Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Min väldigt otekniska uträkning är 4 Taurus. En på vardera de bågarna som går ovanför brobanan och två på brobanorna där vid farleden. Men det kanske också räcker med bågarna för jag tror det är de som håller upp allting, det är syftet med dem, går de sönder kollapsar bron. Eventuellt är denna del av stål också och inte betong?
Så lyssna inte på de tyska militärgubbarna nu Ukraina, lyssna på Heja Finland istället!

Då får vi börja med att bränna fyra Taurus för att slå av de fyra bågarna.
Rimligen måste man också ge sig på fyra bropelare (de som bär bågarna). Om vi antar en rimlig säkerhetsmarginal avseende vapenverkan vill man troligen avdela 2 vapen till varje insatspunkt, så uppgifter runt 16-20 Taurus är ganska rimliga. Sedan får ju insatsen planeras så att alla robotarna flyger in samtidigt och får verkan i målet ungefär samtidigt och det kräver noggrann styrning av alla resurser, flygplanen, löptiderna , varifrån man skjuter och vilken riktning och väg man vill att inkommande missiler skall ta. Man vill ju minimera radarexponering och risk att de skjuts ned.
Givet att det dessutom är svårt att pricka valvbågen tror jag att bropelarna nära detta spann är att föredra som mål, förstörs dessa är bron illa skadad för lång tid och till dess den är reparerad, oanvändbar.
Stridsekonomiskt kommer man också att bedöma om det finns enklare eller "billigare" sätt att fimpa försörjningsleden och finns det det kanske man inte primärt rör bron. Det är därför fullt rimligt att den tänkta "Taurusleverantören" värderar om Ukraina kan lyckas överhuvud taget (finns vapenbärare att tillgå i Ukraina?) och gör en tentativ planering för att få klart för sig om det är rimligt att ens försöka.
PS: Alla betongbroar är egentligen stålbroar, eftersom det är stålet i armeringen som bär konstruktionen. (Om nu Kertjbron är en betongbro hela vägen).