera
2024-03-02, 16:39
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Många nya här sista veckan.

Du har inte tolkningsföreträde på definitionen av journalistik. Här har du en korrekt:
journ·*al·*ist·*ik [‑i´k] substantiv ~en
• reportageverksamhet m.m. i tidningar, radio och tv och på nätet

https://svenska.se/saol/?hv=lnr40280

Tiderna förändras.

Inget fel med ärlig aktivism.

Journalister brukar låtsas att de är opartiska.
Citera
2024-03-02, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Du vet likaväl som jag att det finns förövare som förgriper sig på barn och kommer undan med det.
Ändå tycker du det är värt att offra barn istället för att skärpa lagar och underlätta att få fast rovdjuren.
Du kallar det för att förnedra förövarna men sänder inte en endaste tanke till de skändade barnen, det säger en hel del om dig.
Ingen inser och tror vad du hoppas om dina inlägg, det är bara din egen vanföreställning.

Du ägnar dig fortfarande åt att påstå en massa skit som du inte har täckning för...
Citera
2024-03-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Du ägnar dig fortfarande åt att påstå en massa skit som du inte har täckning för...
Gör jag?
Vad har du för täckning till motsatsen?
Din agenda är lika svag som dina böjelser.
Citera
2024-03-03, 00:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
___-___-___
I de fall gäddan på allmän plats ber dem sluta filma, men de ändå fortsätter lugnt och sansat är sannolikt inte i sig heller tillräckligt hänsynslöst (gäddan har möjlighet att direkt lämna).
___-___-___
När gäddan bett att inte filma, så vill denne givetvis inte att den ska visas. Situationen är förnedrande som den är och att visa den för alla kan inte vara ok. Jämför de som sprider lättklädda bilder, de är förnedrande även om offret tillåtit fotograferingen, men ändå inte ok att sprida, viket Dumpen borde tänka på. Dumpen kan få personer att tro det är ok att sprida bilder.

Att gäddan stannar kvar beror på att denne inte riktigt förstår vad det går ut på, han får reda på att det är för säkerhet, först senare får denne reda på att filmen ska publiceras. Det tycker jag inte kan tas för intäkt att det inte är tillräcklig kränkning.
Citera
2024-03-03, 01:52
Medlem
Sitter och lyssnar på Dumpens podd. Har otroligt svårt för att lyssna på Sara. Det är som att hon använder ett tonläge och börjar prata om någonting innan hon abrupt bryter mitt i och nästan famlar på orden vad hon ska säga. Någon mer som upplever samma sak?
Citera
2024-03-03, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När gäddan bett att inte filma, så vill denne givetvis inte att den ska visas. Situationen är förnedrande som den är och att visa den för alla kan inte vara ok. Jämför de som sprider lättklädda bilder, de är förnedrande även om offret tillåtit fotograferingen, men ändå inte ok att sprida, viket Dumpen borde tänka på. Dumpen kan få personer att tro det är ok att sprida bilder.

Att gäddan stannar kvar beror på att denne inte riktigt förstår vad det går ut på, han får reda på att det är för säkerhet, först senare får denne reda på att filmen ska publiceras. Det tycker jag inte kan tas för intäkt att det inte är tillräcklig kränkning.
Vem kränker?
Den som groomat och planerat ett övergrepp på barn eller den som filmar den brottsliga gärningen?
Du förstår, måttet är rågat och det måste till lagar som skyddar barn på riktigt.
Enda sättet är att visa för beslutsfattare vad som pågår och försöka förmå förövare att söka hjälp.
Det måste få ett slut på att skydda förövaren på bekostnad av barnet.
Citera
2024-03-03, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sitter och lyssnar på Dumpens podd. Har otroligt svårt för att lyssna på Sara. Det är som att hon använder ett tonläge och börjar prata om någonting innan hon abrupt bryter mitt i och nästan famlar på orden vad hon ska säga. Någon mer som upplever samma sak?
Jag förstår inte alls vad du menar, vad är ditt problem?
Sara har ett trevligt och sakligt tonläge. Hon är påläst och kan sin sak.
Är det där problemet ligger? Hon är betydligt vassare än dig, du skulle inte klara av att möta henne.
Lyssna bara hur hon tog ner den allsmäktige Combat-gäddan #250 från tryckfel till att lägga sig helt platt. Telefonsamtalet efter konfrontationen.
https://dumpen.se/2023/07/05/ground-combat-miliitargaddan-napp-250-stockholm-karlskoga/
Senast redigerad av Vedklyv1980 2024-03-03 kl. 06:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in