2024-03-01, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Det är väl inget som sagt att det är bedrägeri att jobba och tjäna pengar. 200% påslag på material, fakturera för 4 timmar när man jobbat 1,5, hitta på extra, "oförutsedda", kostnader när arbetet är slutfört. Vilken "hantverkare" gör inte detta dagligen? Hela Sverige avskyr er för att ni beter er som ni gör, inte för att vi är sura för att det kostar pengar att ta in någon för att göra något.

Det märks att du inte har erfarenhet av att driva företag. Hur många "1,5 timmesjobb" tror du att en hantverkare hinner med på en dag när man ska skaffa fram material, åka mellan platser, hitta parkering, pappersjobb mm? Anställda har fast anställning och får lön för 8 timmar per dag. 200% i påslag låter väldigt mycket och det tror jag inte många tar ut.

Visst finns det lycksökare när tiderna är bra men överlag tycker jag hantverkare är mycket ärliga och reko personer. Hantverkare och bönder är dom som får det här samhället att gå runt så jag ser inga problem med att dom grupperna tjänar bra.
Citera
2024-03-01, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hantverkare är den absolut vidrigaste delen av hela arbetsmarknaden. Det är de gossar som mobbades och var allmänt dampiga under skolan. Kastade snus i taket och förstörde saker för skojs skull.

Det är samma grupp som nu kör rally i sina vita plåtlådor, alltid på väg mot en ny kund att lura så mycket det bara är möjligt. Arbetena utförs så klart med så mycket fusk det bara är möjligt, allt ska gå fort och aldrig med kvalitet. Hela deras liv består av att blåsa andra människor.

Genom mitt eget arbete kommer jag tyvärr i kontakt med denna grupp alldeles för ofta och vare sig det är markarbetare eller snickare så uppträder de alla på exakt samma sätt.

Du har helt rätt! Vet inte varför det är sådana människor som blir hantverkare. Jag hade kunnat tänka mig att bli elektriker men jag vill inte beblanda mig med sådana "mobbartyper" med lågt IQ.
Citera
2024-03-01, 06:10
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Tja, vad ska man säga…
Är själv snickare, jobbar inom service mot privatpersoner. Främst diverse försäkringsjobb (vatten-, brand- och frysskador).

Har blivit rejält trött på yrket, dels för att hantverksdelen alltmer försvinner och dels för att privatpersoner kan vara oerhört påfrestande. Någon skrev tidigare i tråden att vi inte är mer kvalificerade på arbetsmarknaden än kassapersonal, ponera då när kassapersonal gnäller över dryga kunder; det tar en halvminut av deras arbetsdag med en synnerligen dryg kund för att det ska ligga och gnaga i flera dagar. Tänk om du istället är hemma hos den makalöst dryga kunden, i hans hem, på hans nåder, och måste lyssna på den här fullständiga idiotens idéer, tankar och gnäll nio timmar om dagen.
Det ska gärna vara någon ingenjör/läkare/akademiker överlag också som själv inte hade klarat av att byta dörrfoder ens men som minsann tittat på youtubefilmer och pluggat mycket längre än jag och således torde veta bättre.

Sådant är ganska tömmande, psykiskt. Att tro att de åren man arbetat som hantverkare liksom inte ger någon mer kompetens efter de gymnasiala åren men att flera år på högskola däremot bygger på komprtensen, inte bara i det valda ämnet utan helt magiskt också i praktiska fält.

Vinstmarginalerna utanför storstadsområdena och utanför de större entrepenaderna är inte kaxiga. För en medelstor firma som gör allt ’by the book’ i den mån det går brukar det inte bli mycket över till ägarna inom snickeribranschen, el och vvs är däremot en annan sak.

Där du också är högst indragen i kundens missnöje denne inte riktigt hanterar över hur lite försäkringsbolaget till sist valde att täcka efter oaktsamhet och åldersavdraget på det 20 år gamla badrummet som nu ska slitas ut och göras om. Hur länge skiten behövde torka och vansköttes av indragen saneringsfirma innan det blir dags att börja bygga får du också delvis ansvara för i form av ett kasst ursprungsläge med kunden inför byggstart.

