2024-03-01, 09:25
Medlem
volvo 240s avatar
Dags även för överklassen att dra åt svångremmen.
Citera
2024-03-01, 09:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Det finns två typer av människor, Kan själv eller tummen mitt i hand. Varken låg eller högkonja har någon större betydelse.
Jag menar om trenden är densamma för bägge sorter?
Det är ju logiskt om kunder som måste betala folk för allt beställer mindre i bistra tider.
Vad jag menar är snarare, är läget verkligen så illa som det beskrivs, eller är det mest de hantverkare som inte vill jobba hos privarpersoner som "flåsar dem i nacken" som har dåligt med jobb nu?
Att byggföretag beställer mindre under lågkonjunktur är ju inte så konstigt...
Citera
2024-03-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Buhu, lätt som en plätt.

Testa bli väckt kl 03 en lördag, köra bil 2h, gå 3km upp på ett berg med utrustning i -20 snöstorm, för att sen fortsätta arbetet med att klättra i stolpar och mäta, skarva, koppla nära aktiva högspänningsledningar i 18 timmar med enbart en kort fikapaus.

Där man får man samtidigt lösa ingenjörernas fel i dokumentation och planering på plats samtidigt som de ringer och stressar en på telefon konstant, bakom sin skärm med flottiga chipsfingrar och flashback i bakgrunden.

Och gör man fel eller har otur med en rutten stolpe eller liknande så är livet över.

Ja, det finns verkligt besvärliga och farliga jobb.
Tack och lov håller vi nu på att automatisera bort dem. Om 10 år är det en robot som sänks ner till (inte klättrar upp i) stolpen och fixar detta på 15 minuter. Ingen bilkörning, inget berg, inga minusgrader.

Så du är förhoppningsvis den sista generationen. Men heder till dig som gör detta tuffa jobb! (Om det nu är vad just du sysslar med).
Citera
2024-03-01, 09:50
Medlem
Klart att ni muppar som är överbelånade i era sketna hus, knappt har råd med en premiumbil och jobbar på kontor med skitlöner är bittra. Ni står där med axelbredd mindre än en genomsnittlig linjal och med mer feminina drag än en kvinna och tittar snett på hårt arbetande MÄN som tjänar pengar och tar för sig. Majoriteten av alla jag känner tjänar mer på bara sina svartjobb vid sidan om än vad många av personerna i denna tråd gör per år, och det märks att ni vet. Har sett era blickar när man ska betala med sedelbuntar som man knappt får plats med i fickan, det svider och det är så uppenbart i era ögon.
Citera
2024-03-01, 10:10
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag har aldrig jobbat för privatpersoner utan uteslutande storbyggen, och av den enkla anledningen att ingen seriös hantverkare vill ha med privatpersoner att göra, utan stabilitet. Man vill kunna gå till jobbet på morgonen, gå hem på kvällen och få ut sin lön i slutet av månaden. Trygghet kallas det. Privatpersoner är rufflare och opålitliga rövare som lätt kan stjälpa ett företag. Inte alla, men en enda privat beställare kan förstöra ett litet byggbolag. De beställer gärna för mer än de har råd med och betalar i slutänden inte.

Är inte det hantverkares jobb att avgöra vad hens jobb kostar och sedan komma överens om kunden vad hen får för pengarna? Förstår inte hur svårt det ska vara, omöjligt att komma överens med hantverkare. Det är som att ni med meningen inte vill ge ett pris, för att fritt kunna "justera" priset under arbetets gång.
Citera
2024-03-01, 10:14
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är inte det hantverkares jobb att avgöra vad hens jobb kostar och sedan komma överens om kunden vad hen får för pengarna? Förstår inte hur svårt det ska vara, omöjligt att komma överens med hantverkare. Det är som att ni med meningen inte vill ge ett pris, för att fritt kunna "justera" priset under arbetets gång.

Hur skall du kunna ge ett fast pris om förutsättningarna ändras?

Du kan stöta på berg där det skall vara sand? Eller asbest där de skall vara gips? Eller betong där det skall vara leca? Hela träbjälklaget kan vara genomruttet?
Citera
2024-03-01, 10:18
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Hur skall du kunna ge ett fast pris om förutsättningarna ändras?

Du kan stöta på berg där det skall vara sand? Eller asbest där de skall vara gips? Eller betong där det skall vara leca? Hela träbjälklaget kan vara genomruttet?

Men lol, nu talar vi om en simpel köks och badrumsrenovering på 40 kvm, där det finns planritningar och där byggaren själv gått och knackat och tagit loss ventilations och avloppslock och tittat, osv.

