2024-02-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
https://www.svtplay.se/video/eDvLmbG...ble?id=eDvLmbG

Efter att ha lyssnat igenom veckans bidrag känns det som att det fortsätter på temat att de två mest kända kommer gå till final i brist på annat som sticker ut.

M&M kommer med en låt som låter som något som Liamoo kunde skickat in.
Chelsea Muco skickar en afrobeat-poplåt som glöms fort.
Hade förhoppningar om en ordentlig rocklåt från Jay Smith men sånt tar ju mello inte in, så blir lam countryrock.
Elecktra gör skånsk Gunther med After Darkvibbar.
Annika Wickihalder har en bra röst och en låt som skulle gått till final om hon varit känd.
Medina låter som.... ja, har man hört Medina förut vet man precis.

Till final: M&M och Medina.
Kvalfinal: Jay och Annika.
Ut: Chelsea och Elecktra.

Nu har vi hört alla bidrag och kan konstatera att det blev ett riktigt mellanår. Dags att totalt ändra urvalsprocessen.
Enda som kan rädda finalen från att bli total mellanmjölk är väl om Scarlet lyckas kvala sig vidare.

Historiskt sett så brukar "året efter ESC-vinst" vara lite skralt. Låtskrivare och artister lyckas aldrig hitta på någonting som överträffar supervinnaren från året innan - och skulle man mot all förmodan göra det så är det ändå helt omöjligt att vinna ESC två år i rad. Ett annat problem som förekommer är att man gärna vill plocka inspiration eller framgångsfaktorer från fjolårets vinnare. Exempelvis så har Christer Björkman har berättat om låtuttagningen/urvalsprocessen inför 2013 års Melodifestival (året efter Loreens vinst med "Euphoria") där man fick rensa bort massa låtar som innehöll "hookarna" "u-u-u-u-u-u-up" eller "oh-oh-oh-oh-oh-ohhh".

Just 2013 är ett levande bevis på hur tunt och svagt Mello kan vara efter en ESC-vinst. Där vann Robin Stjernberg, som gick vidare via Andra Chansen, med en ganska medelmåttig låt. Motståndet i finalen bestod av "höjdare" (host, host) som Sean Banan, Ravaillacz, Ralf Gyllenhammar och Louise Hoffsten. Ser vi till 2016 (året efter Måns Zelmerlöws vinst med "Heroes") så lyckades man skrapa fram ett bättre bidrag, i form av Frans med "If I Were Sorry", som vann överlägset. Motståndet i finalen bestod bl a Samir & Viktor, SaRaha och "David Lindgrens årliga bidrag".

...Så jag skulle säga att det ungefär är detta vi har att vänta oss även i år (även om jag tycker detta året är 100 gånger bättre än 2013 års upplaga!)
Citera
2024-02-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jay Smith var en rejäl besvikelse. Hade önskat en mörk och tung rocklåt men blev tuggummi-country istället.

Är väl inte så konstigt ändå då hans syster/Smith and Thell har varit med och skrivit låten.
Citera
2024-02-29, 19:31
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbaker95
För er som undrar varför det känns som att låtarna har blivit sämre kan det finnas en rimlig förklaring. Från 2002-2010 var det skivbolagen som valde låtar. Men efter tunna resultat i Eurovision och Annas miss 2010 lades den iden ner och Svt tog över vilka låtar som skulle tävla. Då hade Björkman makt och valde ut låtarna själv och valde ut jokrar, dom artister som Björkman verkligen ville ha.
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Inte helt rätt gällande Björkman. En urvalsjury valde hälften och sedan valde Björkman andra hälften. Men ja, Björkman hade på tok för mycket makt.
Det är allmänt känt att en hemlig ohelig allians mellan dom stora skivbolagen och förlagen var dom enda som hade en chans att få fram sina bidrag och artister genom bruset. Låtar från mannen på gatan kastades direkt i papperskorgen, utan genomlyssning från Björkman et al.
Citera
2024-02-29, 19:56
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Det är allmänt känt att en hemlig ohelig allians mellan dom stora skivbolagen och förlagen var dom enda som hade en chans att få fram sina bidrag och artister genom bruset. Låtar från mannen på gatan kastades direkt i papperskorgen, utan genomlyssning från Björkman et al.

Va det inte till och med så att skivbolagen gjorde grovsorteringen ett tag. Och kunde sortera bort bra låtar om de själva inte hade rättigheterna. Detta kan ju omöjligt vara de 30 bästa av cirkus 2500 låtar eller va som nu kommer inte. Gissar att 2000 av bidragen är fullständig skit och/eller för amatörproducerat. Men av de 500 som blir kvar är detta knappast de 30 bästa även om man försöker va objektiv. Nu är det ju sagt så att olika stilar ska va med och att det ska finnas nåt för alla, men de flesta bidragen har ju samma stil tyvärr. Och det är ju heller ingen överraskning varför vissa låtar åkt ur de har ju verkligen varit skitdåliga.
Citera
2024-03-01, 00:26
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Journalister har precis fått lyssna på låtarna och de första recensionerna börjar trilla in. Av det jag läst så verkar M&M ha en minst lika bra låt som förra året. Även Medina ska ha något bra.

Tycker nog tvillingarnas var sämre än i fjol, men den lär nog vinna ändå.
Citera
2024-03-01, 01:12
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Nu när man hört allt känner man ju sig lite besviken. Minst 25 av 30 låtar som var totalt värdelösa. Sämst sen de började med delfinaler?

