2024-03-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför pekade granater i fel rikning vid kärnkraftverket? Den kommer från rySSk sida fast ni ville påstå att Ukraina avfyrade den. Så ställ frågan till rysstrollen varför skjuter vi på oss själva.

Ja, varför skjuter de på sig själva? Gång på gång? Och varför vägrar de internationella organisationer som varit på plats uttala sig om vem vilka det var som sköt mot kärnkraftverket?
Citera
2024-03-01, 12:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Bättre att Turkiet ger grejerna till Ukraina! De verkar i alla fall fungera då det gäller att skjuta ner ryska plan och missiler.

Det är naturligtvis bättre men ett litet aber, USA nekade Turkiet att köpa F-16 då dom inte ville riskera att deras S-400 system skulle bygga upp en radarprofil på F-16. Så nu när både Turkiet och Ukraina snart har tillgång till F-16 så misstänker jag att Turkiets S-400 kommer att byta ägare, dock inte till Ukraina.
Citera
2024-03-01, 12:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Hade jag kunnat så hade jag gjort det, men tyvärr bor jag inte där och kan därför inte påverka opinionen.

Det jag kan säga som svensk är att antingen hjälper man till ordentligt eller så går man till förhandlingar, för att skicka några missiler här och där kommer tyvärr inte påverka vem som vinner, men däremot öka lidandet för civilbefolkningen.
Kan någon i ryssland påverka oponionen?
Citera
2024-03-01, 12:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
"Ukraina" är dock inte Hitler-Tyskland utan ett sunkigt bajsland som var Europas mest korrupta och fattiga land innan kriget och som sen det blev påhittat 1991 inte har gjort sig känt för något annat än export av prostituerade kvinnor.

Nej du blandar ihop Ukraina med Ryssland. Jag använder produkter byggda i Ukraina, däremot inga ryska.
Citera
2024-03-01, 12:11
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Det verkar vara fler än jag som tycker att det är dags för fredsförhandlingar.

Inkommet från SVT 37 min sedan

Lavrov till Turkiet - möter Erdogan
Ryssland utrikesminister Sergej Lavrov reser på fredagen till Turkiet för fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina. Det uppger ukrainska Kyiv Post.

Lavrov ska bland annat träffa Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och utrikesminister Hakan Fidan. Mötet sker vid det årliga diplomatiska forumet i Antalya och pågår fram till söndag.

Erdogan uppgav tidigare i veckan att han vill återuppta fredssamtalen från 2022. Även spannmålstransporterna på Svarta havet väntas tas upp.

"Vi behöver ett arrangemang som garanterar säker navigering av kommersiella fartyg i Svarta havet," sade han.

Anders Eliasson SVT

Jag tror ingen bryr sig i vad dessa 2 idioter tycker och tänker, det viktiga är att Putin går samma öde tillmötes som Hussein, Khadaffi och andra terrorister.
Citera
2024-03-01, 12:11
Bannlyst
Citat:
Lugn, försök samla dig. Det här är ett diskussionsforum där det är okej att ha delade åsikter.

Ta en kopp te, andas lite och återkom, jag diskuterar gärna vidare sen.

Visst är det okej att ha olika åsikter. Men det är inte ok att tokälska Putin och det han gör i Ukraina just nu. Det är helt GENOMVIDRIGT. Det är helt AVSKYVÄRT! Det finns ingenting som kan försvara ditt hurrande och mongo-klappande av att pojkar, flickor unga kvinnor, våldtas, torteras och lemlästas - i tusental. Helt i onödan.

Skärp till dig, ditt genomvidriga fanskap!
Citera
2024-03-01, 12:12
Medlem
Area55s avatar
Citat:
1. Kanske inte att man officiellt går ut med det, men det är uppenbart att det är välkommet. Finns ju volontärer där från alla möjliga länder.

