2024-02-29, 21:52
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Ja, att du ska tro att elektrikern tar orimligt mycket betalt för sitt jobb. Vi har försökt förklara för dig att dessa små jobb är dom mest olönsamma jobben, därför är det få som vill göra det. PLUS så ska man även stå ut med nån som flåsar en i nacken och gnäller om det blir dyrare än vad personen hade tänkt sig.

Njae, beror nog på. "Vår" elektriker som gjort några jobb hos oss har helt klart bra priser och kommer med kort varsel även innan den här räntekrisen alltså. Jag är rimligt säker på att han har större jobb som han smiter ifrån för att ta små ströjobb som han vet är enkla, och jag är också rimligt säker på att de är lönsamma, nästan ren bonus. Givetvis vitt.
Citera
2024-02-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Nu vet jag inte vart du arbetar, men alla kontorsnissar är nog rädda för att AI kommer att ta över deras jobb inom en snar framtid. Det är osäkert exakt vilka som kommer bli ersatta av AI men förmodligen gäller det alla som har bokföringsjobb, diverse advokatsysslor, typ alla som är "paper puschers" osv osv osv. Osäker exakt vilka som kommer förlora sina jobb till AI, men det kommer INTE att vara hantverkare iaf.
Citera
2024-02-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Alltid denna avundsjuka på hantverkare.

Vad är ett nyttigt jobb idag?

Det är nog inte så många som är avundsjuka. Däremot har jag märkt av en otroligt trötthet på bedragare (även kallade hantverkare). Allt ska det fuskas och ljugas med. Ännu äckligare än mäklare
Citera
2024-02-29, 22:07
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Det här är den mest intressanta röda tråden i den här tråden.

Hantverkare lever inte på att ”hantverka” utan på att köpa billigt med avtal ifrån leverantörer och kränga skiten vidare, med lite hantverk som sidobusiness.

Dom agerar främst som en materialgrossist i andra ledet alltså.

Korruptionen är total.

Det här går igen med verkstäder m.fl. andra yrken.

Det är vidareförsäljning av material som gör stålar, inte ”förädlingen” av materialet.

Storkonsumenter får mängdrabatt men nä, då är korruptionen total. Jisses.
Citera
2024-02-29, 22:08
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Nu vet jag inte vart du arbetar, men alla kontorsnissar är nog rädda för att AI kommer att ta över deras jobb inom en snar framtid. Det är osäkert exakt vilka som kommer bli ersatta av AI men förmodligen gäller det alla som har bokföringsjobb, diverse advokatsysslor, typ alla som är "paper puschers" osv osv osv. Osäker exakt vilka som kommer förlora sina jobb till AI, men det kommer INTE att vara hantverkare iaf.
Klarna hade precis 700 tjänster som rök och blev ersatta med ai så visst finns det branscher där man skruvar på sig. Själv använder jag lite ai för allt blaj inom juridiken, alla hej hej påminnelse mail etc. Slipper jag ha sekreterare/administratör, betalade en gång för att slänga upp det.

Motsvarande på hantverkssidan måste vara projjare och sedvanlig admin.
Senast redigerad av MomsPlusSkatt 2024-02-29 kl. 22:11.
Citera
2024-02-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Det är nog inte så många som är avundsjuka. Däremot har jag märkt av en otroligt trötthet på bedragare (även kallade hantverkare). Allt ska det fuskas och ljugas med. Ännu äckligare än mäklare

Anlitar man en firma som kommer dragandes med utländska hantverkare får man skylla sig själv. Snålheten bedrar visheten.
Citera
2024-02-29, 22:16
Medlem
Citat:
Anlitar man en firma som kommer dragandes med utländska hantverkare får man skylla sig själv. Snålheten bedrar visheten.

Nu pratar jag om svenska bedragare ("hantverkare"). Finns det någon yrkesgrupp där det är vanligare med Råålex på sin WT-tatuerade arm? Bekostat med bedrägerier, fusk och ljug.
Citera
2024-02-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Nu pratar jag om svenska bedragare ("hantverkare"). Finns det någon yrkesgrupp där det är vanligare med Råålex på sin WT-tatuerade arm? Bekostat med bedrägerier, fusk och ljug.