1994 var en sorglig upplaga med skit, men det var ju 30år sedan.

Årets Mello har ingen låt som kan komma högre än möjligen nånstans i mitten. Det skulle förvåna mig om den svenska vinnaren ens kvalar in till finalen - om det inte är så att värdlandets låt är automatiskt inkvalad, är den det? SVT har troligen plockat bort de bästa bidragen och gett de som valts ut till sämre artister för att slippa vinna igen, bra gjort i såna fall. Att plocka med kärringen Persson visar att jag har rätt i mitt antagande.

Danny framstår f.ö. som mer och mer osympatisk och självgod. Tar minnessaker för barn, tror han är bäst och tycker att Mellon är skit. Norrbaggarna kan möjligen vinna för att de får tjejröster. Annars CazzioPeja som är minst tråkig och sticker ut mer nu när man sett och hört alla bidragen.
Citera
2024-03-01, 07:22
Medlem
https://www.svtplay.se/video/jb3DrA1...-unforgettable

Efter att ha sett klippen känns M&Ms nummer i år än mer som något Liamoo kunde kört för något år sen.
Medina är, på gott och ont, gamla hederliga Medina, och går tillsammans med norrmännen till final för att de är kändast.
Båda bidragen är sämre än de ställde upp med sist.
Jay Smith, som hade kunnat vara det enda hotet mot toppduon, har en alldeles för slätstruken låt och show.

Att övriga bidrag är så svaga denna vecka gör att det finns en större chans för tidigare veckor kvalfinalister att knipa en plats i finalen. Kom igen Scarlet!
Senast redigerad av ilikepancakes 2024-03-01 kl. 07:31.
Citera
2024-03-01, 07:59
Medlem
SevenStarss avatar
Man blev då inte särskilt pepp inför deltävlingen... men det har väl varit årets tema.... tråka ut folket med trötta dåliga bidrag överlag.

Afropop utan någon som faktiskt ser svensk ut på scenen, oj så trevligt
Citera
2024-03-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Tycker nog tvillingarnas var sämre än i fjol, men den lär nog vinna ändå.

Verkar bli så. Spelbolagen har överlägset störst vinstchans på dem oklart varför låten verkar inte vara något speciellt men antagligen ligger M&M rätt i tiden på något konstigt sätt jag inte förstår. Sannolikt kommer Sverige representeras i ESC 2024 av två norska ”gutter”.
I övrigt känns starfältet i finalen ganska klart, de fyra platser som är kvar att fylla i finalen blir M&M, Jay Smith, Medina och Scarlet.
Citera
2024-03-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Verkar bli så. Spelbolagen har överlägset störst vinstchans på dem oklart varför låten verkar inte vara något speciellt men antagligen ligger M&M rätt i tiden på något konstigt sätt jag inte förstår. Sannolikt kommer Sverige representeras i ESC 2024 av två norska ”gutter”.
I övrigt känns starfältet i finalen ganska klart, de fyra platser som är kvar att fylla i finalen blir M&M, Jay Smith, Medina och Scarlet.

Glöm inte bort Fröken Snusk, tror hon kan roffa åt sig Jay Smiths plats. Händer väl aldrig att två ”rock” bidrag hamnar i finalen.
Citera
2024-03-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Glöm inte bort Fröken Snusk, tror hon kan roffa åt sig Jay Smiths plats. Händer väl aldrig att två ”rock” bidrag hamnar i finalen.

Du kanske har rätt 👍 tyckte iofs också att Jay Smiths bidrag inte var överdrivet starkt men jag gillade honom i idol-programmet 2010 där han gjorde en grym tolkning av Like a Prayer. Jag går mycket efter vinstchanserna spelbolagen presenterar och då känns det ganska klart, går Fröken Snusk vidare istället för Jay har jag inga problem med det 😀
Citera
2024-03-02, 09:16
Medlem
Relativt uppenbart att Sverige inte tävlar för att vinna ESC i år. Enormt svaga bidrag i årets mello överlag. Dannys alla föregående bidrag är bättre än årets, Marcus & Martinus var bättre förra året, Smash into Pieces var bättre förra året, Maria Sur bättre förra året etc etc.

Det hade nästan varit bättre om vi drog oss ur åren efter ESC-vinsterna, eftersom vi ändå inte tävlar seriöst på sätt och vis. Så kan vi spara pengar och komma med en dunderhit året därpå istället. Allt detta har väl att göra med att hela ESC-jippot är en stor minusaffär för arrangörslandet.

Jag hoppas på kliffhanger i finalen där något otippat bidrag tar hem allt likt 2013. Men just nu står Marcus & Martinus nära 1,57 i odds och Jacqline som är närmast därefter har 8,80 i odds. Jag ser ärligt talat vilket bidrag som helst från kvalfinalen vinna stora finalen. Men det kommer inte hända. Och att vi sedan vinner ESC trots att SVT har gått all-in för att vi absolut inte ska vinna. I så fall tror jag att vi kommer att kunna läsa löpsedlar med: "SVT introducerar sparpaket, 30% får sparken", "På spåret läggs ner" etc. Och det är därför man inte vill vinna i år. Hellre ha kvar hela personalstyrkan och bedriva hjärntvätt av befolkningen med massa skitprogram än att vinna ESC. Det är exakt så kommunister tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in