Nu har kunden potentiellt hunnit bli rasande på försäkringsbolaget, tidigare saneringsbolag och blandar ihop dig med dessa.
Varje dag har du risk att bli ihopblandad och slagpåse&klagomur pga alla andra inblandade som varit där innan som du inte har haft ett skit med att göra och därför kommer du granskas och ifrågasättas i precis allt du gör. Tålamodet är redan slut innan du ens börjat, samtidigt som förväntningarna är höga.
Du får förklarat för dig vad det borde kosta och hur du ska jobba...

Sen kommer kostnaden på kunden för branschförbättringarna för att kunna utföra jobbet inom branschreglerna som krävs som en nådastöt och gör det ännu mer upprört.
Frustrationen hos akademikern blir extra påtaglig när han är belånad upp till skorstenen och nu när det visade sig inte vara gratis längre...
Här försöker han hitta skavanker att peka på såsom en repa i golvet som egentligen hans snoriga barn skapat för att få ut mer av dig.

Arbetsföraktet är högt hos akademikern...du som alla andra yrkesgrupper blir alla kallade för "en sån där byggkille" och därefter följer lite klagosång hur dåligt allting hittills varit som du råkar få överhöra från hans teamsmöte.

Dessutom måste du kalkylera varje jobb med 1miljon artiklar med extremt lågt räknade priser som dessutom är rörliga och satta efter optimal förutsättning. Allt reglerat ner till varje gipsskruv.
"Fuskar" du inte / hittar gråzoner i dessa ibland orealistiska kalkyler går du back direkt.
På andra sidan har du en oförstående försäkringshandläggare som ifrågasätter allt den inte riktigt har kompetens kring på dom kostnader som ligger på försäkringsbolaget.

Priser så låga som 420/tim hör inte till ovanlighet?
Marginaler som kvar finns att hämta är alla tillägg som den nu fientlige och extremt prismedvetne kund har.

Allt ska gå rasande fort och yrkesstoltheten rasar över dom extremt snäva marginalerna och tidspressen. Har du dessutom en trött projektledare bakom dig accelererar missnöjet snabbt hos både dig och kund.
Du bryts ner av att du tvingas och på ett sätt nästan belönas att ta genvägar av arbetsledningen och det tär hela tiden på yrkesstoltheten du inte får utrymme att utöva på det sättet du skulle vilja.
Det är inte projektet, utan mängden som ger något...

Där står du...din jävla kostnad ingen ville ha. Som en oönskad ful styvunge. 🙁
Citera
2024-03-01, 06:36
Medlem
VonDonjes avatar
Fattar inte föraktet mot hantverkare. Gör det själv eller kolla upp en ordentlig hantverkare i förväg.
Citera
2024-03-01, 07:23
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Vad synd det är om dig som inte kan svara i telefonen som en vanlig människa eller dyka upp på utsatt tid… eller ens alls?

Skicka offerter är jobbigt … vi fattar

Nu var det mer att utföraren på plats får ta skit av saker han ofta själv inte har kontroll över och att offerter mot försäkringsbolag är lite stökigt och så pass reglerade att jag vet att det tyvärr kan fuskas mycket av den som kalkylerar.

Bolag som snuvat åt sig nåt avtal med ett fbolag i iafl större stad är ofta ganska nuts och inte skitkul att jobba åt som han som är på plats varje dag för att hamra. Han får ta mycket skit som inte riktigt är hans.

Han som du inte tycker inte svarar i telefon i det här fallet är ofta en stressad projektledare med för många projekt.
Citera
2024-03-01, 07:35
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonDonje
Fattar inte föraktet mot hantverkare. Gör det själv eller kolla upp en ordentlig hantverkare i förväg.

Extremt naivt… vadå kolla upp en ordentlig själv. Är ju det som är problemet! Är som att försöka hitta en nål i en höstack. Ett hav av bedragare som lagligt satt det i system att lura sönder sina ”kunder” så är renoverings/byggbranschen i Sverige.
Citera
2024-03-01, 07:38
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Dom kunder som ringer mig vill ha min hjälp för dom behöver det, kunder som dig, ringer inte mig.

jag är inte otrevlig, jag är extremt social, jag har inga tatueringar som syns, ett på bröstet som jag gjorde på gymnasiet, lurar, knappast eftersom kunden i fråga inte klara av detta själv.