Och om inte en byggare kan avgöra ett pris, hur ska en privatperson kunna gå med på en renovering? Man har ju oftast en budget som just inte går att överskrida särskilt mycket.
Citera
2024-03-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Något som kallas för marknaden, stor efterfrågan litet utbud. Det är ju inte så att folk står i kö för att utbilda sig till hantverkare.
Exakt
Det kallar jag ett skapat behov
Citera
2024-03-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Förvisso är hantverkare ett släkte för sig. Dock är privatkunder (speciellt i de mer burgna områdena) flera resor värre. Folk som googlat på youtube och tror de kan allt men ändå beställt ett jobb men förväntar sig ulandspriser.
Själv jobbar inom trädgård (med betydligt lägre priser och löner)
Ofta tror de att t.ex nedsågning av ett träd på 10 meter innebär just bara nedsågning och att ihopsamling och borttransport är gratis....
Eftersom våra priser för personal är låga förväntar sig även klienten att man ska göra gratistjänster åt dem (helt ofattbart).
Planterar man växter och de hör hur mycket vattning som behövs vill de ofta sköta den själv.
Man förklarar att nyplanterade växter kräver intensiv vattning (ibland varje dag) men sen ringer de efter två månader när växterna dött och klagar fast de kanske bara vattnat 5 minuter två gånger i veckan.
I vår bransch ligger lönerna mellan 24 och 32 k.
Mellanchefer och chefer har dock haft en nästan 50-procentig ökning av sina löner på mindre än 4 år.
Men då får man väl ge olika priser för att förtydliga för kunden, ex 1. vill du ha trädet fällt?= kostar... 2. Vill du även att vi samlar och forslar bort? = kostar....+ trädfällning= ......

Det är ett snyggt sätt att enkelt visa på vad man avtalar om och vad man betalar för för om jag vet vad jag betalar för ökar min beredvillighet att betala ett högre pris för jag förstår varför och jag vet bättre vad jag betalar för. Minskar också möjligheterna till tjafsande efteråt.

1. Vill du ha växten planterad? kostar inklusive växt..... 2. vill du att vi sköter om vattnandet åt dig av växten? det betyder att vi kommer varje dag och vattnar då växten behöver vattnas varje dag 1 månad framöver, det kostar....
Citera
2024-03-01, 10:30
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genny
Klart att ni muppar som är överbelånade i era sketna hus, knappt har råd med en premiumbil och jobbar på kontor med skitlöner är bittra. Ni står där med axelbredd mindre än en genomsnittlig linjal och med mer feminina drag än en kvinna och tittar snett på hårt arbetande MÄN som tjänar pengar och tar för sig. Majoriteten av alla jag känner tjänar mer på bara sina svartjobb vid sidan om än vad många av personerna i denna tråd gör per år, och det märks att ni vet. Har sett era blickar när man ska betala med sedelbuntar som man knappt får plats med i fickan, det svider och det är så uppenbart i era ögon.

Accepterar du att bli blåst av någon bara för att personen är mer "man" än vad du är? Det ligger inget bittert i att vilja rensa bort skräp.
Citera
2024-03-01, 10:35
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Buhu, lätt som en plätt.

Testa bli väckt kl 03 en lördag, köra bil 2h, gå 3km upp på ett berg med utrustning i -20 snöstorm, för att sen fortsätta arbetet med att klättra i stolpar och mäta, skarva, koppla nära aktiva högspänningsledningar i 18 timmar med enbart en kort fikapaus.

Där man får man samtidigt lösa ingenjörernas fel i dokumentation och planering på plats samtidigt som de ringer och stressar en på telefon konstant, bakom sin skärm med flottiga chipsfingrar och flashback i bakgrunden.

Och gör man fel eller har otur med en rutten stolpe eller liknande så är livet över.

Fast får du jobba så under din arbetsgivare och eventuellt huvudentreprenör så bör du nog ta ett snack med huvudskyddsombudet. Kräv en skooter, sexhjuling, bandvagn. Om du jobbar på service med jour så händer ju sånt kanske någon gång i halvåret det är ju inte den dagliga arbetsplatsen, dåliga stolpar rapporterar du förstås och säger att det kan inte lösas utan lift. Är ju oftast de på service som är nogranna och poängtera vilket viktigt jobb de gör, men oftast så är ju 60 procent av tiden bilåkning eller åka ut och kolla på jobbet och konstatera att den skarven har jag inte med mig det får vi ta imorgon.
Citera
2024-03-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Men då får man väl ge olika priser för att förtydliga för kunden, ex 1. vill du ha trädet fällt?= kostar... 2. Vill du även att vi samlar och forslar bort? = kostar....+ trädfällning= ......

Det är ett snyggt sätt att enkelt visa på vad man avtalar om och vad man betalar för för om jag vet vad jag betalar för ökar min beredvillighet att betala ett högre pris för jag förstår varför och jag vet bättre vad jag betalar för. Minskar också möjligheterna till tjafsande efteråt.

1. Vill du ha växten planterad? kostar inklusive växt..... 2. vill du att vi sköter om vattnandet åt dig av växten? det betyder att vi kommer varje dag och vattnar då växten behöver vattnas varje dag 1 månad framöver, det kostar....
Jag är autistisk men tom för mycket för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in