Så nu är det bedrägeri att jobba och tjäna pengar? Bli hantverkare själv istället för att gnälla och vara avundsjuk. Ja det har varit goda tider i byggbranschen och hantverkare utför iaf ett riktigt jobb där något förädlas eller produceras. Vilken yrkesgrupp tycker är värda sin lön idag och samtidigt producerar något vettigt?
Citera
2024-02-29, 22:32
Medlem
tramsebyxans avatar
En bra hantverkare är guld värd. Kan betala hur mycket som helst för en bra hantverkare.
Men bra hantverkare är ju så sällsynta.
Det är som att hitta en enhörning.
Citera
2024-02-29, 22:46
Medlem
Bolshiess avatar
Till alla er som gnäller och gnäller och gnäller, gör det själva? jag har jobba som rörmokare i 15 år och hittills har ingen kund jag kommit till sagt ''det där hade jag kunna gjort själv''.

Vi åker i bilar som skramlar och allmänt dålig körkomfort och då åker vi minst 10 mil om dagen.

Vi går upp kl 06:00 varje dag för att hinna till första kund kl 07:00.

Vi sitter på knä, vi ligger på rygg, vi lyfter värmepumpar som väger allt från 80-150 kg in genom dörrar och korridorer. Inte sällan vi handskas med andras överföring vid inskärningar på avloppstammar eller byter toaletter.

Vi jobbar generellt i miljöer med både höga buller nivåer och kvartsdamm som far i luften.

Vi omkommer i olyckor mer en vad det skjuts på våra gator och torg.

beträffade vår utbildning, först 3 år i skolan sen 2 år ute=5 år, efter 5 år har du minst 5 år till innan du är totalt självgående. Lägg till 5 år till innan du kan driva projekt och eller sköta kundkontakter på ett vettigt sätt som håller ekonomiskt. Kan ni sluta komma dragandes med AT-läkare hit och dit, det blir genant när en läkare knappt idag kan bota en sjukdom, vi kan i vart fall lösa dom problem som uppstår annars skulle inte era fastigheter fungera.

Beträffande materiell påslaget håller jag med om det blir en osund miljö när stora bolag kan köpa med extrema rabatter, det gör att mindre bolag inte har en chans att räkna på dom större jobben fast kunskap och bemanning finns. När det kommer till servicejobb så är påslagen delvis vinst drivande men största anledningen är för att kunna täcka upp för Ansvar, Åtagande och risker med att skruva hemma hos folk. Vi ska dessutom ha koll på vilket utbud det finns på marknaden, i dagsläget finns det ca 16,000 olika artiklar vi ska kunna navigera i.

Det folk här inne måste särskilja är Rörmokare och elektriker, prova och lev utan vatten och avlopp samt el vid era uttag som inte är strömförande. Att bygga en altan eller staket går inte att väga upp mot vad vi sysslar med. Summan av allt, vi är extremt underbetalade jämfört med vad ni får tillbaka. Jag hoppas att denna svacka rensar ut utländsk arbetskraft och oseriösa byggare som inte betalar för vår kompetens. När allt vänder kommer vi kunna ta ännu mer betalt, minska påslaget på materiellt och höja våra timpriser till 1200 kr/h just för att flytta fokuset till vad vi faktist är bra på.

Jag har en månadslön på 43500 kr/h plus fri servicebil och telefon samt friskvård. Jag anser att vi är underbetalda. vi borde ligga på 48,000-53,000.

