Citat:
Ursprungligen postat av
filantropen888
Det är för att han plockat ut nya handskar och batterier hos sin grossist precis som han plockar ut allt annat material han behöver till den kunden. Materialet som använts skickas från grossist direkt till en arbetsorder som sedan faktureras till kunden. Om materialet är förbrukningsmaterial så är det väl ok att fakturera kunden det men större eller dyrare saker man använder flera gånger brukar jag själv lägga på den stora arbetsordern som då inte faktureras till kunden utan går på företaget man jobbar för eller märka som arbetsbil/lager. Dom där handskarna var så klart dyra men å andra sidan har den där elektrikern plockat andra småsaker från sin arbetsbil som inte fakturerats till kunden. Det är ge och ta med den typen av material.
Som jag tolkar det tycker du det är helt ok för en hantverkare att debitera en tredjedel av ett batteripack och en femtedel av ett par handskar.
Men då är frågan var gränsen går. Kan hantverkaren debitera för skor? Elektrikern måste ju ha speciella isolerade skor. Ska han debitera för sina arbetskläder överhuvudtaget? Om det är kallt och han måste vara ute kanske han behöver en varm jacka. Ska kunden som råkade ha det första utomhusjobbet betala för jackan?
Hur mycket arbetstid ska hantverkaren lägga på att kolla hur mycket hans personliga utrustning slits? Ska han mäta på batterierna före och efter jobbet så han ser exakt hur mycket de förbrukats? Eller finns det ficklampor med inbyggd tidsmätare, så man kan se hur länge man lyst med lampan på vart jobb?
Och som vanligt är frågan hur han kommunicerar detta med kunden. I fallet som jag länkade till har elektrikern tydligen berättat vilken timkostnad han har, men inte berättat att ficklampsbatterier och arbetshandskar inte ingår i jobbet utan debiteras separat. Har hantverkaren gjort fel som inte berättat detta i samband med prisdiskussionerna eller ska kunden fatta detta av sig själv?