2024-03-02, 00:38
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Ja, avnämarna avslöjar ju producenternas syften... (Ofta i form av Swish).

Ja så kör bara!
Citera
2024-03-02, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lexbajs.
Men dumpen har varit rätt bra på att publicera det om någon haft eller fått domar relaterade till sexbrott, och folk har grävt i andra tråden också. 40 pers får jag då inte ihop det till i mitt huvud, det är iaf inte 100, eller hur?

Bra observation! (något senkommet svar från mig). Du verkar ha "kommit med" på mattelektionerna.
Citera
2024-03-02, 00:52
Bannlyst
Citat:
Menar du möjligen Gyllenhaal? (Namnet har "skymtat förbi", men bortom min "intressesfär", så jag vet fortfarande inte vad den personen "står för".

Stämmer sorry för fel stavning .
Citera
2024-03-02, 03:31
Medlem
Citat:
Den relevanta frågan i den här diskussionen är, vilken grund du har för ditt(!) påstående, som jag har kommenterat. Det fetade ovan är återigen ett påstående som du har att verifiera. Vad som kokar i din skalle är inte relevant i ett rättssamhälle. "Förbrytare" är, i det här landet, ingen, som inte har dömts för att ha förbrutit sig mot någon gällande lag. Du har påstått, att av samtliga uthängda är ingen "förstagångsförbrytare". Du har fortfarande bördan av att verifiera dina påståenden.

(Den som har följt mina inlägg inser nog, att jag inte har "ett färn" till övers för folk som förbryter sig mot barn – eller mot någon annan som inte kan försvara sig. Det betyder dock inte, att jag okritiskt anammar vilka anklagelser som helst).
Du vet likaväl som jag att det finns förövare som förgriper sig på barn och kommer undan med det.
Ändå tycker du det är värt att offra barn istället för att skärpa lagar och underlätta att få fast rovdjuren.
Du kallar det för att förnedra förövarna men sänder inte en endaste tanke till de skändade barnen, det säger en hel del om dig.
Ingen inser och tror vad du hoppas om dina inlägg, det är bara din egen vanföreställning.
Senast redigerad av Vedklyv1980 2024-03-02 kl. 03:40.
Citera
2024-03-02, 08:02
Medlem
Faltas avatar
När putte säger till gäddan varför söker du inte efter tjejer i din egen ålder. När puttes fd flickvän Ida var 22år och putte var 54år. En annan sak. Igår fredag pratade jag med en jurist som sa att konfrontationerna är ofredande. PoS skulle garanterat fällas i en domstol om gäddan anmälde. Nu kommer det aldrig att ske, jag kände bara att jag ville skriva det. Lite ot.
Citera
2024-03-02, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
När putte säger till gäddan varför söker du inte efter tjejer i din egen ålder. När puttes fd flickvän Ida var 22år och putte var 54år. En annan sak. Igår fredag pratade jag med en jurist som sa att konfrontationerna är ofredande. PoS skulle garanterat fällas i en domstol om gäddan anmälde. Nu kommer det aldrig att ske, jag kände bara att jag ville skriva det. Lite ot.

I vissa fall har det varit på gränsen, om man ber någon att lämna en ifred och sluta följa efter och filma och den inte lyssnar så kan det bli ofredande.

Det beror nog lite på hur nära och hur länge man håller på, och om den man följer efter bett om att man slutar följa efter.
Citera
2024-03-02, 10:34
Medlem
Citat:
Helt korrekt, det är solklart ofredande
En del säger sluta filma och springer iväg och då springer Helan och Halvan efter och skriker.
Citera
2024-03-02, 12:55
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Igår fredag pratade jag med en jurist som sa att konfrontationerna är ofredande. PoS skulle garanterat fällas i en domstol om gäddan anmälde. Nu kommer det aldrig att ske, jag kände bara att jag ville skriva det. Lite ot.

Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Helt korrekt, det är solklart ofredande
En del säger sluta filma och springer iväg och då springer Helan och Halvan efter och skriker.

Jag tror att man får skilja på olika Dumpenfall. De situationer när Sara och Patrik står lugnt och pratar med gäddan och filmar på allmän plats, torde inte i sig uppfylla rekvisitet ”hänsynslöst agerande” i ofredandebestämmelsen, särskilt som fotografering/filmning på allmän plats är tillåten.

