2024-03-01, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Rykten gör gällande att ett till plan har parkerat.

⚡️Some monitoring channels report that the 🇷🇺Russian Su-35 fighter jet disappeared from the radars in the Mariupol area. It may have been shot down. We are waiting for information from the Air Force of 🇺🇦Ukraine
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1763509229824983357

Hilarious!

Ukrainarna har kommit in i ett stim!
Citera
2024-03-01, 11:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Annars står en säck potatis högt på önskelistan.

Citat:
Ursprungligen postat av leach
Rykten gör gällande att ett till plan har parkerat.

⚡️Some monitoring channels report that the 🇷🇺Russian Su-35 fighter jet disappeared from the radars in the Mariupol area. It may have been shot down. We are waiting for information from the Air Force of 🇺🇦Ukraine
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1763509229824983357
Härligt om det stämmer! Då är vi upp i 14 plan på. 2 veckor😁🇺🇦👍
Citera
2024-03-01, 11:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ja, det är en möjlighet.
Gudarna ska veta att Turkiet behöver alla pengar de kan få. Så tyvärr ligger det nära tillhands.
Inte omöjligt att USA har villkorat försäljningen med att de måste göra sig av med ryskt material.
Bättre att Turkiet ger grejerna till Ukraina! De verkar i alla fall fungera då det gäller att skjuta ner ryska plan och missiler.
Citera
2024-03-01, 11:46
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Haha ännu en som inte förstår eller tänker svartvitt. Jag anklagas nu för att befinna mig i en skyttegrav men oklart om det skulle handla om ukrainsk soldat eller rysk.

Hur som helst, jag ska göra en liknelse som förhoppningsvis hjälper er att förstå logiken.

Säg att du har en framgångsrik affärsman "Kalle" som driver ett stort bolag med flera hundra anställda.

Hans granne "Per", som inte är lika förmögen, men som ändå hade ett anständigt jobb berättar att han har fått en livskris (skilsmässa, sjukdom eller whatever) och har därför precis förlorat sitt jobb. Han berättar också att om han inte ordnar upp sitt liv så kommer han så småningom förlora sitt hem och undrar därför om Kalle kan hjälpa honom på något sätt.

Kalle tänker för sig själv "mitt bolag har ju egentligen råd att anställa honom, men är han egentligen lönsam om han är i det skicket han befinner sig i? Han kanske sjukskriver sig....?" och bestämmer sig därför för att ge honom 5 000 kr i månaden för att vara schysst.

Per lyser upp och är otroligt tacksam, men inombords vet han att 5 000 kr tyvärr inte kommer göra något i längden. Ty, bara boendekostnaden är på 5 000 kr, han måste ju äta också.

Och det är precis det här jag menar är problemet.

Det kan verka otroligt bra och generöst att Kalle ger honom 5 000 kr i månaden, men egentligen bryr han sig mer om sig själv än om Per, för han vill bara ha honom ur sikte. Och skulle han anställa Per så kanske han själv förlorar på det i längden. Skulle han genuint bry sig om Per så skulle han förstås anställa honom, även om det skulle leda till en mindre förlust för Kalles bolag.

För er som behöver lite hjälp på traven så motsvarar Kalle NATO/Väst och Per Ukraina.

Då ska jag ge dig lite hjälp på traven.
1. Ukraina har inte bett om soldater. De har bett om vapen/ammunition och även annat stöd. Så hån om att "join" blir fel.
2. Sverige skickar stöd, som Ukraina ber om.
3. Vi som sitter här, är svenskar(de flesta av oss i v f) och vi betalar skatt. De flesta av oss i v f. Skatten går bl a till vapen och annat som skickas till Ukraina.
4. Ingen av oss oss, i v f inte de flesta av oss, kan skicka vapen till Ukraina.
5. Vi stödjer på det sätt vi kan. Några av oss skickar pengar.
6. På FB uttrycker vi vårt stöd för Ukraina. Det är en liten gest. Men det finns en del som gillar Putin och det motarbetar vi.

Så, som hjälp på traven till dig, så gör vi som sitter här på FB i den svenska nationen, vad vi kan, här på FB. Just här och just nu.
Vad var och en gör när de går från tangentbordet, vet vi inte.
Så, om du genuint stödjer Ukraina, så kan du göra detta på ett positivt sätt till/med de som uppenbarligen stödjer Ukraina.

Sedan om du privat satsar din egen förmögenhet i stöd, så är det jättebra.
En tanke.

Tack för historien. Den var rolig och träffande.
Jag tror jag ska ära den genom att fortsatt tala om den avsky för Putins handlingar jag känner.
Senast redigerad av Area55 2024-03-01 kl. 11:51.
Citera
2024-03-01, 11:47
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Alla ryska soldater som har deltagit i kriget har alltså dödats? Eller har Ryssland flera miljoner man på plats?

Trots att Ryssland har ett styrkeförhållande på 10:1 i artilleri och 20 - 30:1 i flygstridskrafter så har alltså drygt 400.000 ryska soldater stupat medan Ulraina har förlorat 30.000? Är det korrekt uppfattat?

Nu är dessa siffror från AFU och de inkluderar alla ryZZka förluster. Dvs de som inte kan srida mer pga skador samt döda.

Om du hade varit lite mer observant på vad som händer så hade du förstått varför ryZZarna har stora förluster.

