2024-02-28, 23:08
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det blir 42000 i månaden, är du arbetsledare
eller bara vanlig anställd?

Vanlig anställd.
Citera
2024-02-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Precis, det är exakt det som händer nu men det är utbudet som måste anpassa sig till marknaden.

90% klarar sug utmärkt av att utföra jobben själva. Även om det är första gången. Finns massor med instruktionsvideos och manualer. Det är inte raketforskning.

Renovera ett rum med ny isolation, ångspärr, gips och måla kostar typ 10 000 att göra själv. Kostar 100 000 med hantverkare. Vad tror du folk väljer? Hade det kostat 50 000 hade dubbelt så många köpt tjänsten. Det är mycket enkelt.

Folk kommer få sparken men vi som är kvar kommer begära samma lön. Den dagen vi har högkonjunktur är vår tjänst ännu mer attraktiv och vi kan begära mer.

90% klarar definitivt inte av att göra en elinstallation eller vvs installation och kommer förmodligen sluta i katastrof vid en större renovering. Kvittar hur mycket youtube du kollar. Vissa typer av snickeri kanske men är skeptisk till att resultatet blir bra

Det kostar kanske 10k att fixa ytskick i ett litet rum men du kan glömma att komma runt 10k för det du rabbla upp, material är inte gratis direkt. Dem får absolut sköta det själv slutar bara med att dem ringer en hantverkare i slutändan ändå när dem förstår att det inte blir bra
Citera
2024-02-28, 23:30
Medlem
sockerdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja, hamra, såga och skruva är supersvårt. Vi fattar.

Dessutom fick ni ju mer i månaden än kassapersonal utav mig...

Du låter bitter. Om det är så enkelt ("hamra, såga och skruva") varför gjorde du det inte själv då?
Citera
2024-02-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Bra att du skäms. Men det är inte alla som gör det. Här är en elektriker som tagit betalt för slitage på ficklampsbatterier och arbetshandskar: https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-som-debiterar-foer-batteriatgang-i-ficklampa.470546/

Det är för att han plockat ut nya handskar och batterier hos sin grossist precis som han plockar ut allt annat material han behöver till den kunden. Materialet som använts skickas från grossist direkt till en arbetsorder som sedan faktureras till kunden. Om materialet är förbrukningsmaterial så är det väl ok att fakturera kunden det men större eller dyrare saker man använder flera gånger brukar jag själv lägga på den stora arbetsordern som då inte faktureras till kunden utan går på företaget man jobbar för eller märka som arbetsbil/lager. Dom där handskarna var så klart dyra men å andra sidan har den där elektrikern plockat andra småsaker från sin arbetsbil som inte fakturerats till kunden. Det är ge och ta med den typen av material.
Citera
2024-02-28, 23:32
Medlem
Äntligen var det dags. Nu kanske byggjääklarna blir lite mer humana och samarbetsvilliga! Dags att jobba pojkar! Om ni äns har ett arbetsgivare att jobba åt!!
Citera
2024-02-28, 23:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
https://www.thrustflight.com/how-much-do-pilots-make/

Piloter får bara lön för flygtimmar, inte resan till flygplatsen eller väntadet på marken. Lönen är för när man flyger. En taxi startar inte taxametern när de är på väg till kunden utan när kunden är i bilen.

Vi kan ta min arbetsdag under gårdagen som ett exempel.

Jag besökte fyra arbetsplatser. Den som låg längst bort, en matvarubutik i fjällen, var 170 km enkel väg, på väg dit gjorde jag en avstickare på 30 km enkel väg, också det en matvarubutik på en fjällort, de två andra låg längs "huvudvägen"

På den arbetsplatsen som låg 170 km bort hemifrån var jag på plats ca en timme och blev klar och löste deras problem. På avstickaren var jag ca två timmar, på de andra ställena var jag ca en respektive 2,5 timmar.

Jag var borta nånstans runt 11 timmar och hann inte ät lunch.

Enligt dig ska jag bara bjuda kunderna på de ca fem timmar jag körde bil för att lösa problemen åt dem. Fem timmar som jag hade kunnat göra debiterbar tid på en arbetsplats på gångavstånd från min verkstad.

Kunderna behöver alltså inte bära någon del av ansvaret för att de har valt att starta affärsverksamhet i fjällen, långt bort från ära och redlighet? De ska bara betala för den tid jag är på plats?