I de fall gäddan på allmän plats ber dem sluta filma, men de ändå fortsätter lugnt och sansat är sannolikt inte i sig heller tillräckligt hänsynslöst (gäddan har möjlighet att direkt lämna). Här beror det emellertid på hur filmningen går till: ibland är den konfronterande duon lite väl närgången och i de situationerna rör vi oss definitivt närmare hänsynslöshetsgränsen (oberoende av om gäddan ber dem sluta eller ej). Därmed kan filmningen även sägas vara ägnad att kränka ”på ett kännbart sätt”, vilket som bekant också är ett krav för ofredandeansvar.

De situationer när Sara och Patrik går eller springer efter gäddan, som har lämnat konfrontationsplatsen och uppenbart vill vara i fred, fortsätter att filma och ställa frågor (ibland i flera minuter), till och med högljutt hojta, är mer av klara ofredandefall. Ofredande lär även vara för handen i de situationer när Sara eller Patrik hindrar gäddan från att avlägsna sig, typ hindrar att gäddan kan köra i väg med sin bil eller de fall när Sara har hoppat in i gäddans bil och formligen tryckt upp mobilen i gäddans ansikte (klar fridskränkning).
Senast redigerad av Lessler 2024-03-02 kl. 13:00.
Citera
2024-03-02, 13:03
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jag tror att man får skilja på olika Dumpenfall. De situationer när Sara och Patrik står lugnt och pratar med gäddan och filmar på allmän plats, torde inte i sig uppfylla rekvisitet ”hänsynslöst agerande” i ofredandebestämmelsen, särskilt som fotografering/filmning på allmän plats är tillåten.

I de fall gäddan på allmän plats ber dem sluta filma, men de ändå fortsätter lugnt och sansat är sannolikt inte i sig heller tillräckligt hänsynslöst (gäddan har möjlighet att direkt lämna). Här beror det emellertid på hur filmningen går till: ibland är den konfronterande duon lite väl närgången och i de situationerna rör vi oss definitivt närmare hänsynslöshetsgränsen (oberoende av om gäddan ber dem sluta eller ej). Därmed kan filmningen även sägas vara ägnad att kränka ”på ett kännbart sätt”, vilket som bekant också är ett krav för ofredandeansvar.

De situationer när Sara och Patrik går eller springer efter gäddan, som har lämnat konfrontationsplatsen och uppenbart vill vara i fred, fortsätter att filma och ställa frågor (ibland i flera minuter) är mer av klara ofredandefall. Ofredande lär även vara för handen i de situationer när Sara eller Patrik hindrar gäddan från att avlägsna sig, typ hindrar att gäddan kan köra i väg med sin bil eller de fall när Sara har hoppat in i gäddans bil och formligen tryckt upp mobilen i gäddans ansikte (klar fridskränkning).
Jag tror precis som du skriver. Det skulle vara intressant att få ett prejudikat, men gäddorna har nog annat att tänka på misstänker jag. Det finns fall där S säger för din och min säkerhet, det är godtyckligt. Jag hoppas ändå på en ofredande anmälan, vore intressant att se hur tingsrätten resonerar.
Citera
2024-03-02, 13:12
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Jag tror precis som du skriver. Det skulle vara intressant att få ett prejudikat, men gäddorna har nog annat att tänka på misstänker jag. Det finns fall där S säger för din och min säkerhet, det är godtyckligt. Jag hoppas ändå på en ofredande anmälan, vore intressant att se hur tingsrätten resonerar.

Ja, hade varit mycket intressant med ett prejudikat. Men som du skriver, gäddorna har annat att tänka på. Verkar vara detsamma med enskilt åtal för förtal - det lär vi få vänta på, kanske förgäves. Även det vore ett juridiskt intressant mål att följa.

”För din och vår säkerhet” är ett skenargument. Hursomhelst har det ingen bäring på en ofredandebedömning.
Citera
2024-03-02, 13:29
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:

Att som journalist ställa påstridiga frågor under ett enskilt tillfälle är inte ofredande utan det måste ske under upprepade tillfällen

Det ingår i arbetet att ställa obekväma påstridiga frågor, det är inget som enbart dumpen ägnar sig åt
Citera
2024-03-02, 13:33
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Att som journalist ställa påstridiga frågor under ett enskilt tillfälle är inte ofredande utan det måste ske under upprepade tillfällen

Det ingår i arbetet att ställa obekväma påstridiga frågor, det är inget som enbart dumpen ägnar sig åt
Nu Berra så har S ett utgivningsbevis, journalist är lite att ta i tycker du inte det? Det sker upprepade tillfällen. Som ett prejudikat vore önskvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in