- De flesta förluster orsakas av drönare
- ryZZar sätter samman storm-Z förband utan erfarenhet o tvingar dem rycka fram över öppen terräng mot Ukrainska försvaret.
- Ukrainska soldater försvarar sig mot anfallande orcher vilket ger dem mer motivation
- Effektiva vapensystem från europeiska partners till Ukraina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Någonstans känns ändå Ukrainas siffror trovärdigare, än ryska siffror enligt vilka 10x av alla HIMARS som levererats har förstörts, 10x alla västerländska tanks påstås förstörts, alla Patriot har förstörts, etc. etc.

Det är liksom bara en strid ström av lögner från ryskt håll, så alla som har någon form av intelligens har lärt sig att ryska siffror inte går att lita på.

Nej, de ryska siffrorna är förmodligen inte helt tillförlitliga. De ukrainska och västerländska siffrorna är ju dock bara helt bisarra och farsartade, hela tiden. Om man ska ljuga och överdriva/underdriva så får man ju göra det med viss återhållsamhet om det ska kunna framstå som ens lite sannolikt.

Att samtidigt som man erkänner att den ryska eldkraften ofta är minst 10 gånger större än den ukrainska påstå att de ryska förlusterna har varit mer än tio gånger större än de ukrainska är ju bara lyteskomik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är ryssarna som invaderar och dödar ukrainare, inte väst.
Eller menar du att Ryssland känner sig existentiellt hotade av Ukraina?
Skulle Ukraina ha rullat in och invaderat Ryssland om inte Ryssland invaderat först?

Det ryska styret (men inte Ryssland som stat) kände sig extremt existentiellt hotade av Ukraina. Eftersom befolkningarna talar samma språk och många ha släktingar på andra sidan gränsen så skulle Putins styre sannolikt upphöra att existera om Ukraina fick en stabil demokratisk och ekonomisk utveckling. Självklart att Putin, som säkerligen räknar med att aldrig behöva dö, ser det som ett extremt hot mot sitt välde om ryssarna börjar se Ukraina som ett föredöme.

Detta måste förhindras! Bättre rasera Ukraina än bygga upp Ryssland!
Citera
2024-03-01, 11:48
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Jag gör det, men du förstår inte logiken ser jag. Tror inte det finns så mycket jag kan göra för dig, har även förklarat i tidigare inlägg hur jag resonerar, något du inte svarade på förstås.

Jag har nu i ett inlägg, tackat för din historia.
Kanske gett dig ett ord om vad som kan vara trevligt från din sida.

Jag har noterat att du gärna "fäktas" med folk, som är Nato cucks, eller vad du kallar de.
Citera
2024-03-01, 11:48
Medlem
raskenss avatar
Rysk Pantsir luftvärnssystem är svårt att köra på asfalterad väg, undrar hur den klarar sig i terräng?

https://x.com/front_ukrainian/status/1763141960376647815?s=20
Citera
2024-03-01, 11:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Bättre att Turkiet ger grejerna till Ukraina! De verkar i alla fall fungera då det gäller att skjuta ner ryska plan och missiler.

Ja, håller med.
Troligt är att Turkiet skulle behöver få pengar för grejorna. De har ju köpt lite F-16 som bekant.
Citera
2024-03-01, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, de ryska siffrorna är förmodligen inte helt tillförlitliga. De ukrainska och västerländska siffrorna är ju dock bara helt bisarra och farsartade, hela tiden. Om man ska ljuga och överdriva/underdriva så får man ju göra det med viss återhållsamhet om det ska kunna framstå som ens lite sannolikt.

Att samtidigt som man erkänner att den ryska eldkraften ofta är minst 10 gånger större än den ukrainska påstå att de ryska förlusterna har varit mer än tio gånger större än de ukrainska är ju bara lyteskomik.

Vad är "eldkraften" för någonting?

Ryzzkt, värdelöst, artilleri som står och pumpar tusentals granater mot samma fläck? Ryzkt, värdelöst artilleri som förvandlar dagis, äldreboenden och sjukhus till grushögar?
Citera
2024-03-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Då ska jag ge dig lite hjälp på traven.
1. Ukraina har inte bett om soldater. De har bett om vapen/ammunition och även annat stöd. Så hån om att "join" blir fel.
2. Sverige skickar stöd, som Ukraina ber om.
3. Vi som sitter här, är svenskar(de flesta av oss i v f) och vi betalar skatt. De flesta av oss i v f. Skatten går bl a till vapen och annat som skickas till Ukraina.
4. Ingen av oss oss, i v f inte de flesta av oss, kan skicka vapen till Ukraina.
5. Vi stödjer på det sätt vi kan. Några av oss skickar pengar.
6. På FB uttrycker vi vårt stöd för Ukraina. Det är en liten gest. Men det finns en del som gillar Putin och det motarbetar vi.

Så, som hjälp på traven till dig, så gör vi som sitter här på FB i den svenska nationen, vad vi kan, här på FB. Just här och just nu.
Vad var och en gör när de går från tangentbordet, vet vi inte.
Så, om du genuint stödjer Ukraina, så kan du göra detta på ett positivt sätt till/med de som uppenbarligen stödjer Ukraina.

Sedan om du privat satsar din egen förmögenhet i stöd, så är det jättebra.
En tanke.

Tack för historien. Den var rolig och träffande.
Jag tror jag ska ära den genom att fortsatt tala om den avsky av Putins handlingar jag känner.

1. Kanske inte att man officiellt går ut med det, men det är uppenbart att det är välkommet. Finns ju volontärer där från alla möjliga länder.

2. Inte tillräckligt? Sen menar jag inte att det bara Sverige som är problemet, det är snarare de större länderna.

Punkt 3 till 6 och din övriga text håller vi egentligen med om varandra, så jag har inget att kommentera där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in