2024-03-05, 13:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Kan inte se att Ukraina har den logistiska förmågan till det?!

Inte båtvägen i i dagsläget alla fall. Men jag har kikat lite på deras helikopterflotta, framförallt deras trupptransporthelikoptrar, eventuellt dom kan hitta på någonting med bakhåll bakom Khersson.
Citera
2024-03-05, 13:39
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Armata är ”in service” fast typ inte ändå. Typiskt ryskt förhållningssätt. Det är väl ungefär så de jobbar med SU-57 också. Den är ”in service” fast används inte. Den är ”stealth” fast ändå inte. En rysk Schrödingers katt.

Schrödingers putte.
Citera
2024-03-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det kan nog vara en rimlig besättning, det blir lite begreppsförvirring eftersom den är i en helt annan storleksklass än våra gamla patrullbåtar (mer än dubbelt så lång).

Ja jag har sett bilder nu i efterhand och det var faktiskt en stor båt. Annars låter ju patrullbåt som något som kustbevakningen har men detta var ett krigskepp.
Citera
2024-03-05, 13:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då har Bryssel tagit ett till beslut :

EU-kommisjonen setter av 1,5 milliarder euro til ny forsvarssatsing

«Kjøp sammen og kjøp europeisk» er hovedbudskapet i EUs nye strategi for forsvarsindustrien, som ble lagt fram tirsdag. Strategien er den første av sitt slag, ifølge EU-kommisjonen.

Samtidig skal renteinntekter fra fryste russiske aktiva brukes til å finansiere våpenkjøp til Ukraina.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/eu-kommisjonen-setter-av-1-5-milliarder-euro-til-ny-forsvarssatsing/ar-BB1jmkkF?ocid=msedgntp&pc=ASTS&cvid=2c366aa859bf4a 73bf82eb856bc7fa04&ei=14

Det skall i tillägg sägas, att "köp europeiskt" är något som Macron har "propsat" på starkt. Han vill sälja vapen, inte skänka dessa till Ukraina.., det är min slutsats främst om honom.

(Ni får kalla mig en cyniker !
)
Detta är inte cyniskt, men din slutsats är felaktig. Frankrike har velat ha strategisk autonomi bortkopplad från USA sedan CDG och Suez-konflikten, och detta börjar med inhemsk vapenproduktion.
Citera
2024-03-05, 13:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Min väldigt otekniska uträkning är 4 Taurus. En på vardera de bågarna som går ovanför brobanan och två på brobanorna där vid farleden. Men det kanske också räcker med bågarna för jag tror det är de som håller upp allting, det är syftet med dem, går de sönder kollapsar bron. Eventuellt är denna del av stål också och inte betong?

Så lyssna inte på de tyska militärgubbarna nu Ukraina, lyssna på Heja Finland istället!

Då får vi börja med att bränna fyra Taurus för att slå av de fyra bågarna.

Rimligen måste man också ge sig på fyra bropelare (de som bär bågarna). Om vi antar en rimlig säkerhetsmarginal avseende vapenverkan vill man troligen avdela 2 vapen till varje insatspunkt, så uppgifter runt 16-20 Taurus är ganska rimliga. Sedan får ju insatsen planeras så att alla robotarna flyger in samtidigt och får verkan i målet ungefär samtidigt och det kräver noggrann styrning av alla resurser, flygplanen, löptiderna , varifrån man skjuter och vilken riktning och väg man vill att inkommande missiler skall ta. Man vill ju minimera radarexponering och risk att de skjuts ned.

Givet att det dessutom är svårt att pricka valvbågen tror jag att bropelarna nära detta spann är att föredra som mål, förstörs dessa är bron illa skadad för lång tid och till dess den är reparerad, oanvändbar.

Stridsekonomiskt kommer man också att bedöma om det finns enklare eller "billigare" sätt att fimpa försörjningsleden och finns det det kanske man inte primärt rör bron. Det är därför fullt rimligt att den tänkta "Taurusleverantören" värderar om Ukraina kan lyckas överhuvud taget (finns vapenbärare att tillgå i Ukraina?) och gör en tentativ planering för att få klart för sig om det är rimligt att ens försöka.