Förstår du inte att det blir ganska orättvist mot gårdagens kunders konkurrenter som valt att sälja mat på orter vid kusten, där framkörningstiderna för att få kylservice är 10 minuter, lokalkostnaderna är avsevärt högre, men där de inte kan ta 31 kr för ett paket bacon?

Vill man inte betala för att hantverkare/servicetekniker kör bil får man helt enkelt anlita någon i närheten av sin bostad/verksamhet.
Citera
2024-02-28, 23:55
Medlem
Vi har aldrig haft så mycket att göra.
Citera
2024-02-28, 23:55
Medlem
Citat:
Tror varken en kock, jurist, butiksarbetare eller bussförare får lön under pendlingen.
Fast dom åker ju inte hem till dig? Beställer du mat hem till dig så får du ju betala för det.
När jag har varit på mindre jobb där man inte kan förvara alla verktyg eller det är en kortare period. Eller halva dagen i flera dagar så räknas restiden.
På storbyggen eller villabyggen så börjar timräkningen först när man är på arbetsplatsen.
Nu jobbar jag i en storstad och har kanske 5 olika ställen att åka till varje dag.
Tycker du jag bara ska ha lön för den tiden jag fysiskt är på plats?
Citera
2024-02-29, 00:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Folk kommer få sparken men vi som är kvar kommer begära samma lön. Den dagen vi har högkonjunktur är vår tjänst ännu mer attraktiv och vi kan begära mer.

90% klarar definitivt inte av att göra en elinstallation eller vvs installation och kommer förmodligen sluta i katastrof vid en större renovering. Kvittar hur mycket youtube du kollar. Vissa typer av snickeri kanske men är skeptisk till att resultatet blir bra

Det kostar kanske 10k att fixa ytskick i ett litet rum men du kan glömma att komma runt 10k för det du rabbla upp, material är inte gratis direkt. Dem får absolut sköta det själv slutar bara med att dem ringer en hantverkare i slutändan ändå när dem förstår att det inte blir bra

Det är såklart en viss inlärningskurva för att utföra alla jobb, och fördelen med en erfaren hantverkare är att denne dragit en massa kabel, joxat tusen rör eller slagit i en miljon spikar tidigare. Sen har de även bra verktyg och ledning från andra mer erfarna.

De flesta normalbegåvade och funktionella kan dock lära sig detta även om det inte blir tipp topp första gången. Hantverkare är överlag inga oerhörda talanger som föddes med en hammare i näven.

ROT-avdraget kan avskaffas nu när ingen slänger runt en massa cash svart längre. Betala en badrumsrenovering om 100k med en sedelbunt? Jo tjena, lycka till.
Citera
2024-02-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
ROT-avdraget kan avskaffas nu när ingen slänger runt en massa cash svart längre. Betala en badrumsrenovering om 100k med en sedelbunt? Jo tjena, lycka till.
Det vanligaste fusket som jag stött på att de erbjuder att växla materialkostnad mot arbetskostnad, vilket gör att de kan fortsätta ta överpriser på materialet samtidigt som de får efterhandsrabatt plus att du som köpare får det lite billigare eftersom materialet nu går under rot. "win-win". Så ja, helt klart är rot även det en bidragande orsak till fusk.
Citera
2024-02-29, 02:23
Medlem
Det finns många anledningar att folk inte vill renovera just nu.
Kostnaderna är historiskt oskäligt höga utan motivering.
Någon form av hybris där alla tror sig vara värda jättemycket.
Branschen har inte fattat att lågkonjunkturen gäller alla.
Var med om byggkrisen på 70-talet. Bara gilla läget igen.
Många hantverkare gör det lätt för sig, .
monterar skivor som universallösning.
Byggmateriel har fantasipriser och blir då kvar på lagret.
Äldre byggnader förlorar sin charm när okunniga drar fram.
Citera
2024-02-29, 02:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tror varken en kock, jurist, butiksarbetare eller bussförare får lön under pendlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Fast dom åker ju inte hem till dig? Beställer du mat hem till dig så får du ju betala för det.
När jag har varit på mindre jobb där man inte kan förvara alla verktyg eller det är en kortare period. Eller halva dagen i flera dagar så räknas restiden.
På storbyggen eller villabyggen så börjar timräkningen först när man är på arbetsplatsen.
Nu jobbar jag i en storstad och har kanske 5 olika ställen att åka till varje dag.
Tycker du jag bara ska ha lön för den tiden jag fysiskt är på plats?
Advokater som är tvungna att resa i yrket, t.ex. för att besöka en klient i häkte,eller för att gå på rättegång, får betalt för restiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in