Citat:
Ursprungligen postat av
Ocuckad
Haha ännu en som inte förstår eller tänker svartvitt. Jag anklagas nu för att befinna mig i en skyttegrav men oklart om det skulle handla om ukrainsk soldat eller rysk.
Hur som helst, jag ska göra en liknelse som förhoppningsvis hjälper er att förstå logiken.
Säg att du har en framgångsrik affärsman "Kalle" som driver ett stort bolag med flera hundra anställda.
Hans granne "Per", som inte är lika förmögen, men som ändå hade ett anständigt jobb berättar att han har fått en livskris (skilsmässa, sjukdom eller whatever) och har därför precis förlorat sitt jobb. Han berättar också att om han inte ordnar upp sitt liv så kommer han så småningom förlora sitt hem och undrar därför om Kalle kan hjälpa honom på något sätt.
Kalle tänker för sig själv "mitt bolag har ju egentligen råd att anställa honom, men är han egentligen lönsam om han är i det skicket han befinner sig i? Han kanske sjukskriver sig....?" och bestämmer sig därför för att ge honom 5 000 kr i månaden för att vara schysst.
Per lyser upp och är otroligt tacksam, men inombords vet han att 5 000 kr tyvärr inte kommer göra något i längden. Ty, bara boendekostnaden är på 5 000 kr, han måste ju äta också.
Och det är precis det här jag menar är problemet.
Det kan verka otroligt bra och generöst att Kalle ger honom 5 000 kr i månaden, men egentligen bryr han sig mer om sig själv än om Per, för han vill bara ha honom ur sikte. Och skulle han anställa Per så kanske han själv förlorar på det i längden. Skulle han genuint bry sig om Per så skulle han förstås anställa honom, även om det skulle leda till en mindre förlust för Kalles bolag.
För er som behöver lite hjälp på traven så motsvarar Kalle NATO/Väst och Per Ukraina.
Då ska jag ge dig lite hjälp på traven.
1. Ukraina har inte bett om soldater. De har bett om vapen/ammunition och även annat stöd. Så hån om att "join" blir fel.
2. Sverige skickar stöd, som Ukraina ber om.
3. Vi som sitter här, är svenskar(de flesta av oss i v f) och vi betalar skatt. De flesta av oss i v f. Skatten går bl a till vapen och annat som skickas till Ukraina.
4. Ingen av oss oss, i v f inte de flesta av oss, kan skicka vapen till Ukraina.
5. Vi stödjer på det sätt vi kan. Några av oss skickar pengar.
6. På FB uttrycker vi vårt stöd för Ukraina. Det är en liten gest. Men det finns en del som gillar Putin och det motarbetar vi.
Så, som hjälp på traven till dig, så gör vi som sitter här på FB i den svenska nationen, vad vi kan, här på FB. Just här och just nu.
Vad var och en gör när de går från tangentbordet, vet vi inte.
Så, om du genuint stödjer Ukraina, så kan du göra detta på ett positivt sätt till/med de som uppenbarligen stödjer Ukraina.
Sedan om du privat satsar din egen förmögenhet i stöd, så är det jättebra.
En tanke.
Tack för historien. Den var rolig och träffande.
Jag tror jag ska ära den genom att fortsatt tala om den avsky för Putins handlingar jag känner.