Citat:
Ursprungligen postat av
arkeofuturisten
https://www.thrustflight.com/how-much-do-pilots-make/
Piloter får bara lön för flygtimmar, inte resan till flygplatsen eller väntadet på marken. Lönen är för när man flyger. En taxi startar inte taxametern när de är på väg till kunden utan när kunden är i bilen.
Vi kan ta min arbetsdag under gårdagen som ett exempel.
Jag besökte fyra arbetsplatser. Den som låg längst bort, en matvarubutik i fjällen, var 170 km enkel väg, på väg dit gjorde jag en avstickare på 30 km enkel väg, också det en matvarubutik på en fjällort, de två andra låg längs "huvudvägen"
På den arbetsplatsen som låg 170 km bort hemifrån var jag på plats ca en timme och blev klar och löste deras problem. På avstickaren var jag ca två timmar, på de andra ställena var jag ca en respektive 2,5 timmar.
Jag var borta nånstans runt 11 timmar och hann inte ät lunch.
Enligt dig ska jag bara bjuda kunderna på de ca fem timmar jag körde bil för att lösa problemen åt dem. Fem timmar som jag hade kunnat göra debiterbar tid på en arbetsplats på gångavstånd från min verkstad.
Kunderna behöver alltså inte bära någon del av ansvaret för att de har valt att starta affärsverksamhet i fjällen, långt bort från ära och redlighet? De ska bara betala för den tid jag är på plats?
Förstår du inte att det blir ganska orättvist mot gårdagens kunders konkurrenter som valt att sälja mat på orter vid kusten, där framkörningstiderna för att få kylservice är 10 minuter, lokalkostnaderna är avsevärt högre, men där de inte kan ta 31 kr för ett paket bacon?
Vill man inte betala för att hantverkare/servicetekniker kör bil får man helt enkelt anlita någon i närheten av sin bostad/verksamhet.