2024-03-01, 13:17
  #17893
Medlem
raskenss avatar
Musk stämmer Open AI. Lågoddsare är att Musk inser att Open AI ligger långt före Tesla och ärett hot mot Tesla. Lägg krokben är bästa strategin

https://finance.yahoo.com/news/elon-musk-sues-openai-ceo-094008797.html
Citera
2024-03-01, 13:39
  #17894
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk stämmer Open AI. Lågoddsare är att Musk inser att Open AI ligger långt före Tesla och ärett hot mot Tesla. Lägg krokben är bästa strategin

https://finance.yahoo.com/news/elon-musk-sues-openai-ceo-094008797.html
Musk är medgrundare till Open AI och en av de stora finansiärerna bakom projektet. Poängen var att Open AI inte skulle vara vinstdrivande, det var klart och tydligt uttalat redan från början.
Citera
2024-03-01, 14:01
  #17895
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Musk är medgrundare till Open AI och en av de stora finansiärerna bakom projektet. Poängen var att Open AI inte skulle vara vinstdrivande, det var klart och tydligt uttalat redan från början.

Musk ivesterade initialt en del men hoppade av då han inte fick ta över allt. Bolagsform och inriktning kan ägarna med ledning besluta hur dom vill. Det finns ingen lag som säger att det som man ursprungligen skrev som bolagsordning inte kan ändras. Det är ingen helig skrift
Elon musk har lika lite inflytande i bolaget som du har och bestämmer dom sig för att sälja vapenteknoöogi så kan dom göra det.

Juridiskt har Musk noll att hämta.

Sen är open AI ett gungfly som dom sköter bolaget ändå..

https://youtu.be/EjxxFvarg0Y?si=hfmFz5RpMfhMXliA
__________________
Senast redigerad av raskens 2024-03-01 kl. 14:03.
Citera
2024-03-01, 14:27
  #17896
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk ivesterade initialt en del men hoppade av då han inte fick ta över allt. Bolagsform och inriktning kan ägarna med ledning besluta hur dom vill. Det finns ingen lag som säger att det som man ursprungligen skrev som bolagsordning inte kan ändras. Det är ingen helig skrift
Elon musk har lika lite inflytande i bolaget som du har och bestämmer dom sig för att sälja vapenteknoöogi så kan dom göra det.

Juridiskt har Musk noll att hämta.

Sen är open AI ett gungfly som dom sköter bolaget ändå..

https://youtu.be/EjxxFvarg0Y?si=hfmFz5RpMfhMXliA
Eftersom detta är off topic, då detta är en tråd om Tesla som aktie och inte Elon musk som person eller Open AIs förehavanden, så tänker jag att vidare diskussion kring detta inte är lämpligt i denna tråd.
Citera
2024-03-01, 14:54
  #17897
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
https://youtu.be/EjxxFvarg0Y?si=hfmFz5RpMfhMXliA

Lite off topic kanske, men är det där en riktigt människa eller AI? Ser fullständigt galen ut och otroligt oproportionerlig i kroppen?
Citera
2024-03-01, 15:26
  #17898
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Lite off topic kanske, men är det där en riktigt människa eller AI? Ser fullständigt galen ut och otroligt oproportionerlig i kroppen?

Kanske inte helt off topic att fastställa om någon som uttalar sig om ämnet är psykopat eller ej.

https://www.allaboutvision.com/resources/human-interest/eye-behaviors-of-psychopaths-sociopaths/
Citera
2024-03-01, 15:56
  #17899
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Oaouw. Denna 1 minuts video visar hur AI/FSD fungerar och hur viktigt det är med den rådata som ingen annan har. Teslas bilar gör U-svängar fast ingen har "programmerat" in detta beteende. AI har bara "observerat" människoapor att göra så. (rådatan) Teslas FSD fungerar nu beviserligen som den ska. Den är "självlärande".

https://www.youtube.com/shorts/80svs2w3hok

Apple hade ca 60 bilar som samlade rådata. Tesla har 5 miljoner. Det Apple samlar ihop på 1 år samlar Tesla ihop på mindre än 5 minuter. Tesla ligger alltså ljusår före närmsta konkurrent och konkurrenterna kan aldrig någonsin komma ikapp. Teslas FSD kommer att bli världsstandard helt enkelt. Vilket kommer att leda till enorma aktielyft.
Som konstaterats i tråden nedan har Apple helt gett upp sina bilar, självkörande bilar, och Musk har inte pratat om självkörande bilar på några år och... det blir inga självkörande bilar detta var bara luft.
(FB) Apple ska göra elbil!?
Intelliganta bilar-marknaden har fallit ihop och förväntar mig att EV-marknaden också faller ihop med början i år. Det ser riktigt illa ut med EV-försäljningen i USA. Här en kul artikel som visar vad det kostar att försäkra en Tesla efter 3 år.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/elbilar-dyra-att-forsakra-tesla-i-sarklass/
Citera
2024-03-01, 16:15
  #17900
Medlem
Musk talar här i 11 minuter om AI/FSD och Optimus. Det är den nya "guldruchen". Mycket sevärd video.


https://www.youtube.com/watch?v=6Qs94yF8AHY
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-03-01 kl. 16:21.
Citera
2024-03-01, 17:03
  #17901
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kanske inte helt off topic att fastställa om någon som uttalar sig om ämnet är psykopat eller ej.

https://www.allaboutvision.com/resources/human-interest/eye-behaviors-of-psychopaths-sociopaths/

Ja man börjar ju undra..
Citera
2024-03-01, 21:02
  #17902
Medlem
Autobahn76s avatar
För att FSD skall fungera så måste vi uppnå någon slags form av AGI. Om vi uppnår AGI så kommer vi ha FSD. Det krävs ingen raketforskning för att räkna ut. Men den AI’n måste också vara på en kusligt mänsklig nivå, inte minst med tanke på alla undantagssituationer som kan uppstå i trafiken. Sedan har vi alla regleringar och lagstiftningar etc att reda ut. Jag tror absolut att vi kommer att ha självkörande bilar och Tesla är de som går i bräschen för utveckling just nu. Det är inget snack om den saken. Men det är lång horisont. 2030 innan det är en realitet kanske?
1999 förutspådde den erkände futuristen Ray Kurzweil att vi skulle ha AGI 2029 och han börjar få ordentlig cred för hur nära han tycks vara med sina förutsägelser.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2024-03-01 kl. 21:18.
Citera
2024-03-01, 21:20
  #17903
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
För att FSD skall fungera så måste vi uppnå någon slags form av AGI. Om vi uppnår AGI så kommer vi ha FSD. Det krävs ingen raketforskning för att räkna ut. Men den AI’n måste också vara på en kusligt mänsklig nivå, inte minst med tanke på alla undantagssituationer som kan uppstå i trafiken. Sedan har vi alla regleringar och lagstiftningar etc att reda ut. Jag tror absolut att vi kommer att ha självkörande bilar och Tesla är de som går i bräschen för utveckling just nu. Det är inget snack om den saken. Men det är lång horisont. 2030 innan det är en realitet kanske?
1999 förutspådde den erkände futuristen Ray Kurzweil att vi skulle ha AGI 2029 och han börjar få ordentlig cred för hur nära han tycks vara med sina förutsägelser.
Det kommer ju så småningom, 2030 är dock för tidigt. Dessutom är Kurzweil en riktig pajas.
Citera
2024-03-01, 21:23
  #17904
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det kommer ju så småningom, 2030 är dock för tidigt. Dessutom är Kurzweil en riktig pajas.

Såsmåningom” Det var en djärv gissning. . Ja du har säkert bättre koll än Kurzweil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in