PS: Alla betongbroar är egentligen stålbroar, eftersom det är stålet i armeringen som bär konstruktionen. (Om nu Kertjbron är en betongbro hela vägen).
Citera
2024-03-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kollar man filmen så,stämmer det med 5 träff. Den sista verkade ha träffat ammunitionsdukren.
Det ska vara ett av ryssens modernaste fartyg, så Putin lär inte vara nöjd.
Blir det ännu en ny chef för svarta Havsflottan nu och vilken i ordningen?

Huvuden kommer att rulla, helt klart. Nu ser jag att Ukraina jagat denna båt tidigare, nu blev det en fullträff.
Citera
2024-03-05, 13:43
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Den summan är säkert uppskattad,i jämförelse med liknande utländsja skepp tror ryssarna bygger betydligt billigare än vad t.ex. Usa gör.
Nu var det allt väldigt mycket djupandning nere i copium-tuberna, Ivan! Har ni ens nåt kvar att använda, i era gamla kommunist-lager...?
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/03/5/7445004/
Citat:
Russia conceals statistics on social payments to avoid calculating their losses in war
Och det är stor humor att ni verkligen inte kan hålla er från det gamla "m-m-men USA!!!"-tjatet: Hur många av jänkarnas krigsfartyg har f.ö. sänkts, de senaste 60+ åren...? Ni har nämligen mindre än 2/3 av era svarta havs-skorvar kvar i nuläget! Och era mobiks bara fortsätter att dö.
Russia's losses - 05.03.2024

• wounded ~1.257.060
  • killed ~419.020 (+1.070)
Vill man f.ö. se och njuta av hur Sergei Kotov med besättning förvandlas till småflis och fiskmat så kan man göra det här:
https://youtu.be/pfwvz43QYxU
Citat:
How the "Sergei Kotov" was drowned - a video of the destruction of a patrol ship of the Russian Federation
Citera
2024-03-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ja det är extremt orimligt att alla i besättningen ska ha klarat sig från de där smällarna men några småsaker syns i filmen som tyder på att besättningen bladat relativt tidigt i händelseförloppet.

Luckan in till förliga kanonen är ju öppen (syns på värmekameran) och det är den verkligen inte vid klart skepp och en besättning som fortfarande sysslar med inre och yttre strid, så de som var där inne har ju redan hunnit dra som en avlöning. De kände inte för att vara kvar antar jag så det är möjligt att man lämnat skeppet som snabbt som skeppsråttor efter första smällen.

Några har nog dött eftersom första smällen var ganska kraftig.

Jag skulle vilja angripa räddningsarbetet men jag är lite speciell på grund av denna invasion. Det är lättare att tala med döda ryssar än med levande, tyvärr.
Citera
2024-03-05, 13:44
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte båtvägen i i dagsläget alla fall. Men jag har kikat lite på deras helikopterflotta, framförallt deras trupptransporthelikoptrar, eventuellt dom kan hitta på någonting med bakhåll bakom Khersson.

De ska ju försörja trupperna samt få ting material dit. Tror inte deras helikoptrar räcker till då.
Citera
2024-03-05, 13:46
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De gjorde ju någon mindre operation för några dagar sedan på Krim som gick fullständigt åt helvete tydligen.

har inte följt utvecklingen så noga på sistone. Har du mer info om det?
Citera
2024-03-05, 13:49
Medlem
Det fordras mycket kraftiga laddningar för att förstöra bron. Skulle man inte istället kunna sabotera genom att skicka hundratals drönare med färgpytsar. Alltså man gör vägbanan och spåren ojämna. Sådan där vattenbaserad källarfärg.

Beckers betalar.

Jag tror att Ukraina skall tänka lite utanför boxen (precis som jag)

Skickar man stora svärmar av drönare så hinner inte luftförsvaret skjuta ned alla och det skvätter otäck färg på många ställen på bron.
Citera
2024-03-05, 13:51
Medlem
Citat:
har inte följt utvecklingen så noga på sistone. Har du mer info om det?

Tyvärr inte. Kan inte minnas om det var The Telegraph, Denys Davydov eller Jake Broe som tog upp det. Och kan inte för mitt liv hitta det någonstans. Så kanske var en fejknyhet som kom med av misstag eller något som tagits bort.
Senast redigerad av Kratatch 2024-03-05 kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in