2024-02-29, 16:28
  #17881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Skrothandlare runt om i Världen har köpt gamla bilbatterier för återvinning lite längre än 30 år..knappast nåt som Tesla har uppfunnit och som påverker aktiekursen..

Bly. Dessutom så återvinner och bygger nya inom Tesla. - Alla biltillverkare andra är helt beroende av Kina. Tesla samarbetar med Japanska Panasonic men håller på att bryta sig loss.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-29 kl. 16:31.
Citera
2024-02-29, 17:38
  #17882
Medlem
Tesla har installerat 600 000 Powerwalls. Man glömmer att det är så mycket mer än "biltillverkare". Tesla är en energileverantör och folk (och Teslas app) tjänar in sina Powerwall på att sälja el till grannarna/nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=hdM3ToDdiTQ
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-29 kl. 18:31.
Citera
2024-02-29, 17:55
  #17883
Medlem
Roadstern är på gång. För att nå de hastigheter från 0-98 kmh på en sekund Elon talar om så måste det nog till de styr-raketer som sitter på rymdfarkoster. (gissar jag)

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/elon-musk-lovar-att-den-nya-tesla-roadstern-kommer-att-n%C3%A5-96-km-h-p%C3%A5-mindre-%C3%A4n-en-sek und/ar-BB1j6Mum
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-29 kl. 18:29.
Citera
2024-02-29, 19:29
  #17884
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har installerat 600 000 Powerwalls. Man glömmer att det är så mycket mer än "biltillverkare". Tesla är en energileverantör och folk (och Teslas app) tjänar in sina Powerwall på att sälja el till grannarna/nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=hdM3ToDdiTQ

Batterier är en buffert och inget annat. Batterier producerar ingenting. Solceller är energiproduktion men Teslas solcellsäventyr är totalt havererat och i princip ett skämt.

En powerwall innehåller ca 14kWh och kostar ca 150000kr. Om prisvariationerna på nätet är 1kr under ett dygn (vilket är extremt) så kan man tjäna teoretiskt 15kr på ett dygn. Det blir ca 5000per år. Det tar alltså 30 år bara för att få tillbaka insatt kapital. Då är inte skatter bidrag underhåll och liknande inräknat.

Men så klart om tesla lyckas lura tillräckligt många hipsters som vill vara coola så gör nog Tesla en bra affär på att sälja vägg-batterier men det blir aldrig något annat än en dyr väggprydnad.
Citera
2024-02-29, 19:50
  #17885
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Roadstern är på gång. För att nå de hastigheter från 0-98 kmh på en sekund Elon talar om så måste det nog till de styr-raketer som sitter på rymdfarkoster. (gissar jag)

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/elon-musk-lovar-att-den-nya-tesla-roadstern-kommer-att-n%C3%A5-96-km-h-p%C3%A5-mindre-%C3%A4n-en-sek und/ar-BB1j6Mum

Lite mystiskt vad som skall ge denna extrema acceleration. Vissa spekulerar om att det kan röra sig om något som hjälper till att hålla roadstern på marken och få bättre väggrepp, andra tror att det är jetmotorer av något slag. Helt klart intressant.
Citera
2024-02-29, 20:18
  #17886
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har installerat 600 000 Powerwalls. Man glömmer att det är så mycket mer än "biltillverkare". Tesla är en energileverantör och folk (och Teslas app) tjänar in sina Powerwall på att sälja el till grannarna/nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=hdM3ToDdiTQ

De stora pengarna ligger dock i megapacks och autobidder. Kakan som Tesla får från att megapacks står och köper och säljer el är dessutom löpande så länge megapacket är i bruk. Med andra ord så är inte bara vinstmarginalen på megapacket vansinnigt bra, och blir bara bättre ju mer de skalar upp produktion, de löpande intäkterna är ackumulativa.

Vad det gäller Optimus så verkar Tesla satt igång ett multinationellt race till att bli först med en autonom robot som tar över enkla och repetitiva uppgifter i fabriker. Nu har NIO tagit fram en robot. Så klart inte i närheten av hur långt Tesla har kommit, men alla dessa nya satsningar som poppat upp från ingenstans är helt klart ett tecken på att Tesla satsat helt rätt. Dock är Tesla de enda som sitter på alla korten som behövs för att lyckas. Möjligtvis om Nvidia satsar på AIn och teamar upp med någon tillverkare, men då försvinner ju en stor del av vinsten. Vi får säkert se en repris där konkurrenter ger upp efter ett par år precis som med elbils satsningarna.
Citera
2024-02-29, 20:56
  #17887
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De stora pengarna ligger dock i megapacks och autobidder. Kakan som Tesla får från att megapacks står och köper och säljer el är dessutom löpande så länge megapacket är i bruk. Med andra ord så är inte bara vinstmarginalen på megapacket vansinnigt bra, och blir bara bättre ju mer de skalar upp produktion, de löpande intäkterna är ackumulativa.