Vadå kunder som mig, förstår knappt vad du skriver. Jag kallar dig överbetald och anklagar dig för att vara en del av den vidriga bedrägerisoppa som bygg/renoveringsbranchen de facto är. Du menar alltså att du inte saltar fakturor, har yrkesstolthet, behandlar kunder väl etc?
Citera
2024-03-01, 07:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lustigt.

Vi har ett mindre badrumsjobb, som ingen vill åta sig eftersom det ses som ett för litet jobb.
Man säger hellre nej.
Citera
2024-03-01, 08:19
Medlem
Citat:
Vad synd det är om dig som inte kan svara i telefonen som en vanlig människa eller dyka upp på utsatt tid… eller ens alls?

Skicka offerter är jobbigt … vi fattar

Att su inte har en aning om hur det funkar med hantverkare. Tänker du stt hantverkaren ska sitta på arslet i timmar innan den kommer till dig? Jobbet innan kanske drar ut en timme eller 2 på tiden. Dmdrt är omöjligt att säga exakt hur lång tid ett jobb tar i byggservice. Det är inga nybyggen utan det är en massa oförutsägbara saker som dyker upp på jobben. Det är som att gräva i mark. Du kan aldrig till 100% veta vad du kommer stöta på.

Det är svårt att förstå för någon som knappt aldrig hållt i en hammare.
Citera
2024-03-01, 08:20
Medlem
Bolshiess avatar
Det finns två typer av människor, Kan själv eller tummen mitt i hand. Varken låg eller högkonja har någon större betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Låter ju bra.
Du som inte verkar rygga tillbaka för den typen av jobb som jag själv oftast beställer av hantverkare, hur ser den marknaden ut idag?
Är det samma nedgång av kunder som gör en del själva men fortfarande vill ha hjälp med de lite mer avancerade bitarna, eller är det mest den typen av kunder som beställer ett helt nytt badrum för en halv miljon och vill ha hela jobbet gjort av yrkesmän som minskar nu under de lite svårare tiderna?
Citera
2024-03-01, 08:53
Medlem
Bolshiess avatar
Har jag påstår att återkoppling och rätt kommunikation är till ingen nytta, det är A&O om man vill hålla den nivå som prisbilder av ser för jobben vi utför.

Citat:
Jag tror ingen gnäller om att ni har kostnader och vad för eventuell timpenning ni har samt att det självklart inte är gratis att driva byggbolag.. Det är ju därför ni är dyra…

Det är det där med att 90% av hantverkare aldrig kan passa tider (eller ens dyka upp på bestämd dag), höra av sig tillbaka och ständigt fiffla med hur många timmar ni egentligen jobbat samt försvinna på 4 timmars rast när ni väl dyker upp…

Hade jag betett mig som hantverkare gör hade jag fått sparken från ett vanligt jobb inom en vecka eller ej haft några kunder att fakturera… och ryktet går snabbt

Varför tycker du att det till exempel är det helt OKAY att inte dyka upp till ett inbokat jobb? Om du inte är sådan så okay, men 90% av din resterade arbetskår, varför beter de sig så, är det för att de kan?
Citera
2024-03-01, 08:54
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Extremt naivt… vadå kolla upp en ordentlig själv. Är ju det som är problemet! Är som att försöka hitta en nål i en höstack. Ett hav av bedragare som lagligt satt det i system att lura sönder sina ”kunder” så är renoverings/byggbranschen i Sverige.
Förvisso är hantverkare ett släkte för sig. Dock är privatkunder (speciellt i de mer burgna områdena) flera resor värre. Folk som googlat på youtube och tror de kan allt men ändå beställt ett jobb men förväntar sig ulandspriser.
Själv jobbar inom trädgård (med betydligt lägre priser och löner)
Ofta tror de att t.ex nedsågning av ett träd på 10 meter innebär just bara nedsågning och att ihopsamling och borttransport är gratis....
Eftersom våra priser för personal är låga förväntar sig även klienten att man ska göra gratistjänster åt dem (helt ofattbart).
Planterar man växter och de hör hur mycket vattning som behövs vill de ofta sköta den själv.
Man förklarar att nyplanterade växter kräver intensiv vattning (ibland varje dag) men sen ringer de efter två månader när växterna dött och klagar fast de kanske bara vattnat 5 minuter två gånger i veckan.
I vår bransch ligger lönerna mellan 24 och 32 k.
Mellanchefer och chefer har dock haft en nästan 50-procentig ökning av sina löner på mindre än 4 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in