Citat:
Ursprungligen postat av
Ocuckad
1. Kanske inte att man officiellt går ut med det, men det är uppenbart att det är välkommet. Finns ju volontärer där från alla möjliga länder.
2. Inte tillräckligt? Sen menar jag inte att det bara Sverige som är problemet, det är snarare de större länderna.
Punkt 3 till 6 och din övriga text håller vi egentligen med om varandra, så jag har inget att kommentera där.
pkt 2. Nej, det är inte tillräckligt! men det är detta sätt som vi i Sverige kan bidra, är min poäng. Varse sig du eller jag, eller någon annan sitter på "den" makten"
I december skrev jag inlägg om politiken i USA och jag trodde då att i mellandagarna skulle paketet komma. Jag hade fel. Men jag hoppas varje vecka, att nu äntligen kommer det.
MAGA-Mike har börjat få svårt att hålla folk ifrån sig.
Macron steppar upp och helt plötsligt överraskade mig.
Scholtz har sin tyska historia att tänka på. Vi tycker det är skit samma. Nej, nej, det sitter djupt. Lika djupt som detta misstag av ryssarna, kommer att sitta i ryska folksjälen.
Jack postade ett bra inlägg förut. Jag återger delar av detta på svenska här, för tweeten är talande!
Citat:
Vi utlyser röda linjer för oss själva, men inte för Ryssland. Vi binder offentligt våra egna händer samtidigt som vi lämnar Putin fri att plundra, våldta och förstöra. Vi skapar strategisk transparens, inte strategisk tvetydighet. Det är dags att ändra kurs
Putin är beredd att korsa gränser, undergräva demokratiska regeringar, ignorera fördrag och skriva om det förflutna i ett försök att legitimera invasionen och annekteringen av hans så kallade "länder av historiskt ryskt intresse"
Putin hotar Nato med kärnvapenmissiler, tränar sina väpnade styrkor för invasioner, sätter sin ekonomi i krigsläge, använder kemiska vapen och beordrar mord på Natos mark. Han har beväpnat migranter, deltagit i cyberattacker och lanserat desinformationskampanjer.
Och hur är det med vårt svar? Vi har tagit varje tillfälle i akt att deklarera vad vi INTE tänker göra. Vi har påtvingat oss själva röda linjer och tillkännagett dem öppet, medan vår motståndare opererar utan några.
Vi är en öppen bok för Putin, han förväntar sig att morgondagen varken kommer att ge Taurus eller ATACMS eller ens tillräckliga mängder ammunition. Han vaknar varje dag med vetskapen om att det inte kommer att finnas några strategiska dilemman som skulle ändra hans beräkningar, varken på slagfältet eller utanför.
Om någon tror att Putin bryr sig om våra återhållsamma gester och ändrar sitt beteende i enlighet med detta, väljer de att leva i en illusion. Han uppfattar försiktighet som svaghet och en uppmaning att fortsätta.
Ryssland behåller initiativet och fortsätter att trappa upp. Vårt misslyckande med att möta denna strategi med ett tillräckligt svar är orsaken till upptrappningen, inte en väg till nedtrappning. Detta är den främsta orsaken till oron på den östra flanken för att Putin kan komma att testa Artikel 5
: Våra ensidiga försök till nedtrappning leder inte till nedtrappning av någonting. Om vi inte ändrar vår strategi kan vi stå inför en omvälvande geopolitisk katastrof. Och en global sådan, dessutom.
Därför är det absolut nödvändigt att ändra vårt tillvägagångssätt, omfamna strategisk tvetydighet, bryta tabun och inkludera alla tillgängliga alternativ i vår verktygslåda. Sådana förslag bör välkomnas, inte avfärdas.
Om vi tror att nederlaget kan begränsas till Ukraina, och Putin inte kommer att ha några ytterligare ambitioner, har vi en mycket hård läxa framför oss. Men om vi vill att Ukraina ska vinna måste vi ha allt vi har på bordet.
Gabrielius Landsbergis.
Utrikesminister Litauen
Det fetade. Min fetning. Jag är övertygad om att det kommer bli ett tufft uppvaknande.
För många tror att detta duttande ska räcka.
Lite till. Sedan lite till.