2024-03-01, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ja jättebra, du får lyssna en gång till. Du förstår vad det innebär om Tyskland operativt deltar i bombning av Krimbron?
Detta kan vara anledningen till att Scholz inte skickar några Taurus till Ukraina. Scholz har inte kontroll på Luftwaffe.

De svarar på frågor hur taurus kan användas, det är inget fel med det, då de ska leverera taurus

Det är som när du köpt en mikrovågsugn från Electrolux och ringer deras kundtjänst för att fråga hur du kan koka gröt i mikron
Citera
2024-03-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså, visade då en länk där Putin sagt att han inte ska göra det. Han satte upp ett datum redan flera månader innan med vissa villkor. Det betyder att om villkoren inte infrias så sker det.

Fru Zuckarova sa att det var fria fantasier att ryssland skulle anfalla Ukraina. hon tyckte ju att dom skulle sluta tramsa sig, för hon skulle ju åka på semester. Men du litar väl inte på ryska utrikesministeriets taleskvinna. Men var inte ledsen, det gör inte jag heller.
Citera
2024-03-01, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att tro att gammal bombningskunskap skulle ge en fördel är ungefär som att tro att databrickor skulle ge ett övertag.

Dagens bombflyg lutar sig på helt annan kunskap än vad de allierade skaffade sig på fyrtiotalet.
Har du hört talas om datorer och datoriserad eldledning?

Att spränga bron har visat sig väldigt svårt. Det måste därför planeras i minsta detalj. Jämför med Operation Chastise under 2a världskriget

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Chastise

Där använde man bomber som studsade på vattnet.

Något extraordinärt måste till för att få ner broen.
Citera
2024-03-01, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag ser ca 25 kroppar. Det ser inte "naturligt" (alltså att de stupade i strid så tätt samlade på den platsen) ut så jag misstänker att det kanske är en hastigt improviserad samlingsplats för stupade. Många såna har fångats på bild då ryssar eller ukrainare har forslat sina döda och lagt dem på ett ställe för senare hantering och transport.

Sen när började piss-ryzzen ta reda på lik? Det kommer ju bara att trassla till det, kosta pengar.

Eller - de kanske har samlat ihop dem för att kunna bränna dem med sina mobila krematorer, för att skyffla undan bevis, så att de inte behöver betala ut några slaktpengar?
Citera
2024-03-01, 21:59
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De svarar på frågor hur taurus kan användas, det är inget fel med det, då de ska leverera taurus

Det är som när du köpt en mikrovågsugn från Electrolux och ringer deras kundtjänst för att fråga hur du kan koka gröt i mikron

Oj, då har jag tolkat samtalet helt fel.

Då får vi hoppas Scholz släpper igenom leveransen av Taurus till Ukraina.

Det var längesen det var krig mellan Ryssland och Tyskland, blir väl bra med en ny landskamp.

Jeremy Clarkson 2007 om Tyskland:

And let’s not forget, the Fatherland has been as good as gold now for 61 years. That’s the longest period of peace in their history. Statistically, they are well overdue for a bit of fisticuffs.
Citera
2024-03-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Avtalet gällde till 2042. Det förnyades under 2000-talet. Att avtalet skulle gälla till 2042 var klart åtminstone år 2010, eventuellt tidigare.

Var hittar du att Ukraina skulle ha rivit upp avtalet? Jag vet att de gjorde det efter den ryska annekteringen av Krim 2014, men att de skulle ha gjort det innan ryssarna annekterade Krim har jag inte hört förut. Har du källa?

"In the political field, Russia is the undisputable winner. Sevastopol, which has been home to the Russian Black Sea fleet since it was set up by Catherine II the Great at the end of the 18th century, will continue to be so until 2042. Consequently, given the fact that NATO’s charter prevents country members from having foreign military bases on their territory, Ukraine will not become a member of the Western military alliance until the lease expires or is subverted."
https://www.diploweb.com/Russia-s-Black-Sea-fleet-in.html

Precis fanns ingen förtida avslut innan annakteringen 2014.
Vilket inte alls är konstigt, om en hyresgäst i en lägenhet med våld tar över resten av fastigheten finns nog fog för att avsluta kontraktet.
Men det är nog svårt att förstå för de som marinerats av Kremls propaganda.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-03-01 kl. 22:07.
Citera
2024-03-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte missat någonting och känner ju väl till hur det varit eftersom jag levt sedan tidigt 50-tal. Det som nu uppstår är att journalister övertolkar att Putin hotat med kärnvapen när det ju sedan 60-talet varit något självklart att ett direkt krig mellan stormakterna leder till kärnvapenkrig, alltså att terrorbalansen kommer i obalans.

