Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag har inte missat någonting och känner ju väl till hur det varit eftersom jag levt sedan tidigt 50-tal. Det som nu uppstår är att journalister övertolkar att Putin hotat med kärnvapen när det ju sedan 60-talet varit något självklart att ett direkt krig mellan stormakterna leder till kärnvapenkrig, alltså att terrorbalansen kommer i obalans.
Min fråga om NATO och USA i Europa ska givetvis besvaras i förhållande till att WP avvecklades, inte utifrån nuläget.
Avvecklades låter kanske lite väl oskyldigt, hade ryssarna något val. Ingen ville ha något att göra med dom.
Annars har jag lite verklighetsbeskrivning som inte finns att läsa i Putins historieböcker:
I Lettland kopplade ockupationsmyndigheterna greppet genom att den 20–30 mars 1949 deportera ungefär 50 000 människor, främst småbrukare. På så vis underlättades omvandlingen av jordbruket till ett kollektivjordbruk. Resultatet blev en dramatisk nedgång i jordbruksproduktionen. Man genomförde också en kraftig satsning på industrier. För att få tillräckligt med arbetskraft importerades arbetskraft från Ryska SFSR och övriga Sovjetunionen.