2024-02-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag om detta, alltså att renoveringar minskar och jobben för hantverkare sinar.

https://www.dn.se/ekonomi/hantverkare-drabbas-av-krisen-ingen-vill-renovera-just-nu/

I en vanlig marknad brukar priserna sjunka då efterfrågan minskar. Konkurrensen gör att företag sänker priset.
I tråden ovan tog jag upp ingångslönen för en AT-läkare (5,5 års utbildning) som jämförelse; den ligger på lägst 30.500:-.
I Målarförbundets kollektivavtal står följande:

En nyutbildad målare (med 40 veckors målarutbildning) tjänar alltså mer än en AT-läkare. (Läkarens lön förväntas öka snabbare, men detta eftersom man kompletterar med ytterligare utbildningar).
Med sådana lönelägen är det svårt för företagen att konkurrera med priset.

Att diskutera:
- Kommer den inbromsande byggsektorn kombinerat med skyhöga minimilöner i kollektivavtalet göra att man inte kan skapa nya uppdrag genom att sänka priset till en nivå som folk har råd med? I så fall kommer ju hantverkarna bilda kö utanför Arbetsförmedlingen och kanske lämna yrket helt och hållet.
- Eller kommer man finna något sätt (helst inte skattefinansierat) för att göra hantverkstjänsterna billigare för vanliga hushåll? RUT och ROT ledde ju inte hela vägen fram till det; istället stoppade giriga hantverkare och hantverksföretag det mesta i egen ficka.
- Eller finns det någon tredje väg? Till exempel att svenska hantverkare faktiskt förmås jobba där jobben finns? Även om det är i Norrland eller utomlands?

I över tre decennier har byggindustrin njutit av en förlängd fest, skapandes en oproportionerlig mängd miljonärer jämfört med andra sektorer. Denna ekonomiska bonanza kan till stor del tillskrivas en alltför generös kreditgivning.

Även en medioker snickare som drev ett aktiebolag mellan 2010 och 2020 har paradoxalt nog kunnat samla på sig en förmögenhet och blivit miljonär.

Lönenivåerna inom branschen är förbluffande och står i skarp kontrast till vad många akademiker tjänar, vilket är en situation som skriker efter omjustering. Kostnaden för att bygga en villa utanför en mellanstor stad borde inte vara så stor som den är
Senast redigerad av TreoAxier 2024-02-28 kl. 08:11.
Citera
2024-02-28, 08:10
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, hamra, såga och skruva är supersvårt. Vi fattar.

Dessutom fick ni ju mer i månaden än kassapersonal utav mig...

Om det vore så lätt, skulle inte seriösa firmor ha väntetider på 2-3år.

Du fattar väl själv hur en marknad fungerar eller?
Citera
2024-02-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?
Vi alla köper att du har super bra lön med dina 13.5k posts på drygt 2 år, luktar inte bidrag alls om dig som hänger i krokarna på flashback 16h per dygn.
Citera
2024-02-28, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?
Det är vad som blir kvar i bolaget av 100000 efter ett löneuttag på 50000:-.
Lön + arbetsgivaravgift -jobbskatteavdrag =56000:-, då har du 34000:- kvar, och får ca 40-45 i plånboken skattat.
Senast redigerad av MachDiamonds 2024-02-28 kl. 08:18.
Citera
2024-02-28, 08:16
Medlem
cacas avatar
Byggbranchens vanliga ylande så fort det går ner lite, vem vet kanske pappa staten lyssnar även denna ggr och skjuter till subventioner så bolagen kan hålla hutlösa priser och branschen överleva även denna nedgång.

Typ ovan är orsaken till att det är så mycket dyrare bygga i Sverige om man jämför mot andra länder, yla, mer pengar och priser upp, yla igen och mer pengar och priser upp…..

Kanske dax låta skiten krascha en ggr för alla, en självsanering kanske inte skadar.
Citera
2024-02-28, 08:17
Medlem
Driver ett företag med en delägare vi har 7 anställda. Vi har mycket jobb, dock så har vi valt att endast jobba till B2B för att privatsektorn är så sjukt krävande.