Min fråga om NATO och USA i Europa ska givetvis besvaras i förhållande till att WP avvecklades, inte utifrån nuläget.

Avvecklades låter kanske lite väl oskyldigt, hade ryssarna något val. Ingen ville ha något att göra med dom.

Annars har jag lite verklighetsbeskrivning som inte finns att läsa i Putins historieböcker:

I Lettland kopplade ockupationsmyndigheterna greppet genom att den 20–30 mars 1949 deportera ungefär 50 000 människor, främst småbrukare. På så vis underlättades omvandlingen av jordbruket till ett kollektivjordbruk. Resultatet blev en dramatisk nedgång i jordbruksproduktionen. Man genomförde också en kraftig satsning på industrier. För att få tillräckligt med arbetskraft importerades arbetskraft från Ryska SFSR och övriga Sovjetunionen.
Citera
2024-03-01, 22:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det cirkulerar en uppgift just nu att ryska fartyg har slutat att lägga till i NK. Antar att de menar fartyg som gick på norra rutten till Murmansk isf.

Citat:
"North Korea has stopped the supply of shells to Russia", — NK Pro

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kmnzbjnsuo2a
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-03-01 kl. 22:22.
Citera
2024-03-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Oj, då har jag tolkat samtalet helt fel.

Då får vi hoppas Scholz släpper igenom leveransen av Taurus till Ukraina.

Det var längesen det var krig mellan Ryssland och Tyskland, blir väl bra med en ny landskamp.

Jeremy Clarkson 2007 om Tyskland:

And let’s not forget, the Fatherland has been as good as gold now for 61 years. That’s the longest period of peace in their history. Statistically, they are well overdue for a bit of fisticuffs.

Ja Tyskland har verkligen hållit igen gång på gång. Försiktigt knuffat undan en full tonåring som vill slåss. Vore fint om Ryssland slutade hota mäktigare länder och bara kröp tillbaka hem nu. Enough is enough.
Citera
2024-03-01, 22:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det cirkulerar en uppgift just nu att ryska fartyg har slutat att lägga til i NK. Antar att de menar fartyg som gick på norra rutten till Murmansk isf.

"North Korea has stopped the supply of shells to Russia", — NK Pro

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kmnzbjnsuo2a

Isförhållandena ?

Meeen.., rutten till Vladivostok borde ju vara ok ?
Citera
2024-03-01, 22:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Isförhållandena ?

Meeen.., rutten till Vladivostok borde ju vara ok ?
Hmm det har du ju rätt i. Borde ju gå att transportera på järnvägen även om det tar lite tid. Annars så kan det ju också vara så att isen är för besvärlig mitt i vintern ja. Men tror inte att pajas-landet NK kan ha nån större produktion igång heller. Lagret är nog tomt nu efter att Avdiivka är bombat till grushög kan man tänka.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-03-01 kl. 22:34.
Citera
2024-03-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ja Tyskland har verkligen hållit igen gång på gång. Försiktigt knuffat undan en full tonåring som vill slåss. Vore fint om Ryssland slutade hota mäktigare länder och bara kröp tillbaka hem nu. Enough is enough.
Exakt, jag har också noterat det här. Scholz och Pistorius försöker vara försiktiga och har gång på gång hållit tillbaka leveranser av stöd och vapen från EU, även från andra EU-länder. De har dessutom strävat efter att begränsa andelen offensiva vapen som skickas, Det är ingen tvekan om att de försöker bromsa kriget och hålla dörrar öppna för senare förhandlingar - att de sen inte kan vara fullt öppna och "out and proud" med att det är vad de gör (pga lojalitet med USA), det är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in