Vad det gäller Optimus så verkar Tesla satt igång ett multinationellt race till att bli först med en autonom robot som tar över enkla och repetitiva uppgifter i fabriker. Nu har NIO tagit fram en robot. Så klart inte i närheten av hur långt Tesla har kommit, men alla dessa nya satsningar som poppat upp från ingenstans är helt klart ett tecken på att Tesla satsat helt rätt. Dock är Tesla de enda som sitter på alla korten som behövs för att lyckas. Möjligtvis om Nvidia satsar på AIn och teamar upp med någon tillverkare, men då försvinner ju en stor del av vinsten. Vi får säkert se en repris där konkurrenter ger upp efter ett par år precis som med elbils satsningarna.


Alla megapack som tesla hittils har installerat i Australien och USA ägs av kraftbolagen. Det är dom som tar hem elhandelsvinster. Tesla får inte en sekin av den elhandeln. Jag tror knappast du kommer hitta nån kraftproducent eller nätägare som skulle låta Tesla installera deras megapck och börja elhandla. Jo tjena lever du i den rosa enhörningsdalen?

Tesla får komma igen om 30 år när dom är riktiga kraftproducenter och inte är blöjbärare med drömmar.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Megapack
Citera
2024-02-29, 20:57
  #17888
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Connecting the dots är min absoluta favorit. I denna videon går han igenom hans take på vad vi kan vänta oss från Teslas lågpris modell. Mycket bra video!

https://youtu.be/EsOMRVZQDsc?si=L-QprKGpl8oP9Rdk
Citera
2024-02-29, 22:50
  #17889
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"Tesla's utility battery business may be worth more than car business, says Capital analyst Tom Narayan"


https://twitter.com/DeItaone/status/1763180307518226455?t=_PAzGz6XuUfQDIXMjpK3gQ&s=19
Citera
2024-03-01, 09:20
  #17890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla megapack som tesla hittils har installerat i Australien och USA ägs av kraftbolagen. Det är dom som tar hem elhandelsvinster. Tesla får inte en sekin av den elhandeln. Jag tror knappast du kommer hitta nån kraftproducent eller nätägare som skulle låta Tesla installera deras megapck och börja elhandla. Jo tjena lever du i den rosa enhörningsdalen?

Tesla får komma igen om 30 år när dom är riktiga kraftproducenter och inte är blöjbärare med drömmar.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Megapack

Menar du att Powerwalls och Megapacks är "samma sak"? - Get a life herr evig felsökare. Du är som ett negativistiskt medvetet feltolkande skavsår för hela din omgivning. Energitjuv. Från o med nu tänker jag varken läsa eller kommentera dina inlägg. - Från och med denna sekund är du osynlig i mitt liv.
Citera
2024-03-01, 11:44
  #17891
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Menar du att Powerwalls och Megapacks är "samma sak"? - Get a life herr evig felsökare. Du är som ett negativistiskt medvetet feltolkande skavsår för hela din omgivning. Energitjuv. Från o med nu tänker jag varken läsa eller kommentera dina inlägg. - Från och med denna sekund är du osynlig i mitt liv.


Jasså? läs om några gånger i så fall. Powerwall klarar att ladda ca 15kWh och är riktad till konsumenter medan megapack är riktad till kraftproducenter. Du har frihet att läsa precis vad du vill, Det jag skriver är öppet att läsa för vem som helst. Deal with it.

Powerwall har större möjligheter där nätet är ordentligt trasigt, och kravet på kontinuerlig strömförsörjning är stor. I det flesta civiliserade ställen i världen så är det inte lönsamt att installera PW. Elons dröm är förmodligen att riva upp all infrastruktur i världen. Det skulle han tjäna mer på.
Citera
2024-03-01, 12:58
  #17892
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Menar du att Powerwalls och Megapacks är "samma sak"? - Get a life herr evig felsökare. Du är som ett negativistiskt medvetet feltolkande skavsår för hela din omgivning. Energitjuv. Från o med nu tänker jag varken läsa eller kommentera dina inlägg. - Från och med denna sekund är du osynlig i mitt liv.

Ta inte ifrån rasken denna uppmärksamhet. Han är redan så osynlig att han måste trolla på forum för att känna någon som helst mening i livet. Men ett litet passiv aggressivt gräl varje dag förgyller hans liv.

Tänk om björnarna bara kunde förstå att det inte finns någon anledning för Tesla att ta mindre betalt i proportion till efterfrågan. Vinstmarginalerna på batterilagringsenheter är stor och växer i takt med att produktionen på batterier ökar. Idag lönar det sig för en mindre mängd, på sikt kommer det löna sig för allt fler. Men jag är inte ett dugg förvånad att Tesla-björnar har så svårt med grundläggande ekonomiska principer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in