5 års avtal med region och kommun som där vi backar upp allt jobb där inte den privata sektorn är lika stark just nu.
Senast redigerad av toalettdykare 2024-02-28 kl. 08:23.
Citera
2024-02-28, 08:19
Medlem
LojtnantWerners avatar
Stora problemet är att när folk betalar en hantverkare så är hantverkaren på plats, dvs kunden står och tittar på och kräver att hantverkaren ska sätta fart, beställer du en tröja på nätet, beställer en it tjänst eller annat skiter du i hur produkten blir till du får den bara, men hantverkaren ska övervakas och ska således lägga in ett träningspass, slå in spiken fort och snyggt som i äntligen hemma och home makeover, sen ska du gärna få rabatt för det gick lite snabbare än tänkt, det är människor vi har att göra med det pausar, det funderas, mäts och räknas, ingen plats ser lika ut, väggen är sne, kaklet är snett..
om jag ska vara kritisk så finns det hantverkare som glider runt och gör inget hela dagarna, har sett det många ggr, det förekommer inte i andra branscher i den utsträckningen, men å andra sidan suttit på kontor med och om du tycker att hantverkare är lata så är många kontorsarbetare lata, fikar 4 gånger om dagen, går hem tidigt och slösurfar, till på köpet producerar dom inget materiellt.

Så jämfört med andra branscher är dom inte värst men inte bäst heller, men kanske är farligt om vi inte har råd att anställa hantverkare när vi importerar folk som jobbar billigt och lönedumpar hela branschen och sänker svenska yrkesarbetares totala köpkraft, har någon försökt resa de senaste åren? man känner sig som en polack på 90talet
Citera
2024-02-28, 08:29
Medlem
Tropicalss avatar
Hantverkare är den absolut vidrigaste delen av hela arbetsmarknaden. Det är de gossar som mobbades och var allmänt dampiga under skolan. Kastade snus i taket och förstörde saker för skojs skull.

Det är samma grupp som nu kör rally i sina vita plåtlådor, alltid på väg mot en ny kund att lura så mycket det bara är möjligt. Arbetena utförs så klart med så mycket fusk det bara är möjligt, allt ska gå fort och aldrig med kvalitet. Hela deras liv består av att blåsa andra människor.

Genom mitt eget arbete kommer jag tyvärr i kontakt med denna grupp alldeles för ofta och vare sig det är markarbetare eller snickare så uppträder de alla på exakt samma sätt.
Citera
2024-02-28, 08:29
Medlem
Jag vet flera som blivit mång miljonärer genom byggbranschen helt bissara struktur.

Det är världens enklaste bransch att bli rik genom och kräver ingen kunskap öht.
Citera
2024-02-28, 08:39
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Vet inte riktigt vad poängen är här - är ni sura på hantverkare? Någon som varit taskig men ni vågar inte käfta så istället startas det en tråd på flashback? Är det därför ni hittar på siffror?

:edit:
ah ser nu att OP tog billigaste offerten och är inte man nog att stå för konsekvenserna. Då var det mysteriumet löst.
Citera
2024-02-28, 08:42
Medlem
GlennGBGs avatar
Man får det man förtjänar. Får du hantverkare som är skit så har du inte gjort din research. Kolla upp företagen du anlitar.
Jag har alltid kollat upp alla jag anlitat. Alla har varit seriösa, och på alla jobb har jag tagit in offerter från ett par-tre olika och sedan valt det företag som kändes bäst. Jag och frugan har varit mycket nöjda med slutresultatet alla gånger. I flera fall har vi till och med fått betala mindre än vad offerten varit på, eftersom priserna på byggmaterial gått ner!

Ja, branschen är full med bluff-och-båg, men det är en självsanerande bransch just på grund av konjunkturen just nu. De som lever över sina tillgångar (vilket är en del) ryker nu eftersom de inte har en kriskassa för svårare tider. Jag tycker inte synd om dom, de får skylla sig själva och ställer bara till problem för alla andra som är seriösa.

Och du, muppen som jag inte ens minns namnet på, som drar in en bilreparatör i diskussionen - sedan när är det ett hantverk? Byt tråd.
Senast redigerad av GlennGBG 2024-02-28 kl. 08:44.
Citera
2024-02-28, 08:45
Medlem
Du menar alla hantverkare som åker runt i en Porsche Cayenne ??

Alla de som lurat och fifflat till sig mer pengar än en högutbildad från Universitetet ??

Nej fan de skall inte ha ett skit nu och inga sympatier.

Hela branschen måste göras om då allt som Vänsterextrema tagit i är en fara för samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in