2. Inte tillräckligt? Sen menar jag inte att det bara Sverige som är problemet, det är snarare de större länderna.

Punkt 3 till 6 och din övriga text håller vi egentligen med om varandra, så jag har inget att kommentera där.

pkt 2. Nej, det är inte tillräckligt! men det är detta sätt som vi i Sverige kan bidra, är min poäng. Varse sig du eller jag, eller någon annan sitter på "den" makten"
I december skrev jag inlägg om politiken i USA och jag trodde då att i mellandagarna skulle paketet komma. Jag hade fel. Men jag hoppas varje vecka, att nu äntligen kommer det.
MAGA-Mike har börjat få svårt att hålla folk ifrån sig.
Macron steppar upp och helt plötsligt överraskade mig.
Scholtz har sin tyska historia att tänka på. Vi tycker det är skit samma. Nej, nej, det sitter djupt. Lika djupt som detta misstag av ryssarna, kommer att sitta i ryska folksjälen.

Jack postade ett bra inlägg förut. Jag återger delar av detta på svenska här, för tweeten är talande!
Citat:
Vi utlyser röda linjer för oss själva, men inte för Ryssland. Vi binder offentligt våra egna händer samtidigt som vi lämnar Putin fri att plundra, våldta och förstöra. Vi skapar strategisk transparens, inte strategisk tvetydighet. Det är dags att ändra kurs

Putin är beredd att korsa gränser, undergräva demokratiska regeringar, ignorera fördrag och skriva om det förflutna i ett försök att legitimera invasionen och annekteringen av hans så kallade "länder av historiskt ryskt intresse"

Putin hotar Nato med kärnvapenmissiler, tränar sina väpnade styrkor för invasioner, sätter sin ekonomi i krigsläge, använder kemiska vapen och beordrar mord på Natos mark. Han har beväpnat migranter, deltagit i cyberattacker och lanserat desinformationskampanjer.

Och hur är det med vårt svar? Vi har tagit varje tillfälle i akt att deklarera vad vi INTE tänker göra. Vi har påtvingat oss själva röda linjer och tillkännagett dem öppet, medan vår motståndare opererar utan några.

Vi är en öppen bok för Putin, han förväntar sig att morgondagen varken kommer att ge Taurus eller ATACMS eller ens tillräckliga mängder ammunition. Han vaknar varje dag med vetskapen om att det inte kommer att finnas några strategiska dilemman som skulle ändra hans beräkningar, varken på slagfältet eller utanför.

Om någon tror att Putin bryr sig om våra återhållsamma gester och ändrar sitt beteende i enlighet med detta, väljer de att leva i en illusion. Han uppfattar försiktighet som svaghet och en uppmaning att fortsätta.

Ryssland behåller initiativet och fortsätter att trappa upp. Vårt misslyckande med att möta denna strategi med ett tillräckligt svar är orsaken till upptrappningen, inte en väg till nedtrappning. Detta är den främsta orsaken till oron på den östra flanken för att Putin kan komma att testa Artikel 5

: Våra ensidiga försök till nedtrappning leder inte till nedtrappning av någonting. Om vi inte ändrar vår strategi kan vi stå inför en omvälvande geopolitisk katastrof. Och en global sådan, dessutom.

Därför är det absolut nödvändigt att ändra vårt tillvägagångssätt, omfamna strategisk tvetydighet, bryta tabun och inkludera alla tillgängliga alternativ i vår verktygslåda. Sådana förslag bör välkomnas, inte avfärdas.

Om vi tror att nederlaget kan begränsas till Ukraina, och Putin inte kommer att ha några ytterligare ambitioner, har vi en mycket hård läxa framför oss. Men om vi vill att Ukraina ska vinna måste vi ha allt vi har på bordet.

Gabrielius Landsbergis.
Utrikesminister Litauen

Det fetade. Min fetning. Jag är övertygad om att det kommer bli ett tufft uppvaknande.
För många tror att detta duttande ska räcka.
Lite till. Sedan lite till.
Citera
2024-03-01, 12:12
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Möjligtvis, det verkar vara några som försöker men hittills inte lyckats så bra, men det är förstås bra om de från deras håll försöker avsluta kriget också så att det blir krafter från båda sidor.

