2024-02-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
https://www.svtplay.se/video/eDvLmbG...ble?id=eDvLmbG

Efter att ha lyssnat igenom veckans bidrag knns det som att det fortstter p temat att de tv mest knda kommer g till final i brist p annat som sticker ut.

M&M kommer med en lt som lter som ngot som Liamoo kunde skickat in.
Chelsea Muco skickar en afrobeat-poplt som glms fort.
Hade frhoppningar om en ordentlig rocklt frn Jay Smith men snt tar ju mello inte in, s blir lam countryrock.
Elecktra gr sknsk Gunther med After Darkvibbar.
Annika Wickihalder har en bra rst och en lt som skulle gtt till final om hon varit knd.
Medina lter som.... ja, har man hrt Medina frut vet man precis.

Till final: M&M och Medina.
Kvalfinal: Jay och Annika.
Ut: Chelsea och Elecktra.

Nu har vi hrt alla bidrag och kan konstatera att det blev ett riktigt mellanr. Dags att totalt ndra urvalsprocessen.
Enda som kan rdda finalen frn att bli total mellanmjlk r vl om Scarlet lyckas kvala sig vidare.

Historiskt sett s brukar "ret efter ESC-vinst" vara lite skralt. Ltskrivare och artister lyckas aldrig hitta p ngonting som vertrffar supervinnaren frn ret innan - och skulle man mot all frmodan gra det s r det nd helt omjligt att vinna ESC tv r i rad. Ett annat problem som frekommer r att man grna vill plocka inspiration eller framgngsfaktorer frn fjolrets vinnare. Exempelvis s har Christer Bjrkman har berttat om ltuttagningen/urvalsprocessen infr 2013 rs Melodifestival (ret efter Loreens vinst med "Euphoria") dr man fick rensa bort massa ltar som innehll "hookarna" "u-u-u-u-u-u-up" eller "oh-oh-oh-oh-oh-ohhh".

Just 2013 r ett levande bevis p hur tunt och svagt Mello kan vara efter en ESC-vinst. Dr vann Robin Stjernberg, som gick vidare via Andra Chansen, med en ganska medelmttig lt. Motstndet i finalen bestod av "hjdare" (host, host) som Sean Banan, Ravaillacz, Ralf Gyllenhammar och Louise Hoffsten. Ser vi till 2016 (ret efter Mns Zelmerlws vinst med "Heroes") s lyckades man skrapa fram ett bttre bidrag, i form av Frans med "If I Were Sorry", som vann verlgset. Motstndet i finalen bestod bl a Samir & Viktor, SaRaha och "David Lindgrens rliga bidrag".

...S jag skulle sga att det ungefr r detta vi har att vnta oss ven i r (ven om jag tycker detta ret r 100 gnger bttre n 2013 rs upplaga!)
Citera
2024-02-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jay Smith var en rejl besvikelse. Hade nskat en mrk och tung rocklt men blev tuggummi-country istllet.

r vl inte s konstigt nd d hans syster/Smith and Thell har varit med och skrivit lten.
Citera
2024-02-29, 19:31
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbaker95
Fr er som undrar varfr det knns som att ltarna har blivit smre kan det finnas en rimlig frklaring. Frn 2002-2010 var det skivbolagen som valde ltar. Men efter tunna resultat i Eurovision och Annas miss 2010 lades den iden ner och Svt tog ver vilka ltar som skulle tvla. D hade Bjrkman makt och valde ut ltarna sjlv och valde ut jokrar, dom artister som Bjrkman verkligen ville ha.
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Inte helt rtt gllande Bjrkman. En urvalsjury valde hlften och sedan valde Bjrkman andra hlften. Men ja, Bjrkman hade p tok fr mycket makt.
Det r allmnt knt att en hemlig ohelig allians mellan dom stora skivbolagen och frlagen var dom enda som hade en chans att f fram sina bidrag och artister genom bruset. Ltar frn mannen p gatan kastades direkt i papperskorgen, utan genomlyssning frn Bjrkman et al.
Citera
2024-02-29, 19:56
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Det r allmnt knt att en hemlig ohelig allians mellan dom stora skivbolagen och frlagen var dom enda som hade en chans att f fram sina bidrag och artister genom bruset. Ltar frn mannen p gatan kastades direkt i papperskorgen, utan genomlyssning frn Bjrkman et al.

Va det inte till och med s att skivbolagen gjorde grovsorteringen ett tag. Och kunde sortera bort bra ltar om de sjlva inte hade rttigheterna. Detta kan ju omjligt vara de 30 bsta av cirkus 2500 ltar eller va som nu kommer inte. Gissar att 2000 av bidragen r fullstndig skit och/eller fr amatrproducerat. Men av de 500 som blir kvar r detta knappast de 30 bsta ven om man frsker va objektiv. Nu r det ju sagt s att olika stilar ska va med och att det ska finnas nt fr alla, men de flesta bidragen har ju samma stil tyvrr. Och det r ju heller ingen verraskning varfr vissa ltar kt ur de har ju verkligen varit skitdliga.
Citera
2024-03-01, 00:26
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Journalister har precis ftt lyssna p ltarna och de frsta recensionerna brjar trilla in. Av det jag lst s verkar M&M ha en minst lika bra lt som frra ret. ven Medina ska ha ngot bra.

Tycker nog tvillingarnas var smre n i fjol, men den lr nog vinna nd.
Citera
2024-03-01, 01:12
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Nu nr man hrt allt knner man ju sig lite besviken. Minst 25 av 30 ltar som var totalt vrdelsa. Smst sen de brjade med delfinaler?

