Citat:
Ursprungligen postat av
Saffran33
Marknaden anpassas efter utbudet på tjänster. Folk orkar/vill inte jobba som hantverkare. Så inte konstigt hantverkare kan begära högre löner (även enklare typer). Dem flesta hantverkare jobbar hårt. Jobbar själv på större nybygge som elektriker, jag hinner inte kolla telefonen överhuvudtaget under dagen. Tidspressen är hård, önskar många gånger att jag kunde gjort snyggare jobb kan jag erkänna men kunden vill att det ska gå snabbt och vara så billigt så möjligt. Tycker visst jag förtjänar lönen jag får jämnför jag min kompetens med andra så är det inte många som orkat jobba som jag gör och lösa så många moment, gör allt inom larmsystem, starkström, brand, datasystem mm.
Oftast blir det inte så bra för dem 70-90% som inte har några praktiska kunskaper. Dem får väll lösa det själv om dem vill så får dem ringa sen när dem inser att det inte funkar. Men då brukar det bli dyrare för då får man felsöka. Göra om och göra rätt tar oftast längre tid
Tror du själv att man kan reducera priset med 50%? Hade varken blivit vinst för företaget och en lön lägre än en kassörska på ica.
Är övertygad om att du har rätt om tidspressen. Många skickliga hantverkare finns. Jag vill att de ska finnas kvar. Men du har ju själv sett å ena sidan hur lönerna för hantverkare skjutit i höjden i den här tråden och å andra sidan vad hutlöst byggfirmor osv drar till. Priserna för hantverkare behöver komma ner. Jag begärde offert på flyttstädning av en liten lokal i vår brf. Vår ordinarie städfirma skulle ha 8 500 kr. Den andra firma skulle ha 5 papp. Exakt samma städning. Det är ändå grejor man förstår. Är det ett större jobb är det 850 tusen mot 50 tusen.
Gillar inte ROT. Hur finansieras sånt? Jag vill inte betala någon annans renovering. Jag vet att jobbskatteavdrag finansierades genom att löneavgiften i arbetsgivaravgifterna höjdes. Löneavgiften har ingen koppling till nån försäkring som övriga avgifter i arbetsgivaravgifterna. Man har lagt finansieringen på arbetsgivarna. Då vill arbetsgivarna ta ut det på dig.
Det här gillar inte jag. Man ska inte lägga på någon annan att finansiera en politisk reform. Folk ska få renovera hur mycket de vill men jag vill inte bli inblandad som skattebetalare. Va fan ska man betala advokat, balettskola, körkortsutbildning, revisor osv osv med statens medel också? Vad är det som är så heligt med att arbete sker i någons hem mot t ex en allmännyttig skola, eller badhus eller fpretag eller Europaväg eller vad skjutsingen som helst.