Vietnamkriget avslutades ju snabbare tack vare hippierörelsen.

För att vara ocuckad så skrider du väldigt cuckade saker

Vem i helvete tänker kritisera kriget i Ryssland när det automatiskt ger ett fängelsestraff på två år eller mer?
Citera
2024-03-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nu är dessa siffror från AFU och de inkluderar alla ryZZka förluster. Dvs de som inte kan srida mer pga skador samt döda.

Om du hade varit lite mer observant på vad som händer så hade du förstått varför ryZZarna har stora förluster.

- De flesta förluster orsakas av drönare
- ryZZar sätter samman storm-Z förband utan erfarenhet o tvingar dem rycka fram över öppen terräng mot Ukrainska försvaret.
- Ukrainska soldater försvarar sig mot anfallande orcher vilket ger dem mer motivation
- Effektiva vapensystem från europeiska partners till Ukraina

De flesta förluster orsakas inte alls av drönare utan av artilleri. Detta gäller båda sidor. Ryssland har dessutom många gånger fler drönare än Ukraina, så det argumentet är ju helt skevt.

Det där med "mänskliga vågor" är mestadels en myt. Ukraina har dock använt denna "taktik" gång på gång. Bl.a. vid de upprepade och misslyckade stormningsförsöken mot kärnkraftverket, stormningsförsök över floder och givetvis under den slapstickmässiga masslakten som kallades för "motoffensiv". Där stormade de fram i öppen terräng, utan flygunderstöd och mot en nedgrävd fiende med ett stort artilleriövertag. Resultat blev förutom att de flesta dog absolut ingenting.

När folk lade upp de många tragikomiska filmerna från Ukrainas upprepade Åsa Nisse-anfall här så försvann de dock snabbt.
Citera
2024-03-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
pkt 2. Nej, det är inte tillräckligt! men det är detta sätt som vi i Sverige kan bidra, är min poäng. Varse sig du eller jag, eller någon annan sitter på "den" makten"
I december skrev jag inlägg om politiken i USA och jag trodde då att i mellandagarna skulle paketet komma. Jag hade fel. Men jag hoppas varje vecka, att nu äntligen kommer det.
MAGA-Mike har börjat få svårt att hålla folk ifrån sig.
Macron steppar upp och helt plötsligt överraskade mig.
Scholtz har sin tyska historia att tänka på. Vi tycker det är skit samma. Nej, nej, det sitter djupt. Lika djupt som detta misstag av ryssarna, kommer att sitta i ryska folksjälen.

Jack postade ett bra inlägg förut. Jag återger delar av detta på svenska här, för tweeten är talande!

Det fetade. Min fetning. Jag är övertygad om att det kommer bli ett tufft uppvaknande.
För många tror att detta duttande ska räcka.
Lite till. Sedan lite till.

Då verkar vi vara överens ju?
Citera
2024-03-01, 12:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Möjligtvis, det verkar vara några som försöker men hittills inte lyckats så bra, men det är förstås bra om de från deras håll försöker avsluta kriget också så att det blir krafter från båda sidor.

Vietnamkriget avslutades ju snabbare tack vare hippierörelsen.
DEt finns inge fri press som kan rapportera om kriget.
De som försökt har flytt eller finkats.
Citera
2024-03-01, 12:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Wow okej, men ja, om du känner så är du ju en utmärkt kandidat för att ställa upp som frivillig.

Frågan är bara om du gör det för Ukraina och världsfreden eller om du har psykopatiska drag och helt enkelt gillar tanken av att döda människor. För mig personligen låter det mer åt det senare alternativet, men jag antar att människor som du behövs i krig också.
Ryssar som frivilligt befinner sig i Ukraina med syftet att döda, räknar inte jag som människor! De är odjur som det är helt ok att avliva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in