1994 var en sorglig upplaga med skit, men det var ju 30r sedan.

rets Mello har ingen lt som kan komma hgre n mjligen nnstans i mitten. Det skulle frvna mig om den svenska vinnaren ens kvalar in till finalen - om det inte r s att vrdlandets lt r automatiskt inkvalad, r den det? SVT har troligen plockat bort de bsta bidragen och gett de som valts ut till smre artister fr att slippa vinna igen, bra gjort i sna fall. Att plocka med krringen Persson visar att jag har rtt i mitt antagande.

Danny framstr f.. som mer och mer osympatisk och sjlvgod. Tar minnessaker fr barn, tror han r bst och tycker att Mellon r skit. Norrbaggarna kan mjligen vinna fr att de fr tjejrster. Annars CazzioPeja som r minst trkig och sticker ut mer nu nr man sett och hrt alla bidragen.
Citera
2024-03-01, 07:22
Medlem
https://www.svtplay.se/video/jb3DrA1...-unforgettable

Efter att ha sett klippen knns M&Ms nummer i r n mer som ngot Liamoo kunde krt fr ngot r sen.
Medina r, p gott och ont, gamla hederliga Medina, och gr tillsammans med norrmnnen till final fr att de r kndast.
Bda bidragen r smre n de stllde upp med sist.
Jay Smith, som hade kunnat vara det enda hotet mot toppduon, har en alldeles fr sltstruken lt och show.

Att vriga bidrag r s svaga denna vecka gr att det finns en strre chans fr tidigare veckor kvalfinalister att knipa en plats i finalen. Kom igen Scarlet!
Senast redigerad av ilikepancakes 2024-03-01 kl. 07:31.
Citera
2024-03-01, 07:59
Medlem
SevenStarss avatar
Man blev d inte srskilt pepp infr deltvlingen... men det har vl varit rets tema.... trka ut folket med trtta dliga bidrag verlag.

Afropop utan ngon som faktiskt ser svensk ut p scenen, oj s trevligt
Citera
2024-03-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Tycker nog tvillingarnas var smre n i fjol, men den lr nog vinna nd.

Verkar bli s. Spelbolagen har verlgset strst vinstchans p dem oklart varfr lten verkar inte vara ngot speciellt men antagligen ligger M&M rtt i tiden p ngot konstigt stt jag inte frstr. Sannolikt kommer Sverige representeras i ESC 2024 av tv norska gutter.
I vrigt knns starfltet i finalen ganska klart, de fyra platser som r kvar att fylla i finalen blir M&M, Jay Smith, Medina och Scarlet.
Citera
2024-03-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Verkar bli s. Spelbolagen har verlgset strst vinstchans p dem oklart varfr lten verkar inte vara ngot speciellt men antagligen ligger M&M rtt i tiden p ngot konstigt stt jag inte frstr. Sannolikt kommer Sverige representeras i ESC 2024 av tv norska gutter.
I vrigt knns starfltet i finalen ganska klart, de fyra platser som r kvar att fylla i finalen blir M&M, Jay Smith, Medina och Scarlet.

Glm inte bort Frken Snusk, tror hon kan roffa t sig Jay Smiths plats. Hnder vl aldrig att tv rock bidrag hamnar i finalen.
Citera
2024-03-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Glm inte bort Frken Snusk, tror hon kan roffa t sig Jay Smiths plats. Hnder vl aldrig att tv rock bidrag hamnar i finalen.

Du kanske har rtt 👍 tyckte iofs ocks att Jay Smiths bidrag inte var verdrivet starkt men jag gillade honom i idol-programmet 2010 dr han gjorde en grym tolkning av Like a Prayer. Jag gr mycket efter vinstchanserna spelbolagen presenterar och d knns det ganska klart, gr Frken Snusk vidare istllet fr Jay har jag inga problem med det 😀
Citera
2024-03-02, 09:16
Medlem
Relativt uppenbart att Sverige inte tvlar fr att vinna ESC i r. Enormt svaga bidrag i rets mello verlag. Dannys alla fregende bidrag r bttre n rets, Marcus & Martinus var bttre frra ret, Smash into Pieces var bttre frra ret, Maria Sur bttre frra ret etc etc.

Det hade nstan varit bttre om vi drog oss ur ren efter ESC-vinsterna, eftersom vi nd inte tvlar serist p stt och vis. S kan vi spara pengar och komma med en dunderhit ret drp istllet. Allt detta har vl att gra med att hela ESC-jippot r en stor minusaffr fr arrangrslandet.

Jag hoppas p kliffhanger i finalen dr ngot otippat bidrag tar hem allt likt 2013. Men just nu str Marcus & Martinus nra 1,57 i odds och Jacqline som r nrmast drefter har 8,80 i odds. Jag ser rligt talat vilket bidrag som helst frn kvalfinalen vinna stora finalen. Men det kommer inte hnda. Och att vi sedan vinner ESC trots att SVT har gtt all-in fr att vi absolut inte ska vinna. I s fall tror jag att vi kommer att kunna lsa lpsedlar med: "SVT introducerar sparpaket, 30% fr sparken", "P spret lggs ner" etc. Och det r drfr man inte vill vinna i r. Hellre ha kvar hela personalstyrkan och bedriva hjrntvtt av befolkningen med massa skitprogram n att vinna ESC. Det r exakt s kommunister tnker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in