Till alla er som skrattar åt mitt inlägg, ring mig inte när din toalett står och rinner hejdlöst, ring mig inte när er värmepump har säcka ihop för ni misskött den, ring mig inte när en koppling i ert kök har uppnått den ekonomiska livslängden och er parkett ligger och flyter,Ring mig inte när er favorit resturang blir belagd med serveringsförbud pga bristfälliga golvbrunnar och rör, Ring mig inte när era barn ligger på sjukhuset och inkommande vatten hoppar i sär och era barn får dricka Loka-crush med hallonsmak, Ring mig inte när er kaffemaskin på kontoret slutar funka för backventilen har gett sig, Ring mig inte en varm Juli dag och kylan har lagt av på ert kontor, etc etc.

ställ gärna frågor så ska jag svara på dom,
Citera
2024-02-29, 22:54
Medlem
Citat:
Så nu är det bedrägeri att jobba och tjäna pengar? Bli hantverkare själv istället för att gnälla och vara avundsjuk. Ja det har varit goda tider i byggbranschen och hantverkare utför iaf ett riktigt jobb där något förädlas eller produceras. Vilken yrkesgrupp tycker är värda sin lön idag och samtidigt producerar något vettigt?

Det är väl inget som sagt att det är bedrägeri att jobba och tjäna pengar. 200% påslag på material, fakturera för 4 timmar när man jobbat 1,5, hitta på extra, "oförutsedda", kostnader när arbetet är slutfört. Vilken "hantverkare" gör inte detta dagligen? Hela Sverige avskyr er för att ni beter er som ni gör, inte för att vi är sura för att det kostar pengar att ta in någon för att göra något.
Citera
2024-02-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Marknaden anpassas efter utbudet på tjänster. Folk orkar/vill inte jobba som hantverkare. Så inte konstigt hantverkare kan begära högre löner (även enklare typer). Dem flesta hantverkare jobbar hårt. Jobbar själv på större nybygge som elektriker, jag hinner inte kolla telefonen överhuvudtaget under dagen. Tidspressen är hård, önskar många gånger att jag kunde gjort snyggare jobb kan jag erkänna men kunden vill att det ska gå snabbt och vara så billigt så möjligt. Tycker visst jag förtjänar lönen jag får jämnför jag min kompetens med andra så är det inte många som orkat jobba som jag gör och lösa så många moment, gör allt inom larmsystem, starkström, brand, datasystem mm.

Oftast blir det inte så bra för dem 70-90% som inte har några praktiska kunskaper. Dem får väll lösa det själv om dem vill så får dem ringa sen när dem inser att det inte funkar. Men då brukar det bli dyrare för då får man felsöka. Göra om och göra rätt tar oftast längre tid

Tror du själv att man kan reducera priset med 50%? Hade varken blivit vinst för företaget och en lön lägre än en kassörska på ica.

Är övertygad om att du har rätt om tidspressen. Många skickliga hantverkare finns. Jag vill att de ska finnas kvar. Men du har ju själv sett å ena sidan hur lönerna för hantverkare skjutit i höjden i den här tråden och å andra sidan vad hutlöst byggfirmor osv drar till. Priserna för hantverkare behöver komma ner. Jag begärde offert på flyttstädning av en liten lokal i vår brf. Vår ordinarie städfirma skulle ha 8 500 kr. Den andra firma skulle ha 5 papp. Exakt samma städning. Det är ändå grejor man förstår. Är det ett större jobb är det 850 tusen mot 50 tusen.

Gillar inte ROT. Hur finansieras sånt? Jag vill inte betala någon annans renovering. Jag vet att jobbskatteavdrag finansierades genom att löneavgiften i arbetsgivaravgifterna höjdes. Löneavgiften har ingen koppling till nån försäkring som övriga avgifter i arbetsgivaravgifterna. Man har lagt finansieringen på arbetsgivarna. Då vill arbetsgivarna ta ut det på dig.

Det här gillar inte jag. Man ska inte lägga på någon annan att finansiera en politisk reform. Folk ska få renovera hur mycket de vill men jag vill inte bli inblandad som skattebetalare. Va fan ska man betala advokat, balettskola, körkortsutbildning, revisor osv osv med statens medel också? Vad är det som är så heligt med att arbete sker i någons hem mot t ex en allmännyttig skola, eller badhus eller fpretag eller Europaväg eller vad skjutsingen som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in