2024-03-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Här blev det nog lite fel. Du menar säkert "näst mest korrupta nation". Mest korrupt i Europa är ju Ryssland. Så ukrainska källor lär i alla fall vara mer trovärdiga än ryska.

Oberoende reportrar av kriget som military and history har kommenterat detta. Säger att man inte kan lita på Ukrainska uppgifter men att när man kan kontrollera mot känd verklighet så är deras uppgifter mer korrekta än ryska.
Som vi kan förvänta oss mao.
Citera
2024-03-01, 12:35
Medlem
Franrike skickar 100 drönare till Ukraina
Frankrike kommer leverera 100 drönare till Ukraina. Det uppger landets försvarsminister Sébastien Lecornu på X. Drönarna ska, levereras i sommar.
Erik Norbergh SVT

Det här är det jag menar. Vad ska 100 drönare göra mot en massiv attack från ryssarnas håll?

De ska inte ens levereras nu, utan i sommar

Är det ingen här som tycker det är fjuttigt, nästan som ett skämt?
Citera
2024-03-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
"Ukraina" är dock inte Hitler-Tyskland utan ett sunkigt bajsland som var Europas mest korrupta och fattiga land innan kriget och som sen det blev påhittat 1991 inte har gjort sig känt för något annat än export av prostituerade kvinnor. Lite som Thailand fast utan sol, bad, kokosnötter, parasolldrinkar och god mat. UAF är inte heller Wehrmacht utan till stor del tvångsrekryterade tandlösa stackare som har snabbutbildats i ett par veckor innan de skickas till fronten.

Sen påstår ju inte media eller de många myndighetsanställda och botarna här i tråden heller att de ryska förlusterna är 2 - 3 gånger större utan mer än 10 gånger större.

Verkligeheten torde vara att de ukrainska förlusterna under hela kriget är åtminstone 3 - 4 gånger större än de ryska.

Tyskland var inte ett "bajsland"? Den tyska armén var inte alls så hypermodern som det är lätt att tro. Stora delar av förbanden använde hästar för manskaps- och vapentransporter.

Och sedan var Ukraina inte Europas fattigaste land. Det var ett av de fattigare, ja, men flera länder i sydöstra Europa var fattigare (Nordmakedonien, Moldavien t ex.). Och mest korrupt var Ukraina verkligen inte. På samtliga korruptionsindex så ligger Ryssland sämre till. På länken nedan ser du ett där Ukraina rankas på plats 116 (illa), men Ryssland ligger på plats 137 (klart sämre).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Jag tillhör inte de som tror att de ryska förlusterna är 10 gånger större än de Ukrainska. Uppgiften om att Ukraina bara förlorat kring 30 000 man tror jag inte på. Men att Ryssland förlorat betydligt fler än Ukraina är helt klart.
Citera
2024-03-01, 12:45
Medlem
Citat:
Så det var alltså rysk militär som dödade 15.000 civila i Donbass mellan 2014 och 2022? Sköt ryzzarna alltså under 8 års tid på sina egna allierade och sympatisörer? Varför gör ryzzar så konstiga saker?

RyZZarna besköt ju tydligen också gång på gång det där kärnkraftverket med artilleri, trots att de kontrollerade det och hade egen militär stationerad där.

Varför skjuter ryzzarna hela tiden på sig själva?

Runt 1500 civila dog av ukrainsk försvarseld i Donbas 2014-2021.
Om dina uppgifter om 15 tusen dödad civila stämmer så var det ryssarna och deras marionetter som dödade 90% av dessa civila.
Citera
2024-03-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Dessutom av de civila dödade har merparten dödats genom gvarglömda mineringar blindgångare etc.
Så svaret om Ryssk militär dödat civila i donbass är svaret helt klart ja.
Men tyvärr har även civila dödats när Ukraina försökt försvara sig mot de rysska angreppen.

Inte merparten men hundratals.
Citera
2024-03-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Franrike skickar 100 drönare till Ukraina
Frankrike kommer leverera 100 drönare till Ukraina. Det uppger landets försvarsminister Sébastien Lecornu på X. Drönarna ska, levereras i sommar.
Erik Norbergh SVT

Det här är det jag menar. Vad ska 100 drönare göra mot en massiv attack från ryssarnas håll?

De ska inte ens levereras nu, utan i sommar

Är det ingen här som tycker det är fjuttigt, nästan som ett skämt?

Varför skulle det vara fjuttigt?

Totalt handlar det om 2000st av en specifik variant, Delair DT 46.
2000.. än så länge vill säga..
Citera
2024-03-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Varför skulle det vara fjuttigt?

Totalt handlar det om 2000st av en specifik variant, Delair DT 46.
2000.. än så länge vill säga..

100, du tycker inte 100 är lite? 100 gör man av på några dagar, max två veckor.

De 2 000 du nämner är bara en beställning, vem vet hur länge det kommer ta att få fram 2 000 st om det tar fram till sommaren att skicka 100 st.
Citera
2024-03-01, 12:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja en Nato eller FN insats i Svarta Havet skulle jag gärna hoppa på.

Det behövs inte, landet utan flotta dominerar det havet så pass mycket så att Ryska skepp söker hjälp av Turkiet för att inte riskera bli sänkta.

Medelhavet däremot, jag kan tänka mig en sak eller två man kan göra mot Ryska skepp där.
Citera
2024-03-01, 12:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ukrainas ekonomi, industri m.m. har ju dock bara följt en oavbruten nedåtgående kurva sedan 1991, medan Ryssland under ganska många år har gått åt andra hållet.

Nej, Ukrainas ekonomi började förbättra sig efter 2014. Korruptionen har också minskat avsevärt sen dess, till skillnad från Rysslands. Rysslands ekonomi har störtdykt det senaste året.

Citat:
Vad är det för produkter du köper?

Jag har ett gäng Vladar-batterier.
Citera
2024-03-01, 12:58
Medlem
Citat:
100, du tycker inte 100 är lite? 100 gör man av på några dagar, max två veckor.

De 2 000 du nämner är bara en beställning, vem vet hur länge det kommer ta att få fram 2 000 st om det tar fram till sommaren att skicka 100 st.

Du får nog läsa på lite om den specifika typen. Liknande drönare används inte i någon enorm utsträckning.

Ukraina får många olika typer av drönare från olika håll.
Citera
2024-03-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du får nog läsa på lite om den specifika typen. Liknande drönare används inte i någon enorm utsträckning.

Ukraina får många olika typer av drönare från olika håll.

Jag har läst på och jag förstår att den är tystare och kan flyga längre än många andra, men 100 är fortfarande alldeles för lite om det ska levereras till sommaren. Ukrainska militären har ju på sistone kommenterat att det är just artilleri-ammunition och inom kort, om det inte redan har inträffat, drönare de är i mest behov av.
Citera
2024-03-01, 13:06
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag har läst på och jag förstår att den är tystare och kan flyga längre än många andra, men 100 är fortfarande alldeles för lite om det ska levereras till sommaren. Ukrainska militären har ju på sistone kommenterat att det är just artilleri-ammunition och inom kort, om det inte redan har inträffat, drönare de är i mest behov av.

Jag är 100 % säker på att du saknar militär kompetens att avgöra det. Att du har läst en bloggpost eller ett Facebook inlägg gör dig inte till en expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in