Citat:
Ursprungligen postat av
Gift44
Förvisso är hantverkare ett släkte för sig. Dock är privatkunder (speciellt i de mer burgna områdena) flera resor värre. Folk som googlat på youtube och tror de kan allt men ändå beställt ett jobb men förväntar sig ulandspriser.
Själv jobbar inom trädgård (med betydligt lägre priser och löner)
Ofta tror de att t.ex nedsågning av ett träd på 10 meter innebär just bara nedsågning och att ihopsamling och borttransport är gratis....
Eftersom våra priser för personal är låga förväntar sig även klienten att man ska göra gratistjänster åt dem (helt ofattbart).
Planterar man växter och de hör hur mycket vattning som behövs vill de ofta sköta den själv.
Man förklarar att nyplanterade växter kräver intensiv vattning (ibland varje dag) men sen ringer de efter två månader när växterna dött och klagar fast de kanske bara vattnat 5 minuter två gånger i veckan.
I vår bransch ligger lönerna mellan 24 och 32 k.
Mellanchefer och chefer har dock haft en nästan 50-procentig ökning av sina löner på mindre än 4 år.
Men då får man väl ge olika priser för att förtydliga för kunden, ex 1. vill du ha trädet fällt?= kostar... 2. Vill du även att vi samlar och forslar bort? = kostar....+ trädfällning= ......
Det är ett snyggt sätt att enkelt visa på vad man avtalar om och vad man betalar för för om jag vet vad jag betalar för ökar min beredvillighet att betala ett högre pris för jag förstår varför och jag vet bättre vad jag betalar för. Minskar också möjligheterna till tjafsande efteråt.
1. Vill du ha växten planterad? kostar inklusive växt..... 2. vill du att vi sköter om vattnandet åt dig av växten? det betyder att vi kommer varje dag och vattnar då växten behöver vattnas varje dag 1 månad framöver, det kostar....