Citat:
Ursprungligen postat av
Falta
Igår fredag pratade jag med en jurist som sa att konfrontationerna är ofredande. PoS skulle garanterat fällas i en domstol om gäddan anmälde. Nu kommer det aldrig att ske, jag kände bara att jag ville skriva det. Lite ot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Permastampe
Helt korrekt, det är solklart ofredande
En del säger sluta filma och springer iväg och då springer Helan och Halvan efter och skriker.
Jag tror att man får skilja på olika Dumpenfall. De situationer när Sara och Patrik står lugnt och pratar med gäddan och filmar på allmän plats, torde inte i sig uppfylla rekvisitet ”hänsynslöst agerande” i ofredandebestämmelsen, särskilt som fotografering/filmning på allmän plats är tillåten.
I de fall gäddan på allmän plats ber dem sluta filma, men de ändå fortsätter lugnt och sansat är sannolikt inte i sig heller tillräckligt hänsynslöst (gäddan har möjlighet att direkt lämna). Här beror det emellertid på hur filmningen går till: ibland är den konfronterande duon lite väl närgången och i de situationerna rör vi oss definitivt närmare hänsynslöshetsgränsen (oberoende av om gäddan ber dem sluta eller ej). Därmed kan filmningen även sägas vara ägnad att kränka ”på ett kännbart sätt”, vilket som bekant också är ett krav för ofredandeansvar.
De situationer när Sara och Patrik går eller springer efter gäddan, som har lämnat konfrontationsplatsen och uppenbart vill vara i fred, fortsätter att filma och ställa frågor (ibland i flera minuter), till och med högljutt hojta, är mer av klara ofredandefall. Ofredande lär även vara för handen i de situationer när Sara eller Patrik hindrar gäddan från att avlägsna sig, typ hindrar att gäddan kan köra i väg med sin bil eller de fall när Sara har hoppat in i gäddans bil och formligen tryckt upp mobilen i gäddans ansikte